DMX
-
Hans Widell
- PAR-20

- Kontakt:
DMX
Hejsan..
Alla som har last mina inlagg fattar nog att jag har problem med datorn angaende dom sista bokstaverna men ni far ha oversende tills jag lirkar ut vad det ar for fel.
Men men det jag skulle vilja veta ar om det finns nagon hemsida pa internet som beskriver grunden och mer detaljerad information eller utbildning om DMX.. Hur det ar uppbyggt,hur det fungerar i praktiken etc.. Har alltid anlitat en ljustekniker pa jobb men vill nu lara mig sjalv...
tacksam for svar..
Alla som har last mina inlagg fattar nog att jag har problem med datorn angaende dom sista bokstaverna men ni far ha oversende tills jag lirkar ut vad det ar for fel.
Men men det jag skulle vilja veta ar om det finns nagon hemsida pa internet som beskriver grunden och mer detaljerad information eller utbildning om DMX.. Hur det ar uppbyggt,hur det fungerar i praktiken etc.. Har alltid anlitat en ljustekniker pa jobb men vill nu lara mig sjalv...
tacksam for svar..
- Ian Delahorne
- PAR-64

- Kontakt:
- John Persson
- PAR-30

- Kontakt:
-
Hans Widell
- PAR-20

- Kontakt:
- Magnus Lindgren
- PAR-64

- Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.
Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland. - Ort: Falköping
- Kontakt:
Skriv en annons i Köpes!!amuse skrev:Man far la tacka..
Kommer att bli jobbit att koppla allt detta och forsta bord och multi etc etc.. Ar det nogon mer som har nogot sa skriv bara.. Foresten ar det nogon som har en ljusmulti till salu behover flera.....
//Magnus - Fegge & Mattes
- Jonas Larsson
- ljudoljus.net admin

- Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Re: DMX
Be honom visa dig grunderna! Det är alltid lättare att få saker visat för sig än att plugga igenom manualer.amuse skrev:Har alltid anlitat en ljustekniker pa jobb men vill nu lara mig sjalv...
Kan man grunderna, vilka kablar man ska använda, att alla dmxenehter ska länkas vidare från varandra och avslutas med en terminering så brukar den biten vara löst.
Addressering av enheter står oftast i deras respektive manual, likaså patchning av ljusbordets kanaler. Kör du oftast samma rigg så är det enklast att märka upp alla enheter med nummer så slipper man adressera om de vid varje gig.
När allt väl fungerar så är det bara att börja programmera, och här är det ju ganska enkelt om använder samma bord från gång till gång, man sätter sig en helg med lite enheter och bordet och börjar leka lite så man lär känna bordet och dess funktioner.
//Jonas - ljudoljus.net crew
- David Wennberg
- PAR-64

-
Hans Widell
- PAR-20

- Kontakt: