Starta eget...
-
Christoffer Carpvik
- PAR-64

- Presentation: ........................................
David, skulle man inte vara väldigt småsint om man skyllde missflyt i företaget på att folk på forumet har tipsat om produkter som många andra använder och är framgångsrika med.
Tex. Vi tipsar om Shura mickar, de har ju starlight/ua och en väldig massa andra. Om de sedan inte skulle gå bra för honom. Är de ens möjligt att han skulle få för sig att skylla de på forumet för att vi rekomenderade honom shure. tror inte det.
Tex. Vi tipsar om Shura mickar, de har ju starlight/ua och en väldig massa andra. Om de sedan inte skulle gå bra för honom. Är de ens möjligt att han skulle få för sig att skylla de på forumet för att vi rekomenderade honom shure. tror inte det.
//Carpvik
- David Wennberg
- PAR-64

- Tobbe Friberg
- PAR-36

- Kontakt:
Det är väl klart att detta är en branch att tjäna pengar i.....David Wennberg skrev:Fast, vi kunde ju ha upplyst honom om att han kanske inte borde starta firma eftersom det antagligen inte kommer gå så värst bra, eller hur? Det här är ingen bransch att tjäna pengar i, framför allt utan startkapital.
Tror ni att dom firmor som är i denna branch är i den för att det är någon form av välgörenhet.....
Självklart för att dom tjänar pengar.
[ Your lips, My ass.... They should meet.... ]
-
Per Johanson
- PAR-64

Jag tror att skrämmande många är i branschen för att dom är skuldsatta och grejorna betingar ett så lågt värde så att en avyttring inte skulle lösa skulderna, dvs det är i princip välgörenhet. Givetvis finns det många undantag.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa
-
Christoffer Carpvik
- PAR-64

OKej, ja kan hålla med om att om du satsar 100% på att bli stenrik så är de ju tufft att starta en firma nu. Men pengar kan du helt klart tjäna i branschen, och att vi ska råda folk till att inte starta eget för att det förmodligen inte går bra, de håller ja inte med om.
Vi ska defenitivt inte råda folk så att odm råkar illa ut, och jag tycker väl att exempelvis den här tråden ger exempel på olika sätt att ha en firma i branschen, allt från att ha en maglite och en leatherman o ett par handskar till att investera i 500.000 för att skaffa grejor.
Vi ska defenitivt inte råda folk så att odm råkar illa ut, och jag tycker väl att exempelvis den här tråden ger exempel på olika sätt att ha en firma i branschen, allt från att ha en maglite och en leatherman o ett par handskar till att investera i 500.000 för att skaffa grejor.
//Carpvik
-
Per Johanson
- PAR-64

