Aktiv partyrigg

Här kan du diskutera högtalare, monitorer, slutsteg mm.
Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

Inlägg av David Wennberg »

Lite för snäva, helt enkelt. Man får dra av lådan, med mer kraft än vad som borde behövas.
KISS. Keep It Simple Stupid.

David G. Åhman
PAR-36
PAR-36

Inlägg av David G. Åhman »

David Wennberg skrev:Lite för snäva, helt enkelt. Man får dra av lådan, med mer kraft än vad som borde behövas.
ok. överlag är nog de vanligaste k&m-stativen lite för tjocka. De med dubbla lager metall för själva stativkoppen. Tycker de kärvar med de flesta högtalare. Jag använder oftast en annan modell (enklare men som kärvar mindre). Med dom är det aldrig några problem. Samma sak med dansbandspinnarna (k&m), aldrig några problems.

Johannes Tegern
PAR-46
PAR-46
Kontakt:

Inlägg av Johannes Tegern »

Pröva att smörja in stativkopparna med lite olja så kärvar dom inte. RCF verkar dock ha gjort om stativkopen, för de senare lådorna som vi har fått har fungerat perfekt!

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!

Inlägg av Jonas Larsson »

Per Johanson skrev:Vitsen med bandbass är generellt att de får hög verkningsgrad i ett smalt register, i en lyckad konstruktion kan detta vara bra. I en mindre lyckad konstruktion kan det låta bilstereo om det hela... Lyssna på båda och fundera på vad den ska användas till.
Tackar.. Tyvärr brinner det lite i knutarna och jag vet ingen i närheten som har de aktuella lådorna, så blir nog att beställa i "blindo", de ska ut på första jobbet i slutet av månaden.

Visst, 18" basarna är ca 10 cm större på alla håll och väger 19 kg mer per subb, vilket är en del. Jag tror 705 basarna är kanon till de lite mindre ART lådorna, men jag hade väl lite funderingar på 325 som topp (då räcker de lite längre som standalone) och då känns det bättre att ha en 18" i botten i stället för ytterligare en 15".

Dels kommer kittet hyras ut till fester, bröllop, knattediscon etc och vi kommer själva göra mindre jobb på systemet, vi vill inte köpa på oss ett alltför litet sytem där vi inte blir nöjda med vad det presterar.

Jag tror 18" subben och 325 toppar kommer bli en bra kombination, mest lik EON + Mpro som vi funderade på först..

Men frågan återstår.. Bandpass eller basreflex i subben? Bandpassen borde ju vara högre speccad än basreflexen tycker man, nu har de nästan samma data.

Någon som har mer input? Eller helt andra förslag?
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

Varför inte köra 322 som topp? Tror att det är en vanligare lösning. Dessutom ska du nog gå på två basar (eller fler) om du börjar fundera i den storleksordningen, tycker jag.

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!

Jag är som sagt öppen för förslag, är väl lite insnöad på mitt gamla JBL förslag och försöker därför få så lika prylar som möjligt.

2 basar och 2 toppar är tanken.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

2 322 och 2 4PRO8001-AS kanske är en lämplig lösning?

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin

Det kan vara ett alternativ, men 322 verkar ha samma mått och vikten skiljer bara ett 1 kg, så vikt/transportmässigt så kvittar det.

Det är om 322 har lite bättre upplösning, men då kanske hoppet ned till 18" blir för stort jämfört om man hade haft 325 toppen.

Jag funderar som sagt på vilken bastyp som är bäst, RCF´s sida ger ju ingen direkt information om skillnaderna, och det verkar inte som någon här heller har erfarenhet av de två olika modellerna.

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Jag har bara erfarenhet av 322 och basreflexsuben i 4Proserien. Bägge funkar bra, men jag har som sagt inte jämfört med andra modeller.

Hoppet mellan 18" och 12" ser jag inte som något problem alls. Då är hoppet mellan 15" och HF-drivern snarare värre.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin

Okej, svårt val detta... 705 subben som fler verkar vara nöjda med är ju bandpass.

