Drawmer
-
Daniel Eriksson
- PAR-30

- Kontakt:
- Hasse Queisser
- PAR-64

- Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
- Kontakt:
Nope... återförsäljare är såna som t.ex jag. Generalagenten (importören) är däremot EM/XL Audio.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;
-
Daniel Eriksson
- PAR-30

- Kontakt:
- Hasse Queisser
- PAR-64

- Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
- Kontakt:
Återförsäljare är de som normalt säljer till slutkunden (och handlar av generalagenten (den som importerar). Vanligvis säljer ju inte generalagenten (EM) till slutkund, utan hänvisar till återförsäljare. Ofta undantagna är större statliga institutioner (som t.ex Riksteatern, Operan, Kungliga Musikhögskolan, SR och SVT).
Återförsäljarnätet har generalagenterna för att slippa ha en alltför stor kundbas och inte kunna ge ordentlig support. Supporten till slutkund får istället återförsäljaren/installatören ta hand om.
Sedan har tyvärr det systemet luckrats upp en hel del på senare år, vilket betyder att vissa generalagenter konkurrerar med sina egna återförsäljare. T.ex Supersonic installerar ju sina Kräm/Beymalådor över hela stan. Varför skulle jag då handla och marknadsföra deras grejer?
Denna utveckling är något jag tror kommer förstöra branschen allt mer, även om slutkunderna i vissa fall får ett lägre pris på detta sätt.
Jag handlar helt enkelt så lite som möjligt, eller helst inte alls, av de generalagenter som säljer till slutkund, och lägger istället mina pengar på de som supportar sina återförsäljare istället.
Det blev lite off topic här, men....
Återförsäljarnätet har generalagenterna för att slippa ha en alltför stor kundbas och inte kunna ge ordentlig support. Supporten till slutkund får istället återförsäljaren/installatören ta hand om.
Sedan har tyvärr det systemet luckrats upp en hel del på senare år, vilket betyder att vissa generalagenter konkurrerar med sina egna återförsäljare. T.ex Supersonic installerar ju sina Kräm/Beymalådor över hela stan. Varför skulle jag då handla och marknadsföra deras grejer?
Denna utveckling är något jag tror kommer förstöra branschen allt mer, även om slutkunderna i vissa fall får ett lägre pris på detta sätt.
Jag handlar helt enkelt så lite som möjligt, eller helst inte alls, av de generalagenter som säljer till slutkund, och lägger istället mina pengar på de som supportar sina återförsäljare istället.
Det blev lite off topic här, men....
- Måns Nilsson
- PAR-56

- Kontakt:
Äh, generalagenter har alltid fuckat med sina återförsäljare, möjligen med undantag för några riktigt stora, som Yamaha, Sennheiser, Roland och EM (åtminstone var det dessa som var OK när jag var i branscen, för länge sen.). Resten kunde mycket väl gå rakt på slutkund om affären var skoj nog -- minnesvärd är den oheliga alliansen mellan EMA, Bellalite och vemdetnuvarsomsåldeCV/Numark -- många är de nattklubbar som fick ett diskret men tydligt besked: "Våra discjockeys behöver kvalitet; man kan få kvalitet via dessa leverantörer".
So much for off-topic.
So much for off-topic.
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.
- Hasse Queisser
- PAR-64

- Kontakt:
LEAB om jag minns rätt...mansaxel skrev:vemdetnuvarsomsåldeCV/Numark
Visst har det alltid hänt att sådana affärer gjorts, särskilt om det var stora jobb och tiderna var lite skrala, men det hörde inte till vanligheterna på samma sätt som nu.
Det enda sättet vi ÅF har att påverka detta är ju att helt enkelt välja vilka agenturer vi handlar av.
- David Wennberg
- PAR-64

Det kanske är ett tecken på att ÅF-kulturen som den förr har varit är på väg att försvinna? Eller beror det helt enkelt på att de där uppe har för svårt att få in pengar?
ÅF-kulturen som den har varit tycker jag verkar vara ett mycket bättre sätt att hantera affärer, iaf.
ÅF-kulturen som den har varit tycker jag verkar vara ett mycket bättre sätt att hantera affärer, iaf.
KISS. Keep It Simple Stupid.