Crypton On Tour...

Här kan du bidra med egna on tour historier ifrån arrangemang och läsa andras berättelser. Vem åker vad? vem levererar?, branschbloggar, träffar, gigghistorier mm.
Användarvisningsbild
Robert Hillbom
PAR-36
PAR-36
Kontakt:

Crypton On Tour...

Inlägg av Robert Hillbom »

Var i Gävle igår och körde discot på en ungdomsfestival. Andra gången vi gjorde den. Det körs på det mycket häftiga området Gasklockorna. Innan lokalerna blev eventlokaler så levererade "klockorna" hushålls-gas till Gävle stad. Det finns två klockor på området och vi körde i den mindre. Grymt häftig rund tegellokal med konstig akustik och med ett snurrande (!!) trägolv. Som tur var så var just snurrfunktionen avkopplad igår kväll :)

Tyvärr ställde vädrets makter till VÄLDIGT för arrangörerna. Området ligger precis vid utloppet av Gavleån ut i Östersjön och det var nordostlig iskall vind... Fy f-n så kallt det var. Vi hade dock hyffsat varmt inne på discot. Kvällen inleddes med modevisning och lite skönsång från kvällens konferencier Lars-Åke "Babsan" Wilhelmsson innan vi drog igång discot.

Min dj-kollega på United DJ Magnus Borger stod för mixandet och undertecknad körde ljuset. Vi blev de första som subhyrde in DaFreaks Martin RGB-laser. Väldigt rolig, smidig och snygg maskin - och fysiskt liten. Storleken har dock som vi vet ingen betydelse utan det är vad den uträttar 8) Stort tack till Viking på DaFreak för en smidig "Plug & Play lösning" med Laptop, LJ och touchskärm. Jag passade även på att programmera in texter och loggor och efter lite redigerande så blev det bra.

För er som är nyfikna och orkar läsa så använde vi 4st högtalarstaplar utsällda i "4 hörn i den runda lokalen". 12st JBL SRX-718S basar och 4st JBL SRX-722 toppar användes till detta. 2st stegrackar vardera innehållande Crown MA-5000Vz, Crown MA-Reference, Crown MA-1200 och dbx Driverack 260. Som discomixer användes den odödliga Formula Sound PM-80 och en Pioneer CMX-3000 cd till detta. Till några lokala uppträdanden användes även en Allen&Heath 16-Wiz och 4st Shure ULX system.

Ljuset hängdes i en "digital-8" Eurotruss över dansgolvet 9x9m fyrkant. Dessutom 6m bakom scen. Över golvet hängdes 8st Futurelight PHS-260 movingheads, 2st Martin Wizard Extreme, 8st Martin Robocolor Pro-400, 2st Martin Destroyers och en 75cm spegelboll. Bakom DJ hängde 2st Studio Due CrazyMoon och Martin RGB-Laser 1.6 (DaFreak subhyra). Dessutom 4st stativ runtom i lokalen med 2st Martin Atomic, 2st CR-Laser 150mW grön och 4st 2-blinders. Till miljöbelysningen användes 2st Martin Mania eld och 8st PAR-64 LED RGB. 2st JEM ZR-22 rykte och ljuset styrdes med Martin Lightjockey.

Personalmaten bestod av korv med bröd.
Byggtid 5 timmar - Riv 3 tim inkl. matrast från MAX :P
Kudden kramades gott kl. 05.02.
Bilagor
En blöt inlastning... Snön var INTE långt borta.
En blöt inlastning... Snön var INTE långt borta.
IMG_0760.jpg (112.16 KiB) Visad 10860 gånger
Den välkända verktygscasen som en gång i tiden tjänstgjort för Europe !
Den välkända verktygscasen som en gång i tiden tjänstgjort för Europe !
IMG_0771.jpg (83.62 KiB) Visad 10860 gånger
Crypton Jr 3,5 år hjälper farsan. Nog för att han är stark - men casen är faktiskt tom :)
Crypton Jr 3,5 år hjälper farsan. Nog för att han är stark - men casen är faktiskt tom :)
IMG_0773.jpg (102.66 KiB) Visad 10860 gånger
Magnus i Crown-land...
Magnus i Crown-land...
IMG_0774.jpg (100.66 KiB) Visad 10860 gånger
Utsikt från LJ...
Utsikt från LJ...
IMG_0784.jpg (83.18 KiB) Visad 10860 gånger
Martin-lasern syndes bra även med ljuset på i lokalen...
Martin-lasern syndes bra även med ljuset på i lokalen...
IMG_0785.jpg (101.08 KiB) Visad 10860 gånger
en till i ljus lokal...
en till i ljus lokal...
IMG_0786.jpg (79.92 KiB) Visad 10859 gånger
Blå miljöbelysning med LED64 RGB på vägg och LED36 i tross...
Blå miljöbelysning med LED64 RGB på vägg och LED36 i tross...
IMG_0790.jpg (57.64 KiB) Visad 10859 gånger
mmm... Martin. Jättestor United-DJ logo i vitt...
mmm... Martin. Jättestor United-DJ logo i vitt...
IMG_0792.jpg (90.8 KiB) Visad 10859 gånger
Loggor går fint att göra. Ska dock köras på en SLÄT vägg för att bli bra...
Loggor går fint att göra. Ska dock köras på en SLÄT vägg för att bli bra...
IMG_0795.jpg (68.12 KiB) Visad 10859 gånger
Babsan fick förstås en laserlogo också...
Babsan fick förstås en laserlogo också...
IMG_0804.jpg (96.39 KiB) Visad 10859 gånger
Vikings lilla bebis in action...
Vikings lilla bebis in action...
IMG_0808.jpg (109.06 KiB) Visad 10859 gånger
Robban Hillbom
Crypton Production AB www.crypton.se
United DJ www.united-dj.se

