Säkerhetswire

Här kan du diskutera tross, trosslyftare, stativ, groundsupports, rigging, handspel, telfers, scener, podier, säkerhet mm.
Tommy Pettersson
PAR-56
PAR-56
Presentation: Minst 40 tecken beskrivning av dig själv

Inlägg av Tommy Pettersson »

Det var på chefens 50årsfest dessutom, och armaturen var inhyrd. Så alla aspekter var med i tänket. Men mest att jag började svettas när den snurrat sig några grader.

Nä, egentligen är det inget snack om saken. Sakerna måste sitta bra, åker dom ner så är det oftast man själv som får ta konsekvenserna. En besökare av ett evenemang är (oftast) inte beredd att få en 20kgs armatur i huvudet. Hört massa skräckhistorier när stora spegelbollar ramlar ner, dom borde också säkras ordentligt.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

Inlägg av David Wennberg »

TommyToad skrev:En besökare av ett evenemang är (oftast) inte beredd att få en 20kgs armatur i huvudet.
Haha! Snälla, berätta om de gånger då folk kommit fram till foh och bett om att få saker i huvudet! :wink:
KISS. Keep It Simple Stupid.

Tommy Pettersson
PAR-56
PAR-56

Skumpartys? ;)

Användarvisningsbild
Emil Brolin
PAR-64
PAR-64
Presentation: DJ & Ljusnisse i Sundsvall med omnejd..
Kontakt:

Inlägg av Emil Brolin »

dawen skrev:
Brolin skrev:Då känns det viktigare att rätta till tänket som verkar finnas på tex. riskteatern.. De verkar ha som rutin att bara hänga på bars utan att skruva åt dem.
Är det en person från Riksteatern som du träffat på som gjort detta eller flera? Kanske flera svängar t.o.m.?

De gånger jag har träffat personal från Riksteatern har de varit professionella och inte fuskat med säkerheten. Dogge och Hempa som arbetar där kanske kan kommentera detta?

Och nej, det här är inte något dawen vs. Brolin, jag tycker bara inte att man ska smutskasta folk oförtjänt, framför allt inte om man inte har fakta att underbygga sin kritik med.
I mitt tycke verkar detta tyvärr gälla ganska många av de gäng från nämda företag som har kommit och hälsat på i S-vall. Det allra värsta var att någon sa något om "direktiv från ledningen" eller typ praxis om det. Och i detta fall försöker jag inte smutskasta någon, jag undrade mest om någon hade samma intryck??

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

Jag har inte märkt av det i höst på LKK där jag humpar ibland iaf. Har väl träffat på tre olika Riksteaternsvängar i höst, tror jag.

Walka, Dogge och Hempa borde också kunna uttala sig i frågan.

Användarvisningsbild
Mattias Franzon
PAR-30
PAR-30
Presentation: Jobbar med ljusdesign, som dimmerman/lampie och rigger för Lightmate Linköping.
Säljer fallskydd, yrkeskläder och skyddsskor för www.workersupply.se.
Kontakt:

Inlägg av Mattias Franzon »

De flesta riksproduktioner som jag har varit involverad i har man bara hängt på baret och säkrat med två wire. Ser inget fel i det.

Att använda wire kommer från just teatervärlden där det är trångt mellan råerna och det då är lätt att haka av en armatur även om den har ett åtdraget hakfäste. Been there, done that.

De krav som vi sätter på Konserthuset i Linköping är att alla i hakfästen hängande armaturer ska ha säkerhetswire. Individuella armaturer på ett bar som har fräsha nylockmuttrar eller liknande lösning (ej låsbricka) kan anses som att de inte behöver wire. Men får vi minsta oro över muttrarna så ska det dit wire även på de lumorna.

