Hur funkar det?

Här kan du diskutera PAR-kannor, fresneller, profiler mm.
Användarvisningsbild
Mats Leijonhufvud
PAR-46
PAR-46
Presentation: Jag är 43 år och har varit i denna galna och roliga bransch sen 1990.
Började min bana som ljud- och ljustekniker på Liseberg, Lisebergsteatern 1996-1999.
Säljare på Primetec 1999-2015, det blev Mediatec 2009 i fusion med dåvarande Massteknik.
Arbetat med fasta installationer sen 2006 och nu sen 2014 återfinns jag på DAV Partner AB, granne med Scandinavian Photo i Mölndal.

Gillar komplexa systemlösningar med integration av ljus, ljud, bild och styrteknik.

Kom gärna förbi och ta en kaffe och prata lite.
Kontakt:

Inlägg av Mats Leijonhufvud »

Kolla på Vari-lite. Tror det är 2000-serien samt VL 6 som man kan "snappa" mellan färgerna på färghjulet. De är rasande snabba.
"Those are my principles. If you don't like them I have others"

Johan Olsson
PAR-20
PAR-20
Presentation: 17 år bosatt i Jönköping. Jobbar en del på fritiden med enklare ljusjobb, söker nu sommarjobb!

Inlägg av Johan Olsson »

Emil Brolin skrev:Det är ju inte lampan som byter färg, utan färghjulet. Men du har nog rätt.. Oftast ser man bytet, men det kan gå mer eller mindre snabbt. Enklast är helt enkelt att stänga shuttern.
Jag menade mer lampan i sen helhet :D

Johnny Andersson
PAR-46
PAR-46
Presentation: Fd. discjockey och även en liten sväng inom ljud/ljus-svängen.
Fortfarande intresserad och försöker hänga med vad som händer men jobbar just nu som drifttekniker på ett kraftvärmeverk.

Skulle gärna hålla på med ljud och ljus men känner att marknaden är mättad...
Kontakt:

Inlägg av Johnny Andersson »

Johan Olsson skrev:
Så ungefär

(Dmxkabel) (Dmxkabel)
Ljusbord -> Effekt 1 DMX in -> Effekt 1 DMX ut -> Effekt 2 DMX in
effekt 1 -> Elluttag
effekt 2 -> Ellutag

Emil: Ja, jag menar hur man ändrar så det inte blir andra färger på vägen... men det känns ganska otroligt för mig att lampan kan vara så snabb att byta färg...?
Precis så menar jag :)
Johnny Andersson

Max von Gegerfelt
Rookie
Rookie

Inlägg av Max von Gegerfelt »

Hej allisammans,
jag tänkta koppla ihop 2 av mina LED Stairville-64 att ställa vid stereon för lite belysning.

Mitt problem är att jag vill ha dem i Music-mode och jag vill att den ena styr den andra så att de lyser "tillsammans". Jag har försökt med dmx-sladd mellan dem utan resultat, har någon nåt tips på vad jag kan göra?

Kollar å kollar i "manualen" *studerar* (ett A4-papper) men den är inte speciellt bra. Tack på förhand allihopa! /Max

PS. Jag kanske MÅSTE använda min ljusstyrning (STAIRVILLE DMX-MASTER I)? Har för mig att den har mikrofon inbyggt och koppla ljuset därifrån? DS. :roll:

Användarvisningsbild
Leif Baltazars
PAR-64
PAR-64
Presentation: Gammal DJ. Etablerad 1967. Fortfarande aktiv. Spelar allt, för alla, överallt!
Kontakt:

Inlägg av Leif Baltazars »

Mig veterligen så går det inte att styra Stirville kannorna i master/slave funktion. Sound to light funktionen är väldigt kass i dessa kannor (åtminstånde mina :-( ) Byter färg så det nästan är epilepsi varning.
Den som uppfann arbetet kan inte ha haft någonting att göra?

I http://www.djbudda.se" onclick="window.open(this.href);return false; I http://www.google.se" onclick="window.open(this.href);return false; I

Max von Gegerfelt
Rookie
Rookie

Okej, tack för det. Vad tror du om man kopplar in den till en ljusstyrning som har inbyggd mic och sen köra music-mode på det? Skulle det funka tror du?

Användarvisningsbild
Leif Baltazars
PAR-64
PAR-64
Presentation: Gammal DJ. Etablerad 1967. Fortfarande aktiv. Spelar allt, för alla, överallt!
Kontakt:

Inlägg av Leif Baltazars »

Själv har jag ett ljusbord från Thomann för ca 1.000:- spänn som funkar hyggligt på den funktionen. Så det borde funka.
Den som uppfann arbetet kan inte ha haft någonting att göra?

