Eventide H3000

Här kan du diskutera digitala/analoga mixerbord, FX, inserts mm.
Jocke Hammar
PAR-36
PAR-36
Presentation: Arbetat som ljudtekniker sedan -94. Med allt från pub spelningar till världsturneer.
Kontakt:

Eventide H3000

Inlägg av Jocke Hammar »

Står här i kylan i Läkerol arena och har lite problem.

Till er som är födda före H3000 tillverkades kommer en fråga.

Jag har ett intermittent brus på ibland upp till +20dB på utgångarna, det skiftar lite i karaktär när man byter program.

Det ligger inte på ingången utan det skapas på digitalsidan i burken.

Någon som har haft samma problem och vet vad man kan göra?

/Jocke
Jocke Hammar

Jocke Hammar
PAR-36
PAR-36
Presentation: Arbetat som ljudtekniker sedan -94. Med allt från pub spelningar till världsturneer.
Kontakt:

Inlägg av Jocke Hammar »

Ska tillägga att jag har kollat visuellt inne i burken och allt ser normalt ut. Jag har även lyft alla komponenter som sitter i socklar och städat bort oxid och damm.

/Jocke
Jocke Hammar

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Det låter som AD DA omvandlarna som brusar. Sitter det inte nåfon OP eller något som tar emot den balanserade signalen? Den kan oxå ge brus ifrån sig.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.

Inlägg av Mikael Thieme »

Mitt förslag är att höra med Bengt Adlén i Stockholm eller Göran Finnberg i Gbg. Fast Finnberg finns oftast bara virtuellt, så det alternativet utgår i praktiken. :wink:

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

Kan vara ett balanseringsfel! har du provat burken "fristående"?

Ibland när återkoppling mot jord försvinner kan det bli på det viset. En konding kan ha gått sönder...

svårt att säga när man inte har den framför sig

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.

Inlägg av Mikael Thieme »

Marcus Jönsson skrev:Det låter som AD DA omvandlarna som brusar. Sitter det inte nåfon OP eller något som tar emot den balanserade signalen? Den kan oxå ge brus ifrån sig.
Jag undrar det jag. Om bruset är intermittent och så starkt som uppåt +20 motsvarar det 0 dBFS och skulle kunna vara resultatet av något digitalt klockfel ungefär var som helst i maskinen. Brus från omvandlare brukar vara lägre och konstant. En fingervisning kan vara om bruset helt ersätter nyttosignalen, eller om den finns kvar i "skuggan"?

Jocke Hammar
PAR-36
PAR-36
Kontakt:

Inlägg av Jocke Hammar »

Jag är inne på Mikaels linje det är där det brukar ligga när det låter så här.
Det är säkert en lödning och inte komponentfel, för värmning/kylning av enskilda komponenter verkar inte ha någon inverkan. Den betedde sig likadant i början på förra veckan men slutade bråka utan anledning efter en halv dags hot om utvisning och diverse andra öden.

Tänkte mest om det var någon som klockrent har haft samma fel och lyckades fixa det lite kvickt och enkelt. Den får helt enkelt ta tåget hem och så får vi kalla in en avbytare.

/Jocke
Jocke Hammar

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

Jocke Hammar skrev:Jag är inne på Mikaels linje det är där det brukar ligga när det låter så här.
Det är säkert en lödning och inte komponentfel, för värmning/kylning av enskilda komponenter verkar inte ha någon inverkan. Den betedde sig likadant i början på förra veckan men slutade bråka utan anledning efter en halv dags hot om utvisning och diverse andra öden.

Tänkte mest om det var någon som klockrent har haft samma fel och lyckades fixa det lite kvickt och enkelt. Den får helt enkelt ta tåget hem och så får vi kalla in en avbytare.

/Jocke
Mycket troligt att det kan vara det....testa anslutningarna, knacka lite försiktigt på komponenterna. Ta en skruvmejsel och vänd på den..knacka runt :roll:

Jocke Hammar
PAR-36
PAR-36
Kontakt:

Inlägg av Jocke Hammar »

Done that
Jocke Hammar

Jocke Hammar
PAR-36
PAR-36
Kontakt:

Inlägg av Jocke Hammar »

Ja....

Nu när man har satt sina hot i verket och den här burken kommer att bli omplacerad så har hon ju bestämt sig för att vara med iallafall. Alla problem är borta, som om dom aldrig varit där.

Lite väl långt morgonhumör då....
Jocke Hammar

Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.

Inlägg av Jakob Carlsson »

Jocke: skaffa fram en till, placera den bredvid och påpeka att det är eventuell vikarie, så kommer den nog sköta sig :)

Skriv svar