Musiken på disco...

Här kan du diskutera alltmöjligt som inte passar in i några av ovanstående kategorier.
Jens
Rookie
Rookie
Kontakt:

Musiken på disco...

Inlägg av Jens »

Hej Allihopa!

Tänkte bara kolla vad andra discjockeys och övriga har för syn på RnB musiken som tagit våra dansgolv med storm TYVÄRR!

Jag tycker bara det är såååå synd att det blivit som det blivit på dansgolven.
Visst att folk har olika musiksmak osv. Men går man på disco, det är fest, man vill ha kul och "röjja" runt på dansgolvet, Är det då inte roligare att höra och dansa till musik som det är lite drag i än att stå å gunga som en gamal pingvin på dansgolvet till musik där de bla. sjunger om hur svårt liv personen haft, mamma dog av en kula och jag bodde på gatan. Hur kul är det att höra när det är fest och disco? :?

Ja menar Svenska Schlager låtar, klassisk 90-tals musik, och de riktigt svängiga låtarna från 80-talet. Allt från Village People, Pointer Sisters, Troll och Carola till Melodie Mc, Snap, E-Type osv till September, Da Buzz, Nanne, BWO mfl mfl.
Och visst finns det och kommer ut någon enstaka RnB låt ibland som man kan köra för att få lite blandning.

Ex. Senast jag var ute, discot börjar och det går ca 15 min. Då kommer det en kille och säger lite studdigt "kör nån bra musik" kan folk inte bara acc att de inte är själva på discot?
Jag blandar alltid musik bra så de som gillar rnb får höra det men kör man fler än 4 i rad så tömms golvet på de folket som är ute för att höra BRA musik och att de ska gå vill man ju inte.
Sedan var det fullt ös med party musik, ett fullsatt dansgolv där alla har glada miner och händerna i luften är ju bara så underbart :D
Det vill man ju som dj inte tappa så man läser ju av dansgolvet och om det blir så folk börjar gå får man ju ändra musik till lite lugnar ex.
Under den tiden på discot det var fullt ös så satt det 10 tjuriga människor i ett hörne och säkert berättade för varandra hur värdelös jag är som dj, medans jag står och är glad ihop med mitt dansgolv där 350 personer har det som de vill ha det när de är ute.
Hur kan man då komma fram och bara få för sig att säga att jag ska byta musik för att det inte är några som dansar m.m.?

Kan man enbart dansa till rnb och hip hop så anser jag att man inte ska gå ut för då blir man ju bara grinig. Är ju bättre att åka till en stad där det finns ett uteställe som enbart kör sådan musik.

Detta är ju förstås från stad till stad och vissa uteställen kanske bara kör rnb och hip hop och det är ju bra för då kan ju de som tycker om det gå dit och ha kul om de inte kan det på ett vanligt disco.

Som jag skrev, jag har full förståelse för att människor har olika musiksmak men jag tycker det har blivit bra mycket tråkigare att spela sedan denna sortens musik blev populär på discon. Det finns ju även rnb låtar som får igång ett dansgolv, men det är absolut inte gott om dem, och det funkar inte att spela för mycket av det.

Tänkte bara att det kunde vara kul att höra vad andra som jobbar med det tycker! ;)
Och lite är det ju förstås med glimten i ögat. Men jag förstår inte folket som inte acc att det spelas annan musik än de gillar.

Johnny Andersson
PAR-46
PAR-46
Presentation: Fd. discjockey och även en liten sväng inom ljud/ljus-svängen.
Fortfarande intresserad och försöker hänga med vad som händer men jobbar just nu som drifttekniker på ett kraftvärmeverk.

Skulle gärna hålla på med ljud och ljus men känner att marknaden är mättad...
Kontakt:

Inlägg av Johnny Andersson »

Det där hänger ju lite på vart ni spelar.

Jag antar att du kör mycket mobildisco (Eftersom du är från discoservice), där funkar oftast "Traditionell disco" musik riktigt bra, medans RnB, Trance, House och likn. är lite svårare att få ut.

Jag själv håller faktiskt med dig, kanske för att man själv är mer förtjust i mobildisco delen och har en liten förkärlek till "klassisk" Eurodisco/dance.

