Eu-beslutet som träder i kraft den 1 januari ...
-
Magnus Malmberg
- PAR-20

- Kontakt:
Eu-beslutet som träder i kraft den 1 januari ...
Hej alla glada och god jul och gott nytt år på er =)
Tänkte försöka inleda en liten diskussion kring det "jättrebra" EU-beslut som ska börja gälla från den 1:a januari.
Kort och gott, beslutet innebär att man får arbeta 8 timmar i följd och sedan måste man vila 11 timmar för att kunna arbeta igen.
Hur ser ni på detta och hur kommer det påverka våra arbeten, vare sig vi arbetar extra innom ljud & ljus eller tills vidare.
//Malmberg
Tänkte försöka inleda en liten diskussion kring det "jättrebra" EU-beslut som ska börja gälla från den 1:a januari.
Kort och gott, beslutet innebär att man får arbeta 8 timmar i följd och sedan måste man vila 11 timmar för att kunna arbeta igen.
Hur ser ni på detta och hur kommer det påverka våra arbeten, vare sig vi arbetar extra innom ljud & ljus eller tills vidare.
//Malmberg
It's a heatwave!
http://project.otyglad.net/gallery/
- Ian Delahorne
- PAR-64

- Kontakt:
- Emil Brolin
- PAR-64

- Presentation: DJ & Ljusnisse i Sundsvall med omnejd..
- Kontakt:
- Tobbe Friberg
- PAR-36

- Kontakt:
"Arbetstidslagen kan avtalas bort genom kollektivavtal. Kollektivavtalet kan då antingen ersätta hela lagen eller vissa delar av den. Vilka regler som kan avtalas bort separat anges i lagens tredje paragraf."
Hur många har kollektivavtal????
http://www.av.se/lagochratt/atl/
Hur många har kollektivavtal????
http://www.av.se/lagochratt/atl/
[ Your lips, My ass.... They should meet.... ]
-
Magnus Malmberg
- PAR-20

- Kontakt:
Ian: Tyvärr, ingen referens...
Jag har inget vad jag vet...
Diskussionen urartade på jobbet idag om detta. Ett argument var långtradarchaffisar;
Låt oss säga nu att man får bara arbeta 8 timmar isträck, och vila 11. Då får man inte åka två chaffisar i samma trailer, inte ens om den som ska ta över, ligger och sover i hyttens lilla skyffe.
DÄREMOT, så får den som ska ta över åka i privatbil efter och sedan ta över efter 8 timmar.
Jag har inget vad jag vet...
Diskussionen urartade på jobbet idag om detta. Ett argument var långtradarchaffisar;
Låt oss säga nu att man får bara arbeta 8 timmar isträck, och vila 11. Då får man inte åka två chaffisar i samma trailer, inte ens om den som ska ta över, ligger och sover i hyttens lilla skyffe.
DÄREMOT, så får den som ska ta över åka i privatbil efter och sedan ta över efter 8 timmar.
It's a heatwave!
-
Rikhard Tiittanen
- PAR-46

- Presentation: Fråga om du nu måste veta något om mig istället....
- Kontakt:
-
Gustaf Tydén
- PAR-64

- Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................
som det är nu får man bara jobba 200timmars övertid på ett år, vem i den här branschen håller sig till det? jag gjorde slut på mina övertidstimmar under 1½månad i sommras 
Fan att folk ska lägga sig i hur mycket man ska jobba, det kan väl vara en rekomendation. Men om arbetstagaren vill jobba mer så varför då sätta stopp för det?
Stackars alla egenföretagare som får lägga ner sin verksamhet nu!
Fan att folk ska lägga sig i hur mycket man ska jobba, det kan väl vara en rekomendation. Men om arbetstagaren vill jobba mer så varför då sätta stopp för det?
Stackars alla egenföretagare som får lägga ner sin verksamhet nu!
- Carl Breander
- PAR-46

