Chaufförer
- Magnus Johansson
- PAR-30

- Presentation: Före detta student i Linköping som jobbat med ljud och ljus i studentföreningen Forte. Har också jobbat ett par år som DJ på en av Linköpings studentkrogar. Numera färdigutbildad civilingenjör som bytt högtalare och DJ-ing mot datorer och programmering.
Vad sägs om denna: http://www.hallsbergsjazzochbluesklubb.com/Janne skrev:...och måste man åka till Köpenhamn för att hitta en bluesklubb?
Förvisson inte så ofta de har arrangemang, men de brukar ha bra musiker där när det väl blir något av.
- Ian Delahorne
- PAR-64

- Kontakt:
-
Nicklas Arlevall
- PAR-46

- Kontakt:
Finns bara gula firman?
Tycker bara att det är intressant att det alltid är just den firman som alltid dyker upp. Visst den är störst.
Men på forumet?
Hur många hade inte haft mer nytta av en diskussion om prissättning ibland mindre företag i branschen?
Hur gå tillväga utan att konkurera ut varandra.
Bara en undran?
Finns en grym Bluesklubb i Drammen..
Tycker bara att det är intressant att det alltid är just den firman som alltid dyker upp. Visst den är störst.
Men på forumet?
Hur många hade inte haft mer nytta av en diskussion om prissättning ibland mindre företag i branschen?
Bara en undran?
- Magnus Lindgren
- PAR-64

- Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.
Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland. - Ort: Falköping
- Kontakt:
Saken är väl den att flera från forumet har jobbat/jobbar åt den gula firman, och är stolta över det. Och med det så verkar det som att den firman "is the God"...Newbee skrev:Finns bara gula firman?
Men på forumet?
Bara en undran?
Jag personligen föredrar att jobba åt en liten firma då man vet vad man har varandra, även om man kanske inte kan livnära sig på det som vissa andra...
Och att en firma har x rörliga armaturer, x antal LA-lådor och dittan å dattan gör den inte till den bästa, möjligtvis till att ha bäst möjligheter att göra fler jobb samtidigt...
Bluesklubb frågetecken...
//Magnus - Fegge & Mattes
-
Gäst
Håller med, en mycket intressant diskussion.Newbee skrev:Finns bara gula firman?
Men på forumet?
Bara en undran?
-
Gäst
Jo det så klart, störst är ju inte bäst per definition. Det finns ruggigt mycket folk på nivån under den där de allra största giggen finns som är mycket duktiga. However, att sitta i "the big seat" är en helt annan sak än att snacka om det.Queerdoo skrev:Saken är väl den att flera från forumet har jobbat/jobbar åt den gula firman, och är stolta över det. Och med det så verkar det som att den firman "is the God"...Newbee skrev:Finns bara gula firman?
Men på forumet?
Bara en undran?
Jag personligen föredrar att jobba åt en liten firma då man vet vad man har varandra, även om man kanske inte kan livnära sig på det som vissa andra...
Och att en firma har x rörliga armaturer, x antal LA-lådor och dittan å dattan gör den inte till den bästa, möjligtvis till att ha bäst möjligheter att göra fler jobb samtidigt...
Bluesklubb frågetecken...
Jag jobbar helst med saker som är utvecklande och utmanande. Och som jag kan leva av. Oavsett vem som är uppdragsgivare.
- David Wennberg
- PAR-64

Vilka åsyftar du?Queerdoo skrev:Saken är väl den att flera från forumet har jobbat/jobbar åt den gula firman, och är stolta över det. Och med det så verkar det som att den firman "is the God"...
Starlight må ha stor uthyrningspark, men hur många av oss jobbar på reguljär basis för dem? Jag lyckas inte ens komma på en... ¨
Denna "stolthet" du nämner känner jag verkligen inte igen.
KISS. Keep It Simple Stupid.
-
Nicklas Arlevall
- PAR-46

