Aktiv partyrigg

Här kan du diskutera högtalare, monitorer, slutsteg mm.
Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!

Inlägg av Jonas Larsson »

Hasse Queisser skrev:Jag har 214/6, 213 och 21336.
Okej, det är 214/6 och 21336 som jag har i åtanke, så det verkar lösa sig bra då!

Systemet blir ett par RCF 322Ai (heltäckande galler), RCF 4PRO8002AS (bandpass), hjulplattor till basarna (konstigt att de inte har hjul monterade i ryggen ifrån början) samt huvor till topparna, till basarna fanns tyvärr inga, så där får man väl ordna till egna.

Tack för alla förslag, ideér och rekommendationer, jag får väl återkomma när prylarna har kommit hem!

Tyvärr verkade Luthman lite veliga vad det gällde leveranstid och kunde inte lämna någon sådan, lite dåligt..

Ni som har använt systemet, vet ni vad det är för färg på huvorna till topparna samt vad det är för ström in/utgångar på subbarna? Har inte hittat denna info någonstans, har bara sett att det är IEC till topparna.

Edit: I sista sekund blev det 4PRO8001 i stället, dels eftersom säljaren rekommenderade dessa framför bandpasslådorna och dels eftersom det var bättre pris på dessa.
Senast redigerad av 1 Jonas Larsson, redigerad totalt 0 gånger.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Johannes Tegern
PAR-46
PAR-46
Kontakt:

Inlägg av Johannes Tegern »

Det är svarta huvor med ett runt blått RCF märke längst ner på framsidan. Tyvärr så är kvaliteten sådär på dessa, så vårda dem väl. Det är powercon in samt ut på våra 705or, men jag vet inte om det är samma på 4PRO8002AS. Vi ska göra korta kombinerade kablar speciellt anpassade för att kunna linka vidare ström och signal från bas och topp, då kommer systemet att bli grymt smidigt!

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!

Okej, sitter också och skissar på lite lämpligt kablage, är det powercon både in och ut blir det som du säger riktigt smidigt, bara att ha med sig två långa linje/ström och två korta så är det klart!

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

På basarna är det powercon in och ut, på topparna sitter det vanlig "apparat-kontakt"

Christoffer Carpvik
PAR-64
PAR-64
Presentation: ........................................

Inlägg av Christoffer Carpvik »

Gustaf: RCF har det som standard på sin aktiva avdelning va? powercon in ut på basar och vanlig apparat kabel på toppar?!
//Carpvik

David G. Åhman
PAR-36
PAR-36

Inlägg av David G. Åhman »

Christoffer Carpvik skrev:Gustaf: RCF har det som standard på sin aktiva avdelning va? powercon in ut på basar och vanlig apparat kabel på toppar?!
TT+ har powercon på alla lådor, toppar som basar.

Däremot har vad jag vet alla plastlådor vanlig apparatkontakt.

Kim Dani
Rookie
Rookie

Inlägg av Kim Dani »

en dum nybörjar fråga från mig... vad är skillnaden på aktiva och passiva högtalare ?

Christoffer Carpvik
PAR-64
PAR-64
Presentation: ........................................

Inlägg av Christoffer Carpvik »

En aktiv högtalare har ett inbyggt slutsteg. Passiva högtalare måste drivas med ett "vanligt" slutsteg...
//Carpvik

Användarvisningsbild
Kim Toivanen
PAR-30
PAR-30
Kontakt:

Inlägg av Kim Toivanen »

Aktiv/passiv kan ibland (typ i monitor-sammanhang) även betyda att en aktiv låda använder sig av ett aktivt (externt) delningsfilter, och en passiv då har delningen i lådan.

Vill minnas att detta diskuterats tidigare på forumet.
-+> www.ell.nu <+-

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin

Aktiv låda = inbyggt slutsteg
Passiv låda = externt slutsteg

Aktiv delning = externt aktivt delningsfilter utanför lådan
Passiv delning = internt passivt delningsfilter i lådan

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Jonas Larsson skrev:Aktiv låda = inbyggt slutsteg
Passiv låda = externt slutsteg

Aktiv delning = externt aktivt delningsfilter utanför lådan
Passiv delning = internt passivt delningsfilter i lådan
Njae...

I många lådor med inbyggda förstärkare sitter det ju aktiva delningsfilter, men de är för den sakens skull inte externa...

I Sverige har terminologin när det gäller aktivt/passivt blivit totalt tillstrulad. I mina ögon (öron?) är aktivt samma som aktivt delad, oavsett var slutsteget/stegen råkar befinna sig och lådor med inbyggda steg är helt enkelt... lådor med inbyggda steg. Passivt är passivt delat. Det finns ju även många lådor med passiv delning och inbyggt steg. Vad ska de i så fall kallas?

Tyvärr har jag kommit på mig själv med att använda denna felaktiga terminologi själv i och med att den blivit så vanlig, och därmed även fått förklara vad jag menar ett antal gånger.

På engelska är det ju mycket lättare, men vi har ju inget motsvarande svenskt ord till powered (powered=inbyggda steg, actice=aktiv delning).
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin

Jag kanske borde avsluta denna tråd genom att skriva att det blev ett par 4PRO8001 i stället, dels eftersom säljaren rekommenderade dessa framför bandpasslådorna och dels eftersom det var bättre pris på dessa.

Anläggningen har varit ute på ett antal jobb, dock har jag sälv inte varit närvarande i någon större utsträckning, så jag har lite svårt att ge en kommentar på anläggningen än så länge, men det lilla jag har hört så spelar det på bra.

