Plötsligt blev det tyst.

Här kan du diskutera högtalare, monitorer, slutsteg mm.
Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

Hasse Queisser skrev:
Nicke Löfgren skrev:
Gustaf Tydén skrev:Det kan även vara lådorna som blivit överhettade. När elementen blir riktigt varma så ändras impedansen och då kan steget säga ifrån och gå i protect.
No no no.....Inte en chans!!!
En spole kan aldrig få sådan skillnad å för den delen så skulle impedansen öka. OM det skulle kunna bli så.

Enda gången spolen skulle ändra impedansen skulle vara vid en kortis.

Nu är du ute och cyklar lite Nicke. Det är klart att en spole ändrar impedans när den blir varm. Värmekompression är något alla högtalare med talspole lider av. Du kan utan problem tappa 6-9 dB av att spolen blir varm, impedansen ökar och du därmed får ut mindre effekt från steget.

Detta kan faktiskt göra att ljudnivån sjunker väldigt märkbart när du pressar högtalaren för att få ut mer. Om man i det läget istället backar lite så kan man höra att nivån ganska fort återkommer.
Hasse! Nu är det inte så, tycker du ska kontakta någon högtalar tillverkare så det inte blir några missförstånd mellan oss :D

Saken är så att ett element eller en spole kan inte ändra sin impedans i så hög grad att slutsteget slår ifrån.
Om vi talar impedanser så har vi lite fatorer att gå på!
För det första hur är lådan tillverkad och då talar jag om resonansfrekvensen där har du en topp i impedansen.
Den tillsamans med kraftfaktorn i själva elementen (BL) är det som styr

Ett slutsteg är uppbyggd på spänning och AMPER och det är själva amperen som bestämmer om steget är tex 2ohm säkert.

Vid tex en strömrusning så ökar effetkuttaget ur steg och skyddskretsarna sägerifrån. En strömrusning får du vid för LÅG impedans.
Och för att få LÅG impedans så beror det inte på heta spolar utan att tråden i spolen kan utvidga sig och har man en skada på lacken så kan det bli att vissa varv på spolen "hoppas" över varvid det blir en låg impedans.

Vid höga impedanser (vad det nu beror på, ev för många serikopplade lådor :wink: ) så kommer spänningen att vara den avgörande faktor.
Då kommer stegat att vilja clippa och dista på grund av för låg spänning motsvarande uttaget av effekten.

Nu diskuterar jag allmänt hur ett element/steg uppför sig. För själva NEXO lådan så är det inte det som är problement. En bra avstämd låda med ett bra element FAST lite dålig effekttålighet.

Här beror det nog på helt annat! Hur är slutsteget monterat? Fungerar fläktar osv. Är det "rätt saker för ändamålet?
Så element diskution kan vi förflytta till en annan tråd :D Vore roligt att utvecka denna diskution med fler på detta forum

David Göransson
PAR-36
PAR-36

Inlägg av David Göransson »

David G Åhman: Nej, steget får väl jobba lika mycket för att ge mindre effekt. Samma spänning * mindre ström = mindre effekt.
Alltså kommer personen bakom spakarna att höja för att få ut mer effekt och steget får jobba mer...

David G. Åhman
PAR-36
PAR-36

Inlägg av David G. Åhman »

David Göransson skrev:David G Åhman: Nej, steget får väl jobba lika mycket för att ge mindre effekt. Samma spänning * mindre ström = mindre effekt.
Alltså kommer personen bakom spakarna att höja för att få ut mer effekt och steget får jobba mer...
"jobbet" brukar man (iaf så långt jag förstått) definiera som hur mycket ström steget måste leverera.. att leverera hög spänning är ju plättlätt. Spänningen är ju inte ett mått på något som flyter i kablarna, eller som något ett steg "levererar", utan bara ett mått på potentialskillnad mellan två punkter. Om du så har -1000v (förutsatt att sakerna är tillräckligt isolerade för detta) i differans mellan högtalarnanslutningarna på steget, utan last, så är det ju inget jobb för förstärkaren.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

Inlägg av David Wennberg »

David G. Åhman skrev:Det man matar in är ju egentligen spänning, och när resistansen i talspolen ökar pga temperaturen minskar ju strömmen och således effekten. Därför tycker jag steget inte borde slå ifrån, eftersom det ju om något blir "enklare" för steget.
P=U*I jo, men riktigt så enkelt är det ju inte. Det du gör är ju att du höjer, för att du tycker att det är för svagt och då får steget arbeta hårdare, samtidigt som du sänker verkningsgraden mer eftersom talspolen blir ännu varmare! Då får steget lämna samma ström som nyss, men mer spänning, torde det ju vara.

Jag resonerar så iaf, om det är så vet jag inte. Fenomenet termisk kompression (på engelska thermal compression) fungerar på det sättet iaf!
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64

Nu grabbar kan ni lägga ner diskutionen om högre impedans i talspolen!!

Jag gjorde ett expriment med en gammal RCF 18" 200AK

Jag värmde upp magneten till 63grader och impedansen ökade från 7.9ohm till 8.0ohm. det är lika med noll

Nu mätades den i likspänning utan frekvens svep.

Skall testa att varmköra elementet med svep på 20Hz med 80volt T/T vid senare tillfälle

David G. Åhman
PAR-36
PAR-36

Inlägg av David G. Åhman »

Nicke Löfgren skrev:Nu grabbar kan ni lägga ner diskutionen om högre impedans i talspolen!!

Jag värmde upp magneten till 63grader och impedansen ökade från 7.9ohm till 8.0ohm. det är lika med noll

Skall testa att varmköra elementet med svep på 20Hz med 80volt T/T vid senare tillfälle
Annars om du har ett gammal slaktat element kan du ju ta loss spolen (om den är hel :9) och mäta resistansen på den medans du värmer den med värmepistol..

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Mätte du impedansen med en nätverkare? Eller mätte du bara den reella delen av impedansen med en multimeter?

(ska man vara petig så...)
"This is the updated input list"

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

Inlägg av David Wennberg »

Nicke Löfgren skrev:Nu grabbar kan ni lägga ner diskutionen om högre impedans i talspolen!!

...och du är säker på att du mätte impedansen och inte resistansen? 8)
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Nicke,

För det första påstod jag aldrig att steget skulle slå ifrån på grund av en impedansökning till följd av värmekompression (även om det teoretiskt kanske skulle vara möjligt). Jag vände mig bara mot ditt påstående om att en kraftig impedansökning inte skulle vara möjlig.

Att hetta upp magneten till så lite som 63 grader visar ingenting. Arbetstemperaturen i ett modernt högtalarelement är bra mycket högre än så, vi pratar åtminstone 150-250 grader innan skador uppstår. 63 grader är i det närmaste fisljummet. Jag hittade ett exempel på nätet där det beskrevs att det tog 7 sekunder av audiosignal för en talspole att uppnå 65 grader. I ett annat exempel fann man att vid en temperatur på 200 grader hade impedansen ökat med 70% och orsakat en förlust på 4,5dB.

I mina gamla turbosoundbasar satt magneten bara någon centimeter från träet på lådans kortände, och när de hade gått hyfsat hårt en kväll så var det nog 63 grader när du lade handen utanpå lådan. Kan bara gissa vad temperaturen i talspolen låg på då?

Lite referenser till vad jag talar om:

JBL
What is "power compression"? Speaker voice coils are made of copper or aluminum. As these voice coils increase in temperature during normal operation, the DC resistance of the voice coil increases. Greater voice coil resistance means less power transfer from the amplifier. As a result, the speaker will not play as loud when it's "warmed up" as it did when it was "cold". Some speakers may exhibit 3 to 6 dB of power compression. This means that power compression can have the same effect as taking away half of your PA!

QSC
The continuous power that a loudspeaker can handle before it reaches its thermal limit is not simply the published power rating of the loudspeaker. A loudspeaker is rated by the power it can safely handle over a specified period of time. As the loudspeaker’s temperature increases during use, its impedance rises, and the power driven into the loudspeaker decreases. This is called power compression.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64

David!
Jag resistans mätte .... riktigt, men ett bra riktvärde.

Hasse!
Visst var det just det tråden statade med (slutsteget slog av).

63grader är lågt, men det var en test. Innan jag ordar något mer så ska jag kontrollera lite :wink:

Användarvisningsbild
Leif Baltazars
PAR-64
PAR-64
Presentation: Gammal DJ. Etablerad 1967. Fortfarande aktiv. Spelar allt, för alla, överallt!
Kontakt:

Inlägg av Leif Baltazars »

....och det var inte så att nätspänningen var för låg ur väggurtaget...?
Den som uppfann arbetet kan inte ha haft någonting att göra?

I http://www.djbudda.se" onclick="window.open(this.href);return false; I http://www.google.se" onclick="window.open(this.href);return false; I

Dan Karlsson
Rookie
Rookie

Inlägg av Dan Karlsson »

Ett mycket bebrövat å fungerande tipps är att lägga en glödlampa i serie med högtalarsignalen! Jag har monterat en keramisk E-27 sockel bakpå mina högtalare och kan då se om lampan/högtalaren är hel! Det blir också mycket enkelt att byta glödis när det blir tyst!

Tja!
Nille
Dan "Dojjan" Karlsson

Tommy Pettersson
PAR-56
PAR-56
Presentation: Minst 40 tecken beskrivning av dig själv

Inlägg av Tommy Pettersson »

Okej? Det känns lite off att ta upp denna gamla tråd med ett knep som inte riktigt har med ämnet att göra.

Skriv svar