Chaufförer

Här kan du posta nyheter om vad som händer inom ljud & ljus världen.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Newbee skrev:Jag är också nyfiken..
Nä, tydligen inte helt ensam. Det kanske finns fler som inte förstår?

Om du nu tycker något och börjar diskturera det på ett offentligt forum så får du väl stå för dina åsikter och försöka förklara när någon ber dig, det tillhör vanlig hyfs tycker jag.

Henrik Malmberg
PAR-30
PAR-30
Presentation: Ljudtekniker på Cullbergbaletten, Riksteatern.
Även ljudtekniker på frilansbasis.

Inlägg av Henrik Malmberg »

Hmm, vi ar faktiskt fler som funderar lite pa detta. Men det ar ett fantastiskt bra diskussionsamne.

Framforallt ar jag intresserad av vad Janne anser reglera marknaden mer an kvalitet, kvantitet och priser??? (De flesta parametrar hamnar ju oundvikligen inom dessa kategorier)

/H

...som for ovrigt ocksa gjort en hel del jobb at Starlight som egen foretagare och alltid fatt betalt inom rimlig tid. Ar dock inte pa nagot satt beroende av denna firma for mitt uppehalle.

Janne
PAR-30
PAR-30

Inlägg av Janne »

...ok. Några axplock från tidigare inlägg:
"blev erbjuden fast anställning redan i mars, men det blev en ekonomisk fråga"
"stämningen var lite sisådär i krylbo, arbetsmoralen ska vi inte prata om
viktigaste att det är roligt på jobbet"
"Vill man få problem med ekonomin ska man köra åt Starlight"
"bilarna är snygga på avstånd men måste ha handskar på när man går in i svinstian."
"Konkurrens är alltid sunt utom när man ställer den ur spel.
T.ex med svarta löner, det är istället upprörande!"
"de som jobbar åt dig är din absolut viktigaste resurs. ta hand om dom! (Och tar du mer betalt....då kan du betala mer till dom )"
"det är inte bara en arrangör eller designer (och konkurrent som missat jobbet...) som blivit sne för att det dyker upp en helt annan scen med helt andra lådor och lampor än vad det var sagt i upphandlingen"
"I långa loppet tror jag seriöst arbetande företag med bra personalpolitik vinner. Åtminstone har man roligare på jobbet och sover bättre på natten!"

Det är väl klart som fn att man blir förbannad när man tror att man förlorat jobb i sund konkurrens och konkurrenten sedan "blåser" hela upphandlingen genom att skicka andra saker än vad som var sagt. Ännu mer sne blir man när det visar sig att konkurrenter betalar viss personal svart vilket förstås gör att jämförande sunda priser inte blir konkurrenskraftiga.
Betalar man kanske kick-backs? Kör chaufförerna sina lagliga sträckor med erf. raster? Får folk övertidsersättning? Är arbetsmiljön ok? Finns det erforderliga försäkringar? Betalar man sina skatter ordentligt? Ja inte vet jag, men tyvärr börjar man fundera.
Sund konkurrens ger en sund bransch.
Har jag varit tillräckligt tydlig nu?

(Och JA Ingo, det är bekräftat. Flera gånger. Men du kommer inte att få exempel då jag inte vill hänga ut ngn designer eller arrangör. Det får du tyvärr hacka i dig.)

Hampus, Ja det är ett bra diskussionsämne. Och nyttigt att ta fram i ljuset. Önskar att fler ville vara med bara. :)

Mera Bluesklubb och bira!
Jan P.

Gäst

Inlägg av Gäst »

Nu förstår jag, du vet inte vad affärsmodell är! Det du angriper och anklagar SL för har inte ett skvatt med affärsmodellen att göra.

Varför väljer du att du inte se mina och Hampus inlägg där vi säger att vi har fått pengar i tid och vi har dessutom båda valt att komma tillbaka och jobba gång efter gång. Men det är klart, det passar ju inte in i din världsbild att det kanske är en rätt ok arbetsplats. Vi har till och med rätt kul på jobbet för det mesta! Både jag och Hampus och många fler har haft uppdragsgivare som skött sina åtaganden emot sina anställda på ett _mycket_ sämre sätt än vad SL någonsin ens varit i närheten av.

