Hej
Jag med flera får säkert tillbaka utrustning från en del jobb där DJ, oseriösa ljudtekniker, liveband m.m. ibland spillt öl m.m på cd-spelare, mixerbord eller annan utrustning. Självklart skäller jag och debiterar jag kunden en rejäl peng för utrustningen som gått sönder eller tagit skada, men många ggr går det att rädda utrustningen.
Om elektroniken inte tagit skada är det egentligen bara att skruva isär och rengöra alla delar.. Men vad ska man använda för medel? Någon som har några tips? Vatten funkar inte riktigt bra. Blir ofta kladdigt även efter torkning.
Någon som vet hur man även rengör kretskort? Vad använder man där?
Mvh Thomas
Spilld öl på DJ utrustning
-
Thomas Nilsson
- PAR-46

- Presentation: Ljustekniker som tycker om ljud.. arbetat ett par år som ljustekniker både inom teater, show och turné både i Sverige och utomlands.. Har under de senaste åren börjat lära mig lite ljud också t.ex. att gainratten alltid sitter överst på ljudmixern och att lyckas få ett band att låta hyfsat ur ett PA.
- Kontakt:
-
Tomas Jern
- PAR-20

- Kontakt:
- Nicke Löfgren
- PAR-64

- Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet
- Henrik Öberg
- PAR-30

- Presentation: Vi syns nästa gång! Nästa gång, då syns vi! Har vi inte setts nästa gång så får vi synas tidigare!
- Kontakt:
-
Rebecca Neumann
- PAR-20

-
Mathias Norén
- PAR-30

- Presentation: Halloj,
Har jobbat lite här o var.
Provningsingenjör SEMKO
Servicechef Spectra
Ljustekniker Dramaten
Elverkstaden Dramaten
Interlite/Wireless Solution
Semilab AB - Ort: STOCKHOLM
- Kontakt:
Hej
Har sanerat ljusbord från allt mellan vatten till stearin.
(Värmeljus som ramlade ner pga basvibrationer)
Som gammal serviceräv så kan jag rekomendera IPA.
Om man e fattig kan man änvända T-röd eller billigast av allt varmt vatten. Kom dock ihåg att ta bort vattnet ordentligt exempelvis med varmluft så att kortet torkar ur ordentligt.
Och för den som vill veta, stearin tar man bort med varmluftspistol och vanligt hushållpapper som suger upp stearinet när det blir varmt.
Har sanerat ljusbord från allt mellan vatten till stearin.
(Värmeljus som ramlade ner pga basvibrationer)
Som gammal serviceräv så kan jag rekomendera IPA.
Om man e fattig kan man änvända T-röd eller billigast av allt varmt vatten. Kom dock ihåg att ta bort vattnet ordentligt exempelvis med varmluft så att kortet torkar ur ordentligt.
Och för den som vill veta, stearin tar man bort med varmluftspistol och vanligt hushållpapper som suger upp stearinet när det blir varmt.
MVH
Mathias Norén
OSRAM AB
Mathias Norén
OSRAM AB
-
Jan-Åke Broqvist
- PAR-20

- Kontakt:
Ni kan använda milt diskmedel och vatten på kretskort och ljuseffekter. När det gäller laserlinser bör man använda Isopropylalkohol, men det kan även gå med T-röd.
Jag pratade med Lab-gruppen, när en av mina deejays råkade spilla öl i ett Lab-steg och de brukade alltid använda sej av ett milt tvättmedel eller diskmedel och sen skölja rent det hela med vatten och låta det lufttorka.
När det gäller ljuseffekter som har färgade linser, så får man se upp, eftersom vatten kan t.ex. lösa upp färgerna på reflektorerna framförallt på effekter som har påmålade dichroida färger. Riktiga dichroida glas tar dock inte skada.
Jag pratade med Lab-gruppen, när en av mina deejays råkade spilla öl i ett Lab-steg och de brukade alltid använda sej av ett milt tvättmedel eller diskmedel och sen skölja rent det hela med vatten och låta det lufttorka.
När det gäller ljuseffekter som har färgade linser, så får man se upp, eftersom vatten kan t.ex. lösa upp färgerna på reflektorerna framförallt på effekter som har påmålade dichroida färger. Riktiga dichroida glas tar dock inte skada.
J-Å Broqvist