Chaufförer

Här kan du posta nyheter om vad som händer inom ljud & ljus världen.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Janne skrev:Mycket bra inlägg Cyberpunk!
Synd att du jobbar så mkt så du inte kom in tidigare! (Och synd att inte fler orkar/vågar/vill/kan skriva lite mer intressanta inlägg.)
Dock tycker jag faktiskt inte att vi är så mkt efter i utvecklingen i Sverige. Kanske snarare tvärtom, vi har flera mycket bra företag som ligger långt fram i Europa (Primetec, DMAudio, Spectra, Massteknik, Visiual Act, Beacon, AV-teknik, Romator, Wireless solution m.fl.). Vi har många kolleger i vår bransch som faktiskt i princip är världsledande(!) inom sitt gebit i branschen. Men varför har då Sverige bland de lägsta priserna i Europa i vår bransch? För jag tror inte att branschen i övrigt ser särskilt annorlunda ut i andra länder.
Ngt att fundera på.

Vill förtydliga några saker.
Jag känner inte till några hyresföretag som gått i KK. Knappt ens något som går dåligt... De tre senaste företagen i KK är säljföretag vad jag vet (TTS, SFL, Avab). Alltså har mina inlägg ingenting med att andra företag skulle gå sämre än något annat, eller om att tjäna pengar. Varför läser ni in det?
Vad gäller SL är det nog inte så sunt ekonomiskt som ni verkar tro. De flesta hyresföretag jag känner till har nog faktiskt en sundare balansräkning. Skulle inte förvåna mig om SL snart är till salu. Tror att företaget behöver kapitaltillskott.

Nej, kärnan för mig i diskussionen är sund konkurrens! Varför är det så svårt att diskutera det offentligt? Bit inte den hand som föder dig? Bind inte ris åt egen rygg? Kasta inte pil i kuvös?

Det måste väl rimligtvis vara fler som tycker det är fel att lura upphandlare/arrangörer (OCH KONKURRENTER) på det sätt vi diskuterat? Dawen, det kan finnas flera orsaker till att kunden återkommer, jag har nämnt flera i tidigare inlägg (Jag har lyckligtvis exempel på kunder som byter leverantör pga detta också). Konkurrenten däremot kan bara påpeka och ta ny fight nästa år. Hoppas bara att inte fler tar efter denna "metod", "affärsidé" eller vad ni vill kalla det.
(Citat: "Jag förstår fortfarande inte vad Janne menar när han säger att Starlight behandlar sina kunder dåligt genom att ge dem fel grejor. " Ja, jisses, vi är nog i en sjuk bransch.)

Och varför inte stötta hjärnforskningen?
Eller starta bluesklubb! :)
Branschen är likadan i Svedala som i USA: Ja du, om du inte inser skillnaden med fackföreningar som har något att säga till om, internationella band som turnerat sen 60-talet, och en marknad som mångfalt större än ankdammen Sverige så är det väl så. Det finns en kultur kring vår bransch och en rutin som vi bara kan drömma om. Och tyvärr finns också fler sopskallar... Det finns några få företag i Sverige som är i närheten av de amerikanska och stora europeiska företagen när det gäller att se det hela som en industri som Cyber benämner det.

Varför vi läser in att ett hyresföretag går sämre om dom inte hyr ut några saker? Du påstår att SL tar en massa jobb genom att ha konstiga affärmetoder, då är det med andra ord någon annan som inte hyr ut den utrustningen. Jag tror det framgår av ordens lydelse att ett hyresförestags intäkter kommer från att hyra ut saker. Ibland har dessa företag även fast änställd personal och dessa måste vara ute och jobba med utrustningen (eller andra företags utrustning) för att de ska dra in några pengar. Sker detta inte så kan man inte skicka några fakturor och då kommer det inte heller in några pengar. Alltså går de som "drabbas" sämre. VSB.

I balansräkningen ser man på ena sidan tillgångar och på andra sidan hur dessa tillgångar är finansierade (genom skulder och eget kapital) och detta är en ögonblicksbild som gör det möjligt att bedöma likviditet, soliditet och räntabiliteten hos företaget. Ett bättre sätt att se hur ett företag har gått över tid är resultaträkningen.

Jag har ingen aning om vad du har för insyn i olika företags ekonomiska ställning och antar eftersom du inte har presentera några siffror att det du säger bara är gissningar från din sida. Är det på något annat sätt är du välkommen att presentera faktiska siffror istället. Det skulle vara mycket intressant att veta hur SL kontra UA och Spectra mår. Jag har ingen aning men skulle gärna veta.

