Nytt högtalar stativ samt Gaffel, Älghorn

Här kan du diskutera tross, trosslyftare, stativ, groundsupports, rigging, handspel, telfers, scener, podier, säkerhet mm.
Johan Fälth
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

Nytt högtalar stativ samt Gaffel, Älghorn

Inlägg av Johan Fälth »

Som topicen. Behöver köpa lite nya stativ och Älghorn. Ska palla runt 50kg. Vad andvönder ni, vad ska man satsa på?

Inga herrejössen stativ på 1,8 i min höjd bara.
"Det är aldrig för sent att ge upp"

Användarvisningsbild
Kim Toivanen
PAR-30
PAR-30
Kontakt:

Inlägg av Kim Toivanen »

Vi kör K&M 213.

http://www.k-m.de/D/Katalog/anzeige/det ... 373&spr=EN

GS-approved for loads up to 50 kg. Wt: 8.6 kg, H: 1385/2180 mm.

Dock lite tveksam till om den står stadigt med 2 lådor på horn/gaffel, har inte provat det.
-+> www.ell.nu <+-

Johannes Tegern
PAR-46
PAR-46
Kontakt:

Inlägg av Johannes Tegern »

Vad e älghorn? Har aldrig hört det uttrycket... :)

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

tegern skrev:Vad e älghorn? Har aldrig hört det uttrycket... :)
Det är en adapter som man sätter på stativet för att kunna sätta två högtalare på ett stativ.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Johan Fälth
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

Inlägg av Johan Fälth »

Kärt barn, många namn
"Det är aldrig för sent att ge upp"

Johannes Tegern
PAR-46
PAR-46
Kontakt:

mackieboy skrev:
Det är en adapter som man sätter på stativet för att kunna sätta två högtalare på ett stativ.
Ah, där ser man :)

König-meyers stativ är väl egentligen oslagbara. Både med vev och utan. Jag har sett några som kör manfrotto också, men själv föredrar jag tyskt. Jag kan däremot inte rekommendera aluminiumstativen. Även om de tål 50kg, lika mycket som de flesta stålstativen så känns dom mycket rangligare.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

Inlägg av David Wennberg »

Jag har inte testat så många K&M-stativ, men de jag testat har alla känts tveksamma. 087 är specat till 30 kg, men det klarar antagligen otroligt mycket mer.

Hellre en hög säkerhetsfaktor än ett rangligt stativ.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Johannes Tegern
PAR-46
PAR-46
Kontakt:

087 är ju inte ett dedikerat högtalarstativ utan snarare ett stativ som används till ljus och tross. Dessutom så är det ju på 3,7m som det är specat till 30kg.. Jag tyckte allt att det var lite rangligt när jag hängde 2st 2kw fresneller på maxhöjd. Hade aldrig vågat överlasta ett 087 på den höjden..

Dessutom så hängs ju sällan högtalare såpass högt heller. Så därför så fortsätter jag att rekommendera K&Ms högtalarstativ.

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Kontakt:

Ett företag som jag gör jobb för lät svetsa ihop sina egna älgahorn. Det är igenteligen bara ett U där det långa röret är ett 50mm rör och på det två rör som passar i koppen på högtalarna. Sen har han ett vanligt burton topp som man sätter i ett ljusstativ vilket gör att man kan få en ställbar lutning på högtalarna. EV s200 funkar på ett 087 på högsta höjden inne. Men är det ute och aktiva lådor så får det bli ett annat stativ.

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!

Inlägg av Jonas Larsson »

mackieboy skrev:...Sen har han ett vanligt burton topp som man sätter i ett ljusstativ vilket gör att man kan få en ställbar lutning på högtalarna...
Då gäller det att man drar åt den ordentligt så inte högtalarna får för sig att börja "rotera" frammåt, över 90 grader och sedan helt sonika ramla ned. Skulle kännas lite tryggare med en helt solid konstruktion faktiskt.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

Jonas skrev:
mackieboy skrev:...Sen har han ett vanligt burton topp som man sätter i ett ljusstativ vilket gör att man kan få en ställbar lutning på högtalarna...
Då gäller det att man drar åt den ordentligt så inte högtalarna får för sig att börja "rotera" frammåt, över 90 grader och sedan helt sonika ramla ned. Skulle kännas lite tryggare med en helt solid konstruktion faktiskt.
Det e klart att man drar åt ordentligt Man sätter hornet i skruvstädet och sen fram med den stora skifnycklen ooh drar åt som bara den.

Vi märkte att på många älgahorn så kommer högtalarna för långt ifrånvarandra vilket gjorde lite mysko störningar i ljudet. Han har ett horn byggt för EVs200 liggandes och ett för RCF art ståendes det funkar även för EV s200 stående.

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.

Inlägg av Mikael Thieme »

Jonas skrev:Då gäller det att man drar åt den ordentligt så inte högtalarna får för sig att börja "rotera" frammåt, över 90 grader och sedan helt sonika ramla ned. Skulle kännas lite tryggare med en helt solid konstruktion faktiskt.
Instämmer helt, låter som en avskräckande konstruktionslösning.

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

Ni kan va lugna Rören är itne av aluminium utan riktigt järn vilket gör att man kan spänna ordentligt inte bara med handen utan det skall spännad med en riktig nyckel och då blir den stabil.

Tommy Pettersson
PAR-56
PAR-56
Presentation: Minst 40 tecken beskrivning av dig själv

Inlägg av Tommy Pettersson »

Då är vi lugna igen då.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

mackieboy: Hur mycket väger lösningen?

Man lär få problem ändå med interferens, vad man nu har för "älghornslösning".

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64

dawen skrev:Man lär få problem ändå med interferens, vad man nu har för "älghornslösning".
Inte nödvändigtvis mer problem än om man stackar/flyger topparna på föreskrivet sätt med original hårdvara - överlappande tårtbitar är ju mer regel än undantag. :)

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

Thieme: Givetvis! Men man lär fortfarande få problem med interferens, eller hur? :)

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64

dawen skrev:Thieme: Givetvis! Men man lär fortfarande få problem med interferens, eller hur? :)
Förvisso... så jag tolkar din kommentar som en allmän invändning mot högtalararrayer, framför allt sådana som utbreder sig horisontellt. :)

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

Närå, det behöver du inte göra. Jag har ingenting emot horistontella arrayer, även om man har olika avstånd mellan olika ljudkällor.

Det som är viktigt tycker jag är att veta om vad som faktiskt händer då man ställer två lådor bredvid varandra. Jag vet inte riktigt allt som händer då, men jag vet en del, och jag försöker lära mig mera.

Det där med att vertikala arrayer skulle vara lösningen på alla de problem som finns, det var väl mest något som någon hittade på för att kunna sälja fler skåp dyrare? :)

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

dawen skrev:mackieboy: Hur mycket väger lösningen?

Man lär få problem ändå med interferens, vad man nu har för "älghornslösning".
Man får räkna med minst 2kg för ett horn. Men med tanke på flexibiliteten med ställbar vinkel så e vikten det lilla.

Jo det problemet har man alltid när man har älgahorn. När jag kör med EV s200 på älgahorn liggandes så har jag vinklat dom så att det är nästan 70-90 graders. Då får man inte bara en bra spridning utan lite mindre problem med akustiska problem.

Skriv svar