Hur DMX protokollet är uppbyggt är ganska lätt att hitta på nätet, men hur är Martins gamla protokoll uppbygt?Måns Nilsson skrev:Det är korrekt, och de kablar som kom med Roboscans är också egentligen en ganska bra datakomkabel, uppletad av danskarna för att vara bra till RS485. Jag grävde ner mig rätt ordentligt i det där 1990-93 när jag bedrev Oren Verksamhet Med Ond Materia (dvs jobbade delvis med ljus).Magnus Stridsberg skrev: Om jag har förstått saken rätt så är det RS485 som Martin använder, inte RS232, men vad vet jag?
Martin protokoll
- Magnus Stridsberg
- PAR-30

- Kontakt:
Martin protokoll
För att inte kapa tråden om DMX kablar startar jag en ny.
- Jonathan Olsson
- PAR-36

- Presentation: Har sysslat med ljud, ljus, teknik för alltid... Driver Adapt AB och befinner mig oftast i Skövde.
- Kontakt:
Re: Martin protokoll
Martins protokoll använder RS-485 för överföring (dvs, samma som DMX). Uppbyggnaden är enklast möjliga, ett meddelande om 3 byte sänds för att styra parametrar. Det är uppbyggt enligt följande:Magnus Stridsberg skrev:För att inte kapa tråden om DMX kablar startar jag en ny.
Hur DMX protokollet är uppbyggt är ganska lätt att hitta på nätet, men hur är Martins gamla protokoll uppbygt?
Byte 1: Adress på armaturen. (Beräknad som 8*(dipvärde-1), så om 11 är inställt på armaturen har den adress 80.)
Byte 2: Data, MSB
Byte 3: Data, LSB
Armaturerna är indelade i antingen 1*8 eller 2*8 grupper av adresser, så varje armatur ockuperar 8 eller 16 adresser.
Finns lite mer info här.
Jonathan Olsson
Site manager Skövde
Adapt AB
Site manager Skövde
Adapt AB