Att du är så irriterad över att andra saker än de som stod på offerten skickade ut kan jag iofs förstå. Men personligen har jag aldrig varit med om att det varit sämre eller färre saker, bara andra och med liknande prestanda. Det tycker jag spelar väldigt liten roll men du kanske är av annan åsikt.

De övriga antydningarna vet jag inte vad jag ska säga om, det låter på dig som att SL är hin håle själv och som fungerar genom rena olagligheter. Jag tror faktiskt att det för de flesta framstår som rätt orimligt att man kan driva ett företag i den storleksklassen och inte hålla sig inom lagens råmärken.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

Inlägg av David Wennberg »

Janne skrev:Det är väl klart som fn att man blir förbannad när man tror att man förlorat jobb i sund konkurrens och konkurrenten sedan "blåser" hela upphandlingen genom att skicka andra saker än vad som var sagt.
Konstiga kunder som betalar fast de inte fått vad de skulle ha, tycker du inte det?

Vore det så att Starlight kör med sånt här rävspel, hur kommer det sig att folk anlitar dem?

Skuggan: Om du erbjuder kvalitet och inte får några jobb, då kanske det är dags att satsa på kvantitet istället? Eftersom Starlight tjänar pengar och du tydligen inte gör det i samma utsträckning så kanske det är dags att revidera din marknadsanalys?

Visst, det är synd att det hade kunnat låtit mycket bättre och varit mycket snyggare ljus, men det här är fortfarande ett jobb. Ett sätt att tjäna pengar. Vill inte folk köpa morötter kanske man skulle odla potatis istället.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Janne
PAR-30
PAR-30

Inlägg av Janne »

Jag är hemskt ledsen Ingo men välkommen till verkligheten.

Att du tycker det spelar liten roll att skicka andra saker än vad som är sagt tyder på att det synsättet slagit igenom och det är skrämmande.
Tycker jag och lyckligtvis fler och fler beställare.
Jan P.

Gäst

Inlägg av Gäst »

Vilket leder oss in i en diskussion kring varför branschen fungerar som den gör, eller inte fungerar kanske man ska säga...

Är det någon som har reflekterat kring hur branschen ser ut i USA eller England?

Gäst

Inlägg av Gäst »

Janne skrev:Jag är hemskt ledsen Ingo men välkommen till verkligheten.

Att du tycker det spelar liten roll att skicka andra saker än vad som är sagt tyder på att det synsättet slagit igenom och det är skrämmande.
Tycker jag och lyckligtvis fler och fler beställare.
Eh, är det du eller jag som lever i en rosa drömvärld där alla ska vara snälla mot varandra?

Du förstår fortfarande inte att det handlar om att göra affärer eller? Har man en affärsidé och en modell som fungerar så tjänar man pengar. Har man inte det så tjänar man inga pengar. Att du sen anklagar SL för olagligheter får stå för dig. Välkommen till verkligheten...

Janne
PAR-30
PAR-30

Inlägg av Janne »

Hmm...?
...men det var ju just det som var verkligheten...

Du, handlar "att göra affärer" i din värld om lurar konkurrenter och kunder och bara avfärda det som affärsidé och modell så... nej ring inte mig.

Stöd hjärnforskningen på plusgiro 90 11 25 -5
http://www.skandialink.se/fonder/info_hjarnfonden.asp
Jan P.

Användarvisningsbild
Mattias Franzon
PAR-30
PAR-30
Presentation: Jobbar med ljusdesign, som dimmerman/lampie och rigger för Lightmate Linköping.
Säljer fallskydd, yrkeskläder och skyddsskor för www.workersupply.se.
Kontakt:

Inlägg av Mattias Franzon »

Uj, nu börjar det hetta till. :twisted:

Blues på Atmosfär (Konsert & Kongress) i Linköping den 01/10.
/ Mattias -MattEMaT- Franzon
http://www.lightmate.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.workersupply.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Jag har hållit mig utanför diskussionen tills nu, inte för att jag tycker ämnet är ointressant eller jobbigt, snarare tvärtom, utan för att jag inte haft tid (somliga av oss jobbar faktiskt också... :lol: ).

