Ansvarsfråga?

Här kan du diskutera tross, trosslyftare, stativ, groundsupports, rigging, handspel, telfers, scener, podier, säkerhet mm.
Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Kontakt:

Ansvarsfråga?

Inlägg av Hasse Queisser »

Jag installerade för ett tag sedan en "deco-tross" (alltså en liten tross med låg lastförmåga) med endast lite kannor och annan lätt utrustning i den på ett ställe. Trossen är alltså inte godkänd för mycket mer last än vad jag själv hängt i den.

Senare kommer ett annat företag in och hänger högtalare och ett gäng vifthuvven i den, utan att kolla lastförmågan över huvud taget. När jag såg detta häpnade jag över hur någon kan vara så otroligt nonchalant och uppenbart ointresserad av att kolla säkerheten.

Nu till frågan. Har jag, som från början installerat trossen, något ansvar när någon annan uppenbart överlastar konstruktionen?
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Fredrik Nilsson
PAR-64
PAR-64
Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Nilsson »

Det kan jag aldrig tänka mig....man kan väll inte hålla koll på alla trossar man byggt!!! Men om du har sett det skulle jag nog antinge ta kontakt med företaget som hängt upp högtalarna el. med stället som prylarna är riggade på!
Work sucks, send me on tour!

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!

Inlägg av Jonas Larsson »

Bra fråga, men du som installatör kan knappast lastas för att någon annan gör fel! Det är ju om att en elektriker, som har gjort en fullt godkänd installation efter gällande förutsättningar, skulle bli ansvarig om någon pillar runt inne i elskåpet.

Högtalare och huvuden i decotross låter lite väl bra, det fattar väl vem som helst att en sådan konstruktion inte är godkänd för så stor last?

Kan vara idé att påpeka det för stället, för DE kan nog bli ansvariga om något händer...
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Tack för svaren! Jag trodde knappast att jag skulle vara ansvarig för en sådan grej, men konstigare saker har hänt.

Jag kommer självklart att kontakta lokalinnehavaren och upplysa honom om detta.

Hur en installatör kan förbise (eller som jag tror, skita i) något så uppenbart övergår min fattningsförmåga. Min uppfattning om företaget i fråga sjunker för varje gång jag kommer i kontakt med något de gjort.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Anders Plato
PAR-30
PAR-30
Presentation: Frilansande ljusdesigner inom scen, event samt arkitektur.
Kontakt:

Inlägg av Anders Plato »

Det kan vara läge och upplysa lokalinnehavaren + företaget som riggat skriftligt att det inte är godkänt och hänga så mycket i trossen.
Samt att du inte har godkänt det.

Och att grejorna kan trilla ner och skada folk.

För om det händer en olycka så kan det bli bråk om vem som har gjort vad. Och vem som är ansvarig. Även ifall det här fallet känns solklart så är det jobbigt med en massa strul vid en olycka om något är oklart.
Och är man då tydlig från början så slipper man det... och kan spendera sin lediga tid på något roligare!

Jag tycker även att man bör fotografera av alla fasta installationer som man gör. Så att man har bevis ifall någon annan kompletterar installationen och gör något dumt.
Plato Ljusdesign
http://www.plato.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Janne
PAR-30
PAR-30

Inlägg av Janne »

Fasta installationer med hängande last ska väl inspekteras och godkännas av SA. Då får ägaren uppgifter som sedan ska följas av alla användare. Du som installerat är därmed friskriven från ansvar.

Användarvisningsbild
Mattias Franzon
PAR-30
PAR-30
Presentation: Jobbar med ljusdesign, som dimmerman/lampie och rigger för Lightmate Linköping.
Säljer fallskydd, yrkeskläder och skyddsskor för www.workersupply.se.
Kontakt:

Inlägg av Mattias Franzon »

Det är den högsta chefen för företaget som förvaltar lokalen som är ansvarig. Exempelvis så är vår VD ansvarig hos oss på Konsert & Kongress Linköping. Han kan sedan i sin tur deligera neråt i hirarkin.
Det är också han som ska se tilll att scenmaskineri som ska besiktigas enligt de intervaller som föreskrivs.
Nu har jag inte svensk standard framför mig, har för mig att det står något där i ämnet.

En fast tross är inget maskin och behöver således inte besiktigas årligen. Men för att vara på den säkra sidan kan det vara bra att ha dokumentation på hållfasthetberäkningar etc. och kanske göra en installationsbesiktning eller konsultera SA, ÅF eller liknande.
/ Mattias -MattEMaT- Franzon
http://www.lightmate.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.workersupply.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Skriv svar