GPS Navigatorer

Här kan du diskutera alltmöjligt som inte passar in i några av ovanstående kategorier.
Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!

Inlägg av Jonas Larsson »

Ja just det!

Den största anledningen till att jag köpte gpsen var att jag skulle upp till Stockholm en sväng, och köra inne i centrum själv med en karta är ingen höjdare för en småstadsbo som mig ;) Jag hade funderat ett bra tag på att skaffa en och gjorde slag i saken.

När paketet kom så ingick själva enheten, en sugpropp att sätta i rutan, en ciggplugg till bilen och ett SD kort med kartor över skandinavien. En cd-skiva och manual på svenska ingick också, efter en liten snabb kik i manualen så slog jag på den och gjorde lite grundinställningar.

Efter att den hade sökt rätt på sateliterna så var det dags att kika runt lite i menyerna och lära känna enheten lite.

Den första provturen gick mellan Skara och Eskilstuna, ca 23 mil. Jag slog i mottagaradressen och fick direkt upp hur långt det var dit och när jag beräknades vara framme. Guidningen fungerar bra, men man kan inte lita blint på gpsen utan får också ha lite sunt förnuft, ibland är den väldigt tidig med sina instruktioner och i bland lite i senaste laget, men tror detta gäller för alla olika varianter.

Väl på plats slog jag in ny destinationsadress i Stockholm och begav mig vidare, ganska snart var det dags att tanka, klickade in på bensinstationer, valde JET som brukar ha bra pris, och på ett par sekunder hade jag fått reda på, och guidades, till närmsta JET som låg 600 meter bort.

Vidare mot Stockholm och när det började närma sig och trafikrytmen tätnade så kändes det skönt att veta vart man skulle och man kunde planera filbyten etc i god tid. Jag hittade min måladress på en liten gata inne i centrum utan problem.

När allt var klart var det bara att trycka på "hitta hem" knappen och man fick reda på att man hade en 4 timmars bilresa innan man var hemma igen.

Kartorna stämmer väldigt bra, men självklart finns det vissa saker som inte är med, tex korsningar som är ombyggda till rondeller och liknande. En gång per år kan man välja att uppgradera hela kartan till ett reducerat pris.

Nu det senaste har jag inte haft behovet av att använda gpsen så mycket, men vid längre resor till okända platser orter är det ett ovärdeligt redskap.

Enheten är mycket liten och smidig att ha med sig, många olika röster och språk finns att välja mellan. Svenska menyer och inställningar. Har man en telefon med GPRS och blåtand har jag för mig så kan man prenumera på trafikuppgifter och få liveinformation om olyckor etc som visas utmed ens färdväg så att man redan innan kan undvika dessa.

Jag valde mellan en TomTom och en Garmin, för att testa lite support mailade jag både TomTom och Garmin för att fråga hur ofta kartor uppdaterades och vad detta kostade.

TomTom svarade dagen efter och Garmin efter 1.5 månad, då hade de dessutom inte svarat med något pris.

Det finns flera samlingar på internet med intressepunkter som man kan ladda ned, restauranger, fartkameror etc. Jag passade på att ladda in alla fartkameror och det fungerade ganska bra, men vissa visades på fel platser och vissa hastigheter var fel, men detta beror ju på de som har skapat intressepunkterna och inte på gpsen.

Är man ute och reser mycket är det inget att tveka på! Mycket enklare, snabbare och smidigare än papperskartor och mer aktuell information.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Förlåt att jag drar upp en gammal tråd men i den här världen har det hänt mycket den senaste tiden.

Jag är på jakt efter en GPS, mina krav är att den ska vara portabel, lätt att flytta mellan bilar med ett bra fäste för vindrutan, billiga uppdateringar av kartor. Tydlig och lättläst display gärna lite större och inte så plottrig, heldre idiotsäker än en massa lullull. Nogrannhet är viktigt

Har märkt att vissa modeller tappar signal med sateliter väldigt lätt och detta är givetvis inte önskvärt.

Nu är jag kanske ute på djupt vatten, men finns det någon med kartor avsedda för tung trafik, som kan ta hänsyn till bärighetsklasser och begränsad höjd etc: kartor över norden räcker, europa är en bonus. Varning för fartkameror är ju alltid bra och bensin till både bil och sig själv får gärna finnas med.