Jag har aldrig jobbat för Starlight, men jag har flera goda vänner som har det, och så illa som vissa verkar försöka få det att framstå är det knappast om man kollar på dessa personer och deras erfarenheter. Dock är det nog så att just personalpolitiken kanske varit Starlights svaga punkt. Detta beror ju i stor utsträckning på att de haft väldigt få heltidsanställda och istället haft mycket frilansfolk.

Är detta bra eller dåligt, det kan man ju ha synpunkter på. För personalens trivsel i långa loppet är fasta heltidsanställningar säkert att föredra. Kolla däremot vilka företag det går bäst för. Det finns andra stora företag i vår bransch som har massor av fast anställda och de verkar konstant tappa jobb till Starlight. Varför? Jo för att de har skyhöga lönekostnader för personal som stora delar av tiden inte är ute på gig och genererar intäkter. Alltså, Starlights modell funkar bra ekonomiskt, men kanske på bekostnad av att de inte får någon kontinuitet i personalen.

Vad gäller svarta löner (vilket jag inte kan uttala mig om i detta specifika fall) så är jag övertygad om att det är mycket vanligare en bit längre ner i näringskedjan. De stora företagen får helt enkelt inte in särskilt mycket av den varan eftersom de jobbar mot arrangörer som inte finns i den världen.

Precis som Ingo säger så handlar ju företagande om att tjäna pengar. Alltför många i vår bransch verkar ha missat den lektionen på företagsekonomin i skolan (nehej... just det, nästan ingen har ens rudimentära kunskaper i detta ämne men driver ändå företag... go figure).

Om Starlight tjänar pengar fast de håller lägre priser än andra så beror det på två saker.

1. De har lägre kostnader, vilket visar sig genom att man handlar stora mängder utrustning direkt av tillverkaren och därmed får priser som vi andra bara kan drömma om, att de inte har personal som inte genererar pengar största delen av sin arbetstid och att de är lokaliserade på en ort där lokalkostnaderna är en bråkdel av storstädernas.

2. Omsättning. Med högre omsättning tjänar man i kronor mer pengar även om man tar procentuellt mindre betalt baserat på investeringen i utrustning. Politics of scale, som de säger på andra sidan pölen.

I Sverige är vår bransch såpass ny och så liten jämfört med övriga Europa (framför allt England) och USA, så vi har ännu inte vant oss vid att det faktiskt är en INDUSTRI! Många av oss (mig själv delvis inkluderad) lever i tron om att vi arbetar i någon sorts hobbyklubb för inbördes beundran. Jag garanterar att det är inget man tjänar pengar på. Inte behöver man på något sätt luras, blåsa folk, vara otrevlig eller annat för att inse att för varje jobb jag tar blir någon annan utan. Det är ju marknadens själva väsen så att säga (like it or not). Samarbetspartners och allianser existerar naturligtvis ändå.

Jag tycker också att priserna är väl låga många gånger, och att vi alla borde ta bättre betalt (utbilda kunderna på vad saker faktiskt kostar), men det är definitvt inte bara Starlight som är boven i det dramat. Gör man det så enkelt för sig så har man nog missuppfattat situationen ganska radikalt. Varför priserna i Sverige ligger såpass mycket under de på kontinenten kan jag heller inte svara exakt på. Det beror säkert på ett stort antal variabler, allt från branschkultur till regeringens ekonomiska politik.

Nästan alla i vår bransch är i den för att man har ett intresse av antingen musiken, tekniken eller kombinationen av dessa. Skitbra tycker jag, det borgar för en viss utveckling. På en viss nivå bör folk dock inse sina begränsningar och antingen hålla sig på "hobbynivå" eller se till att på ett eller annat sätt få in annan kunskap än den rent tekniska i företaget. Nu pratar vi faktiskt om människors överlevnad/ekonomi. Per Eriksson har då ingen brist på varken det ena eller det andra, annars hade Starlight inte varit Skandinaviens största tekniksupplier.

