Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Här kan du bidra med egna on tour historier ifrån arrangemang och läsa andras berättelser. Vem åker vad? vem levererar?, branschbloggar, träffar, gigghistorier mm.
Tommy Pettersson skrev:Kändes som det var 200 olika autotuners på sången bara.
Så det var inget live förutom sång?
Har ingen aning egentligen. Men det stod en remote på mixplats till ngt hd system och sen sa deras PM något om att det var någon pitchshifter och lite mickar som var live. Så där har du väl din autotuner antar jag.
Fräckt var det i alla fall.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa
Rövarhistorier från Elgruppen, nu när jag hämtat mig:
De två hjullastarsmurfarna var inga riktiga klippor på att köra hjullastare. Vi hade fått tre 10-fotare från Ramirent som innehöll kabel och elcentraler som skulle räcka till hela festivalen. När containrarna är tömda ställer man ut dem på camping som klotterplank, jag menare brandposter för säkerhetsvakterna. Smurfarna var lite väl ivriga med att ställa ut dem och kollade inte riktigt av med mig att jag hade inventerat och tömt alla containrar. De glömde även kolla om de var tomma, eller om dörrarna var låsta ens en gång. Så när de håller på att köra iväg med en så flyger dörrarna upp, och ut ramlar lite prylar. En 63A elbjörn blev duktigt mosad av lastaren, på nivån "rätt så platt". Vi hade den som terapileksak efter att nån hade införskaffat en plåtriktningssats från Biltema.
Visste ni förresten att man kan luta en container på längsledden om man har en 20tonsdomkraft (även denna från Biltema)? Vi tröttnade på att regnet spillde ner över ena kanten på vår elcontainer (vi ställde upp ett gäng bord (plastpall på krage) och soffor mellan containern och en barrack och skickade presenning mellan), så vi lutade den några grader.
Vi tappade även en fas på campingen. L1 gick lite varm och sköt 160A-säkringen i markskåpet som matar hela försäljartorget, ljustorn, funktionärstältet och lite annat dret. Smått impopulärt, speciellt när man står i ett dike med en maglite i ena handen, radion i andra (alla ville tala om för oss att det var nåt tjall med elen på campingen), Måns med en fluke inne i markskåpet och en gothare på andra sidan stängslet som försöker konversera med oss och påtala för oss att det här var jättefarligt och att det var många volt i det där. "Jag stirrar in på DÖDEN" sade Måns halvvägs igenom när vi började tröttna på honom. "Kan inte du gå och ragga upp nån ravetomta istället?" kläckte jag ur mig när vi började vi klara. "Nej förfan, jag är ju oskuld". Helt obetalbart.
Vi knyckte även en brandslang för att rensa en kabeltrumma under en av vägarna på campingen från lera och grus där vi behövde skicka under en 63A. Full tryck räckte inte för att spola rent nog för att få igenom dragfjädern, det behövdes tejpas fast en tillplattad ölburk (det flyter nämligen) på fjädern och spola igenom med fullt blås. Good times.
Av alla matförsäljare på hela festivalen var det bara en som hade helfungerande anläggning som inte sköt JFB:er eller drog 48A på L1 på en 32A-matning. Dessa specade ner till en decimal hur mycket ström de skulle dra, hade fasföljdskännare i sina kylbilar och en gymnasieungdom som gick elprogrammet som kopplade in allt. Är ni på festival, sök upp Ahlgrens och ge dem pengar istället för Jafari. Deras munkar är dessutom billigare.
Mycket bra skrivet Ian, gillar dina historier.
Saknade faktiskt att humpa vintergatan lite men det var ingen som kontaktade mig i år så jag antar att dom inte ville ha mig
Jerker heter jag ! Varför får alla för sig att jag heter erik.. Jag har mycket riktigt en ring i underläppen, är ungefär 195cm lång och springer runt i flamsäkra fristads.. ;D