Inkel MA-600

Här kan du diskutera högtalare, monitorer, slutsteg mm.
Tomas Sandkvist
Rookie
Rookie

Inkel MA-600

Inlägg av Tomas Sandkvist »

Köpte ett Inkel MA-600 av en DJ, fick det billigt för det inte funkar som det ska i stereo-läge.

Tydligen så funkar det så länge man bara koppla signal till ena kanalen, kopplar man in nåt på den andra blir det tyst. Skulle tro att det är en operationsförstärkare på ingången som smällt. På ingångskortet sitter det dock bara en IC, så jag misstänker att det är en dual op amp.

Men livet skulle ju bli så mycket enklare med ett kretsschema. Finns det nån här med goda kontakter som eventuellt har eller kan få fatt på nåt dylikt?

En annan fråga, blir inte riktigt klok på blockschemat som är på locket (en annan god anledning att få tag på schema och/eller manual), det sitter en switch på ingångskortet vars funktion enligt blockschemat är att ta utsignalen från kanal 1 och via en resistor koppla till ingången på kanal två. Kan det vara så enkelt som en mono-koppling? Det framgår inte om switchen fasvänder insignalen till kanal 2, dvs för att få bryggkoppling. Det finns fasvändarswitchar vid ingångarna dock.

Vad jag vill göra så länge tills jag får tag på schema och kan felsöka är att köra mina två baslådor på steget med monoingång, bryggkoppla gör att impedansen skiter sig, har 8-ohmslådor och man får inte köra under 8 ohm vid bryggkoppling. Jag antar att det enklaste sättet att kolla detta är att köra båda lådorna obryggat med switchen i "mono"-läge och sedan lyssna om basen "cancelleras", för jag kan väl inte paja nåt väl?

/Tomas

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

Jbn Development AB Telefon: 0660-76770 Tidgare Jbn Elektronik AB. Prata med Janne Näslund, han är ägare och importör av dessa steg.

Jag kan berätta en rolig sak...Jag köpte några sådan steg av han just när han hade fått hem dom. Det måste nog ha legat 2000st steg på hög i hans lager :lol: Det var en mäktig syn

Tomas Sandkvist
Rookie
Rookie

Inlägg av Tomas Sandkvist »

Nicke Löfgren skrev:Jbn Development AB Telefon: 0660-76770 Tidgare Jbn Elektronik AB. Prata med Janne Näslund, han är ägare och importör av dessa steg.

Jag kan berätta en rolig sak...Jag köpte några sådan steg av han just när han hade fått hem dom. Det måste nog ha legat 2000st steg på hög i hans lager :lol: Det var en mäktig syn
Kanon!
Har pratat med Janne, han skulle skicka en kopia om han hittade schemat!
Tack för tipset!

/Tomas

Skriv svar