Billig men bra dubbelcd?

Här kan du diskutera DJ-utrustning mm.
ElectroAudioHB
PAR-36
PAR-36

Inlägg av ElectroAudioHB »

Daniel S skrev:För att komma tillbaka till ämnet en aning...
Tascam hade en del mjukvarufel på sin första CD-spelare, 302. De senare modellerna bygger på annan teknik, så de har inte samma problem. Själv skulle jag nog hoppa över Tascam och gå på Numarks enklare modeller som föreslagits tidigare i tråden. De är helt ok och relativt driftsäkra.

/Daniel
Jag har tyvärr rätt dålig erfarenhet av numarks förmåga att läsa skivor så just numark undviker jag nog helst.
Men jag lutar just nu mest åt cmx-3000.
-Ifall inte nån känner till nått billigare men lika driftsäkert alternativ förstås.

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

ElectroAudioHB skrev:
Daniel S skrev:För att komma tillbaka till ämnet en aning...
Tascam hade en del mjukvarufel på sin första CD-spelare, 302. De senare modellerna bygger på annan teknik, så de har inte samma problem. Själv skulle jag nog hoppa över Tascam och gå på Numarks enklare modeller som föreslagits tidigare i tråden. De är helt ok och relativt driftsäkra.

/Daniel
Jag har tyvärr rätt dålig erfarenhet av numarks förmåga att läsa skivor så just numark undviker jag nog helst.
Men jag lutar just nu mest åt cmx-3000.
-Ifall inte nån känner till nått billigare men lika driftsäkert alternativ förstås.
CMX-3000 och driftsäker existerar inte i samma värld för mig. en är varken billig eller driftsäker. Vill du ha en billig och driftsäker cd så ska du köpa en Denon 4000 bättre för dom pengarna finns inte!

ElectroAudioHB
PAR-36
PAR-36

Gustaf(KMD) skrev: CMX-3000 och driftsäker existerar inte i samma värld för mig. en är varken billig eller driftsäker. Vill du ha en billig och driftsäker cd så ska du köpa en Denon 4000 bättre för dom pengarna finns inte!
Nja, cmx är rätt driftsäker sålänge den fungerar som den skall.
Men DN-4000 såg väldigt intressant ut, man kanske skulle våga sig på en sån istället.

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Ja det tycker jag absolut du ska! Du kommer inte ångra dig en sekund!

Hmm alla saker är väl driftsäkra sålänge dom fungerar det är ju när dom inte fungerar som dom inte är driftsäkra!

ElectroAudioHB
PAR-36
PAR-36

Gustaf(KMD) skrev: Hmm alla saker är väl driftsäkra sålänge dom fungerar det är ju när dom inte fungerar som dom inte är driftsäkra!
Njee, cdspelare läser ju alltid en massa fel så det är ju mer en fråga om hurpass bra dom hanterar felläsningar.

Pioneeren läser ju om spåren tills dess att den har fått in ett spår som är godkänt medans dom denon jag har haft (2000&2700) istället maskerar felläsningarna.
Pioneer funkar bra tills dess att den inte hinner läsa om fler gånger och börjar då hacka.
Medans denon blir mossig i ljudet när det blir för många fel i läsningen.

Dom denonspelarna jag haft har däremot varit väldigt bra på att maskera även allvarliga fel så att dom inte märks.
Tex den 2700 (inte 2600 som jag trodde) som skall bytas ut, har helt tappat förmågan att hålla reda på var den är på skivan, men lyckades däremot maskera allt hoppande i låten så att det lät bra rent ljudmässigt (Dvs inget klickande och sprakande)

Förresten, vet du vid vilken hastighet denon4000 läser skivorna?
dom denon jag har haft tidigare har ju varit enkelspinnare, är den snabbare så blir den ju väldigt säker, förutsatt att denon fortfarande har kvar sin gamla felkorrigeringsalgoritm förstås.

ElectroAudioHB
PAR-36
PAR-36

Har just surfat igenom en massa djforums och blev väldigt förvånad...

Det verkar som att djs i allmänhet bara bryr sig om vilka funktioner en cdspelare har, men däremot inte alls bryr sig om ifall cdspelaren ens kan läsa cdskivor.

Är det verkligen så illa att djs tar krånglande cdspelare som en självklarhet?

Användarvisningsbild
Magnus Johansson
PAR-30
PAR-30
Presentation: Före detta student i Linköping som jobbat med ljud och ljus i studentföreningen Forte. Har också jobbat ett par år som DJ på en av Linköpings studentkrogar. Numera färdigutbildad civilingenjör som bytt högtalare och DJ-ing mot datorer och programmering.