I http://www.djbudda.se" onclick="window.open(this.href);return false; I http://www.google.se" onclick="window.open(this.href);return false; I

Jacob Thulesius
PAR-20
PAR-20
Presentation: Fram tills nu har jag frilansat som musiker & ljudtekniker, jobbat som instrumentlärare, Apple-försäljare och drivit egen konsultfirma. Nu är siktet inställt på juridiken men vem vet vad som händer i framtiden...
Kontakt:

Inlägg av Jacob Thulesius »

I skolan har båda ljusborden en audio input. Betyder det att man skulle kunna trigga lampor med hjälp av ljud t.ex. en mick vid en baskagge?

Användarvisningsbild
Adam Ander
PAR-36
PAR-36
Presentation: Blinkar med konstiga lampor och låter illa med stora högtalare...
Pluggar ljusdesign på Boomtown.
Gillar promenader på stranden, hemmakvällar och att grilla korv.........
Kontakt:

Inlägg av Adam Ander »

Jacob Thulesius skrev:I skolan har båda ljusborden en audio input. Betyder det att man skulle kunna trigga lampor med hjälp av ljud t.ex. en mick vid en baskagge?
Japp, sen programmerar man in "sound to light" i själva bordet.
Brukar kunna gå och bestämma på vilket frekvensområde den ska trigga på också, typ low, mid, high.
Hello, my name is Ninja.

Jacob Thulesius
PAR-20
PAR-20
Presentation: Fram tills nu har jag frilansat som musiker & ljudtekniker, jobbat som instrumentlärare, Apple-försäljare och drivit egen konsultfirma. Nu är siktet inställt på juridiken men vem vet vad som händer i framtiden...
Kontakt:

Inlägg av Jacob Thulesius »

Adam Ander skrev:Japp, sen programmerar man in "sound to light" i själva bordet. Brukar kunna gå och bestämma på vilket frekvensområde den ska trigga på också, typ low, mid, high.

Fungerar det med frog serien från zero 88?

Användarvisningsbild
Christoffer Klofelt
PAR-20
PAR-20
Presentation: Kallas för Junior

Eventljus Stockholm AB
Gröna Lunds Tivoli
Kontakt:

Inlägg av Christoffer Klofelt »

Ditt ljusbord STAIRVILLE DMX-MASTER I
Är jätte dåligt när det gäller den inbygna miken.
Den är stäld så lågt att om du spelar vanlig musik byter den scen på under 0.5sek!!! Och detta går inte att ställa in, men du kan kopla in en telekabel med en mik eller baskagge i andra änden, då kan det bli bra.
Christoffer Klofelt

Projektledare
christoffer@eventljus.se
Mobil: 0707-347828

Eventljus Stockholm AB
www.eventljus.se
info@eventljus.se
Vxl: 08-408 860 60
Jour: 0703-668846

Siktgatan 2 Bv
162 50 Vällingby
Stockholm Sweden
Org: 556999-2489

Max von Gegerfelt
Rookie
Rookie

Tack för tipset!! Ska prova!

Max von Gegerfelt
Rookie
Rookie

Jag har nu kopplat ihop 3 LED Par kannor med dmx-kablar till STAIRVILLE DMX-MASTER I och adresserat rätt, MEN, när jag försöker köra i "Music mode" (kontrollens mik) så fungerar endast de två första ljusen i ordningen. Någon som vet något om detta fenomen? Och som skulle kunna sprida lite "ljus" om detta? =) Tack!

Användarvisningsbild
Magnus Stridsberg
PAR-30
PAR-30
Kontakt:

Inlägg av Magnus Stridsberg »

Har du terminerat (en XLR-plugg i sista armaturens ut-kontakt med ett 120ohms motstånd i)?

Användarvisningsbild
Christoffer Klofelt
PAR-20
PAR-20
Presentation: Kallas för Junior

Eventljus Stockholm AB
Gröna Lunds Tivoli
Kontakt:

Inlägg av Christoffer Klofelt »

Är det inte 110 Ohm??
Jag har för mig att jag sett det överallt i böcker och jag har skälv 110ohm i mina och det funkar fint!
Christoffer Klofelt

Projektledare
christoffer@eventljus.se
Mobil: 0707-347828

Eventljus Stockholm AB
www.eventljus.se
info@eventljus.se
Vxl: 08-408 860 60
Jour: 0703-668846

Siktgatan 2 Bv
162 50 Vällingby
Stockholm Sweden