Eurovision Song Contest 2008
- Nicke Löfgren
- PAR-64

- Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet
-
Tobias Norrfors
- PAR-46

Det är ju precis det som gör det roligt!Nicke Löfgren skrev:Tror ni någon i Spanien eller i Sovjet fattade något...Dom undrade nog vilket UFo eller miffo det var..
Sen kommer Björn där och pissar på alla! "Hola Belgrad". Inte ett ord om showen. Genialisk.
Men det är klart, tycker ni att ESC är finkultur och årets utrikespolitiskt viktigaste happening förstår jag er irritation.
Birdstreet Production
-
Danne Persson
- PAR-36

- Kontakt:
Re: !
Hej!Kim Toivanen skrev:Nu sitter jag här med ett gäng polare och kollar på spektaklet på 104" duk. En av polarna hävda att dom framför bidragen playback. Jag menar att de flesta bidragen är singback (undantaget t.ex. finland som kanske spelar vissa instrument live?). Han tror att dom sjunger in sången ca en timme innan showen
Nu vill jag veta från någon delaktig i produktionen hur det verkligen ligger tillSå ska ja läxa upp honom en gång för alla (förutsatt att det inte är playback ? )
Heja sverige!
Nej Playback är det inte. Det tillåter inte reglerna.
Däremot är det singback, dvs. att musiken ligger på Tape men sången måste dom framföra live.
Artisten får vara max 6st på scen och där räknas även ev. dolda körsångare in.
Varför bilden inte synkar med ljudet i vissa bilder har en enkel förklaring.
Det fanns 2 steadycams i produktionen. (Enkelt förklarat en kille som springer runt med en kamera som är fjäderupphängd i en sele.)
BildÖverföringen i från denna är trådlös via länk.
När man kör vanlig Tv så är det ingen fördröjning men i detta fall när det sänds i HD Upplösning så är det en fördröjning av bilden på 2 Frames. (2/25 av en sekund)
Därav osynken i vissa bilder.
När man har 120 Blinders och 65 Atomicstrobbar, 64 Impression och 24 BigLite bakom LCn så är det svårt att hålla fingret ifrån knappen.
Däremot dom 85 Mac 2000 vi hade där bakom fungerade mindre bra.
Ljusbilden som blev på LCn såg inte så bra ut i bild.
Ha det bäst.
//Danne
-Högst delaktig-
-
Thomas Neumann
- PAR-30

- Kontakt:
-
Oskar Johansson
- PAR-20

- Kontakt:
Det var snyggt jobbat =) Sammandragningsklippen var dock som sagt lite konstiga ibland, vi kom fram till att en del länder nog inte skulle känna sig särskilt smickrade 
Det är en sak i ljuset jag störde mig på, de där "golvlysena" (led?) som låg inbäddade i kanten på scenen, det kändes lite som att de separerade i rgb, både när jag tittade lite på semi 2 via nätet, och på finalen på tv..? Annars så.. Me like (ljus å bild i alla fall, musiken var väl till stora delar kass, och första bra bidraget tror jag dök upp först på 7:e plats eller något sådant
)
Det är en sak i ljuset jag störde mig på, de där "golvlysena" (led?) som låg inbäddade i kanten på scenen, det kändes lite som att de separerade i rgb, både när jag tittade lite på semi 2 via nätet, och på finalen på tv..? Annars så.. Me like (ljus å bild i alla fall, musiken var väl till stora delar kass, och första bra bidraget tror jag dök upp först på 7:e plats eller något sådant
- Mats Leijonhufvud
- PAR-46

- Presentation: Jag är 43 år och har varit i denna galna och roliga bransch sen 1990.
Började min bana som ljud- och ljustekniker på Liseberg, Lisebergsteatern 1996-1999.
Säljare på Primetec 1999-2015, det blev Mediatec 2009 i fusion med dåvarande Massteknik.
Arbetat med fasta installationer sen 2006 och nu sen 2014 återfinns jag på DAV Partner AB, granne med Scandinavian Photo i Mölndal.
Gillar komplexa systemlösningar med integration av ljus, ljud, bild och styrteknik.
Kom gärna förbi och ta en kaffe och prata lite. - Ort: Göteborg
- Kontakt:
-
Danne Persson
- PAR-36

- Kontakt:
Tack för att ni verkar gilla vårt jobb.Oskar Johansson skrev:Det var snyggt jobbat =)
Det är en sak i ljuset jag störde mig på, de där "golvlysena" (led?) som låg inbäddade i kanten på scenen, det kändes lite som att de separerade i rgb, både när jag tittade lite på semi 2 via nätet, och på finalen på tv..?
Scenen byggdes av Engelska Stage One och den ritades av en Serbisk Scenograf, Goran tror jag han heter.
I alla fall så missade dom att göra tillräckligt med plats så att det kunde monteras ett frostat plexi framför CB12. (Leden på scenkanten)
Vilket hade gjort närbilderna på scenkanten trevligare.
Fotograferna älskar ju att ha en förgrund när dom startar en bild så dom tyckte ju att det var lämpligt men det såg inte så kul ut måste jag hålla med om. menmen.....man kan ju inte få allt.
//Danne
-
Oskar Johansson
- PAR-20

- Kontakt:
- Emil Enander
- PAR-30

-
Oskar Johansson
- PAR-20

- Kontakt:
-
Tobias Norrfors
- PAR-46

- Anton Gildebrand
- PAR-64

- Presentation: Gillar allt som lyser och rör sig. Jobbar med Hog, Chamsys, GMa
-
Sebastian Silvén
- PAR-36

- Presentation: Mycket "hungrig" utbildad och trevlig tekniker som trivs mycket med sitt jobb men älskar även sin familj som tar mycket tid.
- Kontakt:
Re: !
LäsDanne Persson skrev:
Däremot dom 85 Mac 2000 vi hade där bakom fungerade mindre bra.
Ljusbilden som blev på LCn såg inte så bra ut i bild.
Ha det bäst.
//Danne
-Högst delaktig-
- Vi lever i en värld där Pizzan kommer snabbare till dörren än Polisen!