Hur funkar det?

Här kan du diskutera PAR-kannor, fresneller, profiler mm.
Användarvisningsbild
Emil Brolin
PAR-64
PAR-64
Presentation: DJ & Ljusnisse i Sundsvall med omnejd..
Kontakt:

Inlägg av Emil Brolin »

Jag kör datorstyrt.. Ruskigt smidigt..

Johan Billow
PAR-30
PAR-30
Presentation: Jobbar med ljud, ljus och webbproduktion. Håller dessutom på med att ta busskort - har alltid viljat ha det.

Massor av intressen också...
Kontakt:

Inlägg av Johan Billow »

Ja det är det, men är det alltid det? Hur gör du när du gör enkla rockscener(kanske du aldrig gör)?

Användarvisningsbild
Emil Brolin
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

Inlägg av Emil Brolin »

Man lägger upp scener som man sen triggar med tangentbordet. Funkar kalas. Vill man köra fasta chasers går det också. Men jag gillar att knappa live. Och jag kör Sunlite.

Johan Billow
PAR-30
PAR-30
Presentation: Jobbar med ljud, ljus och webbproduktion. Håller dessutom på med att ta busskort - har alltid viljat ha det.

Massor av intressen också...
Kontakt:

Inlägg av Johan Billow »

okej, jag har faktiskt inte hört talas om just Sunlite. Bra dåligt? ad är det förnågot

...hmm kanske har vi hoppat från ämnet lite?

Användarvisningsbild
Emil Brolin
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

Inlägg av Emil Brolin »

www.nicolaudie.com. Där kan man ladda ner Sunlite och testa om man vill. Sen kostar naturligtvis interfacet. Hyggligt billigt och i alla fall jag gillar det.

Johan Olsson
PAR-20
PAR-20
Presentation: 17 år bosatt i Jönköping. Jobbar en del på fritiden med enklare ljusjobb, söker nu sommarjobb!

Inlägg av Johan Olsson »

Om man t.ex har en JB Systems Puma ( exempel )... Behöver man
då fortfarande bara koppla en elkabel till dimmer, dmxkabel till ljusbordet osv eller måste man dra en dmx kabel direkt från lampan?

Tack för svar

Johnny Andersson
PAR-46
PAR-46
Presentation: Fd. discjockey och även en liten sväng inom ljud/ljus-svängen.
Fortfarande intresserad och försöker hänga med vad som händer men jobbar just nu som drifttekniker på ett kraftvärmeverk.

Skulle gärna hålla på med ljud och ljus men känner att marknaden är mättad...
Kontakt:

Inlägg av Johnny Andersson »

Du kopplar en DMX-kabel från ljusbordet till effekten och sedan om du ska ha fler effekter i DMX-slingan så länkar du bara vidare kabeln ut ur effekten och vidare till nästa.

Du får inte koppla en elkabel från en sådan effekt till en dimmer. Antingen kopplar du elkabeln till ett switchpack eller direkt i väggen/Elbjörnen eller likn.
Johnny Andersson

Användarvisningsbild
Emil Brolin
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

Inlägg av Emil Brolin »

I alla DMX-effekter, scannrar och moving heads mm är lampan konstant igång. Själva ut-ljuset (eller vad man nu ska säga) styrs av en skiva som ligger framför lampan (shutter). När man öppnar shuttern lyser lampan ut. Mao ska armaturen alltså precis som i inlägget ovan ALLTID ha fast ström. Sen finns det ju effektlampor som inte är dmx-styrda. De går att ha på dimmern, men det är verkligen inte att rekomendera. Då bör du i stället ha ett switchpack. Dvs i princip en elförgreningsdosa där du har en strömbrytare till varje uttag. Sen finns det DMX-styrda switchpack. Då kan du styra även icke-dmx-effekter med ett dmx-ljusbord. Bra va.. :)

Användarvisningsbild
Mats Leijonhufvud
PAR-46
PAR-46
Presentation: Jag är 43 år och har varit i denna galna och roliga bransch sen 1990.
Började min bana som ljud- och ljustekniker på Liseberg, Lisebergsteatern 1996-1999.
Säljare på Primetec 1999-2015, det blev Mediatec 2009 i fusion med dåvarande Massteknik.
Arbetat med fasta installationer sen 2006 och nu sen 2014 återfinns jag på DAV Partner AB, granne med Scandinavian Photo i Mölndal.