Tobbe Friberg: Om detta är en bransch att tjäna pengar i, varför är siffrorna så dåliga för de allra flesta?
David: Det går inte att starta ett företag utan startkapital. Det går att sälja timmar av sin egen tid men det är ju tyvärr så att över 500 pistoler i timma är det väldigt få som tjänar. Och rätt mycket är icke debiterbar tid dessutom. Tidsspillan är väl inget som slagit igenom i krogsvängen vad jag vet i alla fall.
Christoffer: "tjäna pengar", vad lägger du i det begreppet? Det är inte så svårt att förtjäna sitt levebröd i denna bransch, men att det ska bli pengar över i verksamheten som i tillräckligt hög grad motsvarar det satsade kapitalet, risken och tiden man lägger ner i vettig omfattning tror jag är ovanligt. Faktum är ju att det är tämligen, vad ska jag kalla det, ogenomtänkt, att bedriva verksamhet som inte ger vettig avkastning på investerat kapital och det menar jag att många gör.
Min kommentar om hjärta istället för hjärna betyder inte att folk i branschen är korkade, det betyder att folk köper saker som dom vill ha istället för saker som genererar intäkter i verksamheten. Undantag finns och dom går förmodligen mycket bättre än genomsnittet. Tänk på att vi pratar om en bransch där jättarna omsätter lika mycket pengar som en halvstor ICA butik och där resultatet är skrämmande dåligt i de allra flesta fall.
500 000 är ju en siffra som låter som mycket pengar men att ha det i investeringsbudget kommer du inte långt med, det är en kompetent men liten ljudanläggning. Sen ska du transportera sakerna och helst ha lite lampor också.
Bara för att jag är nyfiken Christoffer, vad vet du egentligen om att driva företag och vilka råd vi ska ge?
David: Det går inte att starta ett företag utan startkapital. Det går att sälja timmar av sin egen tid men det är ju tyvärr så att över 500 pistoler i timma är det väldigt få som tjänar. Och rätt mycket är icke debiterbar tid dessutom. Tidsspillan är väl inget som slagit igenom i krogsvängen vad jag vet i alla fall.
Christoffer: "tjäna pengar", vad lägger du i det begreppet? Det är inte så svårt att förtjäna sitt levebröd i denna bransch, men att det ska bli pengar över i verksamheten som i tillräckligt hög grad motsvarar det satsade kapitalet, risken och tiden man lägger ner i vettig omfattning tror jag är ovanligt. Faktum är ju att det är tämligen, vad ska jag kalla det, ogenomtänkt, att bedriva verksamhet som inte ger vettig avkastning på investerat kapital och det menar jag att många gör.
Min kommentar om hjärta istället för hjärna betyder inte att folk i branschen är korkade, det betyder att folk köper saker som dom vill ha istället för saker som genererar intäkter i verksamheten. Undantag finns och dom går förmodligen mycket bättre än genomsnittet. Tänk på att vi pratar om en bransch där jättarna omsätter lika mycket pengar som en halvstor ICA butik och där resultatet är skrämmande dåligt i de allra flesta fall.
500 000 är ju en siffra som låter som mycket pengar men att ha det i investeringsbudget kommer du inte långt med, det är en kompetent men liten ljudanläggning. Sen ska du transportera sakerna och helst ha lite lampor också.
Bara för att jag är nyfiken Christoffer, vad vet du egentligen om att driva företag och vilka råd vi ska ge?
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa
-
Nicklas Arlevall
- PAR-46

- Kontakt:
Jag håller med dig Per.
Ändå tycker jag att vi borde snarare uppmuntra att jobba i denna bransch.
Jag tror inte alla är ute efter att tjäna massa pengar utan vill göra något bra. Det är en god tanke.
Denna tråd har hamnat i hur någon skall kunna eller inte kunna tjäna mycket pengar. Tänk om det inte är grundtanken.
Du vet, det där suget bara....
Jag tror inte alla är ute efter att tjäna massa pengar utan vill göra något bra. Det är en god tanke.
Denna tråd har hamnat i hur någon skall kunna eller inte kunna tjäna mycket pengar. Tänk om det inte är grundtanken.
- Nicke Löfgren
- PAR-64

- Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet
Jag håller med dig till 100%!Per Johanson skrev:Jag tror att skrämmande många är i branschen för att dom är skuldsatta och grejorna betingar ett så lågt värde så att en avyttring inte skulle lösa skulderna, dvs det är i princip välgörenhet. Givetvis finns det många undantag.
Detta är inte en branch att tjäna pengar i! Utan en "lekstuga" för äldre killar! Skämt åsido! Finns ett fåtal som har gjort det till "stort" företag som kan ge avkastning. Tex Primetec.
Annars är det nog bara pengar in sedan köpa nytt som blir ett dåligt andra handsvärde av sen går det bara runt runt.
Å sen hur länga vill man kånka på högtalare eller tross? Inte tror jag man bär dessa saker när man är 64! Hur många har tagit ute en seriös lön under alla år så man har till sin pension? I min ålder så ska man ju inte nöja sig med en månadslön på mindre än 30-35papp. För när det är dax att trappa ner så är inte bolaget/varulagret lätt att sälja!
- Nicke Löfgren
- PAR-64

- Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet
- David Wennberg
- PAR-64

I kontrast till andra branscher är det verkligen inte det. Visst går det att få ihop till brödfödan och lite därtill, men det kostar både hårt arbete (psykiskt och fysiskt!) och uppoffringar. Hur många av er som läser i den här tråden har en familj och dessutom en familj som ni känner att ni ägnar tillräckligt mycket tid åt?Tobbe Friberg skrev:Det är väl klart att detta är en branch att tjäna pengar i.....
KISS. Keep It Simple Stupid.
- David Wennberg
- PAR-64

Du har jätterätt Nicklas! Visst är det fel av oss att säga saker i stil med "det går aldrig". Självklart ska vi försöka uppmuntra - men samtidigt också vara ärliga.Nicklas Arlevall skrev:Jag håller med dig Per.
Grundtanken måste givetvis vara att ha roligt och trivas, men jag tror inte att rätt väg för Axel att gå är att starta eget. Åtminstone inte ännu.
KISS. Keep It Simple Stupid.
-
Per Johanson
- PAR-64

Nicklas, jag vet allt om suget... Var ju ute lite i sommar trots att Dart Vader hade fått mig att säga aldrig mer.
Mina inlägg i tråden handlar inte om att tjäna "mycket" pengar, vad nu det är... De handlar om att det är väldigt lätt att hamna i en situation där man inte kan göra en exit på ett hyfsat snyggt och bra sätt. Precis som Nicke skriver.
I väldigt många delar av vårt land råder det överetablering när det gäller uthyrningsfirmor, då tycker jag att det är lite okamratligt att säga till någon som frågar att det är en bra idé att starta ytterligare en firma. Sen kan man iofs hålla på med detta på hobbynivå och ytterligare förstöra för de som försöker leva på att hyra ut saker.
Däremot råder det ständig brist på bra personal. Bli en överjävel på något så behöver du aldrig vara arbetslös. Inom vissa delar av branschen verkar det räcka med att inte göra bort sig fullständigt så har man gott om jobb. Jag är själv ett lysande exempel på detta.
Mina inlägg i tråden handlar inte om att tjäna "mycket" pengar, vad nu det är... De handlar om att det är väldigt lätt att hamna i en situation där man inte kan göra en exit på ett hyfsat snyggt och bra sätt. Precis som Nicke skriver.
I väldigt många delar av vårt land råder det överetablering när det gäller uthyrningsfirmor, då tycker jag att det är lite okamratligt att säga till någon som frågar att det är en bra idé att starta ytterligare en firma. Sen kan man iofs hålla på med detta på hobbynivå och ytterligare förstöra för de som försöker leva på att hyra ut saker.
Däremot råder det ständig brist på bra personal. Bli en överjävel på något så behöver du aldrig vara arbetslös. Inom vissa delar av branschen verkar det räcka med att inte göra bort sig fullständigt så har man gott om jobb. Jag är själv ett lysande exempel på detta.
- Tobbe Friberg
- PAR-36

- Kontakt:
Visst fan är det så att det går att tjäna pengar på denna branch..... Om det inte skulle finnas kalkyler för att göra en vinst så skulle det inte finnas ett enda företag i denna branch som skulle få ett lån av banken för att göra investeringar......David Wennberg skrev:I kontrast till andra branscher är det verkligen inte det. Visst går det att få ihop till brödfödan och lite därtill, men det kostar både hårt arbete (psykiskt och fysiskt!) och uppoffringar. Hur många av er som läser i den här tråden har en familj och dessutom en familj som ni känner att ni ägnar tillräckligt mycket tid åt?Tobbe Friberg skrev:Det är väl klart att detta är en branch att tjäna pengar i.....
"inte ägnar tillräckligt med tid åt familjen".......
Tror du att en ny egenföretagare innom åkeri branchen har mera tid åt familjen än innom ljud o ljus branchen???
tror fortfarande att det bara handlar om prioteringar.....
Per johansson: Jag har ingen anning varför siffrorna är dåliga idenna branch. Men jag tror inte att dom är det. Jag tror att det är inte så många på detta forum som egenteligen har så stor insyn i sina kollergors ekonomi.... Har aldrig pratat med en egenföretagare som tycker att det går bra för sin firma......
-
Per Johanson
- PAR-64

