Korta av rep

Här kan du diskutera tross, trosslyftare, stativ, groundsupports, rigging, handspel, telfers, scener, podier, säkerhet mm.
Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

Korta av rep

Inlägg av David Wennberg »

Hej!

Jag har fått två stycken klätterrep à 60 meter. Min kompis som jag fick dessa av är väldigt noggrann med säkerhet och byter rep ovanligt ofta, så dessa rep är i fint skick - en superb deal för mig alltså :)

Jag har tänkt att ha de här repen framför allt till att hissa och sänka grejor, inte till att använda som klätterrep. Det är sällan man har nytta av 60 meter rep, alltså har jag tänkt att kapa de här bägge repen i användbara längder.

Hur går jag tillväga för att få ändar som inte påverkar repets funktion och samtidigt är hållfasta? Tack på förhand! :)
KISS. Keep It Simple Stupid.

Johan Ohlsson
PAR-20
PAR-20

Inlägg av Johan Ohlsson »

Inget svar på frågan, men...

Är det dynamiska (töjbara) rep du har fått så är de jättejobbiga att ha att hissa upp saker med. Dessutom är inte hållfastheten på dem specade för användning på det sättet...

Daniel Börjesson
PAR-30
PAR-30

Inlägg av Daniel Börjesson »

testa att lägga på en bit krympslang där du vill kapa linan INNAN du kapar den. sedan kapar du mitt på krympslangen och bränner ändarna lite. VAR FÖRSIKTIG med värmepistolen så du inte skadar linans mantel (det yttre skiktet)
du kan testa med en liten bit av linan i ena änden först.

Daniel Madrid
Medhjälpare
Medhjälpare
Presentation: Spelar skivor och gör event och säkerhet.
Kontakt:

Inlägg av Daniel Madrid »

Har seglat sendan barnsben och vi kapade alltid tampar och linor med en lödkolv med special spets. Sedan lindade vi vaxat snöre längst ut för att hålla änden intakt.
Ljud & Ljus samt Eventsäkerhet

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

Joppe: Det är inte statiska rep nej, men jag hade ändå tänkt att använda dem för att hissa prylar. Så värst bökigt är det inte väl inte att hissa med dynamiska rep? De har tappat den mesta dynamiken, det är därför de inte längre används till klättring.

Allting är ju bättre än vanliga blå rep, och vad jag vet så ska inte hållfastheten vara ett problem heller.

Användarvisningsbild
Måns Nilsson
PAR-56
PAR-56
Kontakt:

Inlägg av Måns Nilsson »

Det heter "tagla" när man bändslar en repända -- se tex.
http://www.sarpen.nu/splits.htm för ett par varianter.

På rep av klätter- och skottyp där man har en jämn mantel och en mer okablerad innerdel är man oftast tvungen att smältförsegla ändan. Krympslang är ett bra alternativ/komplement. Om man väljer en slang som okrympt är blott lite större än repets ytterdiameter och dessutom har smältlim på insidan så kan man om man drar slangen utanför repändan klämma den med en tång medan den är uppvärmd och på så sätt försegla ändan. Alternativt så skaffar man krymplsangsändhylsor som redan är slutna i ena ändan; se tex. Elfa:
http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl? ... 178010.htm (nu ser jag inte om de har lim, isåfall kan man behöva komplettera med Elfa 80-915-22, dvs smältlim på rulle. )

A propos elastiska rep: Nej, jag anser inte att det är skoj med dem för att hissa och hala (det förra värre) saker. Har provat. Det kan vara som så att det är mindre bekymmersamt med töjda rep, men ändå..

Jag hade köpt mig en 20-metersbit av tex:
http://www.poly.se/shared/produkter/084.htm
och sett glad ut..
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

Fast, eftersom de här repen är klättrade med några säsonger så är de inte lika dynamiska som nya rep. Jag tror inte att det ska vara några problem att använda dem, de kommer ju främst användas till att hala saker (och då kan väl lite dynamik bara vara juste, exempelvis om man släpper ett spännband till en multi som hänger).

Vad kostar ett sånt där rep du tipsar om ungefär?

Användarvisningsbild
Måns Nilsson
PAR-56
PAR-56
Kontakt:

Inlägg av Måns Nilsson »

Hmm, kan vara som du säger. Fast jag lovar att skratta rått om du hissar saker ;-)

Jag vet inte vad det kunde kosta. Det är ju båttillbehör så det finns ju viss avans på det. (Båtägare är lättlurade och betalar gärna extra..)
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

Med tanke på att de här klätterrepen kostar ungefär 1500 kronor styck och dessutom har vettig säkerhetsfaktor och är i väldigt bra skick tänker jag åtminstone testa att använda dem. Grattis är gott, som du vet.

Köper nog till ett litet block och bandsling så man kan använda repet utan att nöta på manteln (vilket väldigt många verkar göra utan att bry sig speciellt mycket om att kontrollera manteln efter gig...).

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

Jag har för övrigt taglat ändarna på de kortade delarna med björntråd och smält ner ändarna med en tändare. Verkar funka finfint, frågan är om jag har taglat såpass långt att repänden har problem med att komma igenom ett ordinärt block. Det märker vi, och då får jag göra om :)

Skriv svar