- Kontakt:
-
Andreas Staglianó
- PAR-30

Arbetstid regleras i olika lagar samt vissa delar i kollektivavtal.
Precis som några av er skriver så är det inte direkt vanligt med kollektivavtal hos oss, dock så har arbetsgivaren ingen möjlighet att "strunta" i lagen, dom som kontrollerar detta är Arbetsmiljöverket och deras arbetsmiljöinspektörer. I turnébranschen så finns det betydligt större "risker" än arbetstid för dom att ta tag i, men vilken anställd tekniker är först att ringa Arbetsmiljöverket och be dom att hälsa på uppe på "firman" och kolla pallställ, lyfthöjder etc???
Lönen då?? Ja, saknar din arbetsgivare kollektivavtal så kan han i princip betala dig 1 krona i timmen i lön, Sverige har liksom många andra länder ingen lagstadgad minimilön.
Däremot så kan man inte avtala bort EU-direktivet om arbetstider som innebär detta: Minst 35 timmars sammanhängande veckovila, minst 11 timmars dygnsvila, man får arbeta högst 48 timmar/vecka i snitt per fyra månaders period.
Det några skriver om max 8 timmars arbetsdag stämmer dock inte, utan det viktiga är att man har 11 timmars dygnsvila.
När det sedan gäller Transport anslutna, Chaufförer etc. så regleras dom redan rätt hårt via sitt kollektivavtal, men detta bara om arbetsgivaren har slutit ett sådant med branschorganisationen.
Hoppas jag rätat ut en del frågetecken
Precis som några av er skriver så är det inte direkt vanligt med kollektivavtal hos oss, dock så har arbetsgivaren ingen möjlighet att "strunta" i lagen, dom som kontrollerar detta är Arbetsmiljöverket och deras arbetsmiljöinspektörer. I turnébranschen så finns det betydligt större "risker" än arbetstid för dom att ta tag i, men vilken anställd tekniker är först att ringa Arbetsmiljöverket och be dom att hälsa på uppe på "firman" och kolla pallställ, lyfthöjder etc???
Lönen då?? Ja, saknar din arbetsgivare kollektivavtal så kan han i princip betala dig 1 krona i timmen i lön, Sverige har liksom många andra länder ingen lagstadgad minimilön.
Däremot så kan man inte avtala bort EU-direktivet om arbetstider som innebär detta: Minst 35 timmars sammanhängande veckovila, minst 11 timmars dygnsvila, man får arbeta högst 48 timmar/vecka i snitt per fyra månaders period.
Det några skriver om max 8 timmars arbetsdag stämmer dock inte, utan det viktiga är att man har 11 timmars dygnsvila.
När det sedan gäller Transport anslutna, Chaufförer etc. så regleras dom redan rätt hårt via sitt kollektivavtal, men detta bara om arbetsgivaren har slutit ett sådant med branschorganisationen.
Hoppas jag rätat ut en del frågetecken
-
Rikhard Tiittanen
- PAR-46

- Kontakt:
-
Christoffer Carpvik
- PAR-64

- Presentation: ........................................
-
Rikhard Tiittanen
- PAR-46

- Kontakt:
Senast redigerad av 1 Rikhard Tiittanen, redigerad totalt 0 gånger.
- Anders Plato
- PAR-30

- Presentation: Frilansande ljusdesigner inom scen, event samt arkitektur.
- Kontakt:
Jag kollade lite på arbetsmiljöverkets hemsida.
I deras nyhetsbrev med numret 2006:5 så står det att från och med 1 januari 2007 så gäller arbetstidslagen även för de som har kollektivavtal som reglerar arbetstiden. Dvs det går inte att förhandla bort arbetstidslagen genom att teckna kollektivavtal.
Arbetstidslagen finns på www.arbetsmiljoverket.se som pdf-fil så där kan man läsa den.
I deras nyhetsbrev med numret 2006:5 så står det att från och med 1 januari 2007 så gäller arbetstidslagen även för de som har kollektivavtal som reglerar arbetstiden. Dvs det går inte att förhandla bort arbetstidslagen genom att teckna kollektivavtal.
Arbetstidslagen finns på www.arbetsmiljoverket.se som pdf-fil så där kan man läsa den.
Plato Ljusdesign
http://www.plato.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.plato.se" onclick="window.open(this.href);return false;
- Tobbe Friberg
- PAR-36