(Tänk på varför wiren hängs dit när du säkrar lampan. Inte bara för att någon har sagt det.
Då bryr man sig mer om att spänna den och hänga den rätt.)
/ Mattias -MattEMaT- Franzon
http://www.lightmate.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.workersupply.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Mats Leijonhufvud
PAR-46
PAR-46
Presentation: Jag är 43 år och har varit i denna galna och roliga bransch sen 1990.
Började min bana som ljud- och ljustekniker på Liseberg, Lisebergsteatern 1996-1999.
Säljare på Primetec 1999-2015, det blev Mediatec 2009 i fusion med dåvarande Massteknik.
Arbetat med fasta installationer sen 2006 och nu sen 2014 återfinns jag på DAV Partner AB, granne med Scandinavian Photo i Mölndal.

Gillar komplexa systemlösningar med integration av ljus, ljud, bild och styrteknik.

Kom gärna förbi och ta en kaffe och prata lite.
Kontakt:

Inlägg av Mats Leijonhufvud »

Detta var en MYCKET bra tråd tycker jag. Säkerhetsdiskussioner i vår bransch kan det aldrig bli för mycket av.

Som många påpekar tidigare så är kravet på riggsäkerhet mycket större ute i Europa än i Sverige, även elsäkerheten ställs det stora krav på. Framför allt råkar man på detta i utsällningssammanhang. Det krävs att man sätter sig in i hallens "Rules&Regulations" dokument och följer detta till punkt och pricka. Innan mässan öppnar är det säkerhetsbesiktning och montern får inte besökas av gästerna innan man fått godkänt på besiktningen.

Detta kan ju ställa till det om man inte har koll på vad man gör, men till syvende och sist är det till för att ingenting skall hända med de som arbetar i och besöker montern.

När det kommer till huruvida säkerhetsvajern skall hänga tight eller inte så finns det inget givet svar. Det beror helt på vad man hänger för utrustning och vad man skall göra med den när den väl hänger. Är det en konventionell armatur som man hänger bör det finnas så mycket slack i vajern så att den går att rikta. Är det en Moving Light så bör den sitta tightare.

Vi utbildar all vår personal i riggsäkerhet så att alla jobbar på samma sätt när vi är ute på projekt. Det mionimerar också riskerna för tillbud.

/Mats Lindgren, Primetec AB

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

matta: Visst ska det finnas såpass mycket slack att lampan går att rikta, självklart. Annars är det ju ingen idé att lampan hänger där överhuvudtaget :)

Användarvisningsbild
Mats Leijonhufvud
PAR-46
PAR-46
Presentation: Jag är 43 år och har varit i denna galna och roliga bransch sen 1990.
Började min bana som ljud- och ljustekniker på Liseberg, Lisebergsteatern 1996-1999.
Säljare på Primetec 1999-2015, det blev Mediatec 2009 i fusion med dåvarande Massteknik.
Arbetat med fasta installationer sen 2006 och nu sen 2014 återfinns jag på DAV Partner AB, granne med Scandinavian Photo i Mölndal.

Gillar komplexa systemlösningar med integration av ljus, ljud, bild och styrteknik.

Kom gärna förbi och ta en kaffe och prata lite.
Kontakt:

Inlägg av Mats Leijonhufvud »

dawen skrev:matta: Visst ska det finnas såpass mycket slack att lampan går att rikta, självklart. Annars är det ju ingen idé att lampan hänger där överhuvudtaget :)
Jag kanske var lite väl övertydlig där, ja. 8)

Användarvisningsbild
Mattias Franzon
PAR-30
PAR-30
Presentation: Jobbar med ljusdesign, som dimmerman/lampie och rigger för Lightmate Linköping.
Kontakt:

Man har gått på den tabben ett par gånger när man bett humpet att tajta vajern men glömt att säga den lilla detaljen om att lampan även ska gå att rikta. Samma sak med kablar. :-)
Gått tecken att humpet lyssnat och gjort exakt som man sagt. :lol:

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

Rather safe than sorry :)

Användarvisningsbild
Magnus Johansson
PAR-30
PAR-30
Presentation: Före detta student i Linköping som jobbat med ljud och ljus i studentföreningen Forte. Har också jobbat ett par år som DJ på en av Linköpings studentkrogar. Numera färdigutbildad civilingenjör som bytt högtalare och DJ-ing mot datorer och programmering.

