F-Skatt sedel

Här kan du diskutera företagsfrågor såsom drift, försäkringar, ekonomi, marknadsföring, juridik, personalfrågor, programvaror, utbildning mm
Användarvisningsbild
Mikael Ekström
PAR-20
PAR-20
Kontakt:

F-Skatt sedel

Inlägg av Mikael Ekström »

Funderar på att skaffa mig en F-skattesedel eftersom
jag gör en hel del jobb på helgerna nuförtiden åt olika
firmor och det känns som den enklaste lösningen att man
bara kan skicka en faktura när man gjort ett jobb istället
för att vara anställd på 4 olika ställen plus det fasta jobbet.

Jag är dock lite nyfiken på hur det fungerar med papper,
betalninar, skatter, moms och allt dylikt?
Mikael Ekström
Ljustekniker

Frema AB
Kraftverksgatan 6
721 30 Västerås

070 - 363 94 97
021 -­ 10 33 70

Användarvisningsbild
Kim Toivanen
PAR-30
PAR-30
Kontakt:

Inlägg av Kim Toivanen »

Om du inte får ngt vettigt svar här kan du alltid fråga mig nästa gång du ska såsa en baugett och jag är närvarande. (så ska ja försöka svara så gott jag kan)
-+> www.ell.nu <+-

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

En mycket bra ide!

Bra för dom du jobbar åt, dom slipper allt ansvar.

För din del blir det att hålla ordning på papper. Men det behöver inte va det besvärligaste när det handlar om några jobb i månaden.

Fskatt är en beräknad på din "vinst" kommer att göra på året den skall betalas in varje månad.

Momsen kan man betala in en gång i månaden eller en gång per år. Jag tycker du ska ansöka om att göra det varje månad så du slipper några överraskningar på slutet på året om du har "råkat" göra av med dom.

Skall du ta ut lön av dina intjänade pengar så gäller det att du betalar in skatt (Arbetsgivaravgifter, AMF, å lite små saker) Å slutligen betalar du in din skatt på det...

Efter allt så har du några ynka kronor. På en 1000lapp så har du ca 360kr kvar :wink:

Lycka till

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

Inlägg av David Wennberg »

Öh, nu vet jag inte jättemycket om det här med ekonomi och saker, men om det är så att man startar ett eget företag och fakturerar så får man väl ut nästan 52 % av beloppet man fakturerar, efter skatt?
KISS. Keep It Simple Stupid.

Per Johanson
PAR-64
PAR-64

Inlägg av Per Johanson »

Egenavgifterna för 2006 är 30,71% (dvs om du driver enskild firma eller handelsbolag så ska du betala 30,71% av nettointäkten). Sen betalar du skatt och det är ju i högsta grad beroende av vad du tjänar men räkna med 31% i vart fall. Dvs har du har ett netto på 10 000 inklusive moms så försvinner först 2000 spänn i moms, sen har du 8 000 kvar. Av det försvinner 2456 i egenavgifter, kvar är då 5 543. Skatt på detta är vid 31% skatt 1 718 och då har du kvar i näven 3824 skattade kronor.

Driver du ett aktiebolag så är arbetsgivaravgiften 32,28% i år.

Så om du räknar på att du från början fakturerade 8 000 + moms så blir det ca 48,5% kvar. Så ni har rätt båda två kan man säga.

Siffrorna ovan är utan alla avdrag och andra saker som kan påverka resultatet.

Detta gör ju att det där gamla mantrat med 3500 + moms för hur mycket timmar som helst känns lite mossigt....
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

...och det nya mantrat 3600 är som balsam för själen :wink:

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

Per Johanson skrev:Egenavgifterna för 2006 är 30,71% (dvs om du driver enskild firma eller handelsbolag så ska du betala 30,71% av nettointäkten). Sen betalar du skatt och det är ju i högsta grad beroende av vad du tjänar men räkna med 31% i vart fall. Dvs har du har ett netto på 10 000 inklusive moms så försvinner först 2000 spänn i moms, sen har du 8 000 kvar. Av det försvinner 2456 i egenavgifter, kvar är då 5 543. Skatt på detta är vid 31% skatt 1 718 och då har du kvar i näven 3824 skattade kronor.

Driver du ett aktiebolag så är arbetsgivaravgiften 32,28% i år.

Så om du räknar på att du från början fakturerade 8 000 + moms så blir det ca 48,5% kvar. Så ni har rätt båda två kan man säga.

Siffrorna ovan är utan alla avdrag och andra saker som kan påverka resultatet.

Detta gör ju att det där gamla mantrat med 3500 + moms för hur mycket timmar som helst känns lite mossigt....

Visst skrev jag samma sak?? Eller :wink:

Per Johanson
PAR-64
PAR-64

Inlägg av Per Johanson »

Jo, men jag ville visa vart siffrorna kommer ifrån också. Och påpeka att ni egentligen sa samma sak.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Olof Lindvall
PAR-20
PAR-20
Presentation: Delägare i företaget Stage & EventLight. Stage & EventLight är företaget som förser Sveriges scener med professionell ljus- och scenteknik. Vi har vår grund inom den klassiska scenkonstens områden så som teater, dans, opera, cirkus och musikal, och det är där man finner vår styrka.
Kontakt:

Inlägg av Olof Lindvall »

Du kan nog få många goda förslag här! o dåliga! Vet att många inte gillar SKV www.skatteverket.se men de är mycket trevlig o kunniga om man bara tar dem på rätt sett...Så ett gott förslag är ju o kontackta dem. De har all fakta man behöver och den samlade informationen.
Lycka till
MVH
Olof Lindvall

Stage & EventLight Stockholm
+4670-39 40 131
olof@stageeventlight.se
http://www.stageeventlight.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

Vad skulle det vara för fel på Skatteverket? :?