Gillar komplexa systemlösningar med integration av ljus, ljud, bild och styrteknik.

Kom gärna förbi och ta en kaffe och prata lite.
Kontakt:

Inlägg av Mats Leijonhufvud »

Nja, inte helt sant. VL500 har till exempel inbyggd erlektrisk dimmer och ljuskällan är av glödljustyp, halogen. Däremot är alla scanners, moving heads etc. med urladdningslampa konstant på och ljusflödet regleras med en mekanisk dimmer eller shutter. Dessutom går det att remotekontrollera lampans tändning och släckning från ljusbordet på lite dyrare armaturer.
"Those are my principles. If you don't like them I have others"

Användarvisningsbild
Emil Brolin
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

Inlägg av Emil Brolin »

ok ok.. Men nu tror jag inte att VL500 är det första man går på.. ;)
Dessutom finns det väl en bunt halogenvarianter som gärna kör fastström också.. Typ billigare effekter.

Användarvisningsbild
Mats Leijonhufvud
PAR-46
PAR-46
Presentation: Jag är 43 år och har varit i denna galna och roliga bransch sen 1990.
Började min bana som ljud- och ljustekniker på Liseberg, Lisebergsteatern 1996-1999.
Säljare på Primetec 1999-2015, det blev Mediatec 2009 i fusion med dåvarande Massteknik.
Arbetat med fasta installationer sen 2006 och nu sen 2014 återfinns jag på DAV Partner AB, granne med Scandinavian Photo i Mölndal.

Gillar komplexa systemlösningar med integration av ljus, ljud, bild och styrteknik.

Kom gärna förbi och ta en kaffe och prata lite.
Kontakt:

Inlägg av Mats Leijonhufvud »

Sant, men för att undvika förvirring tycker jag att vi inte skall dra alla DMX-styrda armaturer över en kam. Det finns båda varianterna.

Sant är dock att alla rörliga lampor behöver fast ström till elektroniken inuti. Sen varierar det hur armaturerna styr ljusflödet i ljuskällan; med inbyggd dimmer, extern dimmer eller mekanisk dimmer och shutter.
"Those are my principles. If you don't like them I have others"

Johnny Andersson
PAR-46
PAR-46
Fortfarande intresserad och försöker hänga med vad som händer men jobbar just nu som drifttekniker på ett kraftvärmeverk.

Kontakt:

När jag skrev inlägget så hade jag inte vissa Varilite armaturer i huvudet, men som du säger Mats så är det ju bla. VL-5 samt några fler som kan dimmas, men elektroniken behöver ju ändå fast ström, därav repeaters(?) som slår ihop Fast ström, dimmerström samt Vari*Lites styrsystem... Det är väl likadant i vissa VL-armaturer med urladdning där man har en APS (extern ballast?) i ett rack på golvet.

Men eftersom han tog en JB Sys. armatur som exempel så antog jag att det var i prisklasserna runt några 1000kr som gällde :)

Men lite rättning är alltid bra :). Finns det inte dimrar man kan ställa om till Switchfunktion? Har för mig jag sett det i någon broschyr/manual till Avolites dimrar.
Johnny Andersson

Anders Brandén
PAR-46
PAR-46
Presentation: Driver firma på fritiden och leker på jobbet. Systemar d&b och rattar FoH som en gud, men har halkat in lite i tv-svängen, på gott och ont. Håller till i Stockholm.
Kontakt:

Inlägg av Anders Brandén »

Även Botex har en liten fyrkanalig sak som kan switchas mellan switch- och dimmerpack.
Anders Brandén - "Friends don't let friends use Behringer"
andersbranden.wordpress.com

Johan Olsson
PAR-20
PAR-20
Presentation: 17 år bosatt i Jönköping. Jobbar en del på fritiden med enklare ljusjobb, söker nu sommarjobb!