Majoriteten som är ute på vanliga discon vill ju oftast höra mer vanlig discomusik (såsom det du skrev ovan). Kanske några RnB låtar, men inte många (Finns vissa exempel som faktiskt funkar riktigt bra).

Men visst, det är väl kul att inte samma gamla dängor spelas på discona dag ut och dag in. Jag förstår dom mobildiscjockeys som har tröttnat att få upp folk till DJplats och blivit ombedda att spela Village People eller likn.

Men det är ju som du säger, alla har ju olika smaker och på ett disco är det rätt svårt att få alla bli nöjda. Sedan får man ju själv inte bli för "snorkig" och mena att ens egen musik är bäst.

Det som brukar funka bäst är att om man är flera som turas om att lira (funkar ju på mobildisco) för oftast har man ju lite olika smaker och kanke kan komplettera varandra.

//Johnny (Som är skit på att mixa, men har lite humm iallafall om att läsa dansgolv ;))
Johnny Andersson

Jerker Björn
PAR-30
PAR-30

Inlägg av Jerker Björn »

Tjenare! Jag kan inte mer än gråta och hålla med..
RnB och Hiphop har tagit över föööör mycket..
Jag saknar all dansmusik i form av trance/techno/house och sånt.
Jag spelar ofta runt på högstadieskolor, privatfester och ibland på större ställen.
Där är det hiphop, rnb och en och annan radiolåt som gäller, INGET annat accepteras!
Det suger som fan tycker jag som helst vill spela "clubmusik"(House Trance och Techno av olika varianter samt Hardstyle) ;(
Men visst!
Jag spelar det folk frågar efter, inte vad jag själv vill spela, tyvärr...

Rikhard Tiittanen
PAR-46
PAR-46
Presentation: Fråga om du nu måste veta något om mig istället....
Kontakt:

Inlägg av Rikhard Tiittanen »

Halloj!
Här uppe i norrbotten så har den varit stor, var bara RnB och Hiphop som fungerade förut, typ.

Nu fungerar i princip allt vilket är skönt.

En låt som "tok"-fastnat är Bob Sinclair ft. Gary Pine - Love generation.
Man skulle kunna bränna en skiva med ENBART denna låt och sedan gå hem 8)

Jag spelar väl den en gång och sen så blandar jag med annan ny och gammal musik av alla olika stilar.

Användarvisningsbild
Henrik Öberg
PAR-30
PAR-30
Presentation: Vi syns nästa gång! Nästa gång, då syns vi! Har vi inte setts nästa gång så får vi synas tidigare!
Kontakt:

Inlägg av Henrik Öberg »

själv spelar jag aldrig musik som är gjord av nån som knallar omkring med en pistol i kalsongerna!!!

Användarvisningsbild
Emil Brolin
PAR-64
PAR-64
Presentation: DJ & Ljusnisse i Sundsvall med omnejd..
Kontakt:

Inlägg av Emil Brolin »

Eller när man spelar nån form av dancemusik och folk vill att man ska spela nåt som faktiskt går att dansa till. Vad annat är 130 bpm fyrtakt skapat för?? Flipp-flopp kan man möjligtvis kn**a till. Då vill man ju kanske inte ha någon hård trance i högtalarna. Fast det är klart.. Killarna har väl fattat att tjejerna blir alldeles till sig i trasorna av att höra en kille sjunga i falsett att hans "****" inte gör som HAN vill. *suck* Jävligt manligt.. ;) Det är ju av den anledningen man har tryckers på slutet.. Så att alla desperata människor skall få kunna kladda lite på varandra för att testköra sitt fem-i-tvåragg. Mer dansmusik till folket.. Nu!!

Tommy Pettersson
PAR-56
PAR-56
Presentation: Minst 40 tecken beskrivning av dig själv

Inlägg av Tommy Pettersson »

Fem i tre är det :P

Sebastian Hjorth
Rookie
Rookie

Inlägg av Sebastian Hjorth »

De är väl bara att hålla med! RnB och Hiphop är i stortsätt nyckeln till dansgolvet nu. Kan ju säga som så här, i Dalarna/Rättvik handlar de nästan till 80% om alkoholen. Spelar jag på en tex ungdomsgård där inte en kotte har en droppe i sig. Så är de stränga årder om RnB & HipHop från besökarna. tråkigt nog :( Men spelar jag på tex Parken,( Där samma folk som på ungdomsgården brukar röra sig ) där dem dricker eller har drukigt så spelar de absolut ingen roll vad jag spelar.. dom dansar lika mkt för de. Spelar ingen roll om jag spelar dansband, dom dansar endå. Men då när alla dansar så passar jag på att spela de jag tycker om att spel ( Hardtrance, Hardstyle, Eurodance ) Vilket funkar klockrent. Dom flästa händerna är i luften. När jag spelar på ställen utan alkohol så gör jag mitt lilla knep. Spelar rnb och hiphop 1-2 första timmrarna sen byter jag till lite mer radio musik, Bobsinclar, Sunblock, September och vad nu alla artister heter. Sen byter jag till lite mer tempo, kanske lägger in en eurodancelåt ( tex, Groove Coverage, Cascada ) Nog händer de att ett gäng rnb fans går ut och kinkar. Och för att peppa besökarna och få dom på grymmt danshumör så kan man slänga in någon rolig-låt, Fågeldansen funkar sk*t bra 8)
De är då mitt lilla knep. Värt ett försök iaf, skulle de inte funka så har jag inte en blekaste aning om vad man ska göra för att skippa spela jusst RnB och HipHop
/ Batte
// Sebastian (Batte) Alias Zupreme

Användarvisningsbild
Mikael Ekström
PAR-20
PAR-20
Kontakt:

Inlägg av Mikael Ekström »

Jag tycker nog att den r'n'b-kulmen nåt sin topp. Dansgolven börjar glida över till housemixar på gamla klassiker och mer komersiell ny house i nuläget.

Sen anser jag själv att det är fel att säga att r'n'b är dålig musik. Alla har vi olika smak. Själv gillar jag r'n'b men är lite anti-schlager.
Mikael Ekström
Ljustekniker

Frema AB
Kraftverksgatan 6
721 30 Västerås

070 - 363 94 97
021 -­ 10 33 70

Sebastian Hjorth
Rookie
Rookie

Inlägg av Sebastian Hjorth »

Självklart har ju alla sin egen musiksmak. De handlar väl bara om att de börjar bli ganska trist och spela på ställen där dom bara vill ha RnB och Hiphop. Jag menar om de nu väl är ett disco, då ska man ju ut och ha kul, och varför inte acceptera att kanske spelas lite mer musik med lite mer drag i en jusst RnB och Hiphop. Nog för att man ska vara lyhörd för att få besökarna på discot nöjda. Men jag menar, varför inte variera lite..Spelar man RnB och sedan byter till kanske en dance låt.. då springer ju kanske 35 pers ut bara för att jusst en musik-stil spelas som inte dom tycker om. men restan av besökarna då? Dom lyssnar ju också på RnB men också dance, efter som dom dansar. tror nog dom tycker att de är ganska enformigt att bara dansa till RnB.
Men de är som Johnny säger, att man ska turas om att spelas.. De går nog bra.. Blir en ganska bra blandning då. Om inte alla har samma musiksmak då dvs.
:roll:
/Batte
// Sebastian (Batte) Alias Zupreme

Daniel Madrid
Medhjälpare
Medhjälpare
Presentation: Spelar skivor och gör event och säkerhet.
Kontakt:

Inlägg av Daniel Madrid »

Vill folk höra RnB eller Hiphop kan dom gå hem och kolla på MTV
Ljud & Ljus samt Eventsäkerhet

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

Inlägg av David Wennberg »

Är det inte discjockeyns uppgift att spela musik som folk vill höra?
KISS. Keep It Simple Stupid.

Alexander Hansson
Rookie
Rookie
Kontakt:

Inlägg av Alexander Hansson »

David: Nej det är folks uppgift att lära sig lyssna på rätt musik! ;)
Alexander Hansson
Tranceport http://www.tranceport.se
alex@tranceport.se

Daniel Madrid
Medhjälpare
Medhjälpare
Presentation: Spelar skivor och gör event och säkerhet.
Kontakt:

Inlägg av Daniel Madrid »

David Wennberg skrev:Är det inte discjockeyns uppgift att spela musik som folk vill höra?
Efter som du inte ber Iron Maiden byta låtlista så ber jag inte Armin van buuren det heller.

Man gör precis som man vill, och gör man det snyggt får man komma tillbaks. Jag spelar trance och house och det vet dom som bokar mej.

Skriv svar