Midistyrning av DMX-ljusbord

Här kan du diskutera analoga, digitala, hårdvarubord, mjukvarubord mm.
Stellan Andersson
Rookie
Rookie
Presentation: Hobbymusiker sedan 35 år tillbaks. Intresserad av det mesta som har med musik och ljus att göra.

Midistyrning av DMX-ljusbord

Inlägg av Stellan Andersson »

Har en idé om att styra 6 - 8 LED-kannor i olika program med hjälp av MIDI-fotomkopplar via ett DMX-ljusbord . Är själv inte så kunnig avseende MIDI. Någon som har idér om utrustning och erfarenheter på område?

Patrik Nystrand
Rookie
Rookie
Kontakt:

Re: Midistyrning av DMX-ljusbord

Inlägg av Patrik Nystrand »

Det du ska kolla upp innan du köper är om ljusbordet och midistyrningen jobbar med samma typ av midi-meddelanden . Programchange eller
controllchange -meddelanden . Programchange används till att byta ljud i syntar eller ljusprogram tex . Medan controller-meddelanden kan göra steglösa förändringar .
Tex steglöst öka volymen på en synt eller i vårt fall öka eller minska värdet på en dimmer tex . Många gitarrpedaler jobbar bara med prg.changes och då är det inget vidare om ljusbordet bara pratar controllmeddelanden ...
Själv jobbar jag med Martin Xciter som är välutvecklat när det gäller MIDi-styrning , men det är kanske overkill till det du ska göra .
Nu är det ett tag sen jag kollade marknaden på billigare ljusbord med midi , men ett tips på midipedal är Behringers FCB1010 ( jo den är ok ,trots namnet .... )

Stellan Andersson
Rookie
Rookie
Presentation: Hobbymusiker sedan 35 år tillbaks. Intresserad av det mesta som har med musik och ljus att göra.

Inlägg av Stellan Andersson »

Tack för svaret. Har faktiskt tittat på Behingers FCB1010 men var som sagt osäker på om det skulle fungera. Priset passar också min plånbok. Då återstår det att hitta ett ljusbord (runt 2000 - 3000 kr) som är komparativt med fotomkopplaren. Någon som har förslag på detta?

Användarvisningsbild
Carl Breander
PAR-46
PAR-46
Kontakt:

Inlägg av Carl Breander »

Kolla på http://www.totalljud.se" onclick="window.open(this.href);return false; dom har ett bord som heter CLX-16
Eurolite skall tydligen vara optimalt för ditt användarområde jag har dock aldrig själv lekt med det.
Jobbar åt Globen, Kista mässan & Tallinksilja

Skriv svar