Melodifestivalen, stor skillnad på genrep och det "rikt

Här kan du bidra med egna on tour historier ifrån arrangemang och läsa andras berättelser. Vem åker vad? vem levererar?, branschbloggar, träffar, gigghistorier mm.
Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!

Melodifestivalen, stor skillnad på genrep och det "rikt

Inlägg av Jonas Larsson »

Antar att det är några här som jobbar med melodifestivalen, så jag slänger ur mig en liten fråga.

Vi är ett par st som funderar på att åka ned till Göteborg för att kolla på spektaklet, och som vanligt är man ute i sista minuten och det finns inga direkta biljetter kvar till det "riktiga" framträdandet, men det finns desto mer till genrepet tidigare på dagen.

Hur stor skillnad är det mellan genrepet och den riktiga körningen? Ljud, ljus, bild, kläder, väntetider etc? Dvs är det någon idé att åka ned och se ett genrep?

Vart är bäst att sitta förresten? :wink:
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Daniel Ekstam
PAR-36
PAR-36
Presentation: Frilansande Ljustekniker - SMART Lights & Rigging!
www.smartlight.nu
Kontakt:

Re: Melodifestivalen, stor skillnad på genrep och det "

Inlägg av Daniel Ekstam »

Jonas Larsson skrev:Vart är bäst att sitta förresten? :wink:
Det är väl mixplats... ;)

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!

Ja, har någon 5 platser på FOH så är det välkommet ;)

Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.

Inlägg av Jakob Carlsson »

Jag jobbar ju inte med melodifestivalen, men enda skillnaden som jag fått höra är ju att det är repetition och inte livesändning så det blir inte samma sak, repetitionen man får se ska enligt vad jag har hört vara som ett genrep där allt ska vara som i sändningen om inget strular, men det kan vara felaktig information, har hört det av lite folk som jobbar med produktionen genom att vända papper.

Bästa plats är ju alltid så nära mixplats man kan komma, ljudteknikern mixar ju för att det ska låta bra så då låter det ju bäst där :)

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

Inlägg av David Wennberg »

Jakob Carlsson skrev:Jag jobbar ju inte med melodifestivalen
...och tur är väl det :wink:
KISS. Keep It Simple Stupid.

Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.

Inlägg av Jakob Carlsson »

David: inte vara elak nu :)

Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64
Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.

Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland.
Kontakt:

Inlägg av Magnus Lindgren »

Ett genrep ska väl vara som live, förutom att det kanske tillåts någon ynka liten miss...
//Magnus - Fegge & Mattes

Calle Brattberg
PAR-30
PAR-30

Inlägg av Calle Brattberg »

Största skillnaden tidigare år har väl varit att artisterna till skillnad från fredagens rep eller sändning inte sjunger någon av låtarna eller sitter kvar i greenroom, smink och kläder brukar väl inte vara riktigt klart inför kvällen heller. Det är säkert samma sak iår.
Brattberg

“we are not happy till youre not happy!”

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin

Inte sjunger någon av låtarna?

Såg att det var genrep på dels fredag kväll, och sedan ett extra på lördag em också!?

Calle Brattberg
PAR-30
PAR-30

Inlägg av Calle Brattberg »

Jonas Larsson skrev:Inte sjunger någon av låtarna?

Såg att det var genrep på dels fredag kväll, och sedan ett extra på lördag em också!?

Haha, Det jag menade var att de sjunger bidragen, sen i vanliga fall blir de sittande i greenroom under omröstning och mellanakt etc, sen sjunger ju det bidraget som gått vidare, men under lördagen så blir inga artister kvar i greenroom, och oftast så har uppvärmningsbandet eller någon annan gjort ett litet nummer medans artisterna har gått och fiffat till sig och laddat.

Men självklart sjunger de bidragen även på Lördagen, men det brukar vara mycket mycket mer drag på Fredagens rep än på Lördagens. tillochmed än på sändningen ibland.

Sorry för mitt lilla skrivfel!
Brattberg

“we are not happy till youre not happy!”

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin

Okej, tack för infon.

Åker vi ned på fredag em så missar vi i stort sett bara lite maskar som ålar fram och tillbaka på scen, och det kanske kan kvitta ;)

Skriv svar