När ett företag växer så fort som Starlight gjort kommer det alltid in en viss "växtvärk" i bilden, och där tror jag att problemen legat. Man hade massor med utrustning, massor med jobb, men en undermålig organisation. Medans andra företag haft för mycket fast personal har nog Starlight haft för lite. Det är ingen lätt ekvation att lösa, det kan varje entrepenör instämma i. Köpet av Varilite var väl ett seröst försök att få den organisation, för jag tvivlar starkt på att Eriksson var ute efter deras viftlysen i första hand. Starlight kommer att komma ifatt på den organisatoriska biten, annars kommer de inte att överleva. Utveckling tar tid helt enkelt.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Daniel Madrid
Medhjälpare
Medhjälpare
Presentation: Spelar skivor och gör event och säkerhet.
Kontakt:

Inlägg av Daniel Madrid »

Visst är det skönt att var och en har rätt till sin egen uppfattning...
Ljud & Ljus samt Eventsäkerhet

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

Milliway: Givetvis är det så. Men, även om jag respekterar rätten till egna åsikter, så blir saker och ting inte sanna för att man tror väldigt starkt på dessa...

Janne: Vad har bluesklubbar och hjärnforskning med företaget Starlight att göra?

Cyberpunk: Tack för lektion ett i företagsekonomi, något som många i den här branschen skulle behöva repetera kanske?

Gäst

Inlägg av Gäst »

Janne skrev: Du, handlar "att göra affärer" i din värld om lurar konkurrenter och kunder och bara avfärda det som affärsidé och modell så... nej ring inte mig.
Det kan jag tyvärr inte göra även om jag skulle vilja eftersom du väljer att vara anonym...

Cyber: Bli lärare. Det är en order.

Daniel Madrid
Medhjälpare
Medhjälpare
Presentation: Spelar skivor och gör event och säkerhet.
Kontakt:

Inlägg av Daniel Madrid »

dawen skrev:Milliway: Givetvis är det så. Men, även om jag respekterar rätten till egna åsikter, så blir saker och ting inte sanna för att man tror väldigt starkt på dessa...
Precis :!:

Användarvisningsbild
Emil Brolin
PAR-64
PAR-64
Presentation: DJ & Ljusnisse i Sundsvall med omnejd..
Kontakt:

Inlägg av Emil Brolin »

Nu är ni så där håra och kantiga. Man ska ju vara mjuka och kramas.. ;)

Nä, fram med lite mer "we shall overcome".

Ingo kan till och med få gnägga sig igenom.. ;)

Användarvisningsbild
Robert Hillbom
PAR-36
PAR-36
Kontakt:

Inlägg av Robert Hillbom »

Bra skrivet Cyberpunk !!

Jag säger som jag alltid gjort... Min Gud bor i Krylbo !
Robban Hillbom
Crypton Production AB www.crypton.se
United DJ www.united-dj.se

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

Queerdoo skrev:
dawen skrev:Denna "stolthet" du nämner känner jag verkligen inte igen.
Nämner inga namn...
Har man sagt A får man säga B. Med tanke på att jag är en av de som arbetat för Starlight under sommaren tycker jag att det är trist om det är mig du öppet snackar skit om, utan att kunna erkänna det.

Det är inte så att jag går runt och är mallig för att ha arbetat åt Starlight två gig (vilket egentligen är ingenting). Det är ett jobb, som vilket annat. Man gör det man ska, man får lön och sen är man glad. Att ha arbetat två gånger på Sveriges största musikfestival, det däremot, det är jag stolt över, med tanke på att jag är relativt ung. Det är inte någonting jag skryter med dock, förutom när jag är full och försöker ragga på tjejer :wink:

Så, om det var mig du menade Queerdoo så hoppas jag att jag gjort klart att jag inte känner någon överdriven stolthet över att ha jobbat för Starlight, och om jag gjort det gällande här på forumet eller om någon tolkat det som det, så var det verkligen inte avsikten.

Jag förstår fortfarande inte vad Janne menar när han säger att Starlight behandlar sina kunder dåligt genom att ge dem fel grejor. Om kunderna inte är nöjda med grejorna de får, varför gör de samma misstag igen? Eller har Starlight bara engångskunder?

Märkligt tycker jag...

