5-pol vs 3-pol DMX samt terminering
- Olle Högberg
- PAR-30

- Kontakt:
5-pol vs 3-pol DMX samt terminering
Jag har en ljusrigg med 20 armaturer, bestående av PAR-kannor, LED-kannor i RGB och ett par enkla scanners. Till detta har jag ett enkelt ljusbord med 192 DMX-kanaler där man kan förprogrammera scener och sen trycka fram dom med "pekfingervalsen". Alltihop kopplas samman med 3-poliga DMX-kablar.
Jag har läst nånstans att man inte ska använda vanliga mikrofonkablar till DMX, samt terminera slingan med ett 120 ohms motstånd, men riggen har aldrig strulat för mig, trots att jag inte lyder dessa råd.
Nu till saken: En polare ska hjälpa till och göra ljuset på ett par gig där jag gör ljudet. Han är bara amatör (precis som jag) och gör det som hobby, men han är van att jobba med proffsgrejer, så han tycker det känns lite futtigt att sitta och trycka fram en scen i taget. Han vill jobba manuellt med grupper och flash-knappar och det klarar inte mitt gamla bord. Så jag har beställt ett Behringer Eurolight LC2412. Fortfarande lågbudget, men borde täcka hans behov.
Nu såg jag till min förskräckelse att LC 2412 bara har en 5-polig DMX-utgång. Passar 3-polig kontakt i den utgången eller måste jag skaffa en adapterkabel?
Inga större problem kan man kanske tycka, men det börjar bli lite panik nu innan premiären. Det finns väldigt lite tidsmarginaler om saker strular när vi ska koppla upp och testköra allting. Och det är på helgen, så inga affärer är öppna.
Jag har läst nånstans att man inte ska använda vanliga mikrofonkablar till DMX, samt terminera slingan med ett 120 ohms motstånd, men riggen har aldrig strulat för mig, trots att jag inte lyder dessa råd.
Nu till saken: En polare ska hjälpa till och göra ljuset på ett par gig där jag gör ljudet. Han är bara amatör (precis som jag) och gör det som hobby, men han är van att jobba med proffsgrejer, så han tycker det känns lite futtigt att sitta och trycka fram en scen i taget. Han vill jobba manuellt med grupper och flash-knappar och det klarar inte mitt gamla bord. Så jag har beställt ett Behringer Eurolight LC2412. Fortfarande lågbudget, men borde täcka hans behov.
Nu såg jag till min förskräckelse att LC 2412 bara har en 5-polig DMX-utgång. Passar 3-polig kontakt i den utgången eller måste jag skaffa en adapterkabel?
Inga större problem kan man kanske tycka, men det börjar bli lite panik nu innan premiären. Det finns väldigt lite tidsmarginaler om saker strular när vi ska koppla upp och testköra allting. Och det är på helgen, så inga affärer är öppna.
-
Christoffer Carpvik
- PAR-64

- Presentation: ........................................
- Carl Breander
- PAR-46

- Kontakt:
-
Christoffer Carpvik
- PAR-64

- Presentation: ........................................
- Nicke Löfgren
- PAR-64

- Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet
- Olle Högberg
- PAR-30

- Kontakt:
- Magnus Lindgren
- PAR-64

- Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.
Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland. - Ort: Falköping
- Kontakt:
Because DMX is a RS-485 interface, don't use standard microphone cables. The standard wiring is a twiste-pair, shielded, low-capacitance data cable designed for RS-485.
All "open ends" must be terminated. Terminating plugs contain a 120 ohm, 0.5W, resistor across pins 2 & 3. The terminator functions by absorbing signal power which would otherwise be reflected back up the cable and degrade the data. DMX lines cannot be splitted passively. Always an active splitter must be used.
The ground wire is only a reference point and used for shielding.
Ptja, "vanlig" mickkabel är väl inte direkt avsedd för seriell kommunikation som DMX bygger på...
Men det fungerar självklart, men det är ingen garanti för att det alltid kommer fungera...
//Magnus - Fegge & Mattes
-
Tommy Pettersson
- PAR-56