Fel grejor verkar ha blivit ett mantra som satt sig hos dig. Kan du komma med några konkreta exempel istället? Ja, det har hänt att det kommit en XL4 istället för en XL3 någon gång. Vad spelar det för roll? Jag kan göra jobbet på vilken som helst av konsollerna.

Du verkar vara nära att förstå det vi säger eftersom du upprepar det hela tiden men ändå vill det sig inte riktigt! Om nu kunderna försvinner så fungerar ju marknaden som vi andra (SL-affiliation eller inte) säger och då förstår jag inte vad det är du är ute efter. Låt SL skita ner sig genom att misshandla sina kunder och se till att leverara så klockrena tjänster som överhuvudtaget möjligt så löser ju sig allt till det bästa. Jag hittar inte heller vad det är som gör att kunden stannar kvar trots att dom är missnöjda i ditt resonemang, kan du inte berätta det igen?

Om du pratar om affärsidé och hävdar att i SL-fallet är affärsidén att skicka ut andra saker än specat så är det inte så konstigt att vi andra inte förstå vad du pratar om när vi andra uppfattar affärsidén som att hyra ut ljud, ljus, scen och transporter. Använd rätt termer så blir det lättare att diskutera! Om du ska citera så se till att gör det riktigt, din trovärdighet i diskussionen blir mångfalt större. Dawens resonemang slutade inte där du slutade citera honom.

Jag har aldrig påstått att misstag och felaktigher inte har skett. Så är givetvis inte fallet, ingen är perfekt och med så mycket att göra som SL haft de senaste åren så är det inte konstigt om det ibland blir lite fel, något som jag tror det flesta förstår och kanske till och med förlåter, du tycks däremot tror att allt alltid sker med uppsåt. Att påstå att verkligheten är så svartvit som du gör gällande är att förenkla lite för mycket för att det ska stämma med de flestas omvärldsbild tror jag. Min bild av verkligheten är dessutom sådan att liknande misstag även sker andra företag. Även sådana som inte har som sin affärsidé att lura sina kunder.

Janne
PAR-30
PAR-30

Inlägg av Janne »

Det här är kul så jag fortsätter och kör järnet för att hålla debatten vid liv.

Dawen. Ang priserna. Ditt resonemang faller. Är övertygad om att det är precis lika många som vill hålla på med detta i andra länder, där är vi inte heller unika. (Vi har ju dessutom problem med generationsskifte, för få unga hungriga i branschen...)
Ingo. USA? Har aldrig diskuterat USA (Hoppas verkligen du inte likställer "världsledande" med USA!). Det kanske vi ska göra i en annan debatt, för enligt mig är jenkarna i vår bransch i många fall ett U-land. Ja, jag har jobbat där och besökt många stora och små företag.

Rätt bud ja, men ibland KAN det faktiskt vara "vilja ha" bud. kanske tom under press. Balans och resultat ska givetvis vara med i en analys.

Ang. kärndiskussionen, sund konkurrens, ska jag tjata mer om det, borde vara fullständigt övertydligt vid detta laget...

Om du lägger offert på upphandling enligt kundens önskemål och förlorar den till en konkurrent som sedan inte levererar vad som är sagt, skulle det då vara ok? Sluta säg att en moving är en moving och en scen är en scen, det är det inte! För frilansare kanske det inte har någon betydelse, men det har inte med saken att göra.
Upphandlare och kunder VÄLJER andra leverantörer, finns många exempel. Men NÄSTA gång. Denna gång är det redan försent. Man genomför och betalar (Inte allt alltid, självklart måste priset regleras på ena eller andra sättet, vilket sker ibland.). Jag håller med om att det inte borde vara så, den konkurrerande firman borde få en ny chans. Men det är ju av förklarliga skäl inte genomförbart. Svarta löner kan bara den som fått det berätta om, vet antagligen inte arrangören om. Och ja, jag väljer att lita på den som berättat.
Konkreta exempel har jag gett. På saker, inte kunder, det får ni som sagt inte.
Hjärnforskning är inget som behöver diskuteras. Kan inte nog pushas för ...

