Igår var det dags för Lundakarnevalens förfest Karneveljen. 2500 personer samlades för en show i en av stadens idrottshallar Victoriastadion och ytterliggare 1500 kom på eftersläpp efter showen. Godbitar från senaste karnevalen visades upp på scen och vinnarna i snapsvisetävlingarna presenterades och visorna sjöngs igenom. Trevligt var det!
Nu till det tekniska: någon firma, ännu okänd för mig, levererade ljud och ljus.
Trevligt ljus över scen med 15-20 moving heads, discoljuset, samma firma då, tråkigare. En 1m's spegelboll och två (!) scanners att täcka en gigantisk yta. Ljusbordet var en Hog 500 eller Hog 1000 (heter dem så?) och stod på en lila-rosa case märkt Spectra +. Såg inga andra tecken på att det var dem som levererade tekniken.
Ljudet bestod av jbl, vad jag kunde se. Ett gäng Vertec vid scen och 2x3 lådor av den nya lilla linearray-riggen till lite extra fill längre bak. Vad som hade varit ännu bättre hade varit om dem hade använt dem, då hade läktaren kanske hört något också. Edit: Det såg ut som en MH4 som användes till FOX-mixer.
Någon som vet vem det kan vara som levererat grejerna?
Den sista saken jag har att säga, som kanske hör till området riggsäkerhet, är att när jag stod längst fram vid scen för att lyssna på ett cover-band som uppträdde, hörde jag ett högt ljud precis brevid mig. Det var kedjan till motorn som lyfte ena högen högtalare. Ca 20 m kedja kom störtande ner och lyckades missa mig precis. Lyckligtvis stod ingen där den landade.
Jag blev jäkligt förbannad att något sådant kan tillåtas hända. Hade någon träffats hade personen kunnat dö under olyckliga omständigheter.
Någon som har råkat ut för liknande händelser?
Karneveljen i Lund
-
David Göransson
- PAR-36

- Mattias Franzon
- PAR-30

- Presentation: Jobbar med ljusdesign, som dimmerman/lampie och rigger för Lightmate Linköping.
Säljer fallskydd, yrkeskläder och skyddsskor för www.workersupply.se. - Ort: Linköping
- Kontakt:
Oj. Det där med kedjor som faller ur påsar är riktigt otäckt. Har varit med om det ett par gånger. Alla under byggfasen. Ingen har dessa gånger kommit till skada då man alltid försöker hålla folk borta från riskområden vid lyft.
Det är alltid bra att ha med en kikare för att kolla att allt ser bra ut innan man släpper in civilister utan hjälm.
Det är alltid bra att ha med en kikare för att kolla att allt ser bra ut innan man släpper in civilister utan hjälm.
/ Mattias -MattEMaT- Franzon
http://www.lightmate.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.workersupply.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.lightmate.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.workersupply.se" onclick="window.open(this.href);return false;
- David Wennberg
- PAR-64

Kedjor som trillar ur påsar är otäckt. Krokar som trillar är värre, det har jag varit med om en gång, men som tur var klarade sig alla oskadda. Detta var under rivet, och det var den mänskliga faktorn det berodde på, som det är i 99% av fallen också, skulle jag tippa på.
Vertec finns i Kalmar och Göteborg vet jag, kan finnas på något fler företag i söder. JBL's hemsida har en användarförteckning vill jag minnas.
Vertec finns i Kalmar och Göteborg vet jag, kan finnas på något fler företag i söder. JBL's hemsida har en användarförteckning vill jag minnas.
KISS. Keep It Simple Stupid.
-
David Göransson
- PAR-36

Lilla GBL i genarp har ett gäng lådor vertec samt den där lilla riggen, men det var inte dem, känner igen som som jobbar för dem... För den som undrar så ligger genarp ungefär 2 mil från malmö och lund inåt landet...
Dessutom så har GBL 4888 och om jag såg rätt så var det 4887, den lite kompaktare modellen. Jag kan förstås även ha sett totalt fel, det behöver inte ens vara JBL, jag är trots allt inte på ljud-sidan...
Dessutom så har GBL 4888 och om jag såg rätt så var det 4887, den lite kompaktare modellen. Jag kan förstås även ha sett totalt fel, det behöver inte ens vara JBL, jag är trots allt inte på ljud-sidan...
-
Marcus Sandberg
- PAR-64

- Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
- Kontakt:
Jag kan ha fel men har inte AudioLund några Vertec lådor. De tar in Spectra på siona ljusjobb för de har inget ljus själva.
Men farliga riggningar har jag varit med om i sommras. Jag hjälpte till och rigga på en festivalscen där ljusteknikern skulle flytta ett kjedje spel som han hadde hängt fel. väl där uppe så tappade han spelet som dank i backen bara någon meter från mej. Jag e glad att det va bara två Par kannor som hamna under, Med tanke på de såg ut så efter det.
När vi skulle riva samma scen så försöker de hissa ner trossen med frontljuset så tycker ljusteknikern och praktikanten att det e lustigt att den vill inte komme ner på enna sidan trots att hela kedjan e ute. Trosen helt yppe i ena sidan och helt nere i andra. Då konstaterar jag att hela trossen hänger i ena ljusmultin som sitter remmat i flygramen till PAt.
Det verkar finnas allt för många klåpare på marknaden.
Men farliga riggningar har jag varit med om i sommras. Jag hjälpte till och rigga på en festivalscen där ljusteknikern skulle flytta ett kjedje spel som han hadde hängt fel. väl där uppe så tappade han spelet som dank i backen bara någon meter från mej. Jag e glad att det va bara två Par kannor som hamna under, Med tanke på de såg ut så efter det.
När vi skulle riva samma scen så försöker de hissa ner trossen med frontljuset så tycker ljusteknikern och praktikanten att det e lustigt att den vill inte komme ner på enna sidan trots att hela kedjan e ute. Trosen helt yppe i ena sidan och helt nere i andra. Då konstaterar jag att hela trossen hänger i ena ljusmultin som sitter remmat i flygramen till PAt.
Det verkar finnas allt för många klåpare på marknaden.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;