Bas, genom "mono" regel (TT24)

Här kan du diskutera digitala/analoga mixerbord, FX, inserts mm.
Christoffer Carpvik
PAR-64
PAR-64
Presentation: ........................................

Bas, genom "mono" regel (TT24)

Inlägg av Christoffer Carpvik »

Tjenare,

Jag har ett ställe där jag vill sätta 2 st aktiva RCF 705as (basar) ihop med ett delningsfilter och sedan ner till min digital mixer (Mackie TT24) och in på dennas mono regel för att kunna styra huvudvolym på basen med hjälp av den regeln.

Min fråga är varför jag inte kan/klarar att göra så. Jag har gått från bordet in i delningsfiltret och vidare in i steget (basen i detta fallet). Men jag kan omöjligen styra den på mono regeln. Hur gör man en sådan här lösning på ett enkelt sätt?

Hoppas jag inte blev för luddig och att någon förstår vad jag vill göra.
Någon som har ett förslag?

/Carpvik

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!

Inlägg av Jonas Larsson »

Har du verkligen använt dig av rätt utgång på bordet? Så du inte har gått på main eller stereo out? Om du har gått på rätt utgång kan det kanske finnas någon knapp som routar signalen till mono utgången? Typ "mix to mono" eller någon liknande?
//Jonas - ljudoljus.net crew

Christoffer Carpvik
PAR-64
PAR-64

Jag har ju gått ut från bordet genom en av de 3 stycken main out som finns. Det finns main out: left, right, mono/center. Jag har mina toppar på left right såklart och tänkte ha basen på mono.

Detta för att TT24:an har ett master lager där man kommer åt mono på en separat regel och jag vill kunna styra bara själva volymen på toppar med mastern och själva volymen för basar på en egen regel. Är du med?
//Carpvik

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!

Absolut, jag är med på vad du vill åstakomma och hur du har kopplat.

Om du kopplar in en av topparna på mono utgången, får du ljud i den? Om så är fallet ligger ju felet någonstans i delningen/basarna.

Får du inte ut något ljud i en topp (som funkar i left/right) så är det ju bordet som inte skickar signalen, dvs du kanske måste säga till bordet vad det ska sända för signal på den utgången eller liknande, finns säkert massa inställningar för det eftersom det är ett digitalbord.

Manualen kanske är ett tips? Även om de är tråkiga att läsa ibland så hittar du nog svaret på din fråga där!

Christoffer Carpvik
PAR-64
PAR-64

Jag ska åka ner och ta en kik på det sedan...De finns knappt några inställningar att göra på mackie mixern är det värsta..men ja ska åka ner o göra en rejäl felsökning..men visst borde de gå att göra så som jag vill?
//Carpvik

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin

Visst ska det gå att göra så, enda nackdelen är väl att basarna inte blir i stereo då, men det spelar kanske mindre roll då basen är svårare att rikningsbestämma än topparna.

En nackdel till är väl kanske att topparna inte drar nytta av filtret och ligger och spelar fullrange i stället för bara topp.

Christoffer Carpvik
PAR-64
PAR-64

ah precis..men de går ju eq:a på ett annorlunda sätt i topparna och få till de bra iafall.
//Carpvik

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

Inlägg av David Wennberg »

Christoffer Carpvik: Ta signal från left och right till delningsfiltret, sen tar du den lågpassfiltrerade signalen (d.v.s. basen) och ta in den på en kanal i bordet (delar du under 100 Hz är basen antagligen tillräckligt svår att riktningsbestämma, som Jonas säger, men för säkerhets skull bör du splitta ihop bassignalerna ut från filtret, eftersom bas från exempelvis cdspår kan ligga panorerad fullt ut). Denna kanal routar du sedan till monoutgången, och därifrån går du till basstegen.

Splittar du inte ihop bassignalerna så bör du öka nivån på basen 6dB (eller blir det bara 3? Nyvaken! :)).
KISS. Keep It Simple Stupid.

David G. Åhman
PAR-36
PAR-36

Inlägg av David G. Åhman »

David Wennberg skrev:Christoffer Carpvik: Ta signal från left och right till delningsfiltret, sen tar du den lågpassfiltrerade signalen (d.v.s. basen) och ta in den på en kanal i bordet (delar du under 100 Hz är basen antagligen tillräckligt svår att riktningsbestämma, som Jonas säger, men för säkerhets skull bör du splitta ihop bassignalerna ut från filtret, eftersom bas från exempelvis cdspår kan ligga panorerad fullt ut). Denna kanal routar du sedan till monoutgången, och därifrån går du till basstegen.

