Yupp, det vet vi... Och det har vi även påpekat för ansvarig arrangör...Fredrik Nilsson skrev:Du vet de e lag på det nu även scener om den e högre än 1,5mToiva Savolainen skrev:Du, de skulle kanske vara en bra grej att ha, de va inte lite vingligt :pFredrik Nilsson skrev:Hade ni som byggde mixtornet ställningsbyggar cert.? he he
Dreamhack Summer 2007
- Magnus Lindgren
- PAR-64

- Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.
Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland. - Ort: Falköping
- Kontakt:
//Magnus - Fegge & Mattes
- David Wennberg
- PAR-64

Fredrik Nilsson: Nä, gränsen är lägre än så. Ställningar, scener och motsvarande med en fallhöjd på 1,25 meter eller mer måste byggas av certifierad personal, däremot finns det en klausul till det hela. Efter kortare utbildning får ställning/scengolv byggas (jag har för mig att det är upp till 2m) av icke certifierad personal, sålänge bygget leds av sådan.
Jag är certifierad upp till 9m.
Jag är certifierad upp till 9m.
KISS. Keep It Simple Stupid.
-
Gustaf Tydén
- PAR-64

- Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................
- David Wennberg
- PAR-64

Då är vi inne på arbetsmiljölagen och vad de tycker om räcken och fallskydd helt plötsligt, och inte byggnadsställningar och motsvarande.
Arbetsmiljölagen säger att man över 2m och där särskild risk för fall finns ska använda sig av räcke, och räcket ska självklart ha vissa beskaffenheter.
Så nä, du behöver inte cert för att fälla ner två lemmar, men du kanske måste ta på dig selen
Arbetsmiljölagen säger att man över 2m och där särskild risk för fall finns ska använda sig av räcke, och räcket ska självklart ha vissa beskaffenheter.
Så nä, du behöver inte cert för att fälla ner två lemmar, men du kanske måste ta på dig selen
-
Gustaf Tydén
- PAR-64

- Fredrik Nilsson
- PAR-64

- Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
- Kontakt:
- David Wennberg
- PAR-64

-
Gustaf Tydén
- PAR-64

- David Wennberg
- PAR-64

Huruvida om du måste ta ett cert eller inte vet inte jag. Däremot vet jag att du är skyldig att ha cert då du bygger scen högre än 1,25m - sålänge du inte givits tillräcklig utbildning av din arbetsledare för just det bygget.
Lite luddigt, men en rätt ny lag också, som säkert kommer finslipas så småningom.
Lite luddigt, men en rätt ny lag också, som säkert kommer finslipas så småningom.
-
Gustaf Tydén
- PAR-64

- David Wennberg
- PAR-64

- Fredrik Nilsson
- PAR-64

- Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
- Kontakt:
Jag tog mitt 11 maj i år, du? Kolla med lernia!
DEt första vår utbildningsledare sa var att vi inte bara får cert utan även blir utbildare (på ett skämtsamt sätt). Men han menade att vifick förklara hur man skulle bygga för folk som in te har cert men man måste ju själv vara med...dom kan ju inte komma till nästa jobb sen och bygga utan cert
DEt första vår utbildningsledare sa var att vi inte bara får cert utan även blir utbildare (på ett skämtsamt sätt). Men han menade att vifick förklara hur man skulle bygga för folk som in te har cert men man måste ju själv vara med...dom kan ju inte komma till nästa jobb sen och bygga utan cert
Work sucks, send me on tour!