Ljusmulti

Här kan du diskutera andra frågor rörande ljus & effekter som inte passar in i någon av ovanstående kategorier.
Användarvisningsbild
Emil Brolin
PAR-64
PAR-64
Presentation: DJ & Ljusnisse i Sundsvall med omnejd..
Kontakt:

Ljusmulti

Inlägg av Emil Brolin »

Jag vill bygga en ljusmulti för styrning, alltså inte för 230V. Jag vill i den ha
1 DMX-lina, 5-polig anslutning för styrning av rökmaskin (ja, alla fem ledare behövs) samt
en eller flera liner för strobestyrning (2 ledare).

Det jag funderar på är om någon har ett bra tips på själva kabeln. Jag vet inte hur kinkigt
det är att blanda både digital signal och 0-10V i samma kabel. Den skall dessutom vara hyggligt
lång, 30m. Den ska helst också vara läskigt billig (runt 20:-/m).

Jag har tittat på denna:
http://www.kjell.com/?item=37675&path=5 ... ,632000000

Idéer och förslag??

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!

Re: Ljusmulti

Inlägg av Jonas Larsson »

Ska du ha multidon i varje ände och sedan piskor, eller ska det sitta kontakter direkt på kabeln?

Kabeln du har länkat till har solida ledare vilket gör att den blir stelare än en kabel med fler kardeler, dessutom kanske svår att hitta i svart färg?

Vill du ha en lite mer gigvänlig kabel så kör med vanlig multikabel, tex 4-par. 1 par till dmx, 2 par til rökisen och sista paret till strobe. Om kontakterna är tänkta att sitta direkt på kabeln så blir nog denna lösning snyggare då larmkabeln ifrån kjell bara har ett gemensamt skal. Men för 20:-/m så blir det nog svårt att hitta vanlig multikabel.

Dmxinterface till både rökmaskinen och stroben, och sedan köra en singel dmx kabel? Men antar att det är utanför budget.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Emil Brolin
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

Inlägg av Emil Brolin »

Jonas Larsson skrev:Ska du ha multidon i varje ände och sedan piskor, eller ska det sitta kontakter direkt på kabeln?
Lösa kontakter och ev en liten stagebox
Jonas Larsson skrev:Kabeln du har länkat till har solida ledare vilket gör att den blir stelare än en kabel med fler kardeler, dessutom kanske svår att hitta i svart färg?
Kanske inte livsviktigt för mig..
Jonas Larsson skrev: Vill du ha en lite mer gigvänlig kabel så kör med vanlig multikabel, tex 4-par. 1 par till dmx, 2 par til rökisen och sista paret till strobe. Om kontakterna är tänkta att sitta direkt på kabeln så blir nog denna lösning snyggare då larmkabeln ifrån kjell bara har ett gemensamt skal. Men för 20:-/m så blir det nog svårt att hitta vanlig multikabel.
Som sagt priset är nästan viktigast i första läget. Jag funderade mest på om ni tror kabeln kan funka till allt detta..
Naturligtvis vore det käckt att köpa nya grejer med DMX-styrning, men de grejer jag har funkar ju rätt bra utan, förutom
då att det kan vara lite trixigt med styrning på långt håll. Jag kan ju också tejpa ihop lösa kablar, men hur snyggt är det??

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

Är det inte smidigare att skaffa en dmx avkodare för strobbarna och sen köra med dmxkabel

Användarvisningsbild
Adam Ander
PAR-36
PAR-36
Presentation: Blinkar med konstiga lampor och låter illa med stora högtalare...
Pluggar ljusdesign på Boomtown.
Gillar promenader på stranden, hemmakvällar och att grilla korv.........
Kontakt:

Inlägg av Adam Ander »

Sen är ELLX-kabeln inte gjord för att kunna rullas ihop eller bökas om kring med hur som helst, och får helst inte böjas tvärare än en tennisboll, så risken är nog stor att kardelerna kommer börja gå av ganska fort.
Kräver inte DMX-slingor en viss impedans på kabeln för att fungera smärtfritt också ?
Hello, my name is Ninja.