- Presentation: Minst 40 tecken beskrivning av dig själv
-
Calle Brattberg
- PAR-30

Anledningen till att man inte skall använda mic-kabel som DMX kabel är bland annat för att den inte riktigt klarar den sågtandsvåg som DMX är. DMX är en standard som skapades 1990 av USITT och har egentligen namnet USITT DMX512-A.Magnus Jerkrot skrev:Because DMX is a RS-485 interface, don't use standard microphone cables. The standard wiring is a twiste-pair, shielded, low-capacitance data cable designed for RS-485.All "open ends" must be terminated. Terminating plugs contain a 120 ohm, 0.5W, resistor across pins 2 & 3. The terminator functions by absorbing signal power which would otherwise be reflected back up the cable and degrade the data. DMX lines cannot be splitted passively. Always an active splitter must be used.
The ground wire is only a reference point and used for shielding.
Ptja, "vanlig" mickkabel är väl inte direkt avsedd för seriell kommunikation som DMX bygger på...
Men det fungerar självklart, men det är ingen garanti för att det alltid kommer fungera...
Man gjorde kabeln 5polig för att få 2 ledare över för framtida bruk, och för att just skilja på DMX och den sämre (för dataöverföring) mic-kabeln.
Det finns mycket matnyttig läsning på nätet om DMX, bara att googla.
Angående Terminering behövdes det mer förr, på scroller-psus och annat jävulskap, Man kan säga att ju sämre utrustning och kablar, desto större är chansen att en Terminering behövs. Det mesta idag kan avhjälpas med en Optoisolerad buffer.
Och precis som Magnus skriver, det fungerar, men kan bli strul.
Vi är i stort behov av ett nytt protokoll, ACN kommer snart och MA-net, ART-net och ETC2-net är andra exempel på detta. RDM är oxå på väg, och vissa bord stödjer det redan...
Brattberg
“we are not happy till youre not happy!”
- Hasse Queisser
- PAR-64

- Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
- Kontakt:
Calle Brattberg skrev:Vi är i stort behov av ett nytt protokoll, ACN kommer snart och MA-net, ART-net och ETC2-net är andra exempel på detta. RDM är oxå på väg, och vissa bord stödjer det redan...
Och i vanlig jävla ordning så kan folk inte bestämma sig för EN standard
Senast redigerad av 1 Hasse Queisser, redigerad totalt 0 gånger.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;
-
Tommy Pettersson
- PAR-56

- Presentation: Minst 40 tecken beskrivning av dig själv
- Ian Delahorne
- PAR-64

- Kontakt:
Det är en fyrkantsvåg, inte en sågtand.Calle Brattberg skrev: Anledningen till att man inte skall använda mic-kabel som DMX kabel är bland annat för att den inte riktigt klarar den sågtandsvåg som DMX är.
Jag har postat förr en PDF där de beskriver hur signalen ser ut när man inte terminerar och kör i mickabel. Fantastiskt att mottagarna lyckas urskilja flankerna när man kör så, och lika fantastiskt att folk är anala när det gäller märke på vifthuvud men inte att man följer standard.
"This is the updated input list"
- Jonas Larsson
- ljudoljus.net admin

- Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Re: 5-pol vs 3-pol DMX samt terminering
För att svara på den mest akuta frågan:Olle Högberg skrev:Passar 3-polig kontakt i den utgången eller måste jag skaffa en adapterkabel?
Det är bara att göra en adapter, en 5 polig kontakt i ena änden till ljusbordet och en 3 polig kontakt som går ut till effekterna.
Pin till pin, dvs 1-1, 2-2, 3-3, 4 och 5 lämnar du bara.
//Jonas - ljudoljus.net crew
-
Joakim Lundgren
- Rookie

