Brandsläckare

Här kan du diskutera tross, trosslyftare, stativ, groundsupports, rigging, handspel, telfers, scener, podier, säkerhet mm.
Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!

Brandsläckare

Inlägg av Jonas Larsson »

Kanske låter konstigt men har gått och funderat lite på brandsläckare 8O

Har ni några med er när ni är ute och åker? Vore rätt smidigt att ha med sig en egen i toolcasen i stället för att slita fram husets skumsläckare och tömma in i stegvagnen när den får för sig att börja brinna.

Vi har ju vatten, skum, pulver och kolsyresläckare att välja bland och min igentliga fråga är vilken som är bäst att använda i elektronisk utrustning.

Vatten säger ju sig självt att det inte är så bra i elektriska prylar, skum och pulver är inget lätt att få bort ifrån utrustningen. Det enda vettiga alternativet som jag ser det är alltså kolsyre.

Stämmer det att kolsyresläckare inte lämnar några rester alls i utrustningen? Det vore ju den perfekta släckaren i så fall.

Ni som jobbar med pyroteknik, ni får väl anvädna era släckare lite då och då antar jag, vad använder ni för släckmedel?
//Jonas - ljudoljus.net crew

Olof Lindvall
PAR-20
PAR-20
Presentation: Delägare i företaget Stage & EventLight. Stage & EventLight är företaget som förser Sveriges scener med professionell ljus- och scenteknik. Vi har vår grund inom den klassiska scenkonstens områden så som teater, dans, opera, cirkus och musikal, och det är där man finner vår styrka.
Kontakt:

Inlägg av Olof Lindvall »

När jag har sprängt bussar och bunkrar med "Pannorama Film och Teater effekter" så är det alltid obligatoriskt med vatten, skum och kolsyresläckare. Finns det inte vatten poster i närheten o det inte är någon större sprängning så funkar det enbart med skum och kolsyresläckare.
Kolsyresläckare är ju den som är snällast mot elektriska prylar...men ingen höjdare om ex en person skulle fatta eld!!! Utan då är ju en brandfilt bättre att ha.
Men det skadar ju inte att ha skum och kolsyresläckare o nån brandfilt med sig på jobb i denna branch. Specielt om man befinner sig på platser som ex torg eller liknande då det inte finns.
MVH
Olof Lindvall

Stage & EventLight Stockholm
+4670-39 40 131
olof@stageeventlight.se
http://www.stageeventlight.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
John Persson
PAR-30
PAR-30
Kontakt:

Inlägg av John Persson »

kör kolsyre släckare till elbränder skum eller pulver till olja eller andra material .

mvh John.
John Persson/PAAB ljud & ljus entreprenör/tekniker sedan 1986.

Användarvisningsbild
Robert Kärrlander
Rookie
Rookie

Inlägg av Robert Kärrlander »

Kolsyra är alltid att föredra vid elbränder. Släcker effektivt och ger minimalt med skador och sanering. Problemet är att det är så mycket plast i och runt det mesta och när det börjar brinna i tillräcklig omfattning övergår det från elbrand till oljebrand och då fungerar endast skum eller pulver. Och där lägger jag nog mina 10 cent på pulver, det är ett helsike att få bort men gör ingen större skada. Skum (vatten med släckfilm vanligast egentligen) skvätter ju även runt och saboterar det mesta av det som står bredvid det som brinner. Och inte har jag någon större lust att stå och spruta vatten rakt in i en 63'a...

Så satsa gärna på ett ställ med en kolsyra och en stor (12kg) pulver så klarar man det mesta med minst elände efteråt. Och kolsyran kan man annars använda till att snabbkyla ölburkarna med efter väl utfört arbete... :)

Användarvisningsbild
Jonas Hagelin
PAR-30
PAR-30
Kontakt:

Inlägg av Jonas Hagelin »

Om jag inte minns fel från brandmanstiden i lumpen:

För att det ska brinna krävs tre saker, man brukar rita upp det
som en triangel.

1. bränsle
2. syre
3. värme

För att det ska kunna brinna krävs alla tre. Tar man bort minst en
så brinner det inte längre. I princip skulle det alltså gå att släcka
alla bränder oberoende av släckningssätt. På utbildningen släckte vi
brinnande bensin med diesel.... De har olika flampunkt.

Kolsyra bör vara bäst för elektronik. Den tar bort både syre och värme
vad jag förstår. På jobbet har vi automatsläckning med inergen i datahallarna.
Slitna casear betyder att man jobbar mycket, inte att man är oförsiktig ;-)

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Kolsyre släckare e att fölredra om du ska släcka där det finns el och Elektronik. där efter skum och sist pulver. Det är inget kul att laga ett slutsteg efter att det har kommit in pulver från en släckare. Trots att du slävkte andra sidan sen så kommer pulvret in och kortsluter i steget. På bion och teatern här i stan så är pulversläckare bandlysta det e kolsyre och skum som gäller där efter brandposten med vatten.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Magnus Stridsberg
PAR-30
PAR-30
Kontakt:

Inlägg av Magnus Stridsberg »

Jag är också en gammal militärbrandman från flyget. Som de flesta säger så är kolsyra ett mycket trevligt medel att sanera efter, det dunstar helt av sig själv :-) Baksidan på medaljen är dock att CO2 är tungt och har dålig kastlängd, dvs man ska ha släckaren ”över” branden.
Sant är att man kan släcka de flesta bränder med de flesta släckare, dock är varje typ av släckare bättre och sämre på olika saker. Fibrösa bränder, dvs allt som kan glöda som trä och tyg, är mycket svårsläckta med allt som inte innehåller vatten. Skum, light water och liknande är vattenbaserade. Det finns även tillsatser som gör att man kan använda vatten till el-utrustning.
Skumsläckare stänker förvisso en bit, men pulver dammar ner en hel fotbollsplan (nästan i alla fall :-) ). Man får i både skum och pulverfallet plocka ner utrustningen och tvätta den innan man kan koppla på ström igen.
Ursäkta en lång utläggning, men som svar på din fråga: Personligen skulle jag först bryta strömmen, därefter använd CO2, sedan skum.

Användarvisningsbild
Fredrik Nilsson
PAR-64
PAR-64
Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Nilsson »

Vad jag har fått lära mig på en brandutbildning som stockholmsbrandförsvar höll i ute i Ågesta som hade en inriktning på teater så skulle man i första hand välja Pulver eftersom det är det ända av dem som inte är ledande. Jag vet att man säger att man ska använda kolsyra men om man tänker efter så är det ju faktiskt en vätska vilket leder ström, skum är också en vätska liksom vatten!
Work sucks, send me on tour!

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

Inlägg av David Wennberg »

Fredrik Nilsson: Kolsyra är en vätska ja, men bara då temperaturen är en bit under 70 minus! Det är inte ledande i gasform.

Däremot är kolsyra direkt skadligt om en person tar eld och man använder kolsyra för att släcka personen. Kolsyran är nämligen så pass kall när den kommer ut ur släckaren så att man kan ge personen man släcker allvarliga "köldskador".
KISS. Keep It Simple Stupid.

Skriv svar