Avståndsmätare.

Här kan du diskutera tross, trosslyftare, stativ, groundsupports, rigging, handspel, telfers, scener, podier, säkerhet mm.
Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

Avståndsmätare.

Inlägg av David Wennberg »

Tips på avståndsmätare? Ska användas främst för att avgöra rigghöjd, lokalegenskaper och bör inte vara alltför dyr.

Hittade en söt sak hos Hilti, men den antar jag kostar massvis.

Eller är det måttband/polyesterlina som är det vettiga alternativet?

Det känns ju lite löjligt att flyga ett line array och veta att han som räknat på vinklarna höftat lokalens mått.

Användarvisningsbild
Fredrik Nilsson
PAR-64
PAR-64
Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Nilsson »

Det var en liten söt lasermätare eller? Av egen erfarenhet så är det värt att lägga ut några extra kronor på en lasermätare. Jag och två kompisar mätte upp hela "Blå hallen" i stockholm stadshus på ca 3 timmar med en lasermätare, hade tagit 1 månad minst med måttband!!! :roll: :lol:
Work sucks, send me on tour!

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

Precis. Mäter från 5cm till 200m, borde räcka finfint.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

Matematiska saker, som t.ex. vadå?

Det enda man behöver kunna på gig är väl lite trigonometri och pythagoras sats, och det kan man ju. Borde kunna iaf :wink:

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Johan:P

Den måste vara avancerad. Basen gånger höjden.

Kanon!

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

Gustaf: Basen gånger höjden dividerat i slutstegseffekten, det är så man räknar på ljudtryck va? :roll: *solglasögon*

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Nejnejnej kan du ingenting!

Det är diametern på basen gånger längden på skrytet genom åldern på den som skryter.

Så har vi fått lära oss iaf.

Gäst

Inlägg av Gäst »

:roll: :wink: :D

Gäst

Inlägg av Gäst »

Minst lika viktigt som en avståndsmätare är en inclinometer, iaf om man jobbar med högtalare på höjden... Inte heller gratis tyvärr!

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

En inclinometer, vad är det? Någon form av digital vattpass?

Gäst

Inlägg av Gäst »

Ja nästan, den berättar hur stor avikelse du har från horisontalplanet. En sådan på bumpern och en fjärravläsare så har du en siffra med 0.1 grads noggranhet när du står på marken med motorkontrollern i handen.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

Okej. Kostar massvis? :roll: :wink:

Gäst

Inlägg av Gäst »

De jag har sett kostar ca 5kkr

Christoffer Gustafsson
PAR-30
PAR-30

Inlägg av Christoffer Gustafsson »

Lilla Hiltin ligger runt 5000:-
Funkar klockrent, rekomenderas.
Det ända som kan vara lite svårt är att mäta mot svarta grajer i vissa situationer, fixas lät med en liten bit vit tejp.

Henrik Malmberg
PAR-30
PAR-30
Presentation: Ljudtekniker på Cullbergbaletten, Riksteatern.
Även ljudtekniker på frilansbasis.

Inlägg av Henrik Malmberg »

Ingo skrev:De jag har sett kostar ca 5kkr
Jag har försökt att hitta en sån på nätet, men hittade bara nån variant som såldes av ett företag som håller på med utrustning för att mäta jordskalv och sånt...tror att den kanske var för lite dyr för mig.

Nån som har koll på vem som säljer/tillverkar inclinometrar?

/H

Gäst

Inlägg av Gäst »

Nu är det snart dags att ge sig ut på sommarens äventyr! Har någon kollat på inclinomterar och avståndsmätare sen sist? Så billigt som möjligt, men ska ändå fungera är väl kraven.

Gäst

Inlägg av Gäst »

Får väl svara på min egen fråga! Jag har inte lyckats hitta någon laseravståndsmätare som kostar rätt peng. Alla kostar över 3kkr och närmare 5 för de som verkar vara nåt att ha, och det har jag inte lust att lägga. Därför blev det istället en ultraljudsmätare. Det återstår att se om den fungerar, jag har mina tvivel... Ska prova i veckan och återkommer med rapport. Det finns flera varianter på temat, Jula och Claes i sjön har en, Skil, Black & Decker har sina och jag köpte en från Strait Line. Dom kostar från 400 till 700 spänn och jag antar att det i princip är samma skit allt ihop.

Max avstånd som min klarar är 15 meter, alltså ganska långt ifrån de 200 m som en hyfsad laser fixar. Ytan man ska mäta måste dessutom vara hyfsat vinkelrät mot mätaren och den måste reflektera ljud. Det får heller inte blåsa för mycket.

Tomas Sagersten
PAR-30
PAR-30

Inlägg av Tomas Sagersten »

Vi köpte en kopia på Hiltis lasermätare på en affär som heter RK verktyg i sundsvall den funkar kanon ska kolla modell o tillverkare har för mig vi gav typ 2500 plus moms!! det e helt ok tycker jag!!!

Användarvisningsbild
John Persson
PAR-30
PAR-30
Kontakt:

Inlägg av John Persson »

Köpte av fabrikatet Black & Decker för 500 pix hos den lokala bygghandlaren funkar helt ok lite halvtaskig mot blanka och svarta ytor,som de flesta andra vad jag förstått.
Mvh John.

Användarvisningsbild
Christoffer Jansson
PAR-20
PAR-20
Kontakt:

Inlägg av Christoffer Jansson »

jag vet att detta är lite sent inlägg. men under julgalan i vintras så köpte jag mig en hilti PD 30 för 3000 kr i en ytte pytte liten butik som låg 30 minuters gång avstånd från luleås centrum. var igentligen ute efter en telefon... men men. jag har telefon nummer till dom någonstans. dom var hyfsat billiga på laser "verktyg" överhuvudtaget. sen gick väl typ halva turnén dit och köpte såna...
Christoffer "ior" Jansson

Skriv svar