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!

Som budgetlösning så fungerar det säkert, men försök att hitta motsvarande kabel på elfa med fler kardeler, då håller den nog lite längre och blir lite mjukare. Men det är ju fortfarande en ganska stel PVC mantel och ingen gummikabel direkt.

Som vanligt så är det ju inte rätt att skicka dmx varken genom mickabel eller denna nämnda kabel, men ja, förmodligen kommer det fungera.

Användarvisningsbild
Emil Brolin
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

Inlägg av Emil Brolin »

Hittade 8-pars ljudmulti för under 30:-/m. Den är både svart, mjuk och har fler kardelar. Borde kanske
bli bättre..

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin

Jag skulle nog satsa på en sådan typ av kabel i första hand!

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.

Inlägg av Mikael Thieme »

Jag hade använt "digital" multikabel, alltså 110-ohm kablage specat för digitalljud. Funkar fint till både dmx, digitalt och analogt ljud. TTS har Mogami och Klotz från 2 till 24 par, andra tillverkare (Belden m.fl.) har säkert också.

Användarvisningsbild
Emil Brolin
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

Inlägg av Emil Brolin »

Hittade dessutom en färdig 16/4 multi för 1450:- på Thomann.. Billigast att använda och så gör man lite adaptrar.. Lite onödigt många kanaler kanske. Men då har man ju ljudmulti också..

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64

Det går kanske precis lika bra att köra DMX i trettio meter av marknadens absolut billigaste ljudmultikablage som i impedansanpassad lågkapacitiv kabel. Kanske. :wink:

Användarvisningsbild
Krister Uddén
PAR-36
PAR-36
Presentation: Numera anställd. teknisk samordnare dans/teater
Frilansar som tekniker på lediga stunder.

Inlägg av Krister Uddén »

Emil Brolin skrev:Hittade dessutom en färdig 16/4 multi för 1450:- på Thomann.. Billigast att använda och så gör man lite adaptrar.. Lite onödigt många kanaler kanske. Men då har man ju ljudmulti också..

Den kabel är ju rätt tjock och otymplig.
Varför inte köra 1 DMX
en kabel till Röken & en till strob
Och sedan tejpa/ stripe ihop i en bunt...

Att blanda DMX, Rökstyrning & 0-10 samtidigt som du tänkte köra lite ljud i kabeln låter ju upplagt för problem...

(Även om jag själv kört DMX i min ljudmulti ibland...)

Mattias Carlsson
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

Inlägg av Mattias Carlsson »

Jonas Larsson skrev:Som budgetlösning så fungerar det säkert, men försök att hitta motsvarande kabel på elfa med fler kardeler, då håller den nog lite längre och blir lite mjukare. Men det är ju fortfarande en ganska stel PVC mantel och ingen gummikabel direkt.

Som vanligt så är det ju inte rätt att skicka dmx varken genom mickabel eller denna nämnda kabel, men ja, förmodligen kommer det fungera.

Vem bryr sig om att det inte är rätt om det fungerar och inte är farligt för nån annan?
Fungerar det klockrent endå för Emil och han komma undan inom sin budgetram så är det juh bara bra. Även fasst det endå jämt komma finnas folk som av nån anledning blir sura för att det är så himla fel att använda fel sorts kabel till dmx. :P

Jonas: vill bara tilläga att jag förstår vad du menar men kunde ej låta bli att endå få slå ett slag för billig kabel i sammanhang där de funkar och inte pengar finns,hehe :)

Användarvisningsbild
Mats Leijonhufvud
PAR-46
PAR-46
Presentation: Jag är 43 år och har varit i denna galna och roliga bransch sen 1990.
Började min bana som ljud- och ljustekniker på Liseberg, Lisebergsteatern 1996-1999.
Säljare på Primetec 1999-2015, det blev Mediatec 2009 i fusion med dåvarande Massteknik.
Arbetat med fasta installationer sen 2006 och nu sen 2014 återfinns jag på DAV Partner AB, granne med Scandinavian Photo i Mölndal.