Bokslut på AB är offentliga, insyn är inget problem. På mitt förra jobb hade jag tillgång till UC's register och det är faktiskt ingen kul läsning.
Att du är borta mycket om du kör lastbil gör väl inte att det är roligare att vara borta från familjen om du håller på med högtalare? 2 dåliga blir inte en bra vad jag vet.
Det är nog allra vanligast med finansiering genom leasing och då är ju utrustningen säkerhet i viss mån och leasingbolagets bekymmer att bli av med om det går åt skogen. Eftersom de flesta nog står bakom eventuella lån så är aldrig konkurs ett alternativ, då går privat ekonomin åt skogen också. Dvs man kämpar på med ruttna resultat.
Att du är borta mycket om du kör lastbil gör väl inte att det är roligare att vara borta från familjen om du håller på med högtalare? 2 dåliga blir inte en bra vad jag vet.
Det är nog allra vanligast med finansiering genom leasing och då är ju utrustningen säkerhet i viss mån och leasingbolagets bekymmer att bli av med om det går åt skogen. Eftersom de flesta nog står bakom eventuella lån så är aldrig konkurs ett alternativ, då går privat ekonomin åt skogen också. Dvs man kämpar på med ruttna resultat.
-
Christoffer Carpvik
- PAR-64

Per: Driva företag vet jag kanske inte jätte mkt om i praktiken mer än att ja jobbar åt företagare och är ganska insatt i en verksamhet där, pappa är egenföretagare och jag studerar ekonomi med inriktning på företagande. SÅ jag är inte på något sätt en guru,
I begreppet att tjäna pengar syftar ja inte på att bli stenrik, för de är väldigt svårt om inte omöjligt att bli tror jag. Däremot menar jag att det finns ju folk som lyckats/lyckas med att tjäna ihop till sitt levebröd och lite därtill. Dom lever inte på existens minimum, folk som har fru och tre barn och ändå har råd med utlands semestrar med hela familjen osv.
Egentligen kanske ja ska säga att min mening är att de går att leva ganska gott på ett jobb inom branschen, men vill du bli rik så är de fel bransch.
Hoppas du förstår mig bättre nu per,
I begreppet att tjäna pengar syftar ja inte på att bli stenrik, för de är väldigt svårt om inte omöjligt att bli tror jag. Däremot menar jag att det finns ju folk som lyckats/lyckas med att tjäna ihop till sitt levebröd och lite därtill. Dom lever inte på existens minimum, folk som har fru och tre barn och ändå har råd med utlands semestrar med hela familjen osv.
Egentligen kanske ja ska säga att min mening är att de går att leva ganska gott på ett jobb inom branschen, men vill du bli rik så är de fel bransch.
Hoppas du förstår mig bättre nu per,
//Carpvik
- David Wennberg
- PAR-64