Tobias Norrfors
PAR-46
PAR-46

Inlägg av Tobias Norrfors »

Fett! Säger jag bara.. :)
Birdstreet Production

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Va inte den där humparen i grön jacka lite väl ung?
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Mats Leijonhufvud
PAR-46
PAR-46
Presentation: Jag är 43 år och har varit i denna galna och roliga bransch sen 1990.
Började min bana som ljud- och ljustekniker på Liseberg, Lisebergsteatern 1996-1999.
Säljare på Primetec 1999-2015, det blev Mediatec 2009 i fusion med dåvarande Massteknik.
Arbetat med fasta installationer sen 2006 och nu sen 2014 återfinns jag på DAV Partner AB, granne med Scandinavian Photo i Mölndal.

Gillar komplexa systemlösningar med integration av ljus, ljud, bild och styrteknik.

Kom gärna förbi och ta en kaffe och prata lite.
Kontakt:

Inlägg av Mats Leijonhufvud »

Det är coolt med laser! En liten stund i alla fall. Snyggt jobbat, killar 8-)

Crazy Moon var ett tag sen jag såg. Att dom fortfarande finns kvar.....
"Those are my principles. If you don't like them I have others"

Per Moneeo
PAR-20
PAR-20
Presentation: Arbetar som ljudtekniker i livesammanhang, komponerar och producerar musik för event, media och smakupplevelser. Kolla gärna in vår webb www.tasteofsound.se för mer info.
Kontakt:

Inlägg av Per Moneeo »

Javisst sjutton är lilla gasklockan en cool lokal som verkligen inspirerar till att ljussästtas.

Användarvisningsbild
Leif Baltazars
PAR-64
PAR-64
Presentation: Gammal DJ. Etablerad 1967. Fortfarande aktiv. Spelar allt, för alla, överallt!
Kontakt:

Inlägg av Leif Baltazars »

Tog ni fram varmkorven efter det att jag åkte....? Själv var jag tvungen att äta Thai-mat :-( Turnékörv, de e gött de :-)

Marcus: Humparen är inte så ung som han ser ut. Dessutom hade han mer energi än hela crewet och Babsan tillsammans. Tro mig. Kunde man samla upp hans utstrålande energi, så kunde Forsmark stänga en reaktor! Isak, som humparen heter, omvandlar en hamburgare till terrawatt timmar av energi.

Eller hur Robban?
Den som uppfann arbetet kan inte ha haft någonting att göra?

I http://www.djbudda.se" onclick="window.open(this.href);return false; I http://www.google.se" onclick="window.open(this.href);return false; I

Användarvisningsbild
Toiva Savolainen
PAR-46
PAR-46
Presentation: Scendesigner på heltid, mestadels för Broadcast. Jobbar dagligen i Wyg.
Kontakt:

Inlägg av Toiva Savolainen »

Jag spelade med mitt band på kvällen där under eventet. Dock så spelade vi samtidigt som Herr Babbsan skulle upp å härja där på discot... och att spela instrument utomhus i iskyla gjorde inte saken bättre.

De ser grymt ut nå djävulskt på bilderna Robban! jag var inte in där i lördags men jag var där å dansa förra gången detta arrangerades , och varit på några "stolt och nykter"-discon i mina unga dar.
(pssst, jag har dansat topples mitt framför dej Robban ;) )
//Toiva - Scendesigner och Wyg-proffs.
http://www.bombee.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Tobias Norrfors
PAR-46
PAR-46

Finns det inga filmer från den där kvällen? Jag vill se lasershowen in action!
Birdstreet Production

Gunnar Klintberg
PAR-30
PAR-30
Kontakt:

Inlägg av Gunnar Klintberg »

Snyggt!!
Synd att jag inte kunde komma upp och filma lite åt er, men så blir det när resterande Dj’s från United-DJ’s måste göra andra event.