Janne
PAR-30
PAR-30

Inlägg av Janne »

Mycket bra inlägg Cyberpunk!
Synd att du jobbar så mkt så du inte kom in tidigare! (Och synd att inte fler orkar/vågar/vill/kan skriva lite mer intressanta inlägg.)
Dock tycker jag faktiskt inte att vi är så mkt efter i utvecklingen i Sverige. Kanske snarare tvärtom, vi har flera mycket bra företag som ligger långt fram i Europa (Primetec, DMAudio, Spectra, Massteknik, Visiual Act, Beacon, AV-teknik, Romator, Wireless solution m.fl.). Vi har många kolleger i vår bransch som faktiskt i princip är världsledande(!) inom sitt gebit i branschen. Men varför har då Sverige bland de lägsta priserna i Europa i vår bransch? För jag tror inte att branschen i övrigt ser särskilt annorlunda ut i andra länder.
Ngt att fundera på.

Vill förtydliga några saker.
Jag känner inte till några hyresföretag som gått i KK. Knappt ens något som går dåligt... De tre senaste företagen i KK är säljföretag vad jag vet (TTS, SFL, Avab). Alltså har mina inlägg ingenting med att andra företag skulle gå sämre än något annat, eller om att tjäna pengar. Varför läser ni in det?
Vad gäller SL är det nog inte så sunt ekonomiskt som ni verkar tro. De flesta hyresföretag jag känner till har nog faktiskt en sundare balansräkning. Skulle inte förvåna mig om SL snart är till salu. Tror att företaget behöver kapitaltillskott.

Nej, kärnan för mig i diskussionen är sund konkurrens! Varför är det så svårt att diskutera det offentligt? Bit inte den hand som föder dig? Bind inte ris åt egen rygg? Kasta inte pil i kuvös?

Det måste väl rimligtvis vara fler som tycker det är fel att lura upphandlare/arrangörer (OCH KONKURRENTER) på det sätt vi diskuterat? Dawen, det kan finnas flera orsaker till att kunden återkommer, jag har nämnt flera i tidigare inlägg (Jag har lyckligtvis exempel på kunder som byter leverantör pga detta också). Konkurrenten däremot kan bara påpeka och ta ny fight nästa år. Hoppas bara att inte fler tar efter denna "metod", "affärsidé" eller vad ni vill kalla det.
(Citat: "Jag förstår fortfarande inte vad Janne menar när han säger att Starlight behandlar sina kunder dåligt genom att ge dem fel grejor. " Ja, jisses, vi är nog i en sjuk bransch.)

Och varför inte stötta hjärnforskningen?
Eller starta bluesklubb! :)
Jan P.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

Janne: Vi har många i Sverige som är jäkligt duktiga ja. Dessutom har vi ännu fler som inte är så jätteduktiga. Inte konstigt att priserna blir låga när så många vill hålla på med det! Tillgång och efterfrågan, en annan ekonomiregel som är väldigt användbar...

Lägger du rätt bud är alla firmor till salu.

Sund konkurrens, vad menar du med det egentligen? Kunderna kommer inte börja betala mer om inte tillgången på tekniker och utrustning ändras eller om kunderna får någonting annat för att betala mer. Service, pålitlighet, kvalitet, moving heads...vad det än är så kan vi inte kräva kunder att betala mer för tjänster om vi inte ändrar förutsättningarna för kunden!

Sund konkurrens är väl vad vi har? Alla får konkurrera hur de vill. Tyvärr är det många som pysslar med det här som en hobby mer än ett arbete. Det innebär lägre priser mot kund. E-post är lägre priser för kunder, och titta hur mycket Posten är tvungna att skära ner och hur dåligt de går...

Janne, om man nu lurar upphandlare och arrangörer, hur kan det komma sig att de återkommer? Är inte kunden lite...dum då? Om jag vore kund och visste att jag skulle bli lurad redan innan, då skulle jag välja en annan leverantör iaf :roll:

Jag förstår inte varför andra prylar måste innebära dåliga prylar bara för att man på förhand bestämt sig för en sak. Visst, är det stor skillnad i funktion är det givetvis en annan sak, men jag har inte hört några konkreta exempel på detta, bara lösa antydningar från dig.

Jag har inget emot hjärnforskning eller bluesklubb, men jag diskuterar gärna en sak åt gången.

Janne, vad heter du och vilken firma arbetar du åt? Vågar du stå för det du skriver och antyder borde du våga uppge din identitet också, eller hur?

Låst