Inlägg av Magnus Johansson »

Jonas skrev:Den varianten jag hade var 2 mm, svart, dock ej plastad, totallängd 65 cm.
Vi köpte precis innan jul in ett antal vajrar (skum pluralform ...) från just Bellalite. Om jag inte missminner mig var det den plastade två-millimetersvajern vi valde. När vi fick den visade den sig endast vara plastad i ändarna, dvs där det annars hade varit risk att man stuckit sig på kardelerna. Det ser ut att vara samma som på bilden du postade.

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!

Inlägg av Jonas Larsson »

Aha, okej, så plastad = lite krympslang i ändarna ;) Då är det nog den modellen jag eftersöker. Finns ju dock de som är helt plastade med riktig plast också.

Tack för hjälpen allihop.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Janne
PAR-30
PAR-30

Inlägg av Janne »

Tips!
Köp wiren du fäster som bricka och som inte kan tas av med mer än att du måste skruva av hooken. Wiren sitter kvar, tappas aldrig bort. Missas aldrig i packet. Perfekt!

Tyvärr är min erfarenhet att olyckor med saker som kommer farande från taket händer vid rigg/riv. Då hjälper inga wire...

Annars är det väl just, som sagt, med hissbara rån etc som saker kan hakas av. Alt. moving som hakar i ngt.

jag saknar wire mellan lampan och barndooren, tänk en logdörr som kommer nerfarande för att lampan hänger uppochner (har man ju sett!!)...
Jan P.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

Janne: Går väl att poppnita dit? :)

Användarvisningsbild
Tobias Walka
PAR-36
PAR-36
Kontakt:

Inlägg av Tobias Walka »

dawen skrev:Jag har inte märkt av det i höst på LKK där jag humpar ibland iaf. Har väl träffat på tre olika Riksteaternsvängar i höst, tror jag.

Walka, Dogge och Hempa borde också kunna uttala sig i frågan.
just problem med säkerheten har jag inte varit med om på dom få gästspel vi haft från riks...andra saker så som kompetens och sociala förmågor må enligt vissa ha varit bristfälliga...men vi har på det stora hela varit nöjda.
Q.E.D

Tommy Pettersson
PAR-56
PAR-56

Tydligen så ska plastad wire inte vara något bra alls, eftersom den lätt kan smälta och ha sig.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

Beror väl på vad det är för krympslang och hur man placerar den?

Tommy Pettersson
PAR-56
PAR-56

Hade nån gubbe nere för några dagar sen som sysslade med hållfasthet inom teater/scen/konserter oh enligt honom var det ingen bra idé att ha plastad, det blir bara mer jobb att se till att den inte någonsin vidrör armaturen. (Självklart är det en annan sak om man ska safe:a upp något som inte blir varmt).

Användarvisningsbild
Mattias Franzon
PAR-30
PAR-30
Kontakt:

All safetywire vi har på Konserthuset är plastad, ej krympslang vid presslåset. Har inte haft några direkta problem med det. Plasten brinner inte eller droppar, däremot efter 5-10 år blir den lite frasig men det är ju bara härligt.
Gissar att det var Dick Granberg som du hade hos dig TommyToad. Den gubben har har varit med ett tag och sett vad som fungerar eller inte.
Vi har slutat att låta Ångpanneföreningen besiktiga våra maskinerier då de aldrig hittade några fel, istället kommer Dick till oss 2dagar om året. Då vet vi att det blir på riktigt.

Barndoors är otäckt om man inte har 100% koll. Har sett en flapp från en gammal Robert Juliat-fresnel, den härliga modellen med kula, falla och som en kniv sätta sig drygt en centimeter i scengolvet. Kunde gått riktigt illa. De barndoorsen (skön sve-eng) har inte på en scen att göra.

Skriv svar