Inlägg av Magnus Johansson »

ElectroAudioHB skrev:Är det verkligen så illa att djs tar krånglande cdspelare som en självklarhet?
Eller är det kanske tvärtom? Det borde ju vara en självklarhet att en cd-spelare kan läsa cd-skivor.

ElectroAudioHB
PAR-36
PAR-36

mange skrev:
ElectroAudioHB skrev:Är det verkligen så illa att djs tar krånglande cdspelare som en självklarhet?
Eller är det kanske tvärtom? Det borde ju vara en självklarhet att en cd-spelare kan läsa cd-skivor.
Man tycker ju att det borde vara det viktigaste, ja..
Men en av dom få referenserna till krånglande cds jag hittade var en dj som föreslog att nån skulle köpa en cd som han just hade beskrivit som dålig, därför att den hade fler funktioner och större knappar.
man hade väl kunnat förvänta sig att ett sådant råd hade blivit flameat istället för att bli uppbackat av andra.

Men hur är det med er djs i sverige? anser ni att det är normalt att en cd inte klarar alla skivor.

Mikael Heurlin
PAR-30
PAR-30
Presentation: Egen företagare inom anläggnings branschen med en fot i ljud träsket också.
Kontakt:

Inlägg av Mikael Heurlin »

många djs går nog efter hur lätt arbetade spelarna. men tror nog dom flesta dj:s har krav på att spelaren ska kunna läsa skivor :). jag är ju själv dj och har ett par gammla pioneer spelare som krånglar lite ibland inget allvarligt men van vänjer sig snabbt vid det och bryr sig inte. jag tycker det är huvudsaken att den spelar låten så det inte blir tyst på golvet 8)

ElectroAudioHB
PAR-36
PAR-36

Jo, Tyst på golvet är ju det värsta som kan hända.
Nåja, man får väl sänka kraven och ta det som det kommer...
Den förra cdspelaren hade problem med cds ifrån ett speciellt skivbolag, så djna lär väl acceptera att det blir så igen, även om det är lite synd.
-Brända skivor var också ett stort problem.

Någon som har dålig erfarenhet av denon 4000 och direkt avråder ifrån den?

Stället som den skall användas på är rättså krävande med hög bas, dålig luftkonditionering, mycket rök, väldigt varmt och med mycket svett och damm i luften.
-Några av stamgästerna brukar ha gasmask.. :twisted: :wink:

Gunnar Klintberg
PAR-30
PAR-30
Kontakt:

Inlägg av Gunnar Klintberg »

Det sämsta med D4000 är att den saknar master tempo (pitch key), men ska stället spela musik som inte kräver så mycket taktmixning så kanske de kan leva utan denna funktion.
Förutom denna detalj så är D4000 i mina ögon en mycket bra spelare, lättanvänd och pålitlig.
Att spelaren tar Mp3 kanske kan vara bra då bar personalen vill ha musik i bakgrunden och inte vill springa och byta skivor en gång i timmen. Jag tror inte DJ’s direkt behöver denna funktion eftersom den är långsam på att läsa in skivorna (upp till 30 sec innan du kan trycka Play.)

Om ni kan tänka er en tabletop så titta på S1000 spelarna (De blir exakt 19” om du ställer två spelare bredvid varandra). Denna lilla spelare har allt vad man kan önska sig och inte 36!?! knappar som t ex D6000 har!
Jag diggar S1000 skarpt, och många DJ’s med mig som testat denna spelare säger att den har allt man verkligen behöver utan att bli för plottrig med en massa knappar som man inte hittar eller vet vad de gör.

/Gugge

Användarvisningsbild
Robert Hillbom
PAR-36
PAR-36
Kontakt:

Inlägg av Robert Hillbom »

Har startat en ny tråd nu i "Övrigt / Off topic" angående garantier från utlandet. Välkommen att diskuttera :)
Robban Hillbom
Crypton Production AB www.crypton.se
United DJ www.united-dj.se

ElectroAudioHB
PAR-36
PAR-36

Gugge skrev:Det sämsta med D4000 är att den saknar master tempo (pitch key), men ska stället spela musik som inte kräver så mycket taktmixning så kanske de kan leva utan denna funktion.
DJna använder inte pitch så det blir inget problem...
Allt utöver låtsökning, play och stopp är bara ivägen för dom. 8)

Men efter vad jag har förstått så sitter det en yamahacd i den (Samma som i Yamaha CDR D651) och den är kapabel till minst dubbla hastigheten, Vilket verkar lovande för pålitligheten.
Dock så kunde jag inte hitta någon info angående chipsetet och ifall motordrivkretsen (Panasonic AN8785SB) överhuvudtaget klarar multispinn.
-Men det finns ju enklare sätt att ta reda på...
Ingen som har öppnat en DN-D4000 och tittat på skivan när den snurrar, ändrar den hastigheten eller håller den alltid samma hastighet?

