Branschen är likadan i Svedala som i USA: Ja du, om du inte inser skillnaden med fackföreningar som har något att säga till om, internationella band som turnerat sen 60-talet, och en marknad som mångfalt större än ankdammen Sverige så är det väl så. Det finns en kultur kring vår bransch och en rutin som vi bara kan drömma om. Och tyvärr finns också fler sopskallar... Det finns några få företag i Sverige som är i närheten av de amerikanska och stora europeiska företagen när det gäller att se det hela som en industri som Cyber benämner det.Janne skrev:Mycket bra inlägg Cyberpunk!
Synd att du jobbar så mkt så du inte kom in tidigare! (Och synd att inte fler orkar/vågar/vill/kan skriva lite mer intressanta inlägg.)
Dock tycker jag faktiskt inte att vi är så mkt efter i utvecklingen i Sverige. Kanske snarare tvärtom, vi har flera mycket bra företag som ligger långt fram i Europa (Primetec, DMAudio, Spectra, Massteknik, Visiual Act, Beacon, AV-teknik, Romator, Wireless solution m.fl.). Vi har många kolleger i vår bransch som faktiskt i princip är världsledande(!) inom sitt gebit i branschen. Men varför har då Sverige bland de lägsta priserna i Europa i vår bransch? För jag tror inte att branschen i övrigt ser särskilt annorlunda ut i andra länder.
Ngt att fundera på.
Vill förtydliga några saker.
Jag känner inte till några hyresföretag som gått i KK. Knappt ens något som går dåligt... De tre senaste företagen i KK är säljföretag vad jag vet (TTS, SFL, Avab). Alltså har mina inlägg ingenting med att andra företag skulle gå sämre än något annat, eller om att tjäna pengar. Varför läser ni in det?
Vad gäller SL är det nog inte så sunt ekonomiskt som ni verkar tro. De flesta hyresföretag jag känner till har nog faktiskt en sundare balansräkning. Skulle inte förvåna mig om SL snart är till salu. Tror att företaget behöver kapitaltillskott.
Nej, kärnan för mig i diskussionen är sund konkurrens! Varför är det så svårt att diskutera det offentligt? Bit inte den hand som föder dig? Bind inte ris åt egen rygg? Kasta inte pil i kuvös?
Det måste väl rimligtvis vara fler som tycker det är fel att lura upphandlare/arrangörer (OCH KONKURRENTER) på det sätt vi diskuterat? Dawen, det kan finnas flera orsaker till att kunden återkommer, jag har nämnt flera i tidigare inlägg (Jag har lyckligtvis exempel på kunder som byter leverantör pga detta också). Konkurrenten däremot kan bara påpeka och ta ny fight nästa år. Hoppas bara att inte fler tar efter denna "metod", "affärsidé" eller vad ni vill kalla det.
(Citat: "Jag förstår fortfarande inte vad Janne menar när han säger att Starlight behandlar sina kunder dåligt genom att ge dem fel grejor. " Ja, jisses, vi är nog i en sjuk bransch.)
Och varför inte stötta hjärnforskningen?
Eller starta bluesklubb!
Varför vi läser in att ett hyresföretag går sämre om dom inte hyr ut några saker? Du påstår att SL tar en massa jobb genom att ha konstiga affärmetoder, då är det med andra ord någon annan som inte hyr ut den utrustningen. Jag tror det framgår av ordens lydelse att ett hyresförestags intäkter kommer från att hyra ut saker. Ibland har dessa företag även fast änställd personal och dessa måste vara ute och jobba med utrustningen (eller andra företags utrustning) för att de ska dra in några pengar. Sker detta inte så kan man inte skicka några fakturor och då kommer det inte heller in några pengar. Alltså går de som "drabbas" sämre. VSB.
I balansräkningen ser man på ena sidan tillgångar och på andra sidan hur dessa tillgångar är finansierade (genom skulder och eget kapital) och detta är en ögonblicksbild som gör det möjligt att bedöma likviditet, soliditet och räntabiliteten hos företaget. Ett bättre sätt att se hur ett företag har gått över tid är resultaträkningen.
Jag har ingen aning om vad du har för insyn i olika företags ekonomiska ställning och antar eftersom du inte har presentera några siffror att det du säger bara är gissningar från din sida. Är det på något annat sätt är du välkommen att presentera faktiska siffror istället. Det skulle vara mycket intressant att veta hur SL kontra UA och Spectra mår. Jag har ingen aning men skulle gärna veta.
Fel grejor verkar ha blivit ett mantra som satt sig hos dig. Kan du komma med några konkreta exempel istället? Ja, det har hänt att det kommit en XL4 istället för en XL3 någon gång. Vad spelar det för roll? Jag kan göra jobbet på vilken som helst av konsollerna.
Du verkar vara nära att förstå det vi säger eftersom du upprepar det hela tiden men ändå vill det sig inte riktigt! Om nu kunderna försvinner så fungerar ju marknaden som vi andra (SL-affiliation eller inte) säger och då förstår jag inte vad det är du är ute efter. Låt SL skita ner sig genom att misshandla sina kunder och se till att leverara så klockrena tjänster som överhuvudtaget möjligt så löser ju sig allt till det bästa. Jag hittar inte heller vad det är som gör att kunden stannar kvar trots att dom är missnöjda i ditt resonemang, kan du inte berätta det igen?
Om du pratar om affärsidé och hävdar att i SL-fallet är affärsidén att skicka ut andra saker än specat så är det inte så konstigt att vi andra inte förstå vad du pratar om när vi andra uppfattar affärsidén som att hyra ut ljud, ljus, scen och transporter. Använd rätt termer så blir det lättare att diskutera! Om du ska citera så se till att gör det riktigt, din trovärdighet i diskussionen blir mångfalt större. Dawens resonemang slutade inte där du slutade citera honom.
Jag har aldrig påstått att misstag och felaktigher inte har skett. Så är givetvis inte fallet, ingen är perfekt och med så mycket att göra som SL haft de senaste åren så är det inte konstigt om det ibland blir lite fel, något som jag tror det flesta förstår och kanske till och med förlåter, du tycks däremot tror att allt alltid sker med uppsåt. Att påstå att verkligheten är så svartvit som du gör gällande är att förenkla lite för mycket för att det ska stämma med de flestas omvärldsbild tror jag. Min bild av verkligheten är dessutom sådan att liknande misstag även sker andra företag. Även sådana som inte har som sin affärsidé att lura sina kunder.