Inlägg av Johan Olsson »

Så det är en shutter som gör att man t.ex kan byta färg på en scanner utan att loopa igenom färgerna som ligger emellan på färghjulet?

Johnny Andersson
PAR-46
PAR-46

Kontakt:

Menar du genom att man stänger den samtidigt som man byter färg så visst, det är väl så man kan göra.
Johnny Andersson

Användarvisningsbild
Emil Brolin
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

Inlägg av Emil Brolin »

Nja.. Du har ju ett hul med färger, där du väljer färg genom att ge den kanalen ett visst värde. Sen har du oftast ett annat hjul med gobos (mönster) som du styr med en annan kanal. Sen har du också en shutter som helt blockerar ljusstrålen. Så på sätt och vis har du rätt. Om du stänger shuttern kan du byta färg på färghjulet utan att det märks utåt för att sen öppna shuttern så att strålen lyser med sin nya färg.

Sen är det ganska vanligt i billigare armaturer att "shuttern" sitter på gobohjulet, dvs är en position på gobohjulet där det inte är något hål igenom. Och i de allra billigaste armaturerna har man bara ett hjul med gobos i olika färger och en svart poition. Typ Mojo scan, av billigare kvalisort..

Christoffer Carpvik
PAR-64
PAR-64
Presentation: ........................................

Inlägg av Christoffer Carpvik »

Johan: Det du tänker på är kanske armarturer med CMY växling, där "blandar" du ihop färgen själv skulle man kunna säga. Och på så sätt är det inget hjul som måste bläddra förbi färger för att hamna rätt.
//Carpvik

Användarvisningsbild
Emil Brolin
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

Inlägg av Emil Brolin »

Jag tycker vi bör försöka reda ut om vi snackar billiga prylar på ljudia eller top of the line prylar här. Jag tror knappt de vet var CMY växling är på Ljudia. Dessutom behöver du ju troligen en shutter på dessa lampor också.

Jag gissar, Johan, att du menade att du vill byta färg utan att det blir en massa andra färger "på vägen"? Naturlligtvis beror det på lampan du har, hur snabb den är osv. Men också på ljuscontroller, hur snabb den är. Och vill du verkligen inte visa några andra färger måste du nog stänga shuttern, men å andra sidan är de flesta lampor så snabba att du i princip inte hinner märka skiftningen om du inte går från ett ytterläge till ett annat. Och även cmy-blandningen har ju viss fördräjning även om den är mer steglöst. Snyggt som fan är det i alla fall att lägga chasers, där man byter färg steglöst med sådanna lampor.

Johan Olsson
PAR-20
PAR-20

Inlägg av Johan Olsson »

Johnny Andersson skrev:Du kopplar en DMX-kabel från ljusbordet till effekten och sedan om du ska ha fler effekter i DMX-slingan så länkar du bara vidare kabeln ut ur effekten och vidare till nästa.

Du får inte koppla en elkabel från en sådan effekt till en dimmer. Antingen kopplar du elkabeln till ett switchpack eller direkt i väggen/Elbjörnen eller likn.

Så ungefär

(Dmxkabel) (Dmxkabel)
Ljusbord -> Effekt 1 DMX in -> Effekt 1 DMX ut -> Effekt 2 DMX in
effekt 1 -> Elluttag
effekt 2 -> Ellutag

Emil: Ja, jag menar hur man ändrar så det inte blir andra färger på vägen... men det känns ganska otroligt för mig att lampan kan vara så snabb att byta färg...?

Användarvisningsbild
Emil Brolin
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

Inlägg av Emil Brolin »

Det är ju inte lampan som byter färg, utan färghjulet. Men du har nog rätt.. Oftast ser man bytet, men det kan gå mer eller mindre snabbt. Enklast är helt enkelt att stänga shuttern.

Skriv svar