Vilka filter bör man ha i sin låda?
-
Line Sumstad
- Rookie

Vilka filter bör man ha i sin låda?
Jag behöver köpa in ett grundsortiment av ljusfilter för att ha till vårt nya kulturhus. Det är snack om max 30 färger som ska passa för konsert, musical och teater. Har ni några tips eller favoriter? Lee eller Rosco?
- Måns Nilsson
- PAR-56

- Kontakt:
<post type=joke source=ljudtekniker>
Lee 013 och 063
Stoppa 013 i den vänstra PAR-kannan i fronten, och 063 i den högra.
(Som alla vet består den perfekta ljusriggen av två 087-stativ med shortnose PAR64 och EXG-lampa, samt två bitar klentafs, lagom för att nå fram till ett vägguttag.)
Klart!
</post>
Lee 013 och 063
Stoppa 013 i den vänstra PAR-kannan i fronten, och 063 i den högra.
(Som alla vet består den perfekta ljusriggen av två 087-stativ med shortnose PAR64 och EXG-lampa, samt två bitar klentafs, lagom för att nå fram till ett vägguttag.)
Klart!
</post>
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.
-
Marcus Sandberg
- PAR-64

- Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
- Kontakt:
De vi använder mest på kulturhuset i Hässleholm vilket jag tror ni oxå kommer att få användingför
Lee 026, 090, 119, 101, 135, 147 Det e typ vanliga färgfilter för dekoration mm men även till sixbars och den typen av ljuse.
sen används det en massa konverteringsfilter för att få ett varmt och kalt ljus i bla annat teatersamanhang då blir det
Lee 200, 201, 202, som blir kaltljus och 204, 205, 206 för att få varmt ljus.
Sen kan man välja till ett gäng som man vill ha för olika effekt ljus.
Lee 026, 090, 119, 101, 135, 147 Det e typ vanliga färgfilter för dekoration mm men även till sixbars och den typen av ljuse.
sen används det en massa konverteringsfilter för att få ett varmt och kalt ljus i bla annat teatersamanhang då blir det
Lee 200, 201, 202, som blir kaltljus och 204, 205, 206 för att få varmt ljus.
Sen kan man välja till ett gäng som man vill ha för olika effekt ljus.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;
-
Magnus Bergroth
- Rookie

Re: Vilka filter bör man ha i sin låda?
Några fler som vill dela med sig av sin standard lista av filter? Tänkte skaffa hem lite flera så man får lite att variera sig med.
- Gustaf Gagge
- PAR-56

- Presentation: Började med ljusteknik av en slump och jobbade extra med ljus och ljud under några år.
började på Dramatiska institutets (nuvarande Stockholms Dramatiska Högskola) Teater Teknik program.
fortsatte där jobba extra med ljus på flera teatrar runt om i stockholm.
Sedan jag gick ut har jag jobba proffisionellt med Ljus och video,
Några av de arbetsplatser jag jobbat på: Södrateatern, Dramaten, Stockholms Stadsteater, Teater Galeasen, SUTODA och Lumination of Sweden - Ort: Stockholm
Re: Vilka filter bör man ha i sin låda?
när det gäller korrektions filter har jag erfarenheten att rosco håller längre särskilt 371 372 osv istället för 201 202.
själv gillar jag även rosco/lee 115 peacock blue. och så tycker jag att man ska ha lite frost typ rosco hamburgfrost. en annan sak man inte kan vara utan är blackwrap och blacktack. dyrt men väldigt bra och ha.
en annan sak att tänka på är att rosco rullarna inte tar lika mycket plats som lee rullarna och är lite lättare att hantera därav.
själv gillar jag även rosco/lee 115 peacock blue. och så tycker jag att man ska ha lite frost typ rosco hamburgfrost. en annan sak man inte kan vara utan är blackwrap och blacktack. dyrt men väldigt bra och ha.
en annan sak att tänka på är att rosco rullarna inte tar lika mycket plats som lee rullarna och är lite lättare att hantera därav.