Förslag på mixerbord?
-
Andres Ceron
- PAR-20

Förslag på mixerbord?
Jag letar efter att köpa mixer som har minst 16 kanaler och minst 5,6 auxar.
Prisklass: Runt 9-10 tusen kr, men kan gå upp till 12, fast helst inte.
Ge förslag om olika mixer och vad ni tycker är bäst i denna prisklass..
Tack i förhand!
Prisklass: Runt 9-10 tusen kr, men kan gå upp till 12, fast helst inte.
Ge förslag om olika mixer och vad ni tycker är bäst i denna prisklass..
Tack i förhand!
-
Per Johanson
- PAR-64

-
Mikael Thieme
- PAR-64

- Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
En ny Mackie 1604 kostar 10 kkr ink moms och gör det du önskar. Svårt att hitta mer kostnadseffektivt nytt, alternativet är nog ett litet Midas Venice på Blocket. Ridervänlighet är ändå bara att glömma för ett 16ch-bord.
En känd utrikisk webshop har förresten ett beg Mackie SR 24/4 i förmånlig prisklass.
En känd utrikisk webshop har förresten ett beg Mackie SR 24/4 i förmånlig prisklass.
Senast redigerad av 1 Mikael Thieme, redigerad totalt 0 gånger.
-
Anders Brandén
- PAR-46

- Presentation: Driver firma på fritiden och leker på jobbet. Systemar d&b och rattar FoH som en gud, men har halkat in lite i tv-svängen, på gott och ont. Håller till i Stockholm.
- Kontakt:
Annars ett litet A&H Mixwizard, går att få en lång bit under 10kkr.
Anders Brandén - "Friends don't let friends use Behringer"
andersbranden.wordpress.com
-
Johannes Tegern
- PAR-46

- Kontakt:
-
Per Johanson
- PAR-64

-
Johannes Tegern
- PAR-46

- Kontakt:
-
Mikael Thieme
- PAR-64

- Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
-
Jakob Carlsson
- PAR-64

- Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
-
Per Johanson
- PAR-64

Men lille vän, du kan väl inte jämföra Mackie med A&H? Du förvånar mig nästan varje gång du skriver nåt.
Jag säger som jag brukar, det hjälper inte att det är billigt om det inte är bra. Den lägsta nivån som fungerar är A&H.
Jag säger som jag brukar, det hjälper inte att det är billigt om det inte är bra. Den lägsta nivån som fungerar är A&H.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa
-
Marcus Sandberg
- PAR-64

- Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
- Kontakt:
Jo det går att jämföra mackie med A&H. den största skilnaden e att Mackien brusar inte lika mycket. Men där slutar skilnaden.Per Johanson skrev:Men lille vän, du kan väl inte jämföra Mackie med A&H? Du förvånar mig nästan varje gång du skriver nåt.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;
-
Per Johanson
- PAR-64

- David Wennberg
- PAR-64

-
Johannes Tegern
- PAR-46

- Kontakt:
En Mackie brusar ganska mycket. Jag jämförde en CFX-12 med en Soundcraft EPM-6 gör bara någon vecka sen. Mackien rusar läskigt mycket medan Soundcraften är helt tyst. Dessutom så kostar Soundcrafts mixer mindre än Mackies. Jag håller med om att Mackies mixrar inte räknas riktigt. Men för dom som inte har en begränsad budget så fyller dom hålet mellan Behringer och lite dyrare "riktiga" mixers.
-
Per Johanson
- PAR-64

Förr i tiden, typ 1989 när orginalet kom, så var det någon vis människa som kom på att Mackies fina brusprestanda berodde på att "unity gain" inte var unity gain. Det motsvarade -10dB på en annan mixer, följden blev ju 10 dB mindre brus eftersom hela signalen var 10dB svagare, dessutom, vilket också var ett problem på den tiden, fick man 10 dB headroom på köpet. Elegant!
Innan folk fattade detta så var alla så förundrade över Mackies fina prestanda och pre-amparna jämfördes med Neve och SSL i inspelningstidningar. Och visst jämfört med allt annat billigt som fanns då var det ett gigantiskt steg framåt, de var mycket välbyggda och lät jämfört med dåtidens konkurrens väldigt bra. Man fick nog sätta en nolla till efter 1604:ans pris för att komma i närheten. Ett tag i alla fall, sen kom konkurrenterna ifatt. Mackie har däremot lyckats bra med att slå mynt av det övertag de hade i något år med hjälp av namn som Ultra Low Noise Pre Amp VLZ ultra mega super duper...
Live anser jag det vara leksaker utan någon som helst berättigande, dåliga filter och en layout som får Venice att likna en dröm.
Innan folk fattade detta så var alla så förundrade över Mackies fina prestanda och pre-amparna jämfördes med Neve och SSL i inspelningstidningar. Och visst jämfört med allt annat billigt som fanns då var det ett gigantiskt steg framåt, de var mycket välbyggda och lät jämfört med dåtidens konkurrens väldigt bra. Man fick nog sätta en nolla till efter 1604:ans pris för att komma i närheten. Ett tag i alla fall, sen kom konkurrenterna ifatt. Mackie har däremot lyckats bra med att slå mynt av det övertag de hade i något år med hjälp av namn som Ultra Low Noise Pre Amp VLZ ultra mega super duper...
Live anser jag det vara leksaker utan någon som helst berättigande, dåliga filter och en layout som får Venice att likna en dröm.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa
-
Anders Brandén
- PAR-46

- Presentation: Driver firma på fritiden och leker på jobbet. Systemar d&b och rattar FoH som en gud, men har halkat in lite i tv-svängen, på gott och ont. Håller till i Stockholm.
- Kontakt:
För att fortsätta smutskastningen av Mackie, så har jag länge undrat hur man på vissa av borden kunde få för sig att lägga Aux-sendarna före eqn på kanalstripen... ALLTID när man tyckte att det var för lite bas (ex) rundade monitor fyra. En layoutmiss utan dess like!
Anders Brandén - "Friends don't let friends use Behringer"
-
Thomas Nilsson
- PAR-46

- Presentation: Ljustekniker som tycker om ljud.. arbetat ett par år som ljustekniker både inom teater, show och turné både i Sverige och utomlands.. Har under de senaste åren börjat lära mig lite ljud också t.ex. att gainratten alltid sitter överst på ljudmixern och att lyckas få ett band att låta hyfsat ur ett PA.
- Kontakt:
MX9000
Hej
Har ett Behringer MX9000 inkl Holmbergscase som jag nästan skänker bort pga platsbrist.
Bordet är ju Behringer..de talar för sig själv.. men i övrigt 24(/48?) ch 6 auxar och 8 bussar, mätarbrygga m.m.
Som sagt.. de är Behringer och vill bli av med det..Intresserad.. Kom med bud.
/Thomas
Har ett Behringer MX9000 inkl Holmbergscase som jag nästan skänker bort pga platsbrist.
Bordet är ju Behringer..de talar för sig själv.. men i övrigt 24(/48?) ch 6 auxar och 8 bussar, mätarbrygga m.m.
Som sagt.. de är Behringer och vill bli av med det..Intresserad.. Kom med bud.
/Thomas