Jag har kört lite talanläggning/debatt/sång med endast RCF topparna och de låter kanon!

Nackdelen som jag ser det är att topparna har IEC ingång i stället för powercon, nu måste man ha särskilt kablage (eller powercon till IEC adapter) om man bara använder topparna, eftersom det smidiga signal/ström kablaget med powercon som är gjort till basarna inte passar direkt i topparna =(

David Hugoson
PAR-20
PAR-20
Presentation: Bedriva Danza med inriktning Ljud, Ljud, Dans och Event.
Kontakt:

Re: Aktiv partyrigg

Inlägg av David Hugoson »

Lånar den här tråden..

Jag har sökt på RCF ART 905-AS, men inte hittat något skrivet om denhär på forumet, finns inte mycket skrivet om den alls.

Fråga: Har någon provat denna och hur är den jämfört med RCF ART 705-AS? Någon som har några funderingar kring dessa basar?

Användarvisningsbild
Daniel Andreasson
PAR-36
PAR-36
Presentation: To be tight is one thing but to be tight and funky, James knew that

Inlägg av Daniel Andreasson »

tycker inte vi ska utelämna FBT om vi pratar aktiva plastlådor. har hört dom i övre skiktet och dom är helt överlägsna eon15g2.

//
daniel

Anders Brandén
PAR-46
PAR-46
Presentation: Driver firma på fritiden och leker på jobbet. Systemar d&b och rattar FoH som en gud, men har halkat in lite i tv-svängen, på gott och ont. Håller till i Stockholm.
Kontakt:

Inlägg av Anders Brandén »

Daniel Andreasson skrev:tycker inte vi ska utelämna FBT om vi pratar aktiva plastlådor. har hört dom i övre skiktet och dom är helt överlägsna eon15g2.
Något som i sig inte är så svårt.
Anders Brandén - "Friends don't let friends use Behringer"
andersbranden.wordpress.com

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Kontakt:

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

håller med, mitt "aktiv plastlåda"-sortiment består av FBT och jag är väldigt nöjd.
Det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel - och ännu mer med stora !

http://www.star-audio.se

David Hugoson
PAR-20
PAR-20
Presentation: Bedriva Danza med inriktning Ljud, Ljud, Dans och Event.
Kontakt:

Inlägg av David Hugoson »

David Hugoson skrev:Lånar den här tråden..

Jag har sökt på RCF ART 905-AS, men inte hittat något skrivet om denhär på forumet, finns inte mycket skrivet om den alls.

Fråga: Har någon provat denna och hur är den jämfört med RCF ART 705-AS? Någon som har några funderingar kring dessa basar?
Ingen som har provat 905-AS och har några synpunkter??

Användarvisningsbild
Svante Gustafsson
PAR-46
PAR-46
Presentation: www.supersound.se

Vi på supersound.se hjälper dig som kund med ljud & ljusanläggning samt discjockeys till just ditt arrangemang!
Kontakt:

Inlägg av Svante Gustafsson »

letar efter rcf, db och lik toppar på blocket etc men är rätt tomt nowdays :/

Någon som hört "tapco" live? bra prisbild 2800kr st och MACKIE är väl ok tillverkare..

http://www.thomann.de/se/tapco_by_macki ... _th15a.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Bild

nyfiken på om någon hört THE BOX PA202 A för 2100kr st

http://www.thomann.de/se/the_box_pa202a.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Bild

Även nyfiken på om någon hört den dyrare 2700kr st THE BOX PA302 A?

http://www.thomann.de/se/the_box_pa302a ... ngebox.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Bild
http://www.Supersound.se" onclick="window.open(this.href);return false; Ljud-ljusanläggning & discjockeys i Skaraborg!

Erik Boson
PAR-20
PAR-20
Presentation: Jobbar sedan en tid tillbaka på Xpecta Evenemangsteknik AB i Örebro
Kontakt:

Inlägg av Erik Boson »

Svante Gustafsson skrev:letar efter rcf, db och lik toppar på blocket etc men är rätt tomt nowdays :/

Någon som hört "tapco" live? bra prisbild 2800kr st och MACKIE är väl ok tillverkare..

http://www.thomann.de/se/tapco_by_macki ... _th15a.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Bild

nyfiken på om någon hört THE BOX PA202 A för 2100kr st

http://www.thomann.de/se/the_box_pa202a.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Bild

Även nyfiken på om någon hört den dyrare 2700kr st THE BOX PA302 A?

http://www.thomann.de/se/the_box_pa302a ... ngebox.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Bild
Thomanns egna lådor (t.box) låter skit och fungerar till absolut ingenting. Iallafall de två du har med i din förfrågan. Angående Tapco har jag inte en aning, men skulle tro att man får vad man betalar för, och inte ska förvänta sig så mycket mer.
Xpecta Evenemangsteknik AB
Xpecta Installation AB

Användarvisningsbild
Svante Gustafsson
PAR-46
PAR-46
Presentation: www.supersound.se

Vi på supersound.se hjälper dig som kund med ljud & ljusanläggning samt discjockeys till just ditt arrangemang!
Kontakt:

Inlägg av Svante Gustafsson »

Erik Boson skrev: Thomanns egna lådor (t.box) låter skit och fungerar till absolut ingenting. Iallafall de två du har med i din förfrågan. Angående Tapco har jag inte en aning, men skulle tro att man får vad man betalar för, och inte ska förvänta sig så mycket mer.
ok tackar!
http://www.Supersound.se" onclick="window.open(this.href);return false; Ljud-ljusanläggning & discjockeys i Skaraborg!

Skriv svar