Uppdatera ljussättning?
-
Johan Olsson
- PAR-20

- Presentation: 17 år bosatt i Jönköping. Jobbar en del på fritiden med enklare ljusjobb, söker nu sommarjobb!
Uppdatera ljussättning?
Tja! Det var ett tag sen jag var inne här nu, men nu väcktes mitt intresse för ljus igen när jag rev en scen som har vart i kyrkan under helgen. Vi bestämde att jag skulle fortsätta vara med att rigga och riva och även köra ljus på olika händelser där. Vi pratade också lite om att förnya belysningen i kyrkan. Just nu finns ett antal fresneller som styrs med ett ljusbord, analogt tror jag. Vi pratade om hur man skulle kunna fixa datorstyrning så att man senare kan hyra t.ex rörligt ljus. Min fråga är hur kan man ordna datorstyrning, hur går det till i det här fallet? Jag är relativt grön på området så ta det gärna lugnt 
- Niklas Elste
- PAR-64

om du har analogt nu så moste du skaffa en demux för att kunna ansluta DMX (som är det vanligaste digitala ljusprotokollet)
Sen behöver du en styrnin (ljusbord eller dator)
*ljusbord
oftast överskådligt och byggt för endamålet
+startar fort
+oftast en knapp till varje funktion
-dyrt
*dator
kräver programvara (finns gratis och köp varianter)
+billigt
+vant gränssnitt
-mycket musklickande
-tar tid att starta
men det finn korsningar
http://www.chamsys.co.uk/default.asp?p= ... oducts.asp
Sen behöver du en styrnin (ljusbord eller dator)
*ljusbord
oftast överskådligt och byggt för endamålet
+startar fort
+oftast en knapp till varje funktion
-dyrt
*dator
kräver programvara (finns gratis och köp varianter)
+billigt
+vant gränssnitt
-mycket musklickande
-tar tid att starta
men det finn korsningar
http://www.chamsys.co.uk/default.asp?p= ... oducts.asp
- Anton Stjärnbrandt
- PAR-64

- Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
- Kontakt:
Om ni vill köra rörligt så bör ni ha en fysisk kontrollyta, eftersom det är rätt pilligt att programmera rörligt med musen.
Jag rekommenderar Chamsys PC Wing starkt, som är ett ljusbord som kopplas till en dator där programvaran körs. En lämplig dator är t ex en ASUS eee PC med pekskärm till.
utöver ljusbordet behöver ni en DXM-kabel som går till dimmrarna och, som niklas säger en demux som gör så att ljusbordet kan styra de analoga dimmrarna. En bra idé är att köpa så mycket DMX-kabel ni behöver på lösmeter och löda på egna kontakter.
det kan ju vara lite bökigt att koppla in demuxen och sånt så ett tips är att skaffa en kontakt på en lokal ljusfirma som kan hjälpa er att köpa och installera det ni behöver.
Jag rekommenderar Chamsys PC Wing starkt, som är ett ljusbord som kopplas till en dator där programvaran körs. En lämplig dator är t ex en ASUS eee PC med pekskärm till.
utöver ljusbordet behöver ni en DXM-kabel som går till dimmrarna och, som niklas säger en demux som gör så att ljusbordet kan styra de analoga dimmrarna. En bra idé är att köpa så mycket DMX-kabel ni behöver på lösmeter och löda på egna kontakter.
det kan ju vara lite bökigt att koppla in demuxen och sånt så ett tips är att skaffa en kontakt på en lokal ljusfirma som kan hjälpa er att köpa och installera det ni behöver.
-
Danne Persson
- PAR-36

- Kontakt:
Kontakta någon som kan detta.
Som fysiskt kan åka dit och se vad ni har för behov och kan rekommendera vad ni behöver.
Om du nu är i Jönköping så finns Stagelight där.
Det behöver inte kosta något för att få en offert eller kostnadsförslag om du förhandlar rätt.
Mitt tips: Ring Per på Stagelight 036-120478.
Be honom att komma och titta.
Han kanske t.om har ett begagnat bord som kan passa.
Vem vet
Som fysiskt kan åka dit och se vad ni har för behov och kan rekommendera vad ni behöver.
Om du nu är i Jönköping så finns Stagelight där.
Det behöver inte kosta något för att få en offert eller kostnadsförslag om du förhandlar rätt.
Mitt tips: Ring Per på Stagelight 036-120478.
Be honom att komma och titta.
Han kanske t.om har ett begagnat bord som kan passa.
Vem vet
- Anton Gildebrand
- PAR-64

- Presentation: Gillar allt som lyser och rör sig. Jobbar med Hog, Chamsys, GMa
Appropå pekskärm till asus eee, nu menade du en skärm som man kopplar in utöver den som redan finns i datorn va? För det finsn faktiskt att köpa paneler till asus eee för runt 700kr som du monterar på skärmen så att det blir touchscreen. Sök på toptouchscreen på google och gå på första ebaysidan som listas.Anton Stjärnbrandt skrev:Om ni vill köra rörligt så bör ni ha en fysisk kontrollyta, eftersom det är rätt pilligt att programmera rörligt med musen.
Flest inlägg när den dör vinner!
- Magnus Lindgren
- PAR-64

- Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.
Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland. - Ort: Falköping
- Kontakt:
Eller så väntar man till sommaren och köper den nya Eee'n som kommer färdig med roterbar pekskärm.Anton Gildebrand skrev:Appropå pekskärm till asus eee, nu menade du en skärm som man kopplar in utöver den som redan finns i datorn va? För det finsn faktiskt att köpa paneler till asus eee för runt 700kr som du monterar på skärmen så att det blir touchscreen. Sök på toptouchscreen på google och gå på första ebaysidan som listas.Anton Stjärnbrandt skrev:Om ni vill köra rörligt så bör ni ha en fysisk kontrollyta, eftersom det är rätt pilligt att programmera rörligt med musen.
//Magnus - Fegge & Mattes
-
Johan Olsson
- PAR-20

- Presentation: 17 år bosatt i Jönköping. Jobbar en del på fritiden med enklare ljusjobb, söker nu sommarjobb!
-
Thomas Neumann
- PAR-30

- Kontakt:
Re: Uppdatera ljussättning?
Jag vill absolut inte vara elak med detta inlägg.Johan Olsson skrev:...Vi pratade om hur man skulle kunna fixa datorstyrning så att man senare kan hyra t.ex rörligt ljus. Min fråga är hur kan man ordna datorstyrning, hur går det till i det här fallet? Jag är relativt grön på området så ta det gärna lugnt
Men att erbjuda kunden/hålla en dialog om en produkt som du är helt grön är absolut inte att rekommendera.
Ta in någon som har erfarenhet av både installationer i kyrkor/k-märkta byggnader, och ljusteknik.
Lycka till.
Och gud sade: "Varde ljus", Då hade jag redan patchat dimmrarna.
- Niklas Elste
- PAR-64

Thomas Neumann skrev:Jag vill absolut inte vara elak med detta inlägg.Johan Olsson skrev:...Vi pratade om hur man skulle kunna fixa datorstyrning så att man senare kan hyra t.ex rörligt ljus. Min fråga är hur kan man ordna datorstyrning, hur går det till i det här fallet? Jag är relativt grön på området så ta det gärna lugnt
Men att erbjuda kunden/hålla en dialog om en produkt som du är helt grön är absolut inte att rekommendera.
Ta in någon som har erfarenhet av både installationer i kyrkor/k-märkta byggnader, och ljusteknik.
Lycka till.
Jag tycker det mer värkar handla om att Johan är kunden i detta fall!
men varför retar du dig på en flera månader gammal tråd?
-
Thomas Neumann
- PAR-30

- Kontakt:
Den låg i min "hade inte läst" lista. Jobbet har stoppat mig lite från att vara inne här.Niklas Elste skrev:Thomas Neumann skrev:Jag vill absolut inte vara elak med detta inlägg.Johan Olsson skrev:...Vi pratade om hur man skulle kunna fixa datorstyrning så att man senare kan hyra t.ex rörligt ljus. Min fråga är hur kan man ordna datorstyrning, hur går det till i det här fallet? Jag är relativt grön på området så ta det gärna lugnt
Lycka till.
Hade dygnet haft 3 timmar till, så hade jag kunnat få mera jobb gjort.
- Niklas Elste
- PAR-64

Thomas Neumann skrev:Den låg i min "hade inte läst" lista. Jobbet har stoppat mig lite från att vara inne här.Niklas Elste skrev:Thomas Neumann skrev:Jag vill absolut inte vara elak med detta inlägg.Johan Olsson skrev:...Vi pratade om hur man skulle kunna fixa datorstyrning så att man senare kan hyra t.ex rörligt ljus. Min fråga är hur kan man ordna datorstyrning, hur går det till i det här fallet? Jag är relativt grön på området så ta det gärna lugnt
Lycka till.
Hade dygnet haft 3 timmar till, så hade jag kunnat få mera jobb gjort.
Du behöver semester så du kan få tid att njuta....
...av nätet
-
Thomas Neumann
- PAR-30

- Kontakt:
I helvete heller. Vem skulle då sätta ljuset i byn?Niklas Elste skrev:Thomas Neumann skrev:Niklas Elste skrev:Thomas Neumann skrev:Johan Olsson skrev:
Du behöver semester så du kan få tid att njuta....
...av nätet
- Carl Breander
- PAR-46

- Kontakt:
Re:
Nu blir det lite off topic men det är ganska sjukt i den här värdlen att det inte behöver kosta nått för att man åker dit och tittar..Danne Persson skrev: Det behöver inte kosta något för att få en offert eller kostnadsförslag om du förhandlar rätt.
Jag upplever oftast att det är så att man skal åka nånstans gratis för att kolla på något.Gemför du med IT världen så blir väl det konsult basis om man åker och tittar på något?
Jobbar åt Globen, Kista mässan & Tallinksilja
- Niklas Elste
- PAR-64

jo på sätt och vis är det så men å andra sidan så funkar det inte så varken i ena eller andra brancen som jag jobbar i
enda gången var när SA skickade ut en snubbe som inte kunde dema ett pa inte hålla en mic på rätt sätt och inte viska samtidig
om jag inte mins fel så kostade det 13kkr
vilket jag tycker är bedrövligt att dom ska betalt för en sådan grej
Rent ärligt hade dom skickat ner demo grejerna till oss så hade vi kunna sålt in den dealen
enda gången var när SA skickade ut en snubbe som inte kunde dema ett pa inte hålla en mic på rätt sätt och inte viska samtidig
om jag inte mins fel så kostade det 13kkr
vilket jag tycker är bedrövligt att dom ska betalt för en sådan grej
Rent ärligt hade dom skickat ner demo grejerna till oss så hade vi kunna sålt in den dealen