Lite konstigt att 322 och 325 topparna har exakt samma mått, 322 borde ju teoretiskt vara lite mindre.

Nackdelen med 322 är väl att de har lite mindre botten om man kör dem ensamma?

Jerker Björn
PAR-30
PAR-30

Inlägg av Jerker Björn »

jag vet inte, men jag hade nog ALDRIG kört 325orna ensamma förutom vid tex tal och sådant? mina JBLtoppar(SR4726A med JBL 2226 (15tummare)) har på tok för lite botten för att lira musik publikt

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin

Några andra jag har pratat med verkar hålla med Cyber, en 12" topp ger bättre upplösning och hoppet till drivern blir mindre. Synd att 12" toppen inte är mindre än 15" toppen fysiskt sett.

Då är frågan, 12" + 1" eller 2" driver? Det finns för många alternativ helt enkelt och ljud är väl inte min starkaste sida..

Per Johanson
PAR-64
PAR-64

Inlägg av Per Johanson »

Klart att dom håller med Cyber, han har ju rätt!

12"+2" och en 18" i botten är en klassisk set up.

1" är säkert lite snyggare men distar mycket tidigare än en 2" generellt sett. Jag har i princip aldrig varit med om en högtalare som har levererat ett för högt ljudtryck så mitt val är enkelt, 12"+2"!
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin

Okej, då är det nog ART322-A som topp som gäller!

Då är frågan, bandpass eller konventionell frontmonterad 18", är lite nyfiken på bandpasskonstruktionen, B2orna fungerar ju bra, kanske inte samma division iof..

Per Johanson
PAR-64
PAR-64

Inlägg av Per Johanson »

Well mer verkningsgrad och förmodligen lite ojämnare frekvensgång (kanske är borttrixat med hjälp av eq i lådan) är väl det som skiljer bandpassen från basreflexen. Ingen aning egentligen eftersom jag inte hört någon av dom... men gissar att jag skulle valt bandpasssubben med tanke på användningsområdet.

Det samma gäller topparna, har inte hört någon av lådorna men jag tror med hänsyn tagen till min erfarenhet på området att jag skulle valt 12"+2".

Men försök att hinna med en lyssning innan du ritar på orderblocket hos Nicklas...
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin

Har kolla lite lite på stativ.. K&M varianten jag tänkte köpa har 36 mm rör, RCF toppen har bara 35 mm hål, det är väl kanske därför det går trögt? Låter bökigt att vara tvungen att slipa ned de nya stativen så fort man får hem dem =( Eller välja ett annat märke än K&M då..

Fick förslag på EV SXA-360 (mindre och bara 17 kg) i stället för RCF toppen och en EV SBA-760 subb, den är dock också bara 15" som 705...

Eh, blir nog RCF ändå.

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Kontakt:

Art och K&M är inget problem. Vet inte varför siffrorna inte stämmer, men alla mina 20-tal stativ passar i RCF's burkar utan problem. Däremot kan de kärva lite i mina Martin F15 ibland.

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin

Vad är det för modell av stativ du har? Deras "starline" och "topline" är speccade till 36 mm, deras "baseline", de billigaste är speccade till 35 mm.

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

Jag har 214/6, 213 och 21336.

David G. Åhman
PAR-36
PAR-36

Inlägg av David G. Åhman »

Jonas Larsson skrev:Har kolla lite lite på stativ.. K&M varianten jag tänkte köpa har 36 mm rör, RCF toppen har bara 35 mm hål, det är väl kanske därför det går trögt? Låter bökigt att vara tvungen att slipa ned de nya stativen så fort man får hem dem =( Eller välja ett annat märke än K&M då..

Fick förslag på EV SXA-360 (mindre och bara 17 kg) i stället för RCF toppen och en EV SBA-760 subb, den är dock också bara 15" som 705...

Eh, blir nog RCF ändå.
EV-basen är väldigt bra tycker jag, spelar djupt och har mycket kraft för att vara så liten.

Däremot tycker jag RCF ART (nya serien) låter snyggare än SXa360.

Skriv svar