Splittar du inte ihop bassignalerna så bör du öka nivån på basen 6dB (eller blir det bara 3? Nyvaken! :)).
splitta ihop ;)

Christoffer Carpvik
PAR-64
PAR-64

Hum , om jag har för mig rätt så har inte TT24:an möjlighet till routing....Det går alltså inte lösa riktigt så enkelt som jag vill..att bara skicka direkt från min mono utgång på bordet till filtret och ut till basen? Funkar inte det?
//Carpvik

Christoffer Carpvik
PAR-64
PAR-64

Kom på att jag kan ju fråga er om ni har någon annan lösning som ni tycker är bra att jobba med när de gäller sub. Jag ska ju ha detta till en kyrka. Där jag vill kunna ha lagom bas för Typ live musiken men sen om de ska va lite dans o grejor då vill ja ju kunna boosta upp basen enkelt. Och gärna genom en enda regel...Hur skulle ni löst det?
//Carpvik

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Jag skulle inte välja att variera gainen på baspassbandet vid olika tillfällen i och med att delningsfrekvensen ändras varje gång man ändrar gainen. Vitsen med att använda en separat send till basarna är främst att välja vilka inputs man skickar till basarna och vilka man bara skickar till topparna, inte att variera gainen på dem.

Jag skulle i detta fall använda delningsfiltret på det traditionella sättet och istället öka på basen på CD-kanalen när det skall bumpas på lite extra.

David W. Y-kablar till att summera (splitta ihop som du uttryckte det) två signaler är ingen bra idé. Resultatet kan bli rätt mysko fasfel.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Christoffer Carpvik
PAR-64
PAR-64

Men hasse. om jag använder en av mina Aux sendar. är det ett bättre alternativ då? att bara skicka bas signal till de kanaler jag vill ska ha det?
//Carpvik

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Kontakt:

Christoffer Carpvik skrev:Men hasse. om jag använder en av mina Aux sendar. är det ett bättre alternativ då? att bara skicka bas signal till de kanaler jag vill ska ha det?
Det är samma sak som att använda monoregeln om du ändrar gainen.
Så länge du har samma gain så är ju även delningsfrekvensen den samma. Grejen är alltså att ha samma gain på master och mono/aux hela tiden, inte ändra den.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

Splitta ihop var kanske inte den optimala formuleringen, men uppenbarligen förstod ni ju alla vad jag menade, och det var ju det viktiga :)

Hasse: Hur skulle dessa fasfel uppkomma och hur skulle de uttrycka sig?

David G. Åhman
PAR-36
PAR-36

Inlägg av David G. Åhman »

Jag vet inte hur det är med fasfelen men ett problem som uppstår är ju att eftersom utgångarna är lågohmiga blir det en tung last för dom att driva och detta påverkar återgivningen. har ej testat det själv så jag vet inte hur det låter. Finns nån artikel om "why not whye" på PSW.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

David G. Åhman: Fast, ett delningsfilter som är riktigt byggt borde inte ha några problem med att detta är en större last. Det är ju fortfarande bara signalnivå.

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

David Wennberg skrev:Hasse: Hur skulle dessa fasfel uppkomma och hur skulle de uttrycka sig?
Försökte leta upp info om det, men jag kan ha blandat ihop det med något annat problem. Däremot så påverkar utgångarna varandra och det kan ge upphov till en del mysko problem, som signalförluster, distortion och i värsta fall trasig utrustning.

Bosse Ericson
PAR-20
PAR-20
Kontakt:

Inlägg av Bosse Ericson »

Det e väl så att det inte är ett fasfel som uppstår
utan snarare ett kanalfel .skall man göra mono av L+R
skall man använda seriemotstånd. annars kommer utgångarna
kämpa mot varandra

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

Vad menar du med kanalfel? Hur menar du med att utgångarna skulle kämpa mot varandra?

Jag tycker att det enda som borde hända är att man får en signal som är 6dB starkare och är en produkt av de bägge insignalerna, men jag kanske tänker fel?

Skriv svar