- Kontakt:
RDM är förvisso inget nytt protokoll, det står för "Remote Device Management" och innebär egentligen att man kan fasa ut dipswitcharna för adressering på armaturer.Calle Brattberg skrev:
Vi är i stort behov av ett nytt protokoll, ACN kommer snart och MA-net, ART-net och ETC2-net är andra exempel på detta. RDM är oxå på väg, och vissa bord stödjer det redan...
RDM stöder även "feedback" för allehanda nyttig info från respektive armatur, exempelvis brinntimmar, lampstrikes, temperaturer mm.
DMX512 är dock protokollet RDM bygger på, inget nytt där alltså
ArtNET m.fl lutar sig också lite på DMX512 egentligen, eftersom man i ena änden kör in DMX och plockar ut det igen i den andra.
Att många ljusbord har något av dessa protokoll i sig är givetvis väldigt bra - man slipper en burk i ena änden, men vad gör man åt alla armaturer med enbart DMX som redan finns på marknaden?
Det kommer ta tid innan DMX försvinner...om det någonsin gör det, på gott och ont.
-
Calle Brattberg
- PAR-30

Du har helt rätt, När jag skrev nytt protokoll tänkte jag närmast på ett med större bandbredd, så att administrationen av större system blir enklare. Sorry
RDM kommer säkert hjälpa oss mer och förenkla för oss när det gäller adressering och annat, Men lite roligt är att allt detta har funnits i Vari-lite Serie200 system sedan typ 1985! Jobbigt blir ju också att man måste byta alla buffers, då de inte är gjorda för 2vägskommunikation som RDM kräver... dock klarar vi oss på samma kablar.
I mina ögon är dock DMX alltid 5pol, Även om de flesta märken idag har både 3 och 5 in/ut. Jag tror att vi kommer dras med DMX i många år till, dock distrubuera det på annat sätt.
Mvh
RDM kommer säkert hjälpa oss mer och förenkla för oss när det gäller adressering och annat, Men lite roligt är att allt detta har funnits i Vari-lite Serie200 system sedan typ 1985! Jobbigt blir ju också att man måste byta alla buffers, då de inte är gjorda för 2vägskommunikation som RDM kräver... dock klarar vi oss på samma kablar.
I mina ögon är dock DMX alltid 5pol, Även om de flesta märken idag har både 3 och 5 in/ut. Jag tror att vi kommer dras med DMX i många år till, dock distrubuera det på annat sätt.
Mvh
Brattberg
- Olle Högberg
- PAR-30

- Kontakt:
-
Tompa Sundquist
- Rookie

- Olle Högberg
- PAR-30

- Kontakt:
-
Tompa Sundquist
- Rookie

glöm inte att det är till 90% av alla gånger det INTE hänger på om det är VL-pannor eller Silverstar lampor som avgör om det är snyggt ljus.Olle Högberg skrev:Precis!
Prylarna levererades inte i tid till genrepet, så jag fick panik-köpa halvfabrikat på Kjell&Co och löda lite, men det blev bra.
De riktiga prylarna kom dagen efter, så nu har jag back-up om det skulle gå sönder.
Många lägger så jävla mycket energi på att bara gigga med de värsta prylarna och kanske glömmer vad dom egentligen gör där =)
Tompa
- Olle Högberg
- PAR-30

- Kontakt:
Förstår inte riktigt vad du menar? Men visst, vi gjorde en lågbudget-show, och utifrån de förutsättningar vi hade blev det helt OK. LED-kannor är perfekt som bakljus för små scener, ger en flexibilitet och kostnads-effektivitet utan like. Använde en scanner som följe-spot, vilket innebär att jag som producent var bunden till att sköta den under hela showen. Hade en del problem med ljudet, åtminstone de dagar det var fullsatt och sorlande fylle-publik som måste överröstas.Tompa Sundquist skrev:glöm inte att det är till 90% av alla gånger det INTE hänger på om det är VL-pannor eller Silverstar lampor som avgör om det är snyggt ljus.Olle Högberg skrev:Precis!
Prylarna levererades inte i tid till genrepet, så jag fick panik-köpa halvfabrikat på Kjell&Co och löda lite, men det blev bra.
De riktiga prylarna kom dagen efter, så nu har jag back-up om det skulle gå sönder.
Många lägger så jävla mycket energi på att bara gigga med de värsta prylarna och kanske glömmer vad dom egentligen gör där =)