Enttec DMX USB Pro+miniStageConsole+MacBookPro-problem
-
Jonas Åkesson
- Rookie

- Presentation: Jobbar i malmö som frilansande ljud- och ljustekniker/designer.
Enttec DMX USB Pro+miniStageConsole+MacBookPro-problem
Jag har en ny Macbook Pro med Snow Leopard som jag tänkt använda för att köra ljus och ljud (synkat via midi) med på mindre teater-/dans-föreställningar. Har fastnat för programmet miniStageConsole och införskaffat ett Enttec DMX USB Pro-interface för de skulle fungera stabilt ihop. Problemet är nu att det inte fungerar.
MiniStageConsole fungerar bra, får det att styras av Ableton Live som jag vill. Det får dessutom kontakt med USB-DMX-interfacet, dvs den gröna lampan blinkar när programmet är igång och interfacet rapporterar vilken firmware som är installerad när programmet ber om det. Men det skickas inga DMX-signaler, har haft ett vanligt ljusbord vid sidan om att prova med, så felet sitter på datorsidan.
Mitt operativsystem är OS X 10.6.1, Virtual com port drivrutinen är version 2.2.14, firmwareversionen är 1.42. USB-porten dyker upp som 0 usbserial-ENP6ER1J i inställningarna i MiniStageConsole.
Någon som har förslag på vad som kan vara fel? Hur gör man för att uppdatera firmwaren (om det kan vara problemet), ska stå på enttecs hemsida men jag lyckas inte hitta nån förståelig förklaring, måste man vara van att använda terminal?
Vore mycket tacksam för hjälp, vill verkligen få den här kombinationen att fungera. Har läst att han som skriver miniStageConsole jobbar på en version med stöd för fler än 24 kretsar och separata in/ut-tider, vilket känns som de stora bristerna i nuläget. Annars verkar det vara ett enkelt, bra och överskådligt program.
MiniStageConsole fungerar bra, får det att styras av Ableton Live som jag vill. Det får dessutom kontakt med USB-DMX-interfacet, dvs den gröna lampan blinkar när programmet är igång och interfacet rapporterar vilken firmware som är installerad när programmet ber om det. Men det skickas inga DMX-signaler, har haft ett vanligt ljusbord vid sidan om att prova med, så felet sitter på datorsidan.
Mitt operativsystem är OS X 10.6.1, Virtual com port drivrutinen är version 2.2.14, firmwareversionen är 1.42. USB-porten dyker upp som 0 usbserial-ENP6ER1J i inställningarna i MiniStageConsole.
Någon som har förslag på vad som kan vara fel? Hur gör man för att uppdatera firmwaren (om det kan vara problemet), ska stå på enttecs hemsida men jag lyckas inte hitta nån förståelig förklaring, måste man vara van att använda terminal?
Vore mycket tacksam för hjälp, vill verkligen få den här kombinationen att fungera. Har läst att han som skriver miniStageConsole jobbar på en version med stöd för fler än 24 kretsar och separata in/ut-tider, vilket känns som de stora bristerna i nuläget. Annars verkar det vara ett enkelt, bra och överskådligt program.
- Niklas Elste
- PAR-64

Re: Enttec DMX USB Pro+miniStageConsole+MacBookPro-problem
en snabb fråga funkar dmx kablarna? (så inte polerna är vända eller nått sånt)
-
Sebastian Silvén
- PAR-36

- Presentation: Mycket "hungrig" utbildad och trevlig tekniker som trivs mycket med sitt jobb men älskar även sin familj som tar mycket tid.
- Kontakt:
Tror mig ha läst att han hade testat med ett annat ljusbord. Lirade det borde ju kablarna vara intakta...
Om du inte menade att polerna är fel i Enttec dongeln d.v.s.
Jag själv har aldrig användt miniconsole som du pratade om så jag vet för lite för att kunna hjälpa dig där...
Om du inte menade att polerna är fel i Enttec dongeln d.v.s.
Jag själv har aldrig användt miniconsole som du pratade om så jag vet för lite för att kunna hjälpa dig där...
- Vi lever i en värld där Pizzan kommer snabbare till dörren än Polisen!
- Niklas Elste
- PAR-64

Det jag kunde se var att det satt 5 polig xlr så det borde funka tycker jag men man kan aldrig vara säker där av frågan
Dessutom så kanske hans tidigare bord har 3 polig xlr där standarden inte är 100% satt,
vilket kan betyda en inte anpassad adapter.
Dessutom så kanske hans tidigare bord har 3 polig xlr där standarden inte är 100% satt,
vilket kan betyda en inte anpassad adapter.
-
Jonas Åkesson
- Rookie

Ljusbordet jag använde för att testa är ett Alcora, dvs vanlig 5-polig DMX. Då kan väl polerna bara vara på ett sätt, finns väl inte flera standarder där?
- Gustaf Gagge
- PAR-56

- Presentation: Började med ljusteknik av en slump och jobbade extra med ljus och ljud under några år.
började på Dramatiska institutets (nuvarande Stockholms Dramatiska Högskola) Teater Teknik program.
fortsatte där jobba extra med ljus på flera teatrar runt om i stockholm.
Sedan jag gick ut har jag jobba proffisionellt med Ljus och video,
Några av de arbetsplatser jag jobbat på: Södrateatern, Dramaten, Stockholms Stadsteater, Teater Galeasen, SUTODA och Lumination of Sweden - Ort: Stockholm
alcoran följer standarden men bland annat äldre martin armaturer är data+ och data- polvänd mot standard. vilket kan innebära problem.
Jonas Åkesson
- Rookie

ok, tack, då vet jag i alla fall säkert att problemet är i datorn eller dmx-dongeln.
Har nu förgäves försökt uppdatera firmwaren i dongeln. Har laddat ner python-script från enttecs hemsida och följt instruktionerna. Står i princip bara att jag ska lägga filen med firmwaren i samma mapp som osx_dmx_usb_pro_update.py och sen öppna den senare.
Då kommer bara följande text:
cd '/Users/Jonas/Desktop/firmware/' && '/usr/bin/pythonw' '/Users/Jonas/Desktop/firmware/osx_dmx_usb_pro_update.py' && echo Exit status: $? && exit 1
Jonas-Akessons-MacBook-Pro:~ Jonas$ cd '/Users/Jonas/Desktop/firmware/' && '/usr/bin/pythonw' '/Users/Jonas/Desktop/firmware/osx_dmx_usb_pro_update.py' && echo Exit status: $? && exit 1
Traceback (most recent call last):
File "/Users/Jonas/Desktop/firmware/osx_dmx_usb_pro_update.py", line 8, in <module>
import serial
ImportError: No module named serial
När jag kollar firmwaren i miniStageConsole igen är den fortfarande 1.42 och inte 1.44.
Är det säkert att FTDI-drivrutinen fungerar när programmet hittar dongeln?
Någon som är insatt i sånt här?
Har nu förgäves försökt uppdatera firmwaren i dongeln. Har laddat ner python-script från enttecs hemsida och följt instruktionerna. Står i princip bara att jag ska lägga filen med firmwaren i samma mapp som osx_dmx_usb_pro_update.py och sen öppna den senare.
cd '/Users/Jonas/Desktop/firmware/' && '/usr/bin/pythonw' '/Users/Jonas/Desktop/firmware/osx_dmx_usb_pro_update.py' && echo Exit status: $? && exit 1
Jonas-Akessons-MacBook-Pro:~ Jonas$ cd '/Users/Jonas/Desktop/firmware/' && '/usr/bin/pythonw' '/Users/Jonas/Desktop/firmware/osx_dmx_usb_pro_update.py' && echo Exit status: $? && exit 1
File "/Users/Jonas/Desktop/firmware/osx_dmx_usb_pro_update.py", line 8, in <module>
import serial
När jag kollar firmwaren i miniStageConsole igen är den fortfarande 1.42 och inte 1.44.
-
Jakob Carlsson
- PAR-64

- Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
Du måste ladda ner python-modulen serial, kolla http://www.python.org" onclick="window.open(this.href);return false; eller google efter hur du ska göra. ImportError är att python inte lyckas importera en modul det behöver.Jonas Åkesson skrev:ok, tack, då vet jag i alla fall säkert att problemet är i datorn eller dmx-dongeln.
import serial
-
Jonas Åkesson
- Rookie

Tack! Nu är det gjort, firmwaren är uppdaterad till v1.44. Ska iväg till giget nu, då lär det visa sig om det var det som var felet. Tur att jag tog med alcoran också.
-
Jonas Åkesson
- Rookie

Det fungerade idag, var visst firmwaren som var problemet.