Mäta livslängd på urladdningslampor

Här kan du diskutera andra frågor rörande ljus & effekter som inte passar in i någon av ovanstående kategorier.
Användarvisningsbild
Magnus Stridsberg
PAR-30
PAR-30
Kontakt:

Mäta livslängd på urladdningslampor

Inlägg av Magnus Stridsberg »

Jag har hört att man kan relativt enkelt mäta hur lång livslängd det finns kvar på en urladdningslampa. Stämmer det, och hur gör man i så fall?
För min del gäller det främst MSR- och HMI-lampor med 575 och 1200W, men om det är olika mätsätt för olika typer av lampor blir säkert andra glada för lite allmän info för de vanligaste typerna.

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

En enkel timer inbyggd i armaturen! Finns billiga och små i Elfa.

Sedan en liten "loggbok" för varje armatur...Lite bökigt, men det går.

Användarvisningsbild
Magnus Stridsberg
PAR-30
PAR-30
Kontakt:

Inlägg av Magnus Stridsberg »

En timer i armaturen är bra, men vad jag vill göra är att koppla in en lampa med okänd driftstid och mäta att det är t.ex. 40% brinntid kvar.
Enligt killen som berättade det hela (som är ljudtekniker, inte ljus) så skulle det vara en ganska enkel mätprocess, men han kom inte ihåg exakt hur man gjorde.

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Det är enkelt. Är lampan klar och polerna i lampan jämna så är lampan ok. Är den vit men inte genomskilnig så är den ok börjar den bli ljusgrå så e den ok men inte toppskick. grå är den ok men snart dax att byta ut den. är den mörk grå dax att byta är den svart så skulle du ha bytt för länge sen.

Det med timer är inte alltid och lite på utan det är en rekumendation för att mycket beror på hur lampan kylsner efter man har slagit av lampan. Man skall hälst släcka lampan och sen får fläktarna kuyla ner innan man rycker huvumatningen.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!

Inlägg av Jonas Larsson »

Att det skulle finnas en enkel mätprocess (elektrisk) låter lite skumt, det är ju inte direkt att bara resistansmäta.. Visst, man kanske kan bygga en komplett tänddel och sedan mäta hur mycket ström som flyter igenom lampan, desto mer ström, desto större gap i lampan och desto mer sliten.

Men då är vi nog inte inne på en "enkel" mätprocess längre..
//Jonas - ljudoljus.net crew

Skriv svar