Användarvisningsbild
Emil Brolin
PAR-64
PAR-64
Presentation: DJ & Ljusnisse i Sundsvall med omnejd..
Kontakt:

Inlägg av Emil Brolin »

Sen när använder en DJ INTE pitch?? Lycka till med beatmixningen annars..

ElectroAudioHB
PAR-36
PAR-36

Brolin skrev:Sen när använder en DJ INTE pitch?? Lycka till med beatmixningen annars..
Dom började spela som djs på 80talet med vanliga hemcds, vilket alla använde på den tiden innan denon 2000 kom ut.
och dom har inte ändrat varesig musiksmak eller spelstil sen dess.

Alltså, det är bara rena cutmixar och ett bra val av låtar som gäller och dom är inte ett dyft intresserade av att spela på något mer avancerat sätt och publiken skulle nog inte uppskatta något annat heller.

Bild
Det finns mer blod på sångaren än det finns NRJ-lyssnare och hiphopare i publiken...

Användarvisningsbild
Emil Brolin
PAR-64
PAR-64
Presentation: DJ & Ljusnisse i Sundsvall med omnejd..
Kontakt:

Inlägg av Emil Brolin »

Men då kan du ju inte gärna säga att pitchen aldrig används. Jag skulle tippa, utan några som helst vetenskapliga belägg, på att majoriteten av dagens DJ'sknappt vara födda på 80-talet - alltså vet vad pitchen är till för. Dessutom.. På det gamla goa 80-talet var ju inte CD-formatet direkt utbrett över huvudtaget. Och sist jag kollade hade 1210:orna också pitch om man inte orkade stå och veva själv..

ElectroAudioHB
PAR-36
PAR-36

Brolin skrev:Men då kan du ju inte gärna säga att pitchen aldrig används. Jag skulle tippa, utan några som helst vetenskapliga belägg, på att majoriteten av dagens DJ'sknappt vara födda på 80-talet - alltså vet vad pitchen är till för. Dessutom.. På det gamla goa 80-talet var ju inte CD-formatet direkt utbrett över huvudtaget. Och sist jag kollade hade 1210:orna också pitch om man inte orkade stå och veva själv..
Nej, jag skall inte köpa en cd till vem som helst, utan jag skall köpa en cd till dom här DJna som jag har arbetat med sedan vi började driva svartklubbar tillsammans på olofsgatan i november 1990 och inga andra.
Hyr jag ut en cd till nån annan så hyr jag ut pioneeren i första hand...

Dessa fyra djs som skall spela på denna cd gör ingenting avancerat med varken cd eller skivspelare utan dom spelar bara musiken precis som den är ifrån början till slut.
Däremot så vill jag att det skall finnas pitch på cdn ifall nån gäst-dj skulle behöva det, men där går också gränsen för vad som behövs och vad som bara är meningslösa extrafunktioner.

Björn Smith
PAR-20
PAR-20

denon 4000

Inlägg av Björn Smith »

Yo ElectroAudioHB!

Har denons dnd-4000, kan säga att jag är mycket nöjd med spelaren.

Jag ser 2 nackdelar först o främst.

1. Saknar mastertempo.
2. Jädrans cd-luckor som går av! :) slot in hade varit fint..

Annars har den sköna knappar & känsla..

Ska se om jag hinner öppna den o kolla om cdn snurrar olika fort.. 8O

/polkaz

Gunnar Klintberg
PAR-30
PAR-30
Kontakt:

Inlägg av Gunnar Klintberg »

Om du kör med slot-in var ska man då ställa ölen? :lol:

ElectroAudioHB
PAR-36
PAR-36

Re: denon 4000

Polkaz skrev: Ska se om jag hinner öppna den o kolla om cdn snurrar olika fort.. 8O
Nää, du hinner inte :lol:
Jag behöver den till helgen så jag har redan beställt en...

Tack för hjälpen allesammans!!!

.

Skriv svar