Jag har sagt det i andra diskussioner när det varit på tapeten, det är en fantastisk fördel att kunna vara anonym på ett forum som detta om man vill! Det är man på i princip alla andra liknande forum. Nu är detta en liten bransch och man tenderar till att bli sådan som jag beskrev i föregående inlägg. Man vågar inte... för att...
För mig är du anonym Dawen, och det är Ingo också. Jag vet inte vilka ni är eller vilka ni arbetar för och kan inte se det heller. Om ni däremot känner varandra är ointressant för mig. Jag är inte här för att skaffa jobb, vänner eller pinka in revir. Jag tänker aldrig skriva som Ingo "Vi andra..."
Jag tycker det är fantastiskt att kunna föra fram saker som man annars tyvärr bara vågar diskutera i enrum. Heder till dig Ingo som satte igång debatten.
Synd att inte fler som läser och tänker en massa vill skriva det dom tänker. Hamna inte under Ingos "vi andra..."! Detta forum får inte bli en klubb för inbördes beundran, då faller idén. Få hit fler istället!
Själv står jag till 100% för det jag säger och skriver! Det får den som vill lita på.

Finns en paralell i dagens nyhetsflöde. Synd att Bosse Ringholm privat inte kan utrycka i frustration över poliser, det som vilken annan medborgare får tänka och säga. Offentligt kan han bevisligen inte göra det. När jag hörde den inspelningen han var ovetande om steg han i min aktning, trodde han var en torr broilerpolitiker.
Förlåt Dawen, nu kom jag in på annat igen :)

Bara lite bluesklubb kan vi väl få prata om...?
Jan P.

Rikhard Tiittanen
PAR-46
PAR-46
Presentation: Fråga om du nu måste veta något om mig istället....
Kontakt:

Inlägg av Rikhard Tiittanen »

Om nu en kund skulle tycka att en leverantör är dålig så stannar den inte kvar. Det är likadant för oss alla, det finns så många firmor ändå så kunden går bara till nästa, är den missnöjd där så går den vidare.

Jag håller helt med Ingo, trots att att problem uppstår, felleverans eller så , så gör man det bästa av situationen.

Jag skulle aldrig behandla en kund dåligt, ta mer betalt, kränga mer grejer till en kund för att få mer pengar, absolut inte.
Jag vill behålla de kunder jag har på en långvarig basis, inte för ett jobb.
Senast redigerad av 1 Rikhard Tiittanen, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Tobias Walka
PAR-36
PAR-36
Kontakt:

Inlägg av Tobias Walka »

Janne skrev:...Hamna inte under Ingos "vi andra..."! Detta forum får inte bli en klubb för inbördes beundran, då faller idén. Få hit fler istället!...
Jag tror att Ingo i sitt "vi andra..." snarare åsyftar de personer som i denna diskussion uttryckt en emot din avvikande åsikt.

Så mycket interna stridigheter som det varit här på forumet...eller snarare livliga diskussioner kanske, så är en klubb för inbördes beundran det sista namn jag skulle sätta på ljudoljus.net.

Vad gäller SL så har jag efter mitt vick på hultsfred inte haft några som helst problem med betalning eller liknande och tycker mig ha blivit exemplariskt bemött utav administration m.fl. Det är min personliga erfarenhet av gula faran.
Q.E.D

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

Inlägg av David Wennberg »

Janne skrev:Dawen. Ang priserna. Ditt resonemang faller. Är övertygad om att det är precis lika många som vill hålla på med detta i andra länder, där är vi inte heller unika.
Exakt lika många?

Sverige är ett land med väldigt hög standard på teknologi rent allmänt. Att ljud- och ljusbranschen är lite överbelagd är en rätt naturlig följd av detta, väl?
Janne skrev:Om du lägger offert på upphandling enligt kundens önskemål och förlorar den till en konkurrent som sedan inte levererar vad som är sagt, skulle det då vara ok? Sluta säg att en moving är en moving och en scen är en scen, det är det inte! För frilansare kanske det inte har någon betydelse, men det har inte med saken att göra.
Men Janne, hur kommer det sig att Starlight inte får mer skit? Hur kan de fortfarande få jobb överhuvudtaget med tanke på hur det beter sig? :roll:
Janne skrev:Konkreta exempel har jag gett. På saker, inte kunder, det får ni som sagt inte.
En pryl, ett ställe, få höra nu Janne.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Gäst

Inlägg av Gäst »

Janne skrev:Det här är kul så jag fortsätter och kör järnet för att hålla debatten vid liv.