- Kontakt:
Riktigt så är det ju inte.... Först och främst så ska annan transport tas upp i körjournal/färdskrivarblad om det är så att man kör fordon utan färdskrivare som fungerar i tjänsten vilket det gör om man kör efter en lastbil med personbil.... Ungefär som att köra budbil utan färdskrivare och sen gå över att köra budlastbil med färdskrivareMagnus Malmberg skrev:Diskussionen urartade på jobbet idag om detta. Ett argument var långtradarchaffisar;
Det ni har diskuterat är ju kör/vilo tidsreglerna för lastbils/yrkes chaufförer inte Arbetstidslagen.
Dessutom av vad jag kommer ihåg så får man aldrig ta vila i rullande fordon utan det räknas som rast. man för köra 9 h med rast och det kan utökas till 10 h vid 2 gånger på en vecka samt att man måste ha 11 h vila förutom på annan ort där den kan kortas till 9 h men måste tas igen vid veckovilan
Det är stor skillnad på Arbetstidslagen och kör/vilo tidsreglerna
[ Your lips, My ass.... They should meet.... ]
-
Nicklas Arlevall
- PAR-46

- Kontakt:
Jag vet inte hur du har tolkat ATL, men jag har tror att det är lite annorlunda.
Allt beräknas på en längre period. Det beräknas under en fyra-veckorsperiod.
Att inte jobba längre än tio timmar har jag läst. Sedan kan blir det dyrare för arbetsgivaren.
Rätta mig gärna om jag har fel, för detta är ett område som jag gillar.
Nicklas
Allt beräknas på en längre period. Det beräknas under en fyra-veckorsperiod.
Att inte jobba längre än tio timmar har jag läst. Sedan kan blir det dyrare för arbetsgivaren.
Rätta mig gärna om jag har fel, för detta är ett område som jag gillar.
Nicklas
-
Daniel Madrid
- Medhjälpare

- Presentation: Spelar skivor och gör event och säkerhet.
- Kontakt:
- David Wennberg
- PAR-64

Handlar det här enbart om att man som arbetstagare drabbas? Jag ser det inte så! Tvärtom tycker jag att det är bra att jag som arbetstagare inte ska behöva ta längre pass än 9-10 timmar, eller vad det nu rör sig om.
Däremot måste givetvis hänsyn tagas till lägen där längre arbetspass är ett måste - som exempel tycker jag självklart inte att en akutläkare ska vara tvungen att sluta arbeta om det är så att läkaren på passet efter honom inte har möjlighet att komma till arbetet.
Om vi är ett arbetsområde som ska få någon form av dispens? Jag vet inte, motivera gärna varför det skulle vara/inte vara så.
Däremot måste givetvis hänsyn tagas till lägen där längre arbetspass är ett måste - som exempel tycker jag självklart inte att en akutläkare ska vara tvungen att sluta arbeta om det är så att läkaren på passet efter honom inte har möjlighet att komma till arbetet.
Om vi är ett arbetsområde som ska få någon form av dispens? Jag vet inte, motivera gärna varför det skulle vara/inte vara så.
KISS. Keep It Simple Stupid.
- Emil Brolin
- PAR-64

- Presentation: DJ & Ljusnisse i Sundsvall med omnejd..
- Kontakt:
-
Nicklas Arlevall
- PAR-46

- Kontakt:
Det finns en hel del undantag i Arbets Tids Lagen.
Dit hör till exempel säkerligen en Läkare om det är en situation som Dawen beskriver. Övertid är inte samma sak som planerad arbetstid.
Det finns ingen begränsning hur lång en arbetsdag får vara, bara det inte går över 40- timmar i veckan.
Vissa branscher kan få genomsnittsberäkna på 4-veckor. Då får den sammanlagda tiden inte övergå 160-timmar på 4-veckor.
Där ingår hotell och restaurangbranschen. Dit kan nog räkna oss många gånger.
Nu skrev jag kanske väldigt svårläst.. Jag har själv suttit i en massa förhandlingar ang. detta. Inte alltid jättekul.
Dit hör till exempel säkerligen en Läkare om det är en situation som Dawen beskriver. Övertid är inte samma sak som planerad arbetstid.
Det finns ingen begränsning hur lång en arbetsdag får vara, bara det inte går över 40- timmar i veckan.
Vissa branscher kan få genomsnittsberäkna på 4-veckor. Då får den sammanlagda tiden inte övergå 160-timmar på 4-veckor.
Där ingår hotell och restaurangbranschen. Dit kan nog räkna oss många gånger.
Nu skrev jag kanske väldigt svårläst.. Jag har själv suttit i en massa förhandlingar ang. detta. Inte alltid jättekul.
- Fredrik Nilsson
- PAR-64

- Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
- Kontakt: