Installera ljud i zoner

Här kan du diskutera andra frågor rörande ljud & musik som inte passar in i någon av ovanstående kategorier.
Johan Ohlsson
PAR-20
PAR-20

Installera ljud i zoner

Inlägg av Johan Ohlsson »

Jag sitter och klurar på ett installationsprojekt där det ska kopplas ljud kors och tvärs genom Nationernas Hus här i Linköping.

Det är tänkt att huset ska delas in i olika zoner med en zonmixer i mitten som ska styra det hela så att man kan spela olika musik på olika ställen från olika ställen vid olika tillställningar. Typ =)

Vi har tittat på en dbx ZonePro (http://www.dbxpro.com/12601261.htm ) som vi tror skulle klara av att lösa uppgiften. Några erfarenheter från den eller liknande saker? Har tittat lite på saker från Soundweb London också, men de ligger i en lite annan prisklass...

Sen är nästa fråga hur man skickar ljudet i huset. Mixern kommer att sitta i ett rack med steg till några zoner så till dem är det ju inga problem, men till sånt som ligger längre bort? Att bara balansera signalerna känns inte riktigt tillräckligt, eller? Nån sorts digital lösning?

Tacksam för tips =)

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Det finns många olika typer av digitala burkar. Har du kollat in Symnet eller den vanliga soundweben. De är mycket billigare än soundweb london. Sen är det inte några problem att skicka en balanserad signal en längre sträcka det viktiga är att man har kablar med kvalitet. Sen så rekar jag att du tar och sätter dig ner med papper och penna och täker igenom innan du sätter igång. Det är lätt att göra bort sig eller tänka fel som gör att man får göra om allt sen.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Johannes Tegern
PAR-46
PAR-46
Kontakt:

Inlägg av Johannes Tegern »

Har du kollat på Yamahas DME 24 eller DME 64. Detta är en DSP med in samt utgångar som du kan konfigurera hur du vill, ungefär som soundweb. Komplettera sedan denna med DME Satelites för in- samt utgångar på olika ställen i huset. Signalerna mellan enheterna skickas med CobraNet på vanlig CAT5 kabel. Systemet är inte direkt gratis med det blir grymt bra och du slipper dyr ock krånglig ledningsdragning. Info finns på http://www.yamahacommercialaudio.com

Lycka till!

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Balanserat analogljud är väldigt robust. titta bara på telefonen. Vi skickar balanserat ljud rätt långt i vårt kårhus (~250m fram och tillbaka på sina ställen)
"This is the updated input list"

Användarvisningsbild
Måns Nilsson
PAR-56
PAR-56
Kontakt:

Inlägg av Måns Nilsson »

Den lilla enkla lösningen för bakgrundsmusik mm är en analog zone-mixer (egentligen är det ju en matrismixer med en stereo in och många stereo ut, eller mer. Man kan göra det på en Midax XL88 om man är gjord av pengar, eller varför inte en liten Cadac ;-)) Cloud Electronics har en del rätt avancerade zoners som är värda att titta på.

http://www.cloud.co.uk/

Vad beträffar analogljud över lång väg så är det, som Ian skriver, inte ett problem. Jag har kört mikrofonsignal 1300m, iofs med phantommatad mik (dvs aktivt drivsteg i miken) och starquadkabel, utomhus, på en motortävling. Det funkar. Se bara till att du bygger enligt AES 48, dvs utan pinaler med Pin1-problem. Och jorda ordentligt.
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.

Johan Ohlsson
PAR-20
PAR-20

Tack för alla tips!

dbx 1260 listar på 13 440:- och Cloud Z8II på 13 680:- så det var ju ingen större skillnad. De andra lådorna som nämns i tråden ligger en bit över det dubbla. Det känns som om dbx-lådan ger mer funktioner per krona jämfört med Z8II:n och den borde låta tillräckligt bra för det den ska användas till. Det är ju alltid skoj med lite övervakniingsfunktioner och sånt =)

Nu är det bara att sätta sig ner och fundera på hur vi ska göra då! =) En bra idé tror jag är att lägga mycket kanalisation när man ändå är igång så att man kan lägga till saker i efterhand när de (efter ett år eller så) kommer på helt nya verksamhetsområden i huset =)

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

Vore trevligt med en liten funktionsbeskrivning hur du hade tänkt installationen samt hur du fick det att funka...både med + och - bedömning. :D

Johan Ohlsson
PAR-20
PAR-20

Funktionsbeskrivningen är inte klar än, vi kollar mest marknaden för att se vad som finns. Jag kan ju hålla tråden uppdaterad när det händer nåt. Än så länge är nyinvigningen planerad till 27/1. Då ska vi ha byggt en helt ny nattklubb med helt ny teknik, ett par sittningslokaler, ny lobby, nya barer osv... Vi får väl se hur det går! =)

Användarvisningsbild
Måns Nilsson
PAR-56
PAR-56
Kontakt:

Inlägg av Måns Nilsson »

Tänk på att ert bakgrundsmusiksystem kan behöva kopplas ihop med brandlarmet och dels kunna stänga av musiken, dels kunna spela upp evakueringsmeddelanden. Det här blir vanligare och vanligare i nya installationer, och man kan inte sällan få möjlighet att ta in mer folk om man kan visa på att brandlarmet evakuerar också.

Cloud är ganska duktiga på det där, för engelsmännen var tidiga med kravet och då uppstod det en marknad för godkända och anpassade produkter. Jag vet inte på rak arm om man kan få det i dbx'en men det verkar dumt att bygga en sån burk utan evakuering 2006...

Det här leder till slutsatsen att när man bygger installationsljud så är det mer att tänka på än man först tror...
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.

Johan Ohlsson
PAR-20
PAR-20

Jodå, den funktionen finns i dbx-lådan också, man köper till en röd liten dosa =) Om den är godkänd eller inte vet jag inte.

Jag hade en liten idé att man kanska kan lägga en del av kostnaden som ombyggnadskostnad i stället för teknikkostnad om man nu stoppar in brandlarmet i systemet. Antagligen är det för mycket byråkrati för att det ska fungera, men... =)

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

Johan Ohlsson skrev:Funktionsbeskrivningen är inte klar än, vi kollar mest marknaden för att se vad som finns. Jag kan ju hålla tråden uppdaterad när det händer nåt. Än så länge är nyinvigningen planerad till 27/1. Då ska vi ha byggt en helt ny nattklubb med helt ny teknik, ett par sittningslokaler, ny lobby, nya barer osv... Vi får väl se hur det går! =)

Låter jättre trevligt Johan!

Johan Ohlsson
PAR-20
PAR-20

Resten av byggandet hamnar kanske i en annan tråd dock och det är ett tag kvar.

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Måns Nilsson skrev:Tänk på att ert bakgrundsmusiksystem kan behöva kopplas ihop med brandlarmet och dels kunna stänga av musiken, dels kunna spela upp evakueringsmeddelanden.
Eller så har man separat system för det. På Nymble så händer en radda saker när brandlarmet går: rökluckor öppnas, panikljuset tänds, kontaktorer på ljud och ljusgrupper faller (vi har instruerat DJ:na numera var man kopplar in sig), och ett gäng trattar börjar spela upp ett evakueringsmeddelande.

Fast det där evakueringsmeddelandet är inte högt nog, efter att ha stått i 100 dBA drum'n'bass i 5 timmar så räcker inte 90 dB evakueringsmeddelande för att höras. Och QSC-steget som driver trattarna har en tendens att antingen ta slut efter 5 år eller börjas spela P1.
"This is the updated input list"

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Det är svårt att få ett godkänt talande utrymningslarm med den fasta ljudriggen som man kör bakgrundsmusik på. Det e så att det ska finnas bateribackupp och och det ska oxå finnas en dockumenterad hörbarhets kontroll.

Men det man kan göra som vi har på bion men även på kulturhuset i stan att ljudet och miljöljuset är kopplat på larmet så att slutstegen stängsav och att ljuset täns på bion stängs även filmprojektorerna av om utrymningslarmet går. Lite trist vid falsklarm.

I de flesta nya system som görs nu så har man ett talande system seperat med det övriga ljudet som tar över när det blir larm.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Johan Ohlsson
PAR-20
PAR-20

Jo, jag har inga större förhoppnignar om att kunna slå ihop systemen, och det kan ju vara lika bra det. Då slipper jag få skit om nåt går åt skogen vid ett larm. Det är inritat av elkonsulten i elupphandlingen att strömmen till allt ljud och ljus som vi monterar dit bryts när brandlarmet går (det verkade vara nån sorts lagkrav). Vi kommer nog att behöva modifiera definitionen av "allt" eftersom vi förhoppningsvis kommer att ha ett delvis DMX-styrt allmänljus =)

Vem är det förresten som talar in de där meddelandena på larmen. Det vi har nu är lite roligt att lyssna på. "En nödsituation har uppstått i lokalen..."

När jag körde ljud på Lundakarnevalen förra gången det var fick jag en CD jag skulle spela om det började brinna. Samtidigt meddelade de att strömmen till PA:t automatiskt skulle brytas om larmet gick. Jag blev ombedd att se glad ut och inte ställa några frågor eftersom "det skulle vara så" (tm) =)

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Vi har råkat ut för de här nya larmen på många installationer nu och det brukar gå att komma överens om att det enbart är slutstegen som ska brytas vid ett larm. Annars är risken väldigt överhängande att man skjuter element när larmet går! Sedan så brukar det finnas en ingång på det nya larmen som heter BGM som står för bakgrundsmusik, där är det helt ok att koppla in sig om man kan stå ut med att köra bakgrundsljudet genom en 100v slinga. Det är ju mycket pengar och tid sparat där så det kan vara värt att kolla upp!

Skriv svar