Gillar komplexa systemlösningar med integration av ljus, ljud, bild och styrteknik.

Kom gärna förbi och ta en kaffe och prata lite.
Kontakt:

Inlägg av Mats Leijonhufvud »

När det kommer till det här med att köra DMX i annan kabel än riktig DMX-kabel så kan jag inte låta bli att.....

Nä, jag orkar inte en gång till.

Moderatorerna; kan vi lägga till en autolåsning av alla trådar som i framtiden försöker ta upp ämnet med huruvida det går eller inte går, man får eller inte får köra DMX i annan typ av kabel än vad specen säger? Jag börjar tröttna på diskussioneran. På riktigt.
"Those are my principles. If you don't like them I have others"

Användarvisningsbild
Mikael Hedman
PAR-36
PAR-36
Presentation: Part time DJ från Sundsvall. Ljud & Ljus för mindre tillställningar.

Inlägg av Mikael Hedman »

Kanska lägga upp ett FAQ! :D

Mattias Carlsson
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

Inlägg av Mattias Carlsson »

Haha

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin

Mattias Carlsson skrev:
Vem bryr sig om att det inte är rätt om det fungerar och inte är farligt för nån annan?
Fungerar det klockrent endå för Emil och han komma undan inom sin budgetram så är det juh bara bra. Även fasst det endå jämt komma finnas folk som av nån anledning blir sura för att det är så himla fel att använda fel sorts kabel till dmx. :P
Jag skrev ju att det förmodligen skulle fungera, men att det inte är "rätt" (eftersom det inte är det) Jag skrev det enbart eftersom jag visste att någon snart skulle påpeka det.

Diskussionen har som sagt varit uppe tidigare och de flesta vet vad standarden säger, sedan är det upp till dem själva om de vill följa den eller inte.

Jag tror fortfarande att en ljudmulti är bättre än en enkardelig installationskabel för ändamålet om det inte finns budget för dyrare kabel som Mikael Thieme rekommenderade.

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64

Det spelar egentligen ingen roll om kabeln kostar 10 eller 50 kr/m, det enda som spelar roll för funktionen när det handlar om dmx och digitalt ljud är kabelns elektriska egenskaper, främst impedans och kapacitans. Om Thomanns no-budget kabel har rätt specar skulle jag utan problem kunna tänka mig att använda den. Om den har fel specar, eller (mer sannolikt) inga specar alls, och jag inte hade möjlighet att titta på pulssvaret i oscilloskop, skulle jag inte vilja satsa på en lösning som ger funktion med så osäker marginal.
Mina två öre bara, liksom.

Användarvisningsbild
Adam Ander
PAR-36
PAR-36
Presentation: Blinkar med konstiga lampor och låter illa med stora högtalare...
Pluggar ljusdesign på Boomtown.
Gillar promenader på stranden, hemmakvällar och att grilla korv.........
Kontakt:

Inlägg av Adam Ander »

Vad är det då som är "rätt" specar? Vad ska man kolla efter?
Hos vissa återförsäljare finns det ju kabel som annonseras som "DMX"-kabel utan några speciella specar mer än att de kanske är skärmade och tvinnade... :?
Hello, my name is Ninja.

Användarvisningsbild
Peter Jönköping Hallin
PAR-30
PAR-30

Inlägg av Peter Jönköping Hallin »

Adam Ander skrev:Vad är det då som är "rätt" specar? Vad ska man kolla efter?
Hos vissa återförsäljare finns det ju kabel som annonseras som "DMX"-kabel utan några speciella specar mer än att de kanske är skärmade och tvinnade... :?
För att citera en bra bok som någon tipsade om här på forumet för ett tag sedan;
"Recommended Practice for DMX512

"Any twisted pair, 120ohm, sheilded EIA485 cable is suitable"
Det viktiga är att man står för sina egna konsekvenser.

Skriv svar