- Tobbe Friberg
- PAR-36

- Kontakt:
-
Marcus Sandberg
- PAR-64

- Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
- Kontakt:
Förlåt att jag lägger mej i det låter lite som pajkastning här inne.
Jo för att det ska finnas anstälda så måste det finnas företagare. Svårare e det inne. Men ibland e det inte lätt att driva eget framförallt när man gör allt helt vitt när det kommer några och gör det svart. Jag har råkat ut för det när hobby killar kommer och lägger halva mitt pris och då vet jag att det finns de swom anser att jag har lagt ett lågt pris. Sen så finns det de som inte betalar för sig aldeles för många sånna jag har råkat ut för en sådan. Då blir det och plocka från det insamlade kapitalet för att betala leverantörer.
Min teknik bit har jag löst så att jag typ ett avtal med flera uthyrningsföretag där jag hyr av dom med en viss rabbat och att varken de eller jag tar kunder ifrånvarandra. Det gör det så att jag kan hyra ut teknik och vi båda kännar på det. och sen om de behöver en extra tekniker så tar de in mej. Sen gör jag ofta mindre konferens jobb och till det så har jag köpt några egna mindre mixerbord och trådlöst och lite andra mickar och kabel. För hyr man ut det ofta så kännar men mer på att ha eget än att hyra in det.
Så mitt råd till någon som ska starta eget e att se till att ha en ordentlig utbildning ocj sen hyr in det matriel som du behöver och spara in ett reservkappital. Där efter så ser du vilka prudukter du hyr in ofta för sök i så fall handla in det. Men gå inte direkt efter prislappen utan låt kvaliten få bestämma för pra prylar kostar. "Möget kan man få billigt." som man säger här i skåne.
Jo för att det ska finnas anstälda så måste det finnas företagare. Svårare e det inne. Men ibland e det inte lätt att driva eget framförallt när man gör allt helt vitt när det kommer några och gör det svart. Jag har råkat ut för det när hobby killar kommer och lägger halva mitt pris och då vet jag att det finns de swom anser att jag har lagt ett lågt pris. Sen så finns det de som inte betalar för sig aldeles för många sånna jag har råkat ut för en sådan. Då blir det och plocka från det insamlade kapitalet för att betala leverantörer.
Min teknik bit har jag löst så att jag typ ett avtal med flera uthyrningsföretag där jag hyr av dom med en viss rabbat och att varken de eller jag tar kunder ifrånvarandra. Det gör det så att jag kan hyra ut teknik och vi båda kännar på det. och sen om de behöver en extra tekniker så tar de in mej. Sen gör jag ofta mindre konferens jobb och till det så har jag köpt några egna mindre mixerbord och trådlöst och lite andra mickar och kabel. För hyr man ut det ofta så kännar men mer på att ha eget än att hyra in det.
Så mitt råd till någon som ska starta eget e att se till att ha en ordentlig utbildning ocj sen hyr in det matriel som du behöver och spara in ett reservkappital. Där efter så ser du vilka prudukter du hyr in ofta för sök i så fall handla in det. Men gå inte direkt efter prislappen utan låt kvaliten få bestämma för pra prylar kostar. "Möget kan man få billigt." som man säger här i skåne.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;
- Tobbe Friberg
- PAR-36

- Kontakt:
Marcus Jönsson skrev:Förlåt att jag lägger mej i det låter lite som pajkastning här inne.
Blir inte det lite moment 22 eftersom den du hyr utrustning måste inneha ny och fungerande utrustning som han/hon ska hyra ut till dig för ett lägre pris än till extern kund och tjäna mindre pengar på.....
Inte för att dissa dig men hade jag varit din levrantör så hade jag höjt priset och hyrt ut till dina kunder direkt och tjänat mer på det.....
[ Your lips, My ass.... They should meet.... ]
-
Marcus Sandberg
- PAR-64

- Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
- Kontakt:
Det blir inget moment 22.Tobbe Friberg skrev:Marcus Jönsson skrev:Förlåt att jag lägger mej i det låter lite som pajkastning här inne.
Blir inte det lite moment 22 eftersom den du hyr utrustning måste inneha ny och fungerande utrustning som han/hon ska hyra ut till dig för ett lägre pris än till extern kund och tjäna mindre pengar på.....
Inte för att dissa dig men hade jag varit din levrantör så hade jag höjt priset och hyrt ut till dina kunder direkt och tjänat mer på det.....
Jo jag får kunder och kontakter som dom inte har och därför får dom hyra mer. Pluss att jag är kund där och även de är kunder till mej. De vill inte bli av med en kund eller bli av med någon tekniker. Därför funkar det. Ett bra samarbete är det aldra bästa när man ska börja. De känar mer att bara hyra ut teknik till mej och slippa ta dit någon tekniker och körning ut.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;