När det gäller att starta eget finns det massvis med bra och informativa sidor för övrigt. Fråga Google :)

Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64
Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.

Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland.
Kontakt:

Inlägg av Magnus Lindgren »

Om jag inte heller minns fel så kan man kolla på

Företagar Guiden www.nutek.se/foretagarguiden

och

Företags registrering www.foretagsregisrering.se
//Magnus - Fegge & Mattes

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

www.starta-eget.se funkar också! :)

Robin Nilsson
PAR-20
PAR-20

Inlägg av Robin Nilsson »

Hur mycket jobb gör du?

Är det inte så du kan leva på det i lite till så gör du nog bäst i att skaffa en såkallad, FA-skatt.

Då kan du enkelt både driva företaget och ha ett fast jobb nån annanstans!

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!

Inlägg av Jonas Larsson »

Per, om jag jobbar åt en firma och fakturerar 150:-/tim exkl moms så försvinner 46:-/tim i egenavgifter, och man kan säga att man har en timlön på 104:-/tim före skatt?

Men sedan är det väl pension, försäkringar, skyddskläder och liknande som man får stå för själv? Eller vad ingår i de egenavgifter man betalar in?

Vad är igentligen rimligt att fakturera, om man nu vill göra det i stället för att vara anställd. Säg att de anställda har 100:-/tim före skatt, vad bör man då fakturera i stället?
//Jonas - ljudoljus.net crew

Per Johanson
PAR-64
PAR-64

Inlägg av Per Johanson »

Ålderspensionsavgift, efterlevandepensionsavgift, sjukförsäkringsavgift, föräldraförsäkringsavgift, arbetsskadeavgift, arbetsmarknadsavgift, allmän löneavgift kallas de saker som ingår i egenavgifterna.

Så du har rätt, man får stå för de saker du räknar upp själv, utom ålderspensionen då som är ca 1/3 av det du när du slitit i 41 år till förhoppningsvis får ut.

Det är svårt att svara på hur mycket du skall fakturera, en hantverkare kostar från 300 spänn + moms och det kanske är ett bra riktmärke? Anställningstrygghet och icke fakturerbar tid måste också beaktas.

Anders Ericsson
PAR-30
PAR-30
Presentation: Lets get the show on the road.....

Ägare, Ljus tekniker & Designer

Inlägg av Anders Ericsson »

Rätt roligt med frågan vad ska men fakturera.....
Frågan kan väll oxå ställas i denna branschen vem och hur ska man fakturera?

Jag har hört att företag inte betalar humparna mer än att dom får vara med och så kan dom få mat. En anna variant är dom som avancerat upp till crew's i olika områden. Där säger man att så kallade "hanverkar löner" på 3-400kr /tim + moms kan man glömma. Företagen är villiga att betala ut runt en 100-150kr + moms och då endast för effektiv tid. Så för en fastival helg på 2dagar kan man plocka ut en 1500kr+ moms om man har tur. Timlönen för detta jobb och tiden på dygnet man jobbar vågar jag inte tänka på.

Stämmer detta i verkligheten på övriga firmor eller? Det är välldigt dåligt betalt.

Nu jobbar jag men ljud & ljus som extra och dom jag jobbar med är bekanta så jag drabbas inte av att "detta är mitt levebröd". Jag har själv egen firma med b.l.a chaufförs lots där vi hoppar in och drar runt med lastbilar. Men där debiterar vi 260kr +moms /timma och det är från att vi åker dit tills vi åker hem. ALLA TIMMAR.

Johannes Tegern
PAR-46
PAR-46
Kontakt:

Inlägg av Johannes Tegern »

Det låter helt sjukt! Vad jag har hört så ligger humplönen mellan 200kr och 250kr + moms per timme. Ibland så högt som 300kr, men då får man en humpare som jobbar för två ungefär... Teknikerlönerna ligger på mellan 300kr och 500kr. Projektledare för större projekt på över 500.
Så ligger det till i min värld i alla fall.

En liten jämförelse som Wille på Lighttrade fick mig att reflektera över: I vår bransch så är det kunderna som bestämmer när vi ska jobba. Det är det inte i andra branscher, t.ex. Elektriker, snickare, bilreparatörer, läkare etc. Dom lyckas ju ta betalt för åtta timmar per dag. I den branschen vi är i så kan vi vara glada om vi kan fakturera 4 timmar per dag. Så upplever jag det i alla fall. Man måste ha valt fel branch alltså..... :(

Användarvisningsbild
Anders Plato
PAR-30
PAR-30
Presentation: Frilansande ljusdesigner inom scen, event samt arkitektur.
Kontakt:

Inlägg av Anders Plato »

Problemet ligger hos oss.

Vi tar jobben med kassa arbetsförhållanden och kasst betalt. Vi måste bli tuffare och ställa krav på den som vill ha våra tjänster.

Hade inte elektriker, snickare med mera ställt krav på sina arbetstider hade de fått jobba dag och natt för skitlöner.
Som många i vår bransch gör i dagsläget.
Plato Ljusdesign
http://www.plato.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Skriv svar