Rigg Martin Audio, lämpliga steg?

Här kan du diskutera högtalare, monitorer, slutsteg mm.
Karl Holmberg
Rookie
Rookie
Presentation: Mångsysslare som arbetat som DJ på heltid i över 12 år. Har stort intresse av ljud & ljus.

Rigg Martin Audio, lämpliga steg?

Inlägg av Karl Holmberg »

Hej,

Håller på och hjälper en vän med en installation av en högtalarrigg till en nattklubb.

Klubben har följande utrustning:

Högtalare:
2 x Martin Audio W8VDQ
2 x Martin Audio Blackline S18

Slutsteg:
1 x Crown CTS 2000
2 x Crown XLS 602

DSP:
1 x DBX Driverack 260

Nu är stegen lite i underkant när det gäller styrka. Men för att få ut optimal effekt med det vi har, vilka steg skall jag använda till topparna respektive basarna?

Användarvisningsbild
Thomas Wahlberg
PAR-20
PAR-20
Presentation: FoH-tekniker om jag får välja men begriper resterande om jag måste...

Re: Rigg Martin Audio, lämpliga steg?

Inlägg av Thomas Wahlberg »

Hej Karl,

W8DVQ är en bi-ampad låda. Jag kanske är lite "gammalmodig" som tycker att man åtminstone bör ha steg från samma serie till en bi-ampad topp. I detta fall blir det ju även samma storlek. Jag skulle därför köra ett XLS602 per topp. CTS2000 har dessutom lite mer effekt vilket sällan är fel för att driva basar. Lycka till.

Hi L: XLS602 ch-A
Mid L: XLS602 ch-B
Sub L: CTS2000 ch-A

Hi R: XLS602 ch-A
Mid R: XLS602 ch-B
Sub R: CTS2000 ch-B
- Man är alltid lite hungrig men oftast ganska mycket -

Karl Holmberg
Rookie
Rookie
Presentation: Mångsysslare som arbetat som DJ på heltid i över 12 år. Har stort intresse av ljud & ljus.

Inlägg av Karl Holmberg »

Ursäkta det sena svaret! Tack för ditt tips, gjorde som du sa och kopplade körde Bi-amp. Lät bra och fungerade under soundcheck. MEN...

Elementen i baslådorna envisas med att stendö. Vi har köpt sprillans nya element till baslådorna. Dag ett så lossnade dammkupolen på den ena basenheten (limmet släppte i kanterna), vilket jag tycker borde vara ett fabrikationsfel. Dag två dog den andra basen helt. Har kopplat loss den och testat att koppla den direkt i slutsteget för att utesluta fel på kablar, delningsfilter osv. Men inget liv i den.

Grejen är den att när jag varit och ställt ljudet så har systemet låtit mycket bra. Man har kunnat spela högt med bra ljudbild utan missljud från vare sig toppar eller baslådor. De elementen som tidigare satt i lådorna slutade fungera på samma sätt.

Vad fan kan vara galet? Är steget för klent/defekt? Strömspikar? Hjälp mig.

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Detta är inga dåliga högtalare, så rätt använda borde basarna absolut inte gå sönder. Det känns som att basdelen i riggen antingen är underdimensionerad (topparna kan med lätthet hänga med betydligt fler basar), eller att det är användarfel.

Hur stor är lokalen?
Livemusik eller endast DJ?
Limiters ställda på DSP:n?
HP-filter ställt på DSP:n och i så fall vilken branthet och frekvens?
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Skriv svar