Terminering / Y-kopplad DMX kabel

Här kan du diskutera andra frågor rörande ljus & effekter som inte passar in i någon av ovanstående kategorier.
Användarvisningsbild
Måns Nilsson
PAR-56
PAR-56
Kontakt:

Inlägg av Måns Nilsson »

Thijs Wiessing skrev: Hur kommer det sig att om jag skulle koppla in min Laptop på en Y-splitt i kontorsnätverket, så får jag HELA it-avd efter mig i flera veckor och blir offentligt stenad på stortorget, och när man påpekar ovanstående DMX-exempel så sägs det "det funkar ju, vi hänger dit en till" eller "va inte så dramatisk" eller "så har vi alltid gjort, det går nog bra". Jag bara undrar...
Du får pisk om du sabbar nätet för att då kan jag inte komma åt mina filer == min musik. Går viftåblinkljuset sönder så tänder man houselights (dimmern är fortfarande en motordriven trefas vridtraf..) och fortsätter spela.

Mer allvarligt talat så är det väl så att man i vettiga datanät har koll på vad som är inkopplat, och man har loggning på vad som händer. Jag tror nog att belysningsavdelningen skulle vilja piska lite, men de har för dålig koll på prylarna för att kunna peka på rätt person. Det finns det i och för sig datanät som drabbas av också..
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.

Per Clementz
PAR-20
PAR-20
Kontakt:

Inlägg av Per Clementz »

Thijs Wiessing skrev:Hur kommer det sig att om jag skulle koppla in min Laptop på en Y-splitt i kontorsnätverket, så får jag HELA it-avd efter mig i flera veckor och blir offentligt stenad på stortorget, och när man påpekar ovanstående DMX-exempel så sägs det "det funkar ju, vi hänger dit en till" eller "va inte så dramatisk" eller "så har vi alltid gjort, det går nog bra". Jag bara undrar...
Därför att den kommunikationen sker med en helt annan typ av kommunikationsteknik. TCP/IP och RS485 (DMX512) är inte samma sak, de är däremot datakommunikation som därför använder samma typ av kablar, och de skickar höga och låga signaler (1 och O), men sen upphör likheterna.

Patric Nord
PAR-30
PAR-30
Presentation: Sitter på AVABs konkursbol, och jobbar på Luxlight
Kontakt:

Inlägg av Patric Nord »

Här kommer några skäl Thijs.

När man upphandlar DMX/LJUS så har man redan från början inställningen att det skall vara billigt eller billigare än sist.
Här ser personen med pengarna om det lyser eller inte ganska omgående.
Det är lättare att förstå vilken pryl som gör vad.
Här är personalen väldigt duktiga på att uppfinna lösningar och mörka problemen för publiken live eller under rep. Så ingen av dom som bestämmer blir arga.

När det gäller IT så skall det vara 100% uptime och det skall vara säkert kosta vad det kosta vill. Samt att det är svårare för personen med pengarna att förstå vad dom köper, därför går det att hålla priset högt.
Och alla blir oerhört stressade och arga om skrivaren eller internet inte funkar 1 sekund.

Ett exempel på detta är fram till mitten på 90-talet skulle alla teatrar ha backup system. Idag är det bara dom riktigt stora som har två av allt i kontroll rummet ändå kostar prylarna nästan hälften eller ännu mindre än då.
Kolla IT killarna dom har dubbelt av allt kanske trippel och i synk.

Beror detta på att It killarnas server har dålig kvalite jämfört med vad ljuskillarna köpt?
Eller beror det på att Outlook och internet är viktigare än ljuset och den betalande publiken?

Användarvisningsbild
Måns Nilsson
PAR-56
PAR-56
Kontakt:

Inlägg av Måns Nilsson »

100% uptime är omöjligt. Punkt. Och det får inte alls kosta vad det vill, men det ser säkert ut så, när man sitter i en bransch som drivs framåt av folk som är entusiaster och måste konkurrera med Billebro.

Man kan säkert få den budget man behöver, om man kan argumentera för sin sak, och förklara för den med pengarna att det kommer att lukta kiss om hans verksamhet om det inte blinkar och lyser med redundans.

Vissa av oss som håller på med datan vet faktiskt vad vi pysslar med, för övrigt. Systemen är dock en eller ett par gånger mer komplexa och utbredda än en normal ljusrigg (som ju ofta är extremt lokal, i ett enda rum -- jag har datorer och nät som är spridda över hela Sverige att gulla med, och på förra jobbet loggade man in på burkar i både Chicago och NYC då och då. Rekordet på avlägsen burk är Amerikanska Samoa. 1,2 sekunder tar det dit.).

Det bästa man kan göra är att se till att enkla fel inte ställer till det, så man fixar med dubbelström och med redundans som kommer upp rimligt fort -- vi fick till under 50 millisekunder för omslag till reservväg på ett nationellt nät. Det var ganska tufft.
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.

Skriv svar