Dawen. Ang priserna. Ditt resonemang faller. Är övertygad om att det är precis lika många som vill hålla på med detta i andra länder, där är vi inte heller unika. (Vi har ju dessutom problem med generationsskifte, för få unga hungriga i branschen...)
Ingo. USA? Har aldrig diskuterat USA (Hoppas verkligen du inte likställer "världsledande" med USA!). Det kanske vi ska göra i en annan debatt, för enligt mig är jenkarna i vår bransch i många fall ett U-land. Ja, jag har jobbat där och besökt många stora och små företag.

Rätt bud ja, men ibland KAN det faktiskt vara "vilja ha" bud. kanske tom under press. Balans och resultat ska givetvis vara med i en analys.

Ang. kärndiskussionen, sund konkurrens, ska jag tjata mer om det, borde vara fullständigt övertydligt vid detta laget...

Om du lägger offert på upphandling enligt kundens önskemål och förlorar den till en konkurrent som sedan inte levererar vad som är sagt, skulle det då vara ok? Sluta säg att en moving är en moving och en scen är en scen, det är det inte! För frilansare kanske det inte har någon betydelse, men det har inte med saken att göra.
Upphandlare och kunder VÄLJER andra leverantörer, finns många exempel. Men NÄSTA gång. Denna gång är det redan försent. Man genomför och betalar (Inte allt alltid, självklart måste priset regleras på ena eller andra sättet, vilket sker ibland.). Jag håller med om att det inte borde vara så, den konkurrerande firman borde få en ny chans. Men det är ju av förklarliga skäl inte genomförbart. Svarta löner kan bara den som fått det berätta om, vet antagligen inte arrangören om. Och ja, jag väljer att lita på den som berättat.
Konkreta exempel har jag gett. På saker, inte kunder, det får ni som sagt inte.
Hjärnforskning är inget som behöver diskuteras. Kan inte nog pushas för ...

Jag har sagt det i andra diskussioner när det varit på tapeten, det är en fantastisk fördel att kunna vara anonym på ett forum som detta om man vill! Det är man på i princip alla andra liknande forum. Nu är detta en liten bransch och man tenderar till att bli sådan som jag beskrev i föregående inlägg. Man vågar inte... för att...
För mig är du anonym Dawen, och det är Ingo också. Jag vet inte vilka ni är eller vilka ni arbetar för och kan inte se det heller. Om ni däremot känner varandra är ointressant för mig. Jag är inte här för att skaffa jobb, vänner eller pinka in revir. Jag tänker aldrig skriva som Ingo "Vi andra..."
Jag tycker det är fantastiskt att kunna föra fram saker som man annars tyvärr bara vågar diskutera i enrum. Heder till dig Ingo som satte igång debatten.
Synd att inte fler som läser och tänker en massa vill skriva det dom tänker. Hamna inte under Ingos "vi andra..."! Detta forum får inte bli en klubb för inbördes beundran, då faller idén. Få hit fler istället!
Själv står jag till 100% för det jag säger och skriver! Det får den som vill lita på.

Finns en paralell i dagens nyhetsflöde. Synd att Bosse Ringholm privat inte kan utrycka i frustration över poliser, det som vilken annan medborgare får tänka och säga. Offentligt kan han bevisligen inte göra det. När jag hörde den inspelningen han var ovetande om steg han i min aktning, trodde han var en torr broilerpolitiker.
Förlåt Dawen, nu kom jag in på annat igen :)

Bara lite bluesklubb kan vi väl få prata om...?
"Vi andra" är som Walka mycket riktigt påpekar alla vi som har en från dig avikande uppfattning hur en marknadsekonomi fungerar. Jag gissar att vi är rätt många, men jag kan ha fel.

Angående anonymitet, om du inte inser att det ger ditt inlägg en viss tyngd om du vågar stå för det du säger offentligt så måste jag säga att jag tyvärr överskattat dig. Jag är inte det minsta anonym på detta forum, det kan inte ta många sekunder för den som vill att snoka reda på mitt fulltständiga namn och vad jag har gjort för jobb och åt vem. Att det skulle vara kul om fler människor deltog i debatten håller jag däremot fullständigt med om, och att forumet skulle må bra av fler deltagare är också helt rätt. Men att du i anonymitetens skugga kan kasta ur dig vad som helst utan att behöva stå för det gör ju att dina inlägg väger tämligen lätt. Att du säger att du står för det som du säger räknas liksom inte.

