Nytt mixerbord från Digidesign

Här kan du diskutera digitala/analoga mixerbord, FX, inserts mm.
Per Johanson
PAR-64
PAR-64

Re: Nytt mixerbord från Digidesign

Inlägg av Per Johanson »

Marcus Sandberg skrev:
Per Johanson skrev:Vad är det som gör att bord med möjlighet till plug-ins automatiskt är bättre än ett utan?

Jag väntar fortfarande på ett digitalbord som känns som ett analogt att mixa på.
Då är Digidesign borden det närmaste du kan komma för tillfället.
Jaså, hur kan du säga det så kategoriskt? Jag tycker personligen att Midas XL8 och Pro 06 är betydligt mer analoga i känslan (efter en soundcheck på XL8:an och lite mässpill på Pro 06). Digidesign har andra fördelar.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Per Johanson
PAR-64
PAR-64

Inlägg av Per Johanson »

Niklas Elste skrev:hur är i såpdant fall de nya A/h borden ? dom ser ju superanaloga ut
Plastiga men mycket prisvärda är väl min uppfattning utan att ha mixat på ett. Det känns som vilket billigt Yamaha som helst. Analogkänslan... Den avgörs inte bara av att alla rattar sitter exakt på samma ställe som ett analogt bord eller av att de är fysiskt närvarande. Det jag saknar på de flesta bord är att man kan ta i en ratt och utan att behöva titta på en skärm veta hur mycket en vridning ger i resultat.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64

Inlägg av Niklas Elste »

Per Johanson skrev:Det jag saknar på de flesta bord är att man kan ta i en ratt och utan att behöva titta på en skärm veta hur mycket en vridning ger i resultat.

det kan man på a/h

men jag har ej kört det en

Per Johanson
PAR-64
PAR-64

Inlägg av Per Johanson »

Jag talar om en taktil överföring. Inte om en lysande grej runt ratten som följer med när man vrider på ratten. Den tror jag faktiskt inte riktigt A&H har. Men jag har bara pillat i mässmonter som sagt. Det känns rätt plastigt tyvärr.

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64

Inlägg av Niklas Elste »

ok du gillar inte samma sak som jag då

man vrid det händer ingenting det händer ingenting....

.... nu hände nått

ne hä det var fel frekvens då vrider vi lte till

Per Johanson
PAR-64
PAR-64

Inlägg av Per Johanson »

Jag har ingen aning om vad du talar om men jag tycker att ingen tillverkare ännu paserat XL4:an i varken ljudkvalitet, byggkvalitet eller känsla. Det är min referens och jag tror att till och med du inser att där händer det grejor när man vrider på ett filter på en sådan även om du aldrig skruvat på en.

Användarvisningsbild
Måns Nilsson
PAR-56
PAR-56
Kontakt:

Inlägg av Måns Nilsson »

Per Johanson skrev:Jag har ingen aning om vad du talar om men jag tycker att ingen tillverkare ännu paserat XL4:an i varken ljudkvalitet, byggkvalitet eller känsla. Det är min referens och jag tror att till och med du inser att där händer det grejor när man vrider på ett filter på en sådan även om du aldrig skruvat på en.
Nej, Per! Nu har du fel. Det räcker med att man tar tag i ratten och tänker lite på att det skulle vara bra med lite mindre 4k5 så blir det så. Och lagom mycket också. Även om ratten råkar stå på fel frekvens så blir det bra i alla fall. Som man tänkte sig. Så bra är de borden! ;-)

Samma känsla fick jag från Recall by Langley.

Mixerbord ska vara analoga och byggda av lagom excentriska (inte _för_ excentriska) engelska bolag. Tydligen.

Med det sagt skulle jag tycka att det vore hy-ste-riskt intressant att prova cadacs digitala bord.
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.

Inlägg av Mikael Thieme »

Måns Nilsson skrev:Med det sagt skulle jag tycka att det vore hy-ste-riskt intressant att prova cadacs digitala bord.
Ja, verkar vara ett trevligt kinesiskt bord. :wink:

(Men förmodligen helt värdelöst för livebruk. Fixar inte en enda mjukvaruplugg.)

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Mikael Thieme skrev:
Måns Nilsson skrev:Med det sagt skulle jag tycka att det vore hy-ste-riskt intressant att prova cadacs digitala bord.

(Men förmodligen helt värdelöst för livebruk. Fixar inte en enda mjukvaruplugg.)
Då e väll Yamaha M7CL och LS9 oxå värdelösa för livebruk för de klarar väll inte häller några pluggar
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Tobbe Friberg
PAR-36
PAR-36
Kontakt:

Inlägg av Tobbe Friberg »

Marcus Sandberg skrev:
Mikael Thieme skrev:

Då e väll Yamaha M7CL och LS9 oxå värdelösa för livebruk för de klarar väll inte häller några pluggar
Håller helt med. Tycker också att dom är värdelösa.

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64

Marcus Sandberg skrev:
Mikael Thieme skrev:

Nu får jag skärpa mig, gjorde samma tabbe igen. Trodde att ironin var uppenbar. :)

Alltså; jo Måns, jag håller med om att Cadac S-type verkar trevligt och genomtänkt. Eftersom Cadac sedan en tid ägs av kinesiska tillverkaren Soundking kan man skämta om Cadac som ett trevligt kinesiskt bord, trots dess brittiska ursprung. (Det gjorde jag med en brittisk sales rep på mässan i Frankfurt, till hans begränsade förtjusning.)
Och jo, det skulle vara trevligt att prova Cadac S hands-on. Antagligen är det en bra och användbar mixer, trots att det inte går att köra tjugoen parallella olika convolutionsurroundreverb i den.
Apropå M7CL och LS9 tycker jag att de är både prisvärda och användbara mixrar i sina klasser, trots plugglösheten. Det finns bättre mixrar i många avseenden, bättre lämpade för somliga uppgifter, men de kostar i allmänhet mer. En Volvo S60 är inte en värdelös bil även om Audi A5 existerar.

(Ovanstående klarläggande är fritt från ironi, och skall tolkas precis som det är skrivet.)

Användarvisningsbild
Tobbe Friberg
PAR-36
PAR-36
Kontakt:

Inlägg av Tobbe Friberg »

Mikael Thieme skrev:
Marcus Sandberg skrev:
Mikael Thieme skrev:

Nu får jag skärpa mig, gjorde samma tabbe igen. Trodde att ironin var uppenbar. :)

Alltså; jo Måns, jag håller med om att Cadac S-type verkar trevligt och genomtänkt. Eftersom Cadac sedan en tid ägs av kinesiska tillverkaren Soundking kan man skämta om Cadac som ett trevligt kinesiskt bord, trots dess brittiska ursprung. (Det gjorde jag med en brittisk sales rep på mässan i Frankfurt, till hans begränsade förtjusning.)
Och jo, det skulle vara trevligt att prova Cadac S hands-on. Antagligen är det en bra och användbar mixer, trots att det inte går att köra tjugoen parallella olika convolutionsurroundreverb i den.
Apropå M7CL och LS9 tycker jag att de är både prisvärda och användbara mixrar i sina klasser, trots plugglösheten. Det finns bättre mixrar i många avseenden, men de kostar i allmänhet mer. En Volvo S60 är inte en värdelös bil även om Audi A5 existerar.

(Ovanstående klarläggande är fritt från ironi, och skall tolkas precis som det är skrivet.)
Man kan ju inte påstå att M7CL och LS9 är bra mixerbord bara för att dom är prisvärda.
Det bevisar ju bara att man bedömer en mixer efter pris och inte efter ljudkvalité.
Volvo S60 är ju värdelös bil att köpa om det är så att man letar efter en 2 sits sportbil från Tyskland, även om dom kostar samma.
I mitt tycke, letar man ljudkvalité så är M7CKL och LS9 värdelösa.

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64

Tobbe Friberg skrev:Man kan ju inte påstå att M7CL och LS9 är bra mixerbord bara för att dom är prisvärda.
Jag skrev att de är prisvärda och användbara, inget annat.
Tobbe Friberg skrev:Det bevisar ju bara att man bedömer en mixer efter pris och inte efter ljudkvalité.
Jag påstår att prestanda väldigt sällan sätter variabeln kostnad helt ur spel. Annars skulle vi alla använda Didrik de Geer mikar runt om, köra Brabus till delikatessbutiken för att köpa Kobebiff till lunch, och aldrig flyga annat än business. På exakt samma sätt bedömer jag en ljudmixer. I somliga fall ligger ribban och kravspecen vid Lawo, Stagetech, Cadac eller LCS (och då fnissas det i allmänhet generat åt något som en SC48), i andra fall är någonting i stil med en M7CL eller LS9 helt rätt för ändamålet.

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Men då har väll digidesigns nya bord kommit helt rätt i konkurensen med M7CL. rätt så lika i pris klarar pluggar och troligen även mikpreamps och DSP än vad M7CL har. Det e väll bara och vänta på ett bord i LS9 storlek och prisklass med Digidesign kvalitet.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Skriv svar