blanda tross märke

Här kan du diskutera tross, trosslyftare, stativ, groundsupports, rigging, handspel, telfers, scener, podier, säkerhet mm.
Christopher Berg
PAR-46
PAR-46
Presentation: Tidigare tekniker på Panic Ljud & Scenteknik AB. Numera tekniker på Moretec AB sedan Juni 2024.
Kontakt:

Re: blanda tross märke

Inlägg av Christopher Berg »

Bullen Lagerbielke skrev:Även små produktioner kan göra ont ;-)

Joo, absolut..

Men det är ju skillnad på om det blandas trosstyper i en stor trossbur.
Eller om man kopplar ihop två st 1,5 meters bitar med två stativ och hänger upp en backdrop och 4 effekter/scannrar..

ps. För att förtydliga så kombinerar jag inte olika märken/typer av tross..! :)
Tekniker på Panic Ljud & Scenteknik AB.
Tidigare delägare av TM-Entertainment & Eskilstunanöje & tidigare Tekniker på Skantzen Brukshotell.

Användarvisningsbild
Gustaf Gagge
PAR-56
PAR-56
Presentation: Började med ljusteknik av en slump och jobbade extra med ljus och ljud under några år.
började på Dramatiska institutets (nuvarande Stockholms Dramatiska Högskola) Teater Teknik program.
fortsatte där jobba extra med ljus på flera teatrar runt om i stockholm.
Sedan jag gick ut har jag jobba proffisionellt med Ljus och video,
Några av de arbetsplatser jag jobbat på: Södrateatern, Dramaten, Stockholms Stadsteater, Teater Galeasen, SUTODA och Lumination of Sweden

Inlägg av Gustaf Gagge »

Bullen Lagerbielke skrev:
Christopher Rosenstam skrev:Största anledningen är väl mindre firmor och gör-det-självare som en gång har köpt in tross dyrt.
Och när dom senare behöver öka förrådet, hittar dom beg. som faktiskt funkar att koppla ihop, men inte är utav samma fabrikat!

Händer nog ofta att folk blandar fabrikat, men tror samtidigt inte att det handlar om så pass stora produktioner..
Även små produktioner kan göra ont ;-)
väl talat

Användarvisningsbild
Mats Leijonhufvud
PAR-46
PAR-46
Presentation: Jag är 43 år och har varit i denna galna och roliga bransch sen 1990.
Började min bana som ljud- och ljustekniker på Liseberg, Lisebergsteatern 1996-1999.
Säljare på Primetec 1999-2015, det blev Mediatec 2009 i fusion med dåvarande Massteknik.
Arbetat med fasta installationer sen 2006 och nu sen 2014 återfinns jag på DAV Partner AB, granne med Scandinavian Photo i Mölndal.

Gillar komplexa systemlösningar med integration av ljus, ljud, bild och styrteknik.

Kom gärna förbi och ta en kaffe och prata lite.
Kontakt:

Inlägg av Mats Leijonhufvud »

Bullen, så rätt du har 8)
"Those are my principles. If you don't like them I have others"

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

Ja denna tråd var intressant :)

Även dom "stora" killarna blandrar :wink: tom bygger eget?!?
Källa:
http://eyebrowdesigns.blogspot.com/sear ... -results=7" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Daniel Hedman
PAR-30
PAR-30
Presentation: Jag har pysslat med ljud sen 1990 och har sedan 2003 eget företag inom ljud o ljus.
Kontakt:

Inlägg av Daniel Hedman »

Nicke Löfgren skrev:Även dom "stora" killarna blandrar :wink: tom bygger eget?!?
Källa:
http://eyebrowdesigns.blogspot.com/sear ... -results=7" onclick="window.open(this.href);return false;
Hur gör man i det där läget när man vill ha en bit som ser ut just så? Jag har svårt att tänka mig att dom åker runt med en konstruktion som man hoppas att den håller hela turnen. Överdimensonerar man så att det garanterat håller, eller går det att få det besiktigat och godkänt.
/Daniel Hedman - DAH Sound

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64

Självklart så har dom koll med säkerheten!

Men lite komiskt är det :)

Användarvisningsbild
Daniel Hedman
PAR-30
PAR-30
Presentation: Jag har pysslat med ljud sen 1990 och har sedan 2003 eget företag inom ljud o ljus.
Kontakt:

Inlägg av Daniel Hedman »

Jag menade det inte som någon kritik, utan funderade mest på hur gör man det för att det ska vara godkänt.
/Daniel Hedman - DAH Sound

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64

Näää, det tror jag inte heller!!

Jag la in detta bara för att vara lite ironisk oxo!!
För det är mycket snack på sådana här forum å med ovanstående inlägg så vart det tvärt emot va alla skriver i tråden :mrgreen:

Användarvisningsbild
Magnus Stridsberg
PAR-30
PAR-30
Kontakt:

Inlägg av Magnus Stridsberg »

Givetvis kan man blanda olika fabrikt, bygga eget, svetsa och stå i (se bl.a. tråden "Make your own DJ truss"). Problemet är när något händer. Då vill alla hänga dig! Har du hållfasthetsberäkningar från en tillverkare, bara använt dennes utrustning och följt dennes anvisningat till punkt och pricka så har du det mycket lättare än om du har gjort allt efter eget huvud.
Men, har du byggt själv, kan visa upp korrekt gjorda hållfasthetsberäkningar, väl dokumenterat materialkvalité, använt licenssvetsare med stickprovsrönkade svetsskarvar osv, tja, då sitter du ganska säker fortfarande.
Min mycket personliga åsikt är att om du är så duktig på det du gör att du vågar placera dig själv, fru och barn under kan du göra det hemma, men låt bli det i offentliga sammanhang. Där kör man med både hängslen och livrem för att ha massor med säkerhetsmarginal.
Magnus - www.lightshow.se
Samlare av gamla ljuseffekter

Användarvisningsbild
Anton Gildebrand
PAR-64
PAR-64
Presentation: Gillar allt som lyser och rör sig. Jobbar med Hog, Chamsys, GMa

Inlägg av Anton Gildebrand »

Bland normalt funtade människor så är det ju bara att använda lite sunt förnuft. http://a3.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 9657_n.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Flest inlägg när den dör vinner!

Användarvisningsbild
Magnus Stridsberg
PAR-30
PAR-30
Kontakt:

Inlägg av Magnus Stridsberg »

Anton Gildebrand skrev:Bland normalt funtade människor så är det ju bara att använda lite sunt förnuft. http://a3.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 9657_n.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Snacka om överarbetat! Både sprint och R-clips där nere, plus spännrem... :-)
Magnus - www.lightshow.se
Samlare av gamla ljuseffekter

Användarvisningsbild
Anton Gildebrand
PAR-64
PAR-64
Presentation: Gillar allt som lyser och rör sig. Jobbar med Hog, Chamsys, GMa

Inlägg av Anton Gildebrand »

Jo de värkar ha ett jäkla säkerhetstänk de grabbarna ;) Skämt åsido, finns det inte riktiga adapterplattor så att man kan montera ihop trekants med fyrkants-tross? Har för mig att jag sett det.
Flest inlägg när den dör vinner!

Mattias Carlsson
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

Inlägg av Mattias Carlsson »

Nicke Löfgren skrev:Näää, det tror jag inte heller!!

Jag la in detta bara för att vara lite ironisk oxo!!
För det är mycket snack på sådana här forum å med ovanstående inlägg så vart det tvärt emot va alla skriver i tråden :mrgreen:
:lol:

Skriv svar