USA är intressant pga att hela får bransch uppstod just där och att prisnivån är annorlunda, jag tyckte du sa att det var konstigt, eller fel, du sa att det var SLs fel och jag och flera andra har en annan åsikt.

Att det finns för få unga som vill lära sig jobbet är ett problem, det vore intressant med en diskussion som rör detta. Jag är av åsikten att när jag började för snart 20 år sen så var det inget snack om att man skulle få betalt i början. Rätt eller fel? Inte vet jag, men det fanns mycket folk som hängde runt och var intresserade, några få av oss är kvar fortfarande och de andra tröttnade. Betalningen var lika rutten då som nu så på det sättet har det inte förändrats så mycket. När man nu talar om gratishump så blir man nästan avrättad för att man tar jobb från folk som borde ha gjort jobbet för betalning. Jag har ingen aning vilket som är rätt och fel.

Användarvisningsbild
Mikael Ekström
PAR-20
PAR-20
Kontakt:

Inlägg av Mikael Ekström »

Har aldrig jobbat åt eller på Starlight, men drömmer om det ibland. Mest för att jag är en av de få unga som vill in i branschen på riktigt och börja jobba mer med det jag älskar. Kanske till och med tjäna lite pengar på det.

Den kontakt jag haft med Starlight, antingen som rigger på konserter där de levererat tekniken eller när det kontaktat mig för att hyra in mig som chaufför har varit positiv. Nästan alltid trevliga och väldigt kunniga.

Tror inte att det här med felleverans av utrustning kan ha hänt fler ggr än vi har fingrar på en hand och att de löst sig till det bästa på alla tänkbara sätt ändå. Däremot tycker jag personligen att om man levererat fel utrustning ska man kanske ge kunden ett billigare pris som kompensation om det ställt till problem. Visst är det synd för den firma som tappat kontraktet men dem har alltid en ny chans året efter om det är ett återkommande evenemang. Då gäller ju faktiskt nya krav vilket ju resulterar i nya offerter.

Såvitt jag förstått och sett så är branschen i USA mycket större, äldre och mer utbredd men tror att lite av våra problem finns där med. Samtidigt är det ett mycket större land med många gånger mer pengar och stora produktioner änn lilla Sverige. Men som sagt viss prisdumpning och svartarbete förekommer säkerligen sär med.

Lite kluven i frågan om identitet. Visst ska man kunna tala om vem man är och stå för det man säger men samtidigt är ju anonymitet en av internets vackra fördelar. Men visst talar man om vem man är och vad man har för kött på benen i en disskussion så får man större genomslagskraft och blir lättare tagen på tyngre allvar.

Svarta löner tror jag inte förekommer på den högsta nivån i Sverige, där bland annat Starlight arbetar. Däremot förekommer det vida utspritt i det lägre nivåerna och det är ju ett större problem. Har själv ofta fått svart betalt, men även vita pengar. Försöker alltid få det utbetalt vitt men ibland så går det inte. Samma sak med prisdumpning på offerter. Gissar på att det händer oftare bland företag längre ner i storleksordningen. Bland det riktigt stora firmorna så måste det ju in mer pengar för att hålla företaget rullande och de har ju flera ögon på sig hela tiden.
Mikael Ekström
Ljustekniker

Frema AB
Kraftverksgatan 6
721 30 Västerås

070 - 363 94 97
021 -­ 10 33 70

Nicklas Arlevall
PAR-46
PAR-46
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Arlevall »

Det känns som att det har blivit väldigt många diskussioner ihoptryckta i denna. Det finns hur många intressanta trådar som helst att plocka upp här.

Jag för min del har en viss erfarenhet av frilansande och även som anställd.
Att inte ha en stor "fast" personalgrupp utan istället använda frilansande tekniker har naturligtvis ekonomiska fördelar.
Detta är en rätt säsongsbetonad bransch ( kanske framförallt på "stora jobb" nivån, där mycket är förlagt till sommarmånaderna?).

Det ställs många annorlunda krav på personalen.
Väldigt udda arbetstider och att det inte är direkt överbetalt.
Inte det lättaste att kombinera med familjeliv osv.

Som så stort företag som SL kanske det lätt blir att man sitter med personal som inte vill eller kan turnera lika mycket.
Blir svårhanterligt oavsett deras kompetens.
Det kan också då bli svårt att få utrymme för de unga hungriga som vill ut på marknaden.
Det som kanske blir lidande då är "vi" känslan på företaget.
Att jobba på ett företag med personal där den känslan finns är väldigt trevligt och uppbyggande.
Fast det beror också oerhört mycket på att det är en bra chef, inte bara på att det är bra personal.
Har sett många exempel där en VD verkligen inte borde haft någon personal.
Och det gäller företag oavsett storlek.

Sen huruvida SL beter sig rätt eller fel gentemot sina konkurrenter.
Där tror jag man måste ställa upp konkreta fakta annars förblir det spekulationer.

För min personliga del önskar jag att alla skänker så mycket dom har råd med till hjärnforskningen.
Dom som känner mig vet varför....
Inte bara spriten :D

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

På tal om detta med sund respektive osund konkurrens. Att bjuda på lite extra godis (viftlysen eller vad det nu kan vara) är egentligen inget konstigt om man jämför med andra branscher.

I många branscher är det helt normalt att man köper sig marknadsandelar. Det finns många sätt att göra det på. Allt från att bjuda på lite extra till att köpa upp konkurrenter bara för att lägga ner deras varumärke och i kontraktet ange att säljaren inte får bedriva ny konkurrerande verksamhet på X antal år.

Vår bransch är snäll i det hänseendet.

Traditionellt finns det även en rätt stor skillnad mellan de som jobbar med ljus och de som jobbar med ljud.

Ljusbranschen har sedan gammalt varit mycket bättre på att ta betalt för alla de där smågrejerna som tillkommer i sista sekunden. Det ser ofta ut på följande sätt på fakturan:

2 st Extra fresneller. 500 kr
2 st Hakfästen till fres. 20 kr
1 st Bud av ovanst. 400 kr
1 st Personal för mont. 350 kr

Medans det på ljudsidan traditionellt har låtit: "Ja förfasen, det löser vi. Två extra trådlösingar plockar jag med mig"... = 0 kr fakturerat.

(Allt lite överdrivet för tydlighetens skull).
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

Newbee: Den där vi-känslan behöver ju inte gå förlorad bara för att mycket personal inte är fast anställd. Man träffas på festivaler, gör grannscener, åker på turnéer o.s.v.

Dessutom får man tid ifrån varandra, så att man slipper dras med personers baksidor allt för mycket :wink:

Visst finns det fördelar med fast anställd personal, men även stora nackdelar i vår bransch.

Janne
PAR-30
PAR-30

Inlägg av Janne »

Kul med många inlägg!

Antar att mitt resonemang skulle passa bättre på ett forum för arrangörer... fleras resonemang här är ur frilansarens perspektiv bra och helt förståliga. Jag verkar skjuta över målet.

Dawen, skit får dom, och jag hoppas givetvis att det blir bättre och sundare av det. Exempel har jag redan gett. Ngt ställe vill jag inte avslöja. Men jag VET att fler på detta forum känner till detta men de väljer tyvärr att vara tysta än så länge.

Ingo, jag är inte intresserad av att veta vem du är och har hitintills inte råkat förstå det heller av vad du skrivit. Du tappar poängen. Det handlar inte om våga eller trovärdighet.
USA är i denna diskussion helt ointressant för mig, branschen där är helt annorlunda. Och dessutom annorlunda i olika delstater. Enklare att jämföra med Europa som liknar oss mkt mer.

Och jag har inte pratat om felleveranser eller att bjuda på lite godis. Där håller jag helt med er Majk och Cyber.

Cyber. Det går väl ett tjog nykläckta grabbar med en ljudanläggning på en med en ljusrigg, så där börjar väl problemet med att det är tuffare på ljudmarknaden?
Men scener är det inte många som har i bakfickan :)
Jan P.

Janne
PAR-30
PAR-30

Inlägg av Janne »

Ingo, måste få göra ett specialinlägg ang detta:

Citat Ingo: "Varför vi läser in att ett hyresföretag går sämre om dom inte hyr ut några saker? Du påstår att SL tar en massa jobb genom att ha konstiga affärmetoder, då är det med andra ord någon annan som inte hyr ut den utrustningen. Jag tror det framgår av ordens lydelse att ett hyresförestags intäkter kommer från att hyra ut saker. Ibland har dessa företag även fast änställd personal och dessa måste vara ute och jobba med utrustningen (eller andra företags utrustning) för att de ska dra in några pengar. Sker detta inte så kan man inte skicka några fakturor och då kommer det inte heller in några pengar. Alltså går de som "drabbas" sämre. VSB. " slut citat.

Kära Ingo. Där snubblade du till ordentligt. Branschen snurrar faktiskt inte enbart kring turneer och festivaler :). Du överskattar en viss firmas marknadsandel ett helt gäng kan jag säga. I vissa delar av vår bransch får dom kämpa länge med organisation och metoder innan dom ens kommer in.
Att missa jobb behöver absolut inte innebära att man går sämre. Kan tom vara tvärtom :). Cyber kanske kan ge den lektionen också.

Eftersom du tjatat om bra affärer och vinster ska du dessutom få lite fakta om Starlight (2004) som nog kommer att överraska...?
Framförallt kanske ger en bättre bakgrund till linans resonemang och en del framkomna företeelser.

Man gjorde rätt stor förlust. -569.000kr
Man har gjort minimala vinster 2002 + 2003 efter finansnetto.
Man har 54,5 milj (!) i långfristiga lån. Leasingar tillkommer!
(Har banken makt? Har banken satt press?)
Soliditeten ligger runt eller under låga 10% under 3 år.
Man har över 12 milj i leverantörsskulder på en oms av 59 milj. (Cashflow)
Man hade 36 heltidsanställda. (Några uppsagda under 2005 vad jag hört.)
(Inga lokalkostnader i Krylbo men rätt feta i Fjollträsk.)

Du som är bra på ekonomi kan ju nu göra en analys av ovan. Jag väntar med spänning!

Vidare tror jag det finns minst 2 bolag i branschen i Sverige idag, som omsätter mer och visar vinst. Beror på hur man jämför förstås.
Bryter man ner verksamheten i beståndsdelarna scen, ljud, ljus, transport, finns det ännu fler som i sin nisch omsätter mer och visar vinst.
(Givetvis förekommer det även bolag som inte går så bra.)

Tror du mig nu när jag säger att det handlar om metoder och inte om ekonomi?

Förresten, du skrev att du bytt bransch. Till vilken?

PS: För den oinvigde vill jag påpeka att all fakta ovan är offentlig och enkelt kan hämtas av vem som helst, på vilket AB man vill. (Det inom parantes är förstås egna kommentarer/funderingar)
Jan P.

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Janne skrev:Och jag har inte pratat om felleveranser eller att bjuda på lite godis. Där håller jag helt med er Majk och Cyber.

Cyber. Det går väl ett tjog nykläckta grabbar med en ljudanläggning på en med en ljusrigg, så där börjar väl problemet med att det är tuffare på ljudmarknaden?
Men scener är det inte många som har i bakfickan :)

Levererar man utrustning värd många miljoner till ett stort arrangemang så kan även 20 vifthuvven vara "godis".

Vad gäller skillnaden mellan ljud och ljus så har du en poäng.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Janne
PAR-30
PAR-30

Inlägg av Janne »

Cyber, är du också uppe denna sena timme...

Jo, ett tillägg. Jag vill understryka att jag inte har ett stort "mission" att sänka ett visst företag i branschen. Det finns många andra företelser att debattera också. Men nu råkade denna lina handla om just detta företag.
Ska starta några nya linor snart.
Jan P.

Nicklas Arlevall
PAR-46
PAR-46
Kontakt:

dawen skrev:Newbee: Den där vi-känslan behöver ju inte gå förlorad bara för att mycket personal inte är fast anställd. Man träffas på festivaler, gör grannscener, åker på turnéer o.s.v.

Dessutom får man tid ifrån varandra, så att man slipper dras med personers baksidor allt för mycket :wink:

Visst finns det fördelar med fast anställd personal, men även stora nackdelar i vår bransch.
Det kanske är så att vi är många i den här branschen som skulle må bra av att lära sig dras med andra personers nackdelar.
Jag tror att det finns många som lever mycket i sin egen verklighet.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

Janne skrev:Jag verkar skjuta över målet.
Stolpe ut snarare, skulle jag vilja påstå :roll:
Janne skrev:Dawen, skit får dom, och jag hoppas givetvis att det blir bättre och sundare av det. Exempel har jag redan gett. Ngt ställe vill jag inte avslöja. Men jag VET att fler på detta forum känner till detta men de väljer tyvärr att vara tysta än så länge.
Nej Janne. Jag har inte lyckats läsa ett enda konkret exempel, trots att du hävdar att du gett flera. Menar du att jag har svårt att förstå?

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

Janne skrev:Att missa jobb behöver absolut inte innebära att man går sämre. Kan tom vara tvärtom :). Cyber kanske kan ge den lektionen också.
Det har du givetvis rätt i. Slitage, transportkostnader, frilanspersonal m.m. kostar givetvis pengar.

Men, gör man inga jobb alls kommer det inte in några pengar. Eller hur?
Janne skrev:Man gjorde rätt stor förlust. -569.000kr
Man har gjort minimala vinster 2002 + 2003 efter finansnetto.
Man har 54,5 milj (!) i långfristiga lån. Leasingar tillkommer!
(Har banken makt? Har banken satt press?)
Soliditeten ligger runt eller under låga 10% under 3 år.
Man har över 12 milj i leverantörsskulder på en oms av 59 milj. (Cashflow)
Man hade 36 heltidsanställda. (Några uppsagda under 2005 vad jag hört.)
(Inga lokalkostnader i Krylbo men rätt feta i Fjollträsk.)
Är knappt 600 verkligen en "rätt stor förlust" på ett företag med 36 heltidsanställda och stor mängd frilanspersonal? Det är ungefär 16 per fast anställd person, och sett till mängden jobb och omsättning så är det väl...ingen stor förlust helt enkelt? Förlust är det helt klart dock, men hur mycket lån hade Starlight tidigare? Hur mycket utrustning? Hur mycket investerades 2004? Hur mycket lån ligger nya från att man köpte Varilite?

Behöver man inte ha mer information än den du presenterat för att kunna bedöma hur välmående ett företag är?
Janne skrev:Vidare tror jag det finns minst 2 bolag i branschen i Sverige idag, som omsätter mer och visar vinst.
Om jag tror att Jultomten finns, blir det sant då? Fakta Janne, fakta.

Hur många bolag finns det inte som omsätter mindre och ändå visar förluster i storleksordning med Starlight och kanske mer?

Janne
PAR-30
PAR-30

Inlägg av Janne »

Dawen,
...fanken jag trodde på stolpe in... hoppas fortfarande :).

Exemplet, GS vs tunnelscen.

"Gör man inga jobb kommer det inte in några pengar"...no shit!!

Exempel julto... flåt, bolag, Primetec.

Sluta vara så enkelriktad nu, försök läsa in det viktiga i debatten istället för att ligga i försvarställning och bara välja att inte tro på fakta eller om du så vill, påståenden. Nu är det bevisat att det inte handlar om ekonomi iallafall.
Jan P.

Nicklas Arlevall
PAR-46
PAR-46
Kontakt:

Att det finns olika sätt att driva företag torde väl vara klart vid detta laget.
Sen huruvida SL är ett lönsamt företag eller inte?
Det verkar inte som att det är nedläggningshotat i det närmaste.
Massor av stora företag drivs med viss förlust av rent ekonomiska skäl.

Jag personligen har hört rykten om SL (betonar rykten), likväl som jag har gjort det om de flesta andra företag inom den här branschen.
Framförallt de som tillhör de större.
Om ryktena är sanna eller sprids av konkurrenterna, eller bara för att det ska finnas något kul att prata om. Jag har ingen aning.

Har du Janne blivit utsatt, är det olyckligt.
Eftersom du är anonym för mig på forumet kanske du tillhör någon konkurrent till SL, och bara vill sprida illvilliga rykten. Vad vet jag?

Bara vi inte börjar diskutera olika tekniker och huruvida dom dumpar eller "gör si eller så", och gör det anonymt.

Jag har själv valt en viss anonymitet på detta forum och kan tycka att det är skönt i vissa fall. Även om den ibland kanske suddas ut mer och mer.

Vadå? Menar ni att tomten inte finns??????

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

Janne: Det du hävdar är att det på något gig någonstans levererats en GS-scen istället för en "tunnelscen". Jaha!? Vad är det som är konkret med det exemplet? När? Var? Vilka punkter kunde man inte hänga så mycket last i som man hade tänkt? Var scenen mycket fulare än en tunnelscen? Vad var problemet?

Visst, en gs-scen och en tunnelscen är inte samma sak, men vad är det som säger att det är sämre med en gs-scen?

Men okej Janne, jag ska försöka läsa in det viktiga i debatten istället. Vad var det viktiga igen? Sund konkurrens?

När du inte förstod tillgång och efterfrågan så gav jag litegrann upp på dig, tyvärr. Borde jag ge dig en andra chans?

Låst