Backdrop eller fond?
- David Wennberg
- PAR-64

- Fredrik Nilsson
- PAR-64

- Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
- Kontakt:
Backdrop är det engelska namnet på en fond vilket används i rock n roll branschen, på teater använder man namnet fond.David Wennberg skrev:Fredrik: Nä alltså, en backdrop är ett mindre tyg där det står vad bandet heter som för oljud framför tyget, i mina ögon åtminstone.
Work sucks, send me on tour!
-
Christoffer Carpvik
- PAR-64

- Presentation: ........................................
- David Wennberg
- PAR-64

- Hasse Queisser
- PAR-64

- Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
- Kontakt:
David, jag har också alltid kallat det för backdrops. Vad banden har med sig... en backdrop med logga på...
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;
-
Christoffer Carpvik
- PAR-64

David, vad menar du med din fråga om hur länge jag har hängt i rocksvängen?
Är det relevant?
har jag verkat kaxig på något ställe?
De 5-6 åren jag varit med och de 3 senaste när jag faktiskt jobbat delvis så har jag iafall fått lära mig att det svarta tyger som hängs på scenen kallas backdrops. Och artister som jag jobbat med brukar man få hjälpa med att hänga deras "backdrops" som dom kallar det.
Om det är något som gör att du är tjurig på mig kan du väl ta det via PM....
För jag förstår inte vad ja gjort för att få en så "kaxig" kommentar, nån annan kanske kan berätta de också så får ja ändra på mig isåfall.
Är det relevant?
har jag verkat kaxig på något ställe?
De 5-6 åren jag varit med och de 3 senaste när jag faktiskt jobbat delvis så har jag iafall fått lära mig att det svarta tyger som hängs på scenen kallas backdrops. Och artister som jag jobbat med brukar man få hjälpa med att hänga deras "backdrops" som dom kallar det.
Om det är något som gör att du är tjurig på mig kan du väl ta det via PM....
För jag förstår inte vad ja gjort för att få en så "kaxig" kommentar, nån annan kanske kan berätta de också så får ja ändra på mig isåfall.
Senast redigerad av 1 Christoffer Carpvik, redigerad totalt 0 gånger.
//Carpvik
-
Per Johanson
- PAR-64

Jag får nog ta och hålla med David. Fonden är längst bak sen hänger man en backdrop med någon logga eller annat speciellt tyg, t ex vitt eller grått. Så har jag alltid kallat det i alla fall.Christoffer Carpvik skrev:Bra sagt fredrik. håller med dig. Tror inte spec. många i "rockbranschen" går runt o säger att dom ska hänga upp fondtyger. Det är backdrops.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa
-
Christoffer Carpvik
- PAR-64

- Hasse Queisser
- PAR-64

- Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
- Kontakt:
Tror inte det har med geografi att göra. Möjligen skiljer det sig på vilken del av branschen man kommer ifrån (eller vem man först "lärde" sig terminologin från). Kan tänka mig att det kommer från teatervärlden t.ex.
För mig är tjocka tyger "drops", tunnare saker är "slöjor". Tyger man täcker in podier med är för mig "intäckningar", men jag har även hört folk kalla det för "kappor" (fast oftare har det gällt tyger för att täcka in trossar).
Vi har bara svarta "drops", men när jag till vissa event behöver andra färger och hyr dem hos Spectra eller på andra ställen så har jag då fått de vanliga tjocka moltontyger jag velat ha.
För mig är tjocka tyger "drops", tunnare saker är "slöjor". Tyger man täcker in podier med är för mig "intäckningar", men jag har även hört folk kalla det för "kappor" (fast oftare har det gällt tyger för att täcka in trossar).
Vi har bara svarta "drops", men när jag till vissa event behöver andra färger och hyr dem hos Spectra eller på andra ställen så har jag då fått de vanliga tjocka moltontyger jag velat ha.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
-
Erik Lindvall
- PAR-36

- Presentation: Stage & EventLight är företaget som förser Sveriges scener med professionell ljus- och scenteknik.
Dry-Hire. - Ort: Stockholm
- Kontakt:
Det är rätt intressant hur en fråga ang. om det heter backdrop eller fond eller vad det nu kan tänkas heta kan väcka en sådan diskussion samt många känslor. För min del räcker det med att personen som jag kommunicerar med har uppfattat vad jag menar har förståt det. Sen om det var den totalt 100 % uttrycket som står i någon informell regelbok, spelar för mig ingen roll.
Men bara som jag tycker...
-
Martin Johansson
- PAR-30

vi i västmanland (ja, jag och mina kolegor, kanske inte skall blanda in så många andra) brukar kalla det för droppar eller dropp... gör ingen större skillnad om det är med eller utan tryck=) sedan har vi slöjor för saker som man kan lysa både framifrån och bakifrån på. podie intäckning.. ja de kanske ni förstår, kappa är för mig något man täcker tross med. Kan även funka med en enkel.........
TYGER
för det är väl inte så många som sätter upp ett tunt ikea och lyser på, och hoppas på att det inte skall börja brinna=)
TYGER
för det är väl inte så många som sätter upp ett tunt ikea och lyser på, och hoppas på att det inte skall börja brinna=)
Martin "Barni" Johansson
Ljud-/Ljustekniker
Mail: Barni at moretec se
---MoreTec---
Ljud-/Ljustekniker
Mail: Barni at moretec se
---MoreTec---
-
Tommy Pettersson
- PAR-56

- Presentation: Minst 40 tecken beskrivning av dig själv
- Nicke Löfgren