Men jag och Pelle hade inte så tråkigt vi heller:
http://www.klintberg.se/DJ_Gugge/Media/varbal_2.html
(OBS filmen är ca 200 mb stor och tar ett tag att ladda, filmen är kodad i
xvid.)
Filmen spelades in då Robban la sig på kunden vid 05 snåret. Vi stängde av musiken 06.30.

Ljudet bestod av Nexo GEO-S toppar (4 st), 2 st Nexo PS10 toppar (bakkant), 4 st Nexo Apha basar. Jäkla trist att vi inte fick Nexo RS-15 basarna för de lirar mycket snyggare än Alpha basarna.
DJ utrustning: 2 st Denon DN-HS5500, 2 St DN-S5000 och DN-X1500 mixer.

Tobias Norrfors
PAR-46
PAR-46

Gunnar Klintberg skrev:DJ utrustning: 2 st Denon DN-HS5500, 2 St DN-S5000 och DN-X1500 mixer.
Kul att se att någon använder Denon! Ni har inte behov av LÄTT begagnade s5000 och s3500?
Birdstreet Production

Användarvisningsbild
Robert Hillbom
PAR-36
PAR-36
Kontakt:

Mats Lindgren skrev:Det är coolt med laser! En liten stund i alla fall. Snyggt jobbat, killar 8-)

Crazy Moon var ett tag sen jag såg. Att dom fortfarande finns kvar.....
Tackar tackar ! Ja CrazyMoon´arna häckar fortfarande på några få platser i landet. Just på vårt lager huserar 4st italienska pensionärer som får ut och jobba några få gånger om året.
Leif Baltazars skrev:Tog ni fram varmkorven efter det att jag åkte....? Själv var jag tvungen att äta Thai-mat :-( Turnékörv, de e gött de :-)

Marcus: Humparen är inte så ung som han ser ut. Dessutom hade han mer energi än hela crewet och Babsan tillsammans. Tro mig. Kunde man samla upp hans utstrålande energi, så kunde Forsmark stänga en reaktor! Isak, som humparen heter, omvandlar en hamburgare till terrawatt timmar av energi.

Eller hur Robban?
Hehe... ja körven åkte fram senare på kvällen den. Du hade ju så bråttom hem :) Men du kanske som jag längtade efter värme?
Den lille humparen ja... Herr Crypton Jr - hahaha ! Nog har han energi den grabben - I know ! Har koll på det mesta och ska pillra på allt. Under förra veckan tog jag det säkra före det osäkra och LÅSTE in till kontoret när Vikings lilla manick huserade där. Ville ju inte bli skadeståndsskyldig :)
Jag kanske kan släppa ner honom till dig i källaren nån dag så kommer han att uppdatera ditt minne vart du har allting och vad som finns i alla lådor :D
Toiva Savolainen skrev:Jag spelade med mitt band på kvällen där under eventet. Dock så spelade vi samtidigt som Herr Babbsan skulle upp å härja där på discot... och att spela instrument utomhus i iskyla gjorde inte saken bättre.

De ser grymt ut nå djävulskt på bilderna Robban! jag var inte in där i lördags men jag var där å dansa förra gången detta arrangerades , och varit på några "stolt och nykter"-discon i mina unga dar.
(pssst, jag har dansat topples mitt framför dej Robban ;) )
Du skulle ha kommit in och "värmt" dig Toiva ! Jag avundas INTE er som fick stå ute i det vackra vårvädret. Hoppas du spelade trummor så du kunde banka dig varm för fy fan att spela gitarr med stelfrusna fingrar (eller finns det eluppvärmda strängar?)
Ja jag saknade toplessdans i lördags... var knappt så flickorna (eller pojkarna) ville ta av sig skoteroverallerna!
Tobias Norrfors skrev:Finns det inga filmer från den där kvällen? Jag vill se lasershowen in action!
Det kanske kommer :)
Gunnar Klintberg skrev:Snyggt!!
Synd att jag inte kunde komma upp och filma lite åt er, men så blir det när resterande Dj’s från United-DJ’s måste göra andra event.
Ja det är bra att det är jobb, men jag saknade dig och din kamera. Skulle ha blivit underbara bilder. Vi får väl hoppas det blir fler tillfällen.
Robban Hillbom

Mats Ottosson
PAR-30
PAR-30
Presentation: http://www.localcrew.se www://workersupply.se

Inlägg av Mats Ottosson »

Hoppas att ni inte anväder staketen som är på bild IMG_0784.jpg när det är konsert. Inte vidare stabila lås mellan sektionerna och och bultar som kan skada publiken.....
http://www.localcrew.se" onclick="window.open(this.href);return false; www://workersupply.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Robert Hillbom
PAR-36
PAR-36
Kontakt:

Mats Ottosson skrev:Hoppas att ni inte anväder staketen som är på bild IMG_0784.jpg när det är konsert. Inte vidare stabila lås mellan sektionerna och och bultar som kan skada publiken.....
Det var arrangören som fixade staketen. Det fattades låsanordningar på flera tyvärr... Verkar som folk tydligen har väldigt svårt att få isär dem men det är ju skitenkelt med nått litet att peta till sprinten med. Istället håller vissa då istället på och meckar bort fästena ! :roll:
Jaja... nu var det ingen konsert, och det var inga skrikande och hysteriska fans framför oss heller.
Robban Hillbom

Användarvisningsbild
Toiva Savolainen
PAR-46
PAR-46
Presentation: Scendesigner på heltid, mestadels för Broadcast. Jobbar dagligen i Wyg.
Kontakt:

Inlägg av Toiva Savolainen »

Robert Hillbom skrev:
Mats Ottosson skrev:Hoppas att ni inte anväder staketen som är på bild IMG_0784.jpg när det är konsert. Inte vidare stabila lås mellan sektionerna och och bultar som kan skada publiken.....
Det var arrangören som fixade staketen. Det fattades låsanordningar på flera tyvärr... Verkar som folk tydligen har väldigt svårt att få isär dem men det är ju skitenkelt med nått litet att peta till sprinten med. Istället håller vissa då istället på och meckar bort fästena ! :roll:
Jaja... nu var det ingen konsert, och det var inga skrikande och hysteriska fans framför oss heller.
Dom staketen är från ett ställe jag jobbar på här i Gävle, dom är faktiskt rätt vassa å farliga tycker jag. Om det fattas delar på dom så förvånar de mej inte, dom staketen hamnar ofta i okunniga händer och då försvinner delar lätt (not blaming you ;) )

Visst såg det trevligt ut med allt blod (förhoppningsvis låtsasblod) som var på dom? :S
//Toiva - Scendesigner och Wyg-proffs.
http://www.bombee.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Leif Baltazars
PAR-64
PAR-64
Presentation: Gammal DJ. Etablerad 1967. Fortfarande aktiv. Spelar allt, för alla, överallt!
Kontakt:

Inlägg av Leif Baltazars »

Trodde dom var för att inte Isak skulle smita ut! Men såna staket finns väl inte?
Den som uppfann arbetet kan inte ha haft någonting att göra?

I http://www.djbudda.se" onclick="window.open(this.href);return false; I http://www.google.se" onclick="window.open(this.href);return false; I

Användarvisningsbild
Robert Hillbom
PAR-36
PAR-36
Kontakt:

Leif Baltazars skrev:
Trodde dom var för att inte Isak skulle smita ut! Men såna staket finns väl inte?
hehehe... nej då lär det nog vara nån slags bur-konstruktion så KANSKE han inte kommer ut. Lämnar dock inga garantier :D
Robban Hillbom

Användarvisningsbild
Carl Breander
PAR-46
PAR-46
Kontakt:

Inlägg av Carl Breander »

Värka va ett mycket trevligt event.Hur funkade uderhållningen med babsan med tanke på att det var ett ungdoms disco??När man gör sånna grejer brukar det ju oftast va nån ny hip hop artist eller liknande som står på scen med tanke på publiken.
Jobbar åt Globen, Kista mässan & Tallinksilja

Användarvisningsbild
Robert Hillbom
PAR-36
PAR-36
Kontakt:

Carl Breander skrev:Värka va ett mycket trevligt event.Hur funkade uderhållningen med babsan med tanke på att det var ett ungdoms disco??När man gör sånna grejer brukar det ju oftast va nån ny hip hop artist eller liknande som står på scen med tanke på publiken.
Hon/Den/Det(?) funkade väl hyffsat. Han är ju proffsig Lars-Åke och bjussar verkligen på sig själv. Till modevisningen så funkade det ju absolut... Sen rev hon nån glittrig 70-talsdiscodänga och nån låt som Thomas G-son skrivit till "henne". Men den ultimata Babsan-publiken ska nog vara lite äldre så hon får användning av alla snuskanspelningar.

Min son "den lille roddaren" sa när vi kollade igenom korten - "Kolla pappa - där är den där konstiga tjejen..." = Järnkoll !

Efter henne var det några lokala rappare som hette G-Force... funkade väl sådär. De fick iaf sitt namn skrivet i laser på hela väggen bakom dem :)
Robban Hillbom

Daniel Madrid
Medhjälpare
Medhjälpare
Presentation: Spelar skivor och gör event och säkerhet.
Kontakt:

Inlägg av Daniel Madrid »

Cool lokal! snyggt jobbat.
Ljud & Ljus samt Eventsäkerhet

Skriv svar