CROWN slutsteg

Här kan du diskutera högtalare, monitorer, slutsteg mm.
Ola Nilsson
Rookie
Rookie

CROWN slutsteg

Inlägg av Ola Nilsson »

Är det någon som har erfarenheter eller synpunkter om CROWNS XLS stegen? De är dyrare än QSC GX-serien /Ola
Senast redigerad av 1 Ola Nilsson, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Jonas Hagelin
PAR-30
PAR-30
Kontakt:

Inlägg av Jonas Hagelin »

Jag har ett par XLS602 som sitter i ett rack ihop med en dbx Driverack PA.
Detta driver jag ett JBL Mpro 400 system med. Två toppar, två basar.

Fördelar
+ crown/jbl/dbx är "kompisar"
+ verkar stabilt byggda

Nackdelar
- vikten (13.2kg/styck)
- jag kan inte se att det finns något dammfilter för inkommande luftintag
- endast xlr in. Inga utgångar för lågnivån.
Slitna casear betyder att man jobbar mycket, inte att man är oförsiktig ;-)

Ola Nilsson
Rookie
Rookie

CROWN vs QSC

Inlägg av Ola Nilsson »

Jag står inför valet mellan QSC GX5 och CROWN XLS 802, då dessa är i samma prisklass ? och samma effektklass.

Fördelar CROWN
+ Crown o JBL är "kompisar"
+ Bryggbart 1x1600 W (8 ohm)

Nackdelar CROWN
- Få ansl.möjligheterer bara XLR o Speakon
- Dyrare, c:a 2000 kr

Fördelar QSC
+ Billigare
+ Flera ansl.möjligheterer XLR, Teleplugg, RCA, Speakon o banan/skruv
+ Subwoofer/Satellite Crossover

Nackdelar QSC
- Ej bryggbart

noterat: båda stegen klarar inte låg högtalarbelastn. < 4 ohm.

/Ola

Användarvisningsbild
Robert Hillbom
PAR-36
PAR-36
Kontakt:

Inlägg av Robert Hillbom »

och sen när behöver man Teleplugg och RCA på proffesionella slutsteg då? Bara en sån sak som att ena steget har RCA in - skulle få mig att välja det andra. ;)
Robban Hillbom
Crypton Production AB www.crypton.se
United DJ www.united-dj.se

Ola Nilsson
Rookie
Rookie

Slutsteg

Inlägg av Ola Nilsson »

citat.."och sen när behöver man Teleplugg och RCA på proffesionella slutsteg då?"
När man är amateur kanske, vid fest med en RCA -anl.signalkälla och utan någon siganlbehandling eller delningsfilter. Just som jag är en nybörjare på området är inget alls självklart för mig, utan jag försöker bara se olika möjligheter. Kan man köra en "obehandlad" signal ex. en CD-spelare direkt in i slutsteget och reglera ljudvolymen på steget ?

PS. jag har inga förmögenheter att lägga på PA och utr.kommer anv. "gratis"på mindre tillställningar privat.

Såg att QSC-steget kostade c:a 4000 SEK och CROWN 5300 SEK på thomann, då blir det nog CROWN. eller QSC RMX 2450 bara 6000 SEK
/Ola

Mattias Carlsson
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

Inlägg av Mattias Carlsson »

Håller med robban, mår illa av mixer,slusteg med mera som inte ha balanserad xlr kontakt

Ola Nilsson
Rookie
Rookie

CROWN slutsteg

Inlägg av Ola Nilsson »

ok.jag borde insett att detta var ett proffsforum men det framgår ej av rubriken, men däremot av de som skriver inlägg. Därför tänkte jag att här borde det finnas en del som kan lite.

Hur som helst, det blir nog följande PA:

- 2st. CROWN XLS602 el.XLS802
- 1St dbx DriveRack PX
- 2 JBL-toppar och 2 JBL basar i JRX serien

Mest ljud för de pengar, dock skulle jag hellre välja SRX-serien, men då ska man upp med 50 KSEK till och det är inte alls aktuellt.
/Ola

Användarvisningsbild
Robert Hillbom
PAR-36
PAR-36
Kontakt:

Re: CROWN slutsteg

Ola Nilsson skrev:ok.jag borde insett att detta var ett proffsforum men det framgår ej av rubriken, men däremot av de som skriver inlägg. Därför tänkte jag att här borde det finnas en del som kan lite.

Hur som helst, det blir nog följande PA:

- 2st. CROWN XLS602 el.XLS802
- 1St dbx DriveRack PX
- 2 JBL-toppar och 2 JBL basar i JRX serien

Mest ljud för de pengar, dock skulle jag hellre välja SRX-serien, men då ska man upp med 50 KSEK till och det är inte alls aktuellt.
/Ola
Det stämmer Ola att det är mest "PRO-prylar" som det diskutteras om här. Det andra får man ta på HiFi-forum...
Angående min kommentar med RCA kontakterna så menade jag att om ett steg utrustas med RCA kontakter så kan man misstänka att steget kanske mer är byggt för hemmabruk och inte för PA där det krävs lite bättre kvalitet. Därav mitt resonemang.

Angående din tilltänka setup med JBL / Crown / dbx...
dbx burken du skrivit "PX" ska du INTE ha till dessa steg och högtalare. Den är speciellt framtagen till aktiva högtalare. Modellen du ska ha heter "Driverack PA". I den finns färdiga presets för både dessa steg och högtalare.

Har du tänkt köpa allting nytt och vad finns i budgeten?
Istället för nya JRX så skulle jag helt klart leta beggade JBL M-pro som är mycket bättre lådor än JRX. M-pro med 12" topp och 18" sub måste var bland det mest väljudande i den storleks- och prisklassen. Jag pratar av egen erfarenhet eftersom vi har några såna system själva och är väldigt nöjda.
Robban Hillbom

Ola Nilsson
Rookie
Rookie

CROWN slutsteg

Inlägg av Ola Nilsson »

Har kollat runt lite på nätet efter beg. men hittar inget i JBL MPro-serien.

Har personligen alltid haft svårt för begagnat, man vet aldrig vad grejorna varit med om, alltid ett risktagande. Aldrig roligt att köpa slitna grejor privat, men att handla beg. till ett företag som sedan hyr ut, där grejerna ändå blir slitna/misshandlade är väl ok.

JBL MPro 412 och 418, vilka är deras ersättare idag ? MRX eller SRX serien, jag har dålig koll på lådornas elementbestyckning.

Det här verkar bli svårt kompromissande för mig.
/Ola

Användarvisningsbild
Robert Hillbom
PAR-36
PAR-36
Kontakt:

Re: CROWN slutsteg

Ola Nilsson skrev:Har kollat runt lite på nätet efter beg. men hittar inget i JBL MPro-serien.

Har personligen alltid haft svårt för begagnat, man vet aldrig vad grejorna varit med om, alltid ett risktagande. Aldrig roligt att köpa slitna grejor privat, men att handla beg. till ett företag som sedan hyr ut, där grejerna ändå blir slitna/misshandlade är väl ok.

JBL MPro 412 och 418, vilka är deras ersättare idag ? MRX eller SRX serien, jag har dålig koll på lådornas elementbestyckning.

Det här verkar bli svårt kompromissande för mig.
/Ola
Ja det är alltid ett kompromissande med begagnat. Vissa är rädd om prylarna (som vi som har dem casade t.o.m) och vissa lådor ser säkert ut som "lik".
Ersättarna till M-pro heter idag MRX. MRX-512 heter toppen och MRX-518S heter subben. Ska man köpa nytt MRX så kommer man då till nästa fråga. Vill man kanske istället ha aktiva lådor så finns istället PRX? Liknande data som MRX men med inbyggda Crownslutsteg.
Men det tickar ju uppåt helt andra priser med nya såna lådor tyvärr...

Du har ju kollat priser på Thomann och paketpriserna för de olika paketen blir som följer ca...
JRX - 28.800:- (2st 12" topp, 2st 18" sub, 2 steg, 1 Driverack PA)

MRX - 45.600:- (2st 12" topp, 2st 18" sub, 2 steg, 1 Driverack PA)
Finns även ett paketpris med XS-2000 steg med inbyggd Driverack för 46´.

PRX - 54.100:- (2st 12" topp, 2st 18" sub, 1 Driverack PX)
Robban Hillbom

Johan Fälth
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

Inlägg av Johan Fälth »

Är Crown Xti För dyra om du ändå behöver DSPkraft?
"Det är aldrig för sent att ge upp"

Skriv svar