- Kontakt:
Orsaken till att gula firman dyker upp titt som tätt är väl att det väldigt ofta diskuteras sommarens jobb. Där är det ofta festivaler som kommer upp på forumet och starlight levererar väl utrustning till ett flertal av de större festivalerna.
Jag tycker det är jättebra att personer från forumet får möjlighet att jobba på dessa och delar med sig av sina erfarenheter,
som uppmuntran till alla, bara det inte blir för mycket inbördes.
Sen skulle det inte skada med fler som "vågade" skriva om deras egna jobb oavsett storlek.
Ska det kunna bli ett riktigt levande forum så måste det också fokusera på dom som är med.
De allra flesta jobb görs ändå på en mycket mindre nivå och där har vi kanske mycket mer möjlighet att dra lärdom av varandra.
Det utesluter naturligtvis inte att man diskuterar starlight.
Kanske inte har så mycket med chaufförer att göra visserligen.
Som tråden heter.
Jag tycker det är jättebra att personer från forumet får möjlighet att jobba på dessa och delar med sig av sina erfarenheter,
som uppmuntran till alla, bara det inte blir för mycket inbördes.
Sen skulle det inte skada med fler som "vågade" skriva om deras egna jobb oavsett storlek.
Ska det kunna bli ett riktigt levande forum så måste det också fokusera på dom som är med.
De allra flesta jobb görs ändå på en mycket mindre nivå och där har vi kanske mycket mer möjlighet att dra lärdom av varandra.
Det utesluter naturligtvis inte att man diskuterar starlight.
Kanske inte har så mycket med chaufförer att göra visserligen.
Som tråden heter.
- Magnus Lindgren
- PAR-64

- Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.
Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland. - Ort: Falköping
- Kontakt:
Nämner inga namn...dawen skrev:Vilka åsyftar du?Queerdoo skrev:Saken är väl den att flera från forumet har jobbat/jobbar åt den gula firman, och är stolta över det. Och med det så verkar det som att den firman "is the God"...
Starlight må ha stor uthyrningspark, men hur många av oss jobbar på reguljär basis för dem? Jag lyckas inte ens komma på en... ¨
//Magnus - Fegge & Mattes
-
Gäst
Varför nämner du inga namn?Queerdoo skrev:Nämner inga namn...dawen skrev:Vilka åsyftar du?Queerdoo skrev:Saken är väl den att flera från forumet har jobbat/jobbar åt den gula firman, och är stolta över det. Och med det så verkar det som att den firman "is the God"...
- Mats Wennersten
- Rookie

- Presentation: Ljudtekniker, Backlinetekniker med 28 års erfarenhet i turnébranchen, Har egen uthyrningsfirma
- Kontakt:
Har med glädje följt diskutionen angående SL på detta forum, vill bara stödja Janne i det du skrivit tidigare, jag tycker du har helt rätt i många inlägg, när skall kvalitet löna sig igen och inte kvantitet, jag tror att dom flesta "upphandlare" har börjat förstå det nu.
Jag har haft uthyrningsfirma sedan 1986 och defenitivt fått känna av SL "konkurens" på marknaden, och jag vet att det finns många andra.
Visst är konkurens bra för kunden på många sätt, knappast för dom tekniker som försöker överleva, frilans som egen företagare.
Var på en grym bluesklubb i Oslo för några månader sedan, skall försöka komma på vad den hette, Återkommer !
MVH
Skuggan (Gammal Branchräv)
Jag har haft uthyrningsfirma sedan 1986 och defenitivt fått känna av SL "konkurens" på marknaden, och jag vet att det finns många andra.
Visst är konkurens bra för kunden på många sätt, knappast för dom tekniker som försöker överleva, frilans som egen företagare.
Var på en grym bluesklubb i Oslo för några månader sedan, skall försöka komma på vad den hette, Återkommer !
MVH
Skuggan (Gammal Branchräv)
-
Gäst
Då får jag återigen fråga, om ni "andra" ger hög kvalitet istället för stor kvantitet, vad är då problemet? Om nu vi lever i en marknadsekonomi, som vi sist jag kollade gör, så borde ju diskussionen varit död för en massa år sedan enligt modellen "SL levererar skit, därför väljer vi någon annan." Att SL fortsätter att gå bra tyder ju på att så inte är fallet.
Om det ni menar är att SL levererar lika bra saker som ni och har lika kompetent personal så blir ju resultatet att ni har för höga priser?
Om ni istället menar att kvaliteten är sämre om man hyr saker på SL så måste ju ni mena att antingen är personalen på SL dålig, och/eller så är utrustningen kass och då borde ju marknaden tämligen omgående vara sjävlreglerande.
Jag är lite nyfiken på vilken av tolkningarna är det som gäller? Eller finns det någon annan som jag inte ser?
Återigen, detta handlar inte om SL specifikt, vi kan byta ut namnet mot vad som helst. Jag försöker förstå varför en annorlunda affärsmodell (jämfört med resten av branschen) skulle vara "dålig", när företaget som jobbar efter modellen går bra.
Eller menar ni att det är så att alla kunder är missnöjda men tvingas att använda leverantören i alla fall genom någon konstig omvänd kartellbildning? Jag är nyfiken på vad ni ser som jag missar, så ni får gärna förklara igen om ni orkar!
Om det ni menar är att SL levererar lika bra saker som ni och har lika kompetent personal så blir ju resultatet att ni har för höga priser?
Om ni istället menar att kvaliteten är sämre om man hyr saker på SL så måste ju ni mena att antingen är personalen på SL dålig, och/eller så är utrustningen kass och då borde ju marknaden tämligen omgående vara sjävlreglerande.
Jag är lite nyfiken på vilken av tolkningarna är det som gäller? Eller finns det någon annan som jag inte ser?
Återigen, detta handlar inte om SL specifikt, vi kan byta ut namnet mot vad som helst. Jag försöker förstå varför en annorlunda affärsmodell (jämfört med resten av branschen) skulle vara "dålig", när företaget som jobbar efter modellen går bra.
Eller menar ni att det är så att alla kunder är missnöjda men tvingas att använda leverantören i alla fall genom någon konstig omvänd kartellbildning? Jag är nyfiken på vad ni ser som jag missar, så ni får gärna förklara igen om ni orkar!
-
Nicklas Arlevall
- PAR-46

- Kontakt:
-
Gäst
Jo jag har läst och förstår fortfarande inte, något som jag inte verkar vara ensam om att inte göra.Janne skrev:Jamen Ingo... har du inte LÄST inläggen, har du bara skummat dom?
Det handlar enligt min mening tyvärr inte bara om kvalitet, kvantitet och priser. Tråkigt nog.
Om det inte handlar om kvalitet, kvantitet och priser vad handlar det om då? Dina kryptiska antydningar är rätt svåra att förstå för någon som mig, som inte är insatt.
-
Nicklas Arlevall
- PAR-46

- Kontakt:
Jo Ingo, du är nog rätt ensam om det.
Tack Newbee för länken, hittade Oslo bluesklubb där också.
Hittade också bl.a Stockholm Blues Society.
Där hittade jag renodlad blues på Puben Cajento varje lördag! Man ska ju helst veta att det är kontinuerligt, inte behöva planera.
Ska försöka ta mig dit så snart det går. Längtar efter kombinationen skön blues, trång lokal, god öl.
Verkar annars som att Mönsterås och Åmål är Sveriges Bluesnästen...
Tack Newbee för länken, hittade Oslo bluesklubb där också.
Hittade också bl.a Stockholm Blues Society.
Där hittade jag renodlad blues på Puben Cajento varje lördag! Man ska ju helst veta att det är kontinuerligt, inte behöva planera.
Ska försöka ta mig dit så snart det går. Längtar efter kombinationen skön blues, trång lokal, god öl.
Verkar annars som att Mönsterås och Åmål är Sveriges Bluesnästen...
Jan P.