Flyga stegracken??
- Kim Toivanen
- PAR-30

- Kontakt:
Flyga stegracken??
Hur vanligt är det att man flyger stegracken? Tänker väll mest på detta:
http://www.umeaudio.se/img/webpics/Vasa ... C_5263.jpg
http://www.umeaudio.se/img/webpics/Vasa ... C_5240.jpg
Nu är inte bilderna allt för högupplösta, men det ser väll ut som att slingen är dragen genom handtagen?
Okej, LAB-steg väger väll inte allt för mycket, men varför? Enda fördelen(?) jag ser är att det blir kortare högtalarkabel fram till lådorna...
http://www.umeaudio.se/img/webpics/Vasa ... C_5263.jpg
http://www.umeaudio.se/img/webpics/Vasa ... C_5240.jpg
Nu är inte bilderna allt för högupplösta, men det ser väll ut som att slingen är dragen genom handtagen?
Okej, LAB-steg väger väll inte allt för mycket, men varför? Enda fördelen(?) jag ser är att det blir kortare högtalarkabel fram till lådorna...
-+> www.ell.nu <+-
-
Daniel Eriksson
- PAR-30

- Kontakt:
Hejsan!
Jag har sett detta bla på Roskilde på Oranga Scenen i deras delaytorn. Som jag fattat det är dessa torn fasta pelare som står året runt.
På sådana ställen är det ju en fördel att flyga racken så man slipper ha dem på marken.
Det ända man måste upp med är signal och lite ström. Längden på högtalarkablarna skulle i detta fall bli på tok för lång om man valde att ha stegen t ex vid FOH.
Egentligen är det ju en ganska bra lösning att flyga dem om man har sina PA på höga höjder så man slipper långa kablar.
Den enda stora nackdelen är ju stegen sitter väldigt otillgängliga om något skulle strula
MVH
Daniel Eriksson
Jag har sett detta bla på Roskilde på Oranga Scenen i deras delaytorn. Som jag fattat det är dessa torn fasta pelare som står året runt.
På sådana ställen är det ju en fördel att flyga racken så man slipper ha dem på marken.
Det ända man måste upp med är signal och lite ström. Längden på högtalarkablarna skulle i detta fall bli på tok för lång om man valde att ha stegen t ex vid FOH.
Egentligen är det ju en ganska bra lösning att flyga dem om man har sina PA på höga höjder så man slipper långa kablar.
Den enda stora nackdelen är ju stegen sitter väldigt otillgängliga om något skulle strula
MVH
Daniel Eriksson
- Kim Toivanen
- PAR-30

- Kontakt:
Vid FOH är ju en sak, men varför inte på golvet/marken vid torn/flygpunkt? Hur ofta flyger man högtalarna mer än 20-30m upp i luften?
-+> www.ell.nu <+-
-
Christoffer Carpvik
- PAR-64

- Presentation: ........................................
- Kim Toivanen
- PAR-30

- Kontakt:
Delaytorn som står ute i publikhav bör väll vara inhängnade med staket. Så hade vi det på GT25 iaf.
Att publiken ska komma åt stegen är väll det minsta problemet när dom börjar klättra i delaytornet för att se bättre
Att publiken ska komma åt stegen är väll det minsta problemet när dom börjar klättra i delaytornet för att se bättre
-+> www.ell.nu <+-
-
Christoffer Carpvik
- PAR-64

- Presentation: ........................................
-
Marcus Sandberg
- PAR-64

- Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
- Kontakt:
Jag säger bara en sak. Jag finner inga ord mot en sådan riggning som på bilderna. Hur många skulle tänka sig vilja stå under. Handtagen är byggda och konstruerade för att lyfta för hand dom är inte säkerhetsanpassade för att flyga flera meter upp i luften. Viseligen så hägnde det så att handtagen bara höll ballansen men endån skylle det bli ett pugntbelastning så går handtagen söndet och då ligger stegen över någon person. Vems försäkringsbolag vill stå för något sådant.
Men man har märkt att det finns för många klåpare ute som kan hitta på de mest farliga riggningarna. Själv så vet jag att Helsingborgsfestivalen så blev det några anmälningar pga farliga riggningar och farliga scener.
Det är en riggning som inte mitt företag gör.
Men man har märkt att det finns för många klåpare ute som kan hitta på de mest farliga riggningarna. Själv så vet jag att Helsingborgsfestivalen så blev det några anmälningar pga farliga riggningar och farliga scener.
Det är en riggning som inte mitt företag gör.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;
-
Mikael Thieme
- PAR-64

- Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Det är inte by-the-book, visst inte. Men jag ser faktiskt ingen större risk med att flyga i sling som på bilderna; dragna runt under stegvagnen och genom handtagen, och straffade lagom tight. Största invändningen för min del är snarare att man - som det ser ut - flyger i brännbart material (sling) och inte i stål. Med reservation för att det är svårt att avgöra utifrån bilden.Marcus Jönsson skrev:Jag säger bara en sak. Jag finner inga ord mot en sådan riggning som på bilderna. Hur många skulle tänka sig vilja stå under.
-
Marcus Sandberg
- PAR-64

- Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
- Kontakt:
Mikael Thieme skrev:Det är inte by-the-book, visst inte. Men jag ser faktiskt ingen större risk med att flyga i sling som på bilderna; dragna runt under stegvagnen och genom handtagen, och straffade lagom tight. Största invändningen för min del är snarare att man - som det ser ut - flyger i brännbart material (sling) och inte i stål. Med reservation för att det är svårt att avgöra utifrån bilden.Marcus Jönsson skrev:Jag säger bara en sak. Jag finner inga ord mot en sådan riggning som på bilderna. Hur många skulle tänka sig vilja stå under.
Jo vist e det väldigt bra straffat men om du kollar noga så är det två stegrack varav det översta står i ett av locken. Där har du en pugnt där konrtyktionen kan vika sig och genast så hänger båda stegrackarna i handtagen. Pluss att det blir ett ryck som gör att handtagen lossar.
- Timmy Andréason
- PAR-20

- Presentation: Frilansande ljustekniker som försökte sluta. Det gick dock inget bra så nu gör jag div insatser med jämna mellanrum.
-
Johnny Andersson
- PAR-46

- Presentation: Fd. discjockey och även en liten sväng inom ljud/ljus-svängen.
Fortfarande intresserad och försöker hänga med vad som händer men jobbar just nu som drifttekniker på ett kraftvärmeverk.
Skulle gärna hålla på med ljud och ljus men känner att marknaden är mättad... - Ort: Linköping
- Kontakt:
- Nicke Löfgren
- PAR-64

- Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet
-
Marcus Sandberg
- PAR-64

- Kontakt:
Jo rackar som är byggda för att flygas har annpasade beslag för det som tål att flygas i men hantag är byggda för att bära och inte flyga.
- David Wennberg
- PAR-64

Visst är det bra att vi här på forumet har ett kritiskt tänkande gällande säkerhet, men vad går det egentligen att utröna av de där två lågupplösta bilderna? Det man ser är två rack som står i sling på backen och två rack, som inte alls behöver vara samma rack riggade på samma sätt uppe i luften.
Eric Rönnlund från Ume Audio är medlem här på forumet, och kan säkert kommentera hur de flög sina steg och varför.
Thieme: Jag håller med dig, men förstår inte riktigt den här diskussionen som förekommer om brännbara material vs. stål. Stål tål inte vad som helst de heller, och jag tror dessutom att racket kommer trilla ändå om det börjar brinna i stegracken. Såvitt jag vet är de flesta rack byggda i trä, och trä brinner väl ganska bra?
Fast, jag erkänner gärna att jag också skulle ståla om jag flög något på den höjden.
Eric Rönnlund från Ume Audio är medlem här på forumet, och kan säkert kommentera hur de flög sina steg och varför.
Thieme: Jag håller med dig, men förstår inte riktigt den här diskussionen som förekommer om brännbara material vs. stål. Stål tål inte vad som helst de heller, och jag tror dessutom att racket kommer trilla ändå om det börjar brinna i stegracken. Såvitt jag vet är de flesta rack byggda i trä, och trä brinner väl ganska bra?
Fast, jag erkänner gärna att jag också skulle ståla om jag flög något på den höjden.
KISS. Keep It Simple Stupid.
- Eric Hising
- PAR-36

- Presentation: Frilansande ljudtekniker som gjort både det ena och det andra...... och det tredje.
- Kontakt:
Hej Grabbar (och tjejer?!?)
Det stämmer väldigt bra att riggningen inte är helt "by the book".
Skälet till att stegrackarna flögs var att kunna använda 10 meters kablar istället för 75 meters kablar som det blivit annars.
Handtagen användes, som någon ovanför skriver, till att balansera slingen. Ingen vikt låg på handtagen.
Stegrackarna (ja, det var två) var ihopdragna med rickrack och stod stadigt ihop.
Ett steel hade varit på sin plats. Helt klart.
Är dock övertygad att samtliga personer på forumet hade tyckt att riggningen var bra om ni var där på plats.
Kan för övrigt bara berätta att KUDO-systemet som användes var något av det absolut bästa jag någonsin hört. Lite off-topic, OK...
Hej Då från Eric och vi andra norrlänningar på firman.
Det stämmer väldigt bra att riggningen inte är helt "by the book".
Skälet till att stegrackarna flögs var att kunna använda 10 meters kablar istället för 75 meters kablar som det blivit annars.
Handtagen användes, som någon ovanför skriver, till att balansera slingen. Ingen vikt låg på handtagen.
Stegrackarna (ja, det var två) var ihopdragna med rickrack och stod stadigt ihop.
Ett steel hade varit på sin plats. Helt klart.
Är dock övertygad att samtliga personer på forumet hade tyckt att riggningen var bra om ni var där på plats.
Kan för övrigt bara berätta att KUDO-systemet som användes var något av det absolut bästa jag någonsin hört. Lite off-topic, OK...
Hej Då från Eric och vi andra norrlänningar på firman.
-
David G. Åhman
- PAR-36

jag snackade med en på spectra som sa att riktiga slings har en bättre brandhållfasthet än stålvajer.. jag har aldrig provat att elda på slings men tydligen är det ganska prepat och tål värme bättre! vet inte om någon här kan bekräfta eller dementera. Ska även kolla med en kamrat som jobbar på Ancra (stor leverantör av slings i sverige).Mikael Thieme skrev:Det är inte by-the-book, visst inte. Men jag ser faktiskt ingen större risk med att flyga i sling som på bilderna; dragna runt under stegvagnen och genom handtagen, och straffade lagom tight. Största invändningen för min del är snarare att man - som det ser ut - flyger i brännbart material (sling) och inte i stål. Med reservation för att det är svårt att avgöra utifrån bilden.Marcus Jönsson skrev:Jag säger bara en sak. Jag finner inga ord mot en sådan riggning som på bilderna. Hur många skulle tänka sig vilja stå under.
- David Wennberg
- PAR-64

-
David G. Åhman
- PAR-36

- David Wennberg
- PAR-64

-
David G. Åhman
- PAR-36