Så vad är det som gäller nu för tiden

Maxpris 5000 ink moms

Hjälp!

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!

Inlägg av Jonas Larsson »

Jag har ju kvar min TOM TOM och använder den för tillfället dagligen då jag är ute och kör lastbil på nya orter, ovärdeligt inne i städer, men självklart svårare att hitta rätt ute på landet där det inte finns några riktiga gatuadresser att knappa in.

Jag har aldrig haft problem med att den tappar kontakten med sateliterna, förutom i tunnlar då! Dock tar det ganska lång tid vid första uppstarten när den ska lokalisera sateliterna.

Gällande tung trafik så vet jag inte om det finns bättre möjligheter på nyare modeller, för min envisas att visa en genväg under en viadukt på 3.4 m... Känner man till det går det väl att blockera aktuell gata, men jag antar att du vill kunna få en bra färdväg för lastbil, även på orter som du inte känner till, annars försvinner ju vitsen lite ;)

Varningen för fartkameror fungerar bra, men den vet inte på vilken sida av vägen som kameran sitter på... dvs du blir varnad även för fartkameror som du inte möter.

Som sagt, utvecklingen går fort och TOM TOM har släppt många modeller sedan jag köpte min, men jag ångrar inte mitt köp, har haft väldigt stor nytta av den och sparat många timmar i letande bland stadskartor.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64
Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.

Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland.
Kontakt:

Inlägg av Magnus Lindgren »

Jag kör med en Garmin Nüvi 250. Fungerar finemang, har aldrig tappat satelliter, vet vilken sida av vägen man kör på (eller snarare riktningen) så den varna för rätt fartkameror, har hittat rätt varje gång hittils.

Och kostar inte multum. Dustin hade en kampanj för ett tag sen, 595:- exkl moms.

Uppdateringar för fartkameror kostar runt 500:- år.
//Magnus - Fegge & Mattes

Andreas Hårsmar
Rookie
Rookie
Presentation: Jobbar på Nöjesbyrån i karlskoga som ljudtekniker.
Kontakt:

Inlägg av Andreas Hårsmar »

På garmin nüvi 300T kan man välja vad man kör för fordon. väljer man lastbil till ex. så tar den vägar som passar lastbil.
070 321 08 92

Användarvisningsbild
Adam Ander
PAR-36
PAR-36
Presentation: Blinkar med konstiga lampor och låter illa med stora högtalare...
Pluggar ljusdesign på Boomtown.
Gillar promenader på stranden, hemmakvällar och att grilla korv.........
Kontakt:

Inlägg av Adam Ander »

Andreas Hårsmar skrev:På garmin nüvi 300T kan man välja vad man kör för fordon. väljer man lastbil till ex. så tar den vägar som passar lastbil.
Haha, en bekant som kör lastbil köpte en sån för några veckor sen, och provade den i sin lastbil, och hade den inställd på "lastbil" eller "tung trafik" eller vad det nu heter, och den lyckades krångla in honom i Norrköping innerstad på en massa småvägar, som till slut var för smala för att ens komma fram med lastbilen :roll:

Dock borgar det lite för tveksamheter bland inställningarna :)

Annars är ju Volvos RTI som vi har i bilen otroligt bra. Hittar vägar som inte funnits i stan på 20-25 år 8)
Men det är kanske det är nån speciell funktion som ingår när man betalar 20.000kr för det :wink:
Sen har den ett par gånger skickat ut mig på väldigt konstiga små grusvägar ute i ingenstans när det går riksvägar till samma ställe :x

En av de bättre GPS:er som jag provat var en som var inbyggd i en telefon, Mio A701 som väl egentligen mer är en GPS med telefonfunktion... Men varnar för fartkameror när man kör för fort, både förinställda POI och möjlighet att lagra egna mm..
Enda nackdelen är väl om man har den som telefon så går det inte att köra GPS och telefon samtidigt, och telefon prioriteras alltid högst i programvaran så ringer det så stänger den av gps-en. Men som det är nu så sitter det inget simkort i den så då slipper man ju det.
Hello, my name is Ninja.

Användarvisningsbild
Kim Toivanen
PAR-30
PAR-30
Kontakt:

Inlägg av Kim Toivanen »